2020-11-16, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det här att brottslingen ska få läsa FUP innan rättegång är ett otyg som man tydligen börjat diskutera nu. Nä, SD hade aldrig klarat sig utan förhandsinformationen.
Hur tänker du där egentligen? Klart att du måste ha rätt att läsa en förundersökning innan rättegång om du är misstänkt för ett brott. Hade du tänkt dig att vi ska ändra grundlagen samt gå ur alla avtal vi olika konventioner om mänskliga rättigheter som vi har skrivit under på?
Citera
2020-11-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag är rädd för att det straffet han kan få för dödshoten kvittas med den 8 månader långa häktningen. Så det straffet är nog förbrukat vill jag tro.
För att Sd ska dömas för ett dödshot krävs det ju att det är med i åtalet, mig veterligen är sd bara åtalad för mord inte dödshot.
Citera
2020-11-16, 13:04
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Inget skadestånd för häktningen i så fall.

Nej det har du rätt i, Blir han dömd för olaga hot så faller skadeståndet bort.
Citera
2020-11-16, 13:06
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
För att Sd ska dömas för ett dödshot krävs det ju att det är med i åtalet, mig veterligen är sd bara åtalad för mord inte dödshot.

Nej men Åklagaren har god tid på sej att ta med det i åtalet om hon vill.
Citera
2020-11-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Med tanke på tiden som vittnet såg huvapersonen så var det inte herr D eftersom han vid tiden befann sig hemma hos JG.

Däremot är det inget som talar emot att det skulle kunna vara fd fru D, som vill ha bekräftat om SD/LW fortsätter sin bekantskap eller ej. Hon ville inte bli igenkänd av en granne så hon drog upp huvan och avvek för att slippa ta ett snack på kvällskvisten. Finns då ingen anledning att bränna upp en huvjacka som vem som helst har (iaf barn som HD kunnat låna av).

Någonting olämpligt har eldats upp i pelletsbrännaren, varför skulle det annars vara så noga med sotningen under storstädningen?
Citera
2020-11-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Jag har ju sagt till dig tusen gånger att detta är delar av ett pussel.
Som att Jerry och Stefan sväljer och byter... jaaa lite av varje frågor på det ?
"Liggningen" är grunden på detta 369 pussel, såå klart.. man är ju inte dum ellerhuuur?!

Jag tror bestämt att Hanna har mer kontroll än Stefan på livspusslet
Någon som minns Stef*n Tiger och Micke T*ger ?
Någorlunda samma krets, gissar jag på. Har inte HD och Stefan T*ger en historik ?

Nu hänger jaa inte med, vilka tigrar?
Citera
2020-11-16, 15:13
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Du menar alltså att en person som ändrar utsaga gång på gång tappar minnet som på beställning är en sannfärdig och rättskaffens människa.
Jag är helt övertygad om att Jokermannens helomvändning gällande SD handlar om att han har blivit hotad av SD. Ev genom meddelande här på fb. Läste i fupen gällande SD och JG:s konversationer hur besvärande de tyckte att Jokermannens inlägg var här på fb och de undrade vem han var. Har tyvärr inte fupen kvar på datorn, men de skrev mycket om Jokermannen mellan varandra. Någon annan kanske kan hitta det. Sedan vände Jokern direkt och började tala om hur fantastisk SD var som pappa ( det har man inte sett många bevis på) hans fina hus (not) och hur populär han är bland sina vänner hmm. Tror att Jokern har hamnat i klorna på SD och vågar inte skriva annat helt enkelt.
Citera
2020-11-16, 15:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det här att brottslingen ska få läsa FUP innan rättegång är ett otyg som man tydligen börjat diskutera nu. Nä, SD hade aldrig klarat sig utan förhandsinformationen.

Citat:
Hur tänker du där egentligen? Klart att du måste ha rätt att läsa en förundersökning innan rättegång om du är misstänkt för ett brott. Hade du tänkt dig att vi ska ändra grundlagen samt gå ur alla avtal vi olika konventioner om mänskliga rättigheter som vi har skrivit under på?

Det finns problem med allt, hur man än bär sig åt.
Grundlagar har vi bara fyra.

Vi har dock lagar som ska spegla vad människorna i samhället tycker. Som det är nu stadgat i lagarna vill vi att det vara väldigt säkert att den som blir fälld för ett brott verkligen är den som har gjort det; det ska vara ställt utom rimligt tvivel:

Från Lawline:

https://lawline.se/answers/vad-innebar-utom-rimligt-tvivel

Det ska alltså bevisas att den misstänkte är den skyldige, och då blir det ju åklagarens uppgift att göra detta. Vi vill ju inte att en oskyldig får sitt liv förstört genom att fel person blir fast, och vi vill inte heller att den skyldige får gå lös.

