2020-11-14, 12:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Fast jag talade inte om ett samhälle, där en massa folkgrupper motverkar varandra.
Jag tänkte mer på ett samhälle, där typ alla är "blandras" och kan tala samma språk och ha nästan samma kultur.

Då är det mer en fråga om en ny etnicitet, med hypotetiska möjligheter för en ny nationell sammanhållning. Det är nog ingen omöjlighet, även om det kan ta sin rundliga tid. Effekten av detta här i landet är förstås att den svenska etniciteten i praktiken utrotas och att det sedan inte längre finns några svenskar i ordets traditionella mening kvar. Som etnisk äktsvensk ser jag detta som en fruktansvärd framtid som jag inte vill ha. Det blir en sorts folkmord, där politiken leder till att min folkgrupp upphör.
Citera
2020-11-14, 13:11
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Trots att du har rätt i mycket, så är det också sant att USA har fungerat bra som demokrati sedan inbördeskriget tog slut.
Det är dock också sant att det beror på det, som du själv var inne på.
Alla invandrare som var protestantiskt kristna européer integrerades fort in i den vita engelsktalande omgivningen.
Katoliker och judar höll ofta på sin särart och kunde därför ibland stöta på fördomar.
Men det var ändå så att de klarade sig bättre än icke-vita minoriteter som svarta, indianer och asiater.

Det tycks mig som att det i Sverige ibland finns en tendens att romantisera USA. Efter inbördeskriget återstod sedan indiankrigen under flera decennier, rassegregation och Jim Crow-lagar. Kvinnor fick inte rösträtt i hela USA förrän 1920, Indianbefolkningen blev inte nationellt likvärdig för valdeltagande förrän 1965! (Voting Rights Act)

Så, USA har varit en demokratisk förebild i som, men inte i annat. Det är en komplex bild och ur ett svenskt perspektiv finns det förvisso aspekter att notera, men framför allt att något avskräckas av, inte minst assimileringen av ursprungsbefolkningen. När vi jämför oss med USA bör vi hålla i minnet att det är vi svenskar som är indianerna - inte européerna.
Citera
2020-11-14, 13:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man har koll på ungefär varifrån i Europa man har släktträd, men jag skulle nog säga att idag är den blandade varianten där man har ursprung i fyra eller fler europeiska länder den vanligaste för kaukasier.

Jasg tror det var vanligare förr, när immigrantströmmarna fortfarande var unga och man höll på lite sedvänjor.

Att hålla det svenska släkträdet rent förekommer kanske i begränsad skara, jag stötte aldrig på sådana människor när jag bodde i USA.

Blandäktenskap kan fortfarande vara ovanligt. Man lever väldigt segregerat. Jag tror dock att ekonomi talar kraftigare än kultur eller genetik i det fallet. Man gifter sig inom sin socioekonomiska sfär, och de gränserna sammanfaller ännu ganska väl med etniska gränser.

Du har nog rätt i att det tunnats ut i senare generationen, men likafullt är situationen allt annat än okomplicerad angående blandäktenskap i USA och jag tror att det är en kombination av kultur och ekonomi, inte minst att kvinnor i regel väljer partner som har samma eller högre social ställning som de själva, medan män inte väljer (om nu män väljer) på samma sätt. Möjligen är detta (också) genetik, det vet jag inte.
Citera
2020-11-14, 13:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Snälla Uven,
Demokrati som system dök upp för att människor var vansinniga på tidigare tiders olika former av förtryck. Själva idén utvecklades och står i direkt kontrast till din typ av ideologis hela idé om olika värden på människor, baserat på trams som hudfärg, härkomst, hur mycket pengar man har då man föds, eller vad folk är födda med för organ mellan benen.

