2020-11-11, 02:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag kan garantera dig att moderatorerna i Politik: inrikes definitivt inte kommer att tillåta en tråd bestående av mestadels pajkastning och konspirationsteorier.

Principiellt borde vi i vår roll som moderatorer inte göra någonting annat än att moderera forumet enligt dess regler. Som vanliga användare kan vi starta vilka trådar vi vill, men jag personligen känner inget behov av att utsättas för diskussioner om corona i någon större utsträckning än vad jag redan gör, så om det skall startas ytterligare coronatrådar får någon annan göra det.

Det är väl ändå upp till oss alla som skriver på forumet att hålla trådarna vi tycker är intressanta vid liv? Och nej, vi kommer inte att sitta med en tråd som "spårar ut fullständigt", ta och fetglöm det. Det finns hänglås att ta till för sådana trådar.

Jag tror att vi kan hålla det levande på ett flashbackigt vis alldeles utan att användarna eller för den delen läsarna utifrån blir besvikna på oss. Det är ju precis det vi försöker diskutera oss fram till en lösning på i den här tråden.

På något sätt känner jag att du blev provocerad av mitt svar.

Vad är meningen med Flashback, egentligen, är det yttrandefrihet på riktigt eller inte? Det känns som ni måste ta ställning nu eller expropriera mig. Minns väl, jag gillar inte halvmesyrer, när jag gör något så är det på riktigt. Känns som en halvmessyr! Men kan vara mer!
2020-11-11, 02:37
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
På något sätt känner jag att du blev provocerad av mitt svar.

Vad är meningen med Flashback, egentligen, är det yttrandefrihet på riktigt eller inte? Det känns som ni måste ta ställning nu eller expropriera mig. Minns väl, jag gillar inte halvmesyrer, när jag gör något så är det på riktigt. Känns som en halvmessyr! Men kan vara mer!
Jag blev verkligen inte provocerad av ditt svar. Jag tycker det är fantastiskt att vi skriver på ett forum där vi kan föra den här meta-diskussionen inför öppen ridå.

Fick du svar på dina frågor eller vill du att jag skall förtydliga någonting ytterligare?
2020-11-11, 07:10
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det någon som läst tråden om ”Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten”

Ja, antingen 1 969 688 personer, eller 1 person 1 969 688 gånger, eller någonting däremellan.

Citat:
Den är placerad i vetenskap, då borde ju det rimligtvis vara så att politik var OT. Det är ju det ni säger i all fall.

Nej, du lyckas ha fel ännu en gång.

Citat:
Men sida upp och sida ner är ju energipolitik. Kanske det är det vanligaste samtalsämnet där inne. Har inte läst hela tråden och kan tänka mig att det varierar.

Helt ok

Citat:
Men ut över energipolitik diskuteras Greta. Jag kan ge några ex.

Hittar du vad du anser är regelbrott får du gärna RP:a dessa

Citat:
Jag fattar inte,

Jag vet

Citat:
varför är det ok i en tråd och inte i en annan.
Det är ok med politik om det har bäring på trådämnet, som jag skrivit till dig ett antal gånger.

Citat:
Och mycket i denna tråd är ju inte ens politik, det är ju bara trams.
Detta bara från två sidor.

Ännu en gång, RP:a gärna de inlägg du ser som du anser bryter mot regelverket.
2020-11-11, 11:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag blev verkligen inte provocerad av ditt svar. Jag tycker det är fantastiskt att vi skriver på ett forum där vi kan föra den här meta-diskussionen inför öppen ridå.

Fick du svar på dina frågor eller vill du att jag skall förtydliga någonting ytterligare?

Det är bra att du inte blev det och det är mycket trevligt att vi kan diskutera saken. Jag tycker också det är extra kul att moderatorerna är med så man ser att det är en människa bakom nicket och inte ett monster som delar ut varningