Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Det set inte bra ut för IT-forensiker Eriksson heller. Han spekulerade i att en drivesynkning orsakat 23.34-händelsen (som han inte verkat ha koll på vad den egentligen är) men det är en omöjlighet om datorn inte varit uppkopplad mot internet. Inte ens om den varit det skulle en sådan synkning kunna orsaka den. Det där gör mig lite orolig för hans kompetens, på allvar.
Här i tråden har det spekulerats i någon slags "fjärrkontroll" från annan enhet, sådana teorier faller också i så fall.
Jag har hela tiden hävdat att uppdateringen av webbsidan orsakades av att datorn öppnades och SD.s förklaring att han gjorde det p g a det inkommande mejlet 23.32 känns rimlig. Samtidigt går det inte att utesluta att datorlocket gick upp av "misstag" men som tidsmässigt är en märklig slump.
Om "misstagsteorin" ska fungera krävs dock att datorn inte krävde lösenord vid tillfället.
Utdrag ur ÖREBRO TINGSRÄTT DOM B 2705-18 2020-05-06
5.4.7 "... Av tidslinjen över Stefan Davidssons digitala aktiviteter framgår att det endast registrerats ”[o]känd typ av kommunikation med Google Drive” på Stefan Davidssons dator under den tid som Lena Wesström dödas (s. 127-128, aktbilaga 145). Att det är hans dator framgår av beslagsnumret (s. 109, aktbilaga 145). IT-forensikern Johan Eriksson har vid förhöret inför tingsrätten beskrivit att det inte finns något som tyder på att den aktuella kommunikationen från datorn genererats av någon form av aktiv hand- ling från användaren, dvs. Stefan Davidsson.....
Det som Johan Eriksson berättat talar alltså för att de aktuella posterna inte genererats av att Stefan Davidsson använt datorn. Därutöver har Stefan Davidsson själv uttryckt att han ”inte hade någon skärmtid” under den aktuella tiden (s. 38, bilaga 1 till denna dom). Sammantaget kan det konstateras att Stefan Davidsson, endast utifrån hans brist på aktivitet på tekniska enheter, haft ett tidsmässigt utrymme att utföra mordet på Lena Wesström......
Även om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström är den negativa omständigheten att han inte gjorde något annat just den tiden inte en omständighet som på ett positivt sätt knyter honom till brottet eller brottsplatsen..."
Det lilla jag själv googlat fram ger vid handen att teknikern (såklart) har rätt och att du Mr Barnaby är extremt bortkommen i hur allt med cacheminnen fungerar. Faktum är att du verkar ha fel i exakt allt du påstår i den frågan.
Vill någon vara vänlig och klistra in IT-forensikerns material från FUP.
Jag kan inte komma åt detta på egen hand sedan en tid tillbaka (får upp de andra länkarna i TS utan problem) -någon mer som har problem med FUP-länkarna i nuläget?