Och det spelar ingen roll för denna typ av "behov" av att rangordna människor efter "bättre" och "sämre" om man skulle utrota alla med annan hudfärg, hårfärd, ögonfärg, religion etc etc....man skulle bara fortsätta och och rangordna de som är kvar.....för sen blir det ju skåningar eller människor med fräknar eller folk som tror på Darwin eller äter vitlök som ska anses som "sämre" värda människro som minsann! inte ska förtjäna ditt eller datt.... det tar aldrig slut, ditt lilla kliande "behov".

Eller hur?

Nu har Du väl spårat ur alldeles! När har färgsättning diskuterats? Har Du alldeles snöat in på rasistiska dumheter?

Verkligheten är den att människor värderar andra människor utifrån deras prestationer och vi presterar, i olika avseenden, påtagligt olika. Du betraktar inte människor som lik värda, Du diskriminerar t ex vilka Du vill har som vänner, sexuella partners eller Du vill gifta Dig med. Arbetsgivare diskriminerar när de anställer den som den anser dugligare än någon annan. Så där håller det på. Lika-ideologin är helt verklighetsfrämmande. På gruppnivå finns det ibland motsvarigheter, ty vi vet att vissa folkgrupper fungerar bättre i det svenska samhället än andra. Exempelvis har inte finnar, östasiater eller norrmän ägnat sig åt terrorverksamhet i Sverige, och de är inte heller kriminellt belastade över genomsnittet. Vissa andra grupper är istället (ibland dramatiskt) överrepresenterade i kriminalitet och vissa är betydligt närmare terrorverksamhet. Varför skulle dessa behandlas likvärdiga?

Citat:
Så? vad bör man därför redan från början ta fasta som varandes "problemet"???
hmm? detta kliande" behov av att måste rangordna människor eller andra människors färg på huden?

Jag upprepar. problemet är DITT, och inte att människor föds på olika platser, pratar olika språk, har olika hudfärger eller i en globaliserad värld rör på sig, flyttar, blir kära i varandra och blandar sig.
Det är du som måste lära dig att din rädsla är helt och hållet DIN och DITT problem och ska inte ha nått som helst inflytande över andra människor. De har all rätt att leva bredvid dig på samma villkor som du, oavsett vilken hudton de har, kön etc.

Du har ingen rätt att tvinga, förtrycka eller försämra andra människors liv vare sig dessa nu är kvinnor, bruna eller muslimer.

Konservatismen har haft enorma problem med att acceptera detta, och titta på hur du resonerar, de har fortfarande detta problem. Den "ideologiska blindheten" är helt och hållet din.

Jag som tillhör ursprungsbefolkningen svenskar har med självklarhet hemortsrätt här i landet, vilket inte alla har. Det finns inga rättigheter att invadera någons annans land och där ta för sig av sådant som andra har skapat. Du brukar anföra USA, inte minst när det passar illa, och därför förmodar jag att Du inte har några problem med att européerna utrotade, fördrev och förflyttade den amerikanska ursprungsbefolkningen - som enligt Dig alltså inte kan ha ansetts ha mer rätt till Amerika än vem som helst som kom dit och tog för sig.
Citera
2020-11-14, 14:57
Medlem
Citat:
Somliga verkar ju aldrig vara nöjda och har tydligen ett behov av att alltid ifrågasätta det svenska samhället.
Samtidigt som de gör väldigt lite för att lösa problemen med segregation och integration.
Jag tycker ju annars som du att lagom är bäst när det gäller hur mycket vi ska förändra eller bevara.
Fast de enda som inte är nöjda här är ju de som vill återinföra massa skit vi för länge sen valt bort ex. avortförbud, inget barnbidrag eller för den delen förbjuda invandring.
Citera
2020-11-14, 16:51
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Då är det mer en fråga om en ny etnicitet, med hypotetiska möjligheter för en ny nationell sammanhållning.
Det är vad som hände i t ex Mexiko, när det kom spanjorer dit och fick barn med ursprungsbefolkningens kvinnor.
Idag är mexikanerna i princip 50 % spanjorer och 50 % ursprungsbefolkning.
Men på det genetiska planet är det tydligt att de är en blandning av två olika etniciteter och inte en ny etnicitet.

