2020-11-12, 17:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Har tagit mig en titt på den nya tråden. Tyvärr helt ointressant för mig, bara politisk debatt, sådana inlägg jag ganska sällan läste i den stora tråden.

Det var tråkigt att höra. Jag tror att jag kommer att känna mig hemma i den nya tråden. Men det är viktigt att fler än jag känner sig hemma i tråden. Annars kommer tråden att bli en tråkig plats.

Kan någonting göras för att exempelvis virvelbagg ska trivas i den nya tråden?

Citat:
Försökte mig på den stora tråden då i stället. Det brukade länkades mycket intressant där. I dag var det en artikel som jag inte hade hittat själv men som jag därför blev jätte tacksam för att få länkad. Som vanligt när detta sker vill jag tacka för länken.

Ta ut mitt favorit citat och skriva en kommentar. När jag sedan försökte skicka gick det inte, ty inlägget var redan raderat. Artikeln handlade om pandemin, och således påverkar den folkhälsan och därför bör den få länkas i medicin och hälsa. Men tyvärr är det någon som satt några skit regler på tråden som gör att man inte få dela all intressant information som berör pandemin.

Hade inlägget kunnat passa i den nya tråden? Ifall inläggets skribent hittar till den nya tråden, så kanske den får ett innehåll som passar dig?

Citat:
Hur den används är tyvärr helt godtyckligt. För jag länkade om artikeln på precis samma sätt som den var länkad första gången men skrev in ett lätt pinsamt: ”för det är ju viktigt för folkhälsan”. Till min stora förvåning fick den då vara kvar. En helt onödig kommentar i mina ögon då det säger sig själv. För det är klart att smittspridning påverkar folkhälsan

Så nu får man ha, vetenskaplig debatt, eller politiskt. Men det jag och många andra bad om. En fri tråd där man får dela och ta i mot information. En sådan får fortfarande inte finnas. Vad har ni i mot informations delande? Kan man inte bara få ha ett sådant kunskap törstande intresse av pandemin? Varför får inte en sådan tråd finnas?

Kan den nya tråden tillåtas få den funktionen? I så fall, vad kan vi medlemmar göra för att tråden ska få det innehåll som virvelbagg önskar?
2020-11-12, 17:08
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Har tagit mig en titt på den nya tråden. Tyvärr helt ointressant för mig, bara politisk debatt, sådana inlägg jag ganska sällan läste i den stora tråden.

Försökte mig på den stora tråden då i stället. Det brukade länkades mycket intressant där. I dag var det en artikel som jag inte hade hittat själv men som jag därför blev jätte tacksam för att få länkad. Som vanligt när detta sker vill jag tacka för länken.

Ta ut mitt favorit citat och skriva en kommentar. När jag sedan försökte skicka gick det inte, ty inlägget var redan raderat. Artikeln handlade om pandemin, och således påverkar den folkhälsan och därför bör den få länkas i medicin och hälsa. Men tyvärr är det någon som satt några skit regler på tråden som gör att man inte få dela all intressant information som berör pandemin. Hur den används är tyvärr helt godtyckligt. För jag länkade om artikeln på precis samma sätt som den var länkad första gången men skrev in ett lätt pinsamt: ”för det är ju viktigt för folkhälsan”. Till min stora förvåning fick den då vara kvar. En helt onödig kommentar i mina ögon då det säger sig själv. För det är klart att smittspridning påverkar folkhälsan

Så nu får man ha, vetenskaplig debatt, eller politiskt. Men det jag och många andra bad om. En fri tråd där man får dela och ta i mot information. En sådan får fortfarande inte finnas. Vad har ni i mot informations delande? Kan man inte bara få ha ett sådant kunskap törstande intresse av pandemin? Varför får inte en sådan tråd finnas?
Är det detta inlägg du syftar på?
Det blir lättare om vi vet vad det är vi diskuterar.

Citat:
Tack för länken. Den är skriven med humor, becksvart men ändå med humor. Jag skrattade av sista stycket.
”– Får vi inte ett beslut i morgon, kommer vi ta ett beslut själva.
Kan man säga att det är ett ultimatum ni ställer?
– Man kan säga att det är ett konstaterande. I Region Dalarna klarar vi nämligen av att besluta 365 dagar om året, inte bara på tisdagar och torsdagar, avslutar Ulf Berg (M).”

Det är ju viktigt för folkhälsan att restriktioner sätts in tidigt. Så inte sjukvården överbelastas. Får hoppas att de får till något i morgon då.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnnRnq/regionen-vi-kan-inte-vanta-pa-fhms-lotteri
Jag har raderat det som OT nu.
Det är ett bra inlägg, men det handlar uteslutande om politisk/myndighetshantering och hade passat utmärkt i tråden (FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga
2020-11-12, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Det är ett bra inlägg, men det handlar uteslutande om politisk/myndighetshantering och hade passat utmärkt i tråden (FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga
När det gäller ett ämne med många aspekter gillar jag tanken att ha en kompletterande aspektagnostisk tråd, vars topic s a s är summan av alla tänkbara specialicerade topics som skulle blivit godkända i ämnet.

Det är för att jag tror det är värdefullt att i samma kontext kunna belysa en fråga utan aspektbegränsningar. Hjärnan gillar att kunna associera fritt, det leder till utanför-box tänkande etc.
2020-11-12, 18:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Kollade vilka samlingstrådar det finns inom medicin/hälsa. För att vara konsekvent borde tråden döpas om till Sars-v2 - den stora tråden, läggas in i listan nedan över samlingstrådar och tillåta liknande inlägg som i svininfluensa tråden.

Sen när nästa pandemi kommer så kan man fortsätta o lägga till.

Eftersom det finns samlingstrådar för andra stora infektioner/pandemier så bör ju covid19 även ha en.

Mycket lättare för nya läsare att hitta rätt om man har konsekvent struktur o tillåter liknande inlägg i alla samlingstrådar.

fredrik686
Moderator
fredrik686s avatar
Reg: Feb 2009
Här är en lista på samlingstrådar som vi har i Medicin och Hälsa, med fördel kan dessa användas istället för att posta ett nytt liknande ämne, saknas det någon samlingstråd så går det bra att skicka PM till någon av moderatorerna som finns här i MoH.

Infektioner:
(FB) Svininfluensan - den stora tråden
(FB) Stora tråden om Vinterkräksjukan
(FB) Stora tråden om springmask och behandling
(FB) TWAR (samlingstråd /mod.)
(FB) Könssjukdomar...
(FB) Klamydia - Den STORA tråden där alla frågor kan ställas
(FB) Herpes, munherpes, könsherpes (den STORA tråden)
(FB) Stora Tråden om HIV och om du nojar för sjukdomen (samlingstråd /mod)
(FB) HIV, AIDS, smittspridning, tester
2020-11-12, 19:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag fattar inte,
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Jag vet

Vad var det för kommentar? Vad var syftet med kommentaren?

Ville du sträcka ut en hand? Eller ville du sträcka upp ett finger?

Att säga att någon inte förstår, är helt fint, såvida det görs med syftet att sträcka ut en hand för att vägleda den som är vilsen.

Citat:
Är det inte dags nu att låta tråden få vara det den var tänkt till, en plats där man kan dela information om pandemin? Ta bort reglerna som inskränker på informations delandet och vill ni vara konsekventa kasta även ut de som enbart vill föra vetenskapliga debatter. Eller låt tråden vara brusig och stor. För min del är det ok med debatter så länge man är konsekvent, men delandet av information angående pandemin måste få vara fri!

Jag hoppas att den nya tråden blir så brusig och stor som virvelbagg önskar.

Citat:
Varsågod najas sätt igång och idiotförklara mig så att du slipper svara på frågor.

Nej tack! Vi har haft tillräckligt med sådant.

Citat:

Bra! Här har vi en moderator som försöker vägleda, istället för att bara ryta. Jag applåderar.
2020-11-12, 20:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kollade vilka samlingstrådar det finns inom medicin/hälsa. För att vara konsekvent borde tråden döpas om till Sars-v2 - den stora tråden, läggas in i listan nedan över samlingstrådar och tillåta liknande inlägg som i svininfluensa tråden.

Eftersom det finns samlingstrådar för andra stora infektioner/pandemier så bör ju covid19 även ha en.