En misstänkt har rätt enligt lagen att få veta vad han/hon har blivit misstänkt för. Och även att ta del av det som utredningen har kommit fram till. Det är viktigt för att du som misstänkt ska kunna försvara dig.

Jag vet inte hur man skulle komma ifrån det här "irriterande" med alla anpassade lögner från SDs sida, med mer än att åklagarna har läst in sig upp till tänderna, och att de kan parera lögnerna med indicier och bevis. Det gäller att vara förutseende när det gäller SD, eftersom han har "selektivt minne" och bara kommer ihåg något efter att ha läst FUP, dvs minns bara det som är bevisat.

En sak som är viktig, det är förstås att omedelbart när ett oförklarligt försvinnande sker, lägga ner stor möda på att samla in bevis direkt. Här fanns ju tydliga indikationer på att det inte handlade om en person som ville ta livet av sig, eller försvunnit av egen kraft.

Jag tänker också att man bör arbeta hårt med att ta anmälningar från personer om hot/våld på direkten, och att arbeta med de verktyg som finns.

Hade man också varit lite effektiv i polisarbetet hade skriklarmet samma kväll kunnat upptäckas tidigare. Det är kanske inte bara otur att man inte kopplade ihop detta. Då hade man kanske/ förmodligen arbetat på ett helt annat sätt med fallet. Och Lena hade kunnat hittas tidigare.

Redan från sekund ett när UW ringer om försvinnandet, borde slagningar ha gjorts. Skriklarmet borde ha observerats och anmälningarna borde kommit upp direkt på morgonen.

Kunde man då, när SD var och kom på förhör som vittne bett om att få titta på hans mobil, och ta screenshots på konversationen? Bett att själv få hålla i luren, och att titta både framåt och bakåt. Jag är lite osäker på vad som gäller rättsligt här, men som vittne, kan du vägra att lämna ifrån dig uppgifter på det sätt som SD gjort?

Någon rättvisa kommer det aldrig att bli i det här fallet. Lena är för alltid borta.
Hon har fått ta mycket skit, både före och efter mordet.

Det känns som att en del av felet ligger i hur ärendet har skötts från start, mer än att vårt rättssystem fallerar.

Men jag vet inte hur jag känner om SD går fri i HR.
Kanske jag känner annorlunda då.
Citera
2020-11-16, 15:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Jag är helt övertygad om att Jokermannens helomvändning gällande SD handlar om att han har blivit hotad av SD. Ev genom meddelande här på fb. Läste i fupen gällande SD och JG:s konversationer hur besvärande de tyckte att Jokermannens inlägg var här på fb och de undrade vem han var. Har tyvärr inte fupen kvar på datorn, men de skrev mycket om Jokermannen mellan varandra. Någon annan kanske kan hitta det. Sedan vände Jokern direkt och började tala om hur fantastisk SD var som pappa ( det har man inte sett många bevis på) hans fina hus (not) och hur populär han är bland sina vänner hmm. Tror att Jokern har hamnat i klorna på SD och vågar inte skriva annat helt enkelt.

Ja du är helt klart inne på någonting här. Jag har också undrat över denna helomvändning och jag köper inte för en sekund att hen helt plötsligt har fått en uppenbarelse om att SD skulle vara oskyldig och att SD skulle vara en helylle kille. Nej någonting har gjort att Jokermannen har tvärvänt i frågan, Ja han kan mycket väl ha blivit skrämd till tystnad. Men å andra sidan vem skulle bli skrämd av en sån som SD.
Citera
2020-11-16, 15:43
Medlem
Citat:

Nej. Men det viktigaste finns ändå i stämningsansökan så varför ska brottslingen veta före rättegången exakt vad alla vittnen säger så att hen kan ändra sin story efter det? Lite sjukt faktiskt.
Senast redigerad av VigosRos 2020-11-16 kl. 15:51.
Citera
2020-11-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Nu hänger jaa inte med, vilka tigrar?
Det är ett efternamn, kolla tråden Tvättstugemordet (Maria Andersson) - Örebro 1995
Citera
2020-11-16, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Det är ett efternamn, kolla tråden Tvättstugemordet (Maria Andersson) - Örebro 1995

Aha, oj, Örebro det med!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in