Citat:
Effekten av detta här i landet är förstås att den svenska etniciteten i praktiken utrotas och att det sedan inte längre finns några svenskar i ordets traditionella mening kvar. Som etnisk äktsvensk ser jag detta som en fruktansvärd framtid som jag inte vill ha. Det blir en sorts folkmord, där politiken leder till att min folkgrupp upphör.
Jag kan ju förstå det.
Samtidigt tycker jag att de flesta svenskar söker sig till andra svenskar och får barn med dem.
Och det är alltså inte någon större fara för att vår folkgrupp ska upphöra.
Citera
2020-11-14, 17:06
Medlem
Citat:
Nu har Du väl spårat ur alldeles! När har färgsättning diskuterats? Har Du alldeles snöat in på rasistiska dumheter?

Verkligheten är den att människor värderar andra människor utifrån deras prestationer och vi presterar, i olika avseenden, påtagligt olika. Du betraktar inte människor som lik värda, Du diskriminerar t ex vilka Du vill har som vänner, sexuella partners eller Du vill gifta Dig med. Arbetsgivare diskriminerar när de anställer den som den anser dugligare än någon annan. Så där håller det på. Lika-ideologin är helt verklighetsfrämmande. På gruppnivå finns det ibland motsvarigheter, ty vi vet att vissa folkgrupper fungerar bättre i det svenska samhället än andra. Exempelvis har inte finnar, östasiater eller norrmän ägnat sig åt terrorverksamhet i Sverige, och de är inte heller kriminellt belastade över genomsnittet. Vissa andra grupper är istället (ibland dramatiskt) överrepresenterade i kriminalitet och vissa är betydligt närmare terrorverksamhet. Varför skulle dessa behandlas likvärdiga?
Fast "allas lika värde" eller "mänskliga rättigheter" ex. handlar nu inte om att du ska tvingas gifta dig med, ha sex med eller bli bästis med nära 8 miljarder andra individer av arten människa, eller hur?

Inte heller har du en chans att få alla människor du träffar på deras meritlistor och CV:s så du kan göra din lilla "värdering" av deras värde...på plats.
Att du har sånna enorma problem med att begripa vad "allas lika värde" handlar om, eller vad diskriminering är för något, för även det begreppet verkar du ha helt om bakfoten, är helt ärligt extremt.

Ohh verkligen? "vi vet"? att vissa folkgrupper fungerar bättre?
är du ens medveten om att du inte har någon folkgrupp där ute som ägnar sig åt terrorhandlingar?
Det du har är individer samt politiska eller religiösa grupperingar.
Din egen: "vit" extremhöger samt extremnationalism är exempel vida kända för att just syssla med terror. Antar att det gör dig som tillhörande den vita "folkgruppen" och extremhöger direkt till en terrorist?

Citat:
Jag som tillhör ursprungsbefolkningen svenskar har med självklarhet hemortsrätt här i landet, vilket inte alla har. Det finns inga rättigheter att invadera någons annans land och där ta för sig av sådant som andra har skapat. Du brukar anföra USA, inte minst när det passar illa, och därför förmodar jag att Du inte har några problem med att européerna utrotade, fördrev och förflyttade den amerikanska ursprungsbefolkningen - som enligt Dig alltså inte kan ha ansetts ha mer rätt till Amerika än vem som helst som kom dit och tog för sig.

Den riktiga ursprungsbefolkningen i Sverige var mörka med blå ögon och de blev antingen fördrivna eller inkorporerade eller kanske tom slaktade, ingen vet.... Själv tillhör du nått mischmasch av lite av varje....säkert även långt bak även lite "ursprungsbefolkning".

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/de-var-de-forsta-svenskarna

Först svenskarna var från nuvarande Afrika, andra vågens "svenskar" var från nutida Ryssland
tredje vågens "svenskar" kom från nutida Syrien och Turkiet och var de första jordbrukarna....
och sen är det igång..... och du är allt detta...... + lite till ....jävligt "svenskt" eller hur?