Mycket lättare för nya läsare att hitta rätt om man har konsekvent struktur o tillåter liknande inlägg i alla samlingstrådar.

fredrik686
Moderator
fredrik686s avatar
Här är en lista på samlingstrådar som vi har i Medicin och Hälsa, med fördel kan dessa användas istället för att posta ett nytt liknande ämne, saknas det någon samlingstråd så går det bra att skicka PM till någon av moderatorerna som finns här i MoH.

Infektioner:
(FB) Könssjukdomar...
Bra ide! Speciellt om det blir som du skrev, att det kommer fler pandemier. Blir som en liten samling där då. Med först Svininfluensan och sedan covid-19 och vem vet vad som kommer sedan.
2020-11-12, 20:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Aj då, vad synd! Jag tyckte ju den passade, så det räckte inte med en ”folkhälso kommentar”, tyckte annars att ni sa det, att det var ok om man la fram det ur en hälso aspekt.

Artikeln berör Sveriges strategi. Och jag som trodde att Sveriges strategi var baserad på vetenskap och att då länka en artikel om strategin var indirekt att länka en artikel om vetenskap. Att säga att Sveriges strategi är politik är dok politiskt.

Men hur tolkar du trådstarten på tråden. ”Ett nytt virus med ursprung i Wuhan skapar oro i världen. Vad vet vi om detta? Finns många länkarna på nätet, men ingen än så länge på svenska. Exempel: ” +länkar ?

Jag tolkar det som Ts ville ha en tråd där man hade ett givande och tagande av information rörande covid.19. Inte då att Ts eftersökte enbart vetenskaplig debatt om ämnet. Det är just meningen vad vet vi och att det fanns med länkar. Hade Ts villat ha en debatt så tänker jag Ts hade skrivit vad tycker vi. Och även startat debatten med att själv skriva lite om sina åsikter.

( = med symbolen vill jag visa att jag skämtar/ är ironisk och inte fullt allvarlig. Då kan man alltså sluta med dessa halvhjärtliga försök att få icke accepterade inlägg att bli ok.)

Men tack för att jag slapp varningen i all fall!
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-12 kl. 21:47.
2020-11-13, 15:48
Medlem
virvelbaggs avatar
Jag ber er alla begrunda trådstarten i den stora covid-19 tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Ett nytt virus med ursprung i Wuhan skapar oro i världen. Vad vet vi om detta? Finns många länkarna på nätet, men ingen än så länge på svenska. Exempel:

https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna1117911
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/wuhan-virus-claims-second-victim-in-china
https://www.sciencealert.com/japan-reports-case-of-mystery-virus-behind-china-outbreak/amp

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --

LÄNKLISTA:

Sida med global statistik

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Coronavirusutbrottet i Sverige (Wikipedia)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Sweden

Myndigheterna om det nya coronaviruset (Krisinformation.se)
https://www.krisinformation.se/corona

Coronavirus covid-19 (Folkhälsomyndigheten)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/covid-19

COVID-19 (European Centre for Disease Prevention and Control)
https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china

Lista med de första konstaterade fallen i Sverige, uppdaterad 5/3 kl. 18.51
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Världshälsoorganisationen WHO
https://www.who.int/

// mod

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------

Jag tolkar det som om TS önskade ett informations utbyte och att det är själva syftet med trådstarten. TS ger inga restriktioner om informationen ska vara vetenskaplig eller politisk. Jag menar på att det är i linje med trådämnet att få länka all information som berör covid-19. Speciellt sådan information som visar brytpunkter och på det viset är historiska. Däremot ser jag inget tecken på att TS önskade debatt i ämnet. Således är långdragna politiska eller vetenskapliga debatter ej önskvärt. Däremot kortare diskussioner och presentationer av siffror och kommentarer om pågående presskonferenser helt med linje med trådämnet.

Att då tillåta långdragna vetenskapliga diskussioner har inte bärning med trådämnet. De kan göras i andra trådar, men gärna kortare diskussioner både med politisk eller vetenskaplig aspekter speciellt om de är aktuella borde vara förenligt med trådämnet.