Skilj på "invasion" och invandring tack. nej man har inte rätt att invadera andras länder, men man har alla juridiska rättigheter att söka asyl vid behov, eller söka medborgarskap nån annastans så även du. Det tillhör EU:s gemensamma lagstiftning gällande mänskliga rättigheter som du vet...alltså gäller ALLA.
Senast redigerad av Merapi 2020-11-14 kl. 17:28.
Citera
2020-11-14, 17:17
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
När vi jämför oss med USA bör vi hålla i minnet att det är vi svenskar som är indianerna - inte européerna.
Men det är inte riktigt sant ändå.
Du kan ju tycka vad du vill om dagens massinvandring till Sverige.
Men det är inte så att någon har tagit över vårt land med våld eller blivit de nya makthavarna.
Citera
2020-11-14, 17:17
Medlem
Citat:
Men det får stå för honom. Samer, romer, judar och tornedalingar som är födda i Sverige är svenskar enligt mig.

Du menar ju att "rätten att bestämma över sin kropp" är rätten till aborter, och du vet ju att vi håller med varandra där.
Och det är inte sant att Strix inte har några krav på ansvar för män.
Du är väl för abortförbud?

Och nä visst Stricx säger att män "bör" ta ansvar, men han har överhuvudtaget inte inkommit med något lagförslag som ska tvinga dem ta ansvar för sin icke önskvärda reproduktion på samma sätt som han tycker att det ska vara kvinnors "livsuppgift" att tvingas via lagar.

Jag har gett honom som förslag att tvingar man med lag kvinnor att tvångsutveckla foster och tvångsföda fram barn, de inte vill, så kan man ju tvinga män via andra lagar att bli vårdnadstagare till sina oönskade barn.

Men nääää det vore "vulgärt" enligt Uven sätt att tänka.

För mig är det som sagt vulgärt att tvinga någon till detta och än mer vulgärt att utsätta nyfödda småttisar för den typen av barndom.
Citera
2020-11-14, 17:25
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Fast de enda som inte är nöjda här är ju de som vill återinföra massa skit vi för länge sen valt bort ex. avortförbud, inget barnbidrag eller för den delen förbjuda invandring.
Abortförbud och strängare kontroll över invandringen är inte skit enligt alla människor.
Det där med barnbidraget är han nog däremot ganska ensam om.
Citera
2020-11-14, 17:31
Medlem
Citat:
Abortförbud och strängare kontroll över invandringen är inte skit enligt alla människor.
Det där med barnbidraget är han nog däremot ganska ensam om.
nej men enligt de absolut föesta i Sverige idag. Och vi lever alltså i en demokrati så det är majoriteten som råder.

Och det är också fullt möjligt för en konceptögonblicks ivrare.....att välja att utveckla varje sådant som drabbar henne, om hon nu har lust till detta.

men det är alltså betydligt värre för människor som vill kunna kontrollera sina egna liv, om vi återgår till abortförbud.
Även där finns det goda skäl att faktiskt välja valmöjligheten.
Citera
2020-11-14, 17:43
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
nej men enligt de absolut föesta i Sverige idag. Och vi lever alltså i en demokrati så det är majoriteten som råder.

Och det är också fullt möjligt för en konceptögonblicks ivrare.....att välja att utveckla varje sådant som drabbar henne, om hon nu har lust till detta.

men det är alltså betydligt värre för människor som vill kunna kontrollera sina egna liv, om vi återgår till abortförbud.
Även där finns det goda skäl att faktiskt välja valmöjligheten.
Vi kan ju bara konstatera att vi aldrig kommer att komma överens i den här frågan.
Låt mig bara säga en sak.
Jag tror att det bara verkar vara så många abortförespråkare i Sverige på grund av att frågan sällan lyfts fram.
Om bara ett riksdagsparti tog upp den, så skulle nog fler än vad du tror kliva fram och vilja ha en förändring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in