Därför menar jag att det var fel att plocka bort ett inlägg som länkat denna artikel. Artikeln visar en brytpunkt och är därfor viktig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-fhms-lotteri
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-13 kl. 16:00.
2020-11-13, 20:23
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Bra ide! Speciellt om det blir som du skrev, att det kommer fler pandemier. Blir som en liten samling där då. Med först Svininfluensan och sedan covid-19 och vem vet vad som kommer sedan.

Tyvärr får vi ingen respons från moderaterna för konstruktiva idéer.

De fortsätter moderera inlägg på ett tvivelaktigt sätt o beroende på sitt eget polariserande ställningstagande
2020-11-13, 20:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

De fortsätter moderera inlägg på ett tvivelaktigt sätt o beroende på sitt eget polariserande ställningstagande
Tyvärr verkar du ha rätt där. Kanske de har tagit tidig helg, eller är de som FoHM och kan bara fatta beslut 2 dagar i veckan.

Men jag tänker på det inlägg du skrev och vill ta ut ett citat från det du ceterade.

”Här är en lista på samlingstrådar som vi har i Medicin och Hälsa, med fördel kan dessa användas istället för att posta ett nytt liknande ämne, saknas det någon samlingstråd så går det bra att skicka PM till någon av moderatorerna som finns här i MoH. ”

Då det saknas en samlingstråd så får vi kanske bara skicka ett sådant PM då?
2020-11-13, 22:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Då skulle det vara intressant att få höra på vilket sätt du tycker att vi modererar utifrån vårt "polariserande ställningstagande". Gärna genom något konkret exempel istället för din svepande konspirationsteoretiska formulering.
2020-11-13, 23:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Då skulle det vara intressant att få höra på vilket sätt du tycker att vi modererar utifrån vårt "polariserande ställningstagande". Gärna genom något konkret exempel istället för din svepande konspirationsteoretiska formulering.
Så fel man kan förstå varandra. Jag är övertygad att qwerty-66 menade respons för dessa två och kanske även fler.

Citat:

fredrik686
Moderator
fredrik686s avatar

Infektioner:
(FB) Könssjukdomar...

Citat:
Jag ber er alla begrunda trådstarten i den stora covid-19 tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Ett nytt virus med ursprung i Wuhan skapar oro i världen. Vad vet vi om detta? Finns många länkarna på nätet, men ingen än så länge på svenska. Exempel:

https://www.nbcnews.com/news/amp/ncna1117911
https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/wuhan-virus-claims-second-victim-in-china
https://www.sciencealert.com/japan-reports-case-of-mystery-virus-behind-china-outbreak/amp

---------------------------------------------------------------------------------------------------- --

LÄNKLISTA:

Sida med global statistik

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Coronavirusutbrottet i Sverige (Wikipedia)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Sweden

Myndigheterna om det nya coronaviruset (Krisinformation.se)
https://www.krisinformation.se/corona

Coronavirus covid-19 (Folkhälsomyndigheten)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/covid-19

COVID-19 (European Centre for Disease Prevention and Control)
https://www.ecdc.europa.eu/en/novel-coronavirus-china

Lista med de första konstaterade fallen i Sverige, uppdaterad 5/3 kl. 18.51
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Världshälsoorganisationen WHO
https://www.who.int/

// mod

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------

Jag tolkar det som om TS önskade ett informations utbyte och att det är själva syftet med trådstarten. TS ger inga restriktioner om informationen ska vara vetenskaplig eller politisk. Jag menar på att det är i linje med trådämnet att få länka all information som berör covid-19. Speciellt sådan information som visar brytpunkter och på det viset är historiska. Däremot ser jag inget tecken på att TS önskade debatt i ämnet. Således är långdragna politiska eller vetenskapliga debatter ej önskvärt. Däremot kortare diskussioner och presentationer av siffror och kommentarer om pågående presskonferenser helt med linje med trådämnet.

Att då tillåta långdragna vetenskapliga diskussioner har inte bärning med trådämnet. De kan göras i andra trådar, men gärna kortare diskussioner både med politisk eller vetenskaplig aspekter speciellt om de är aktuella borde vara förenligt med trådämnet.

Därför menar jag att det var fel att plocka bort ett inlägg som länkat denna artikel. Artikeln visar en brytpunkt och är därfor viktig.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-fhms-lotteri
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-13 kl. 23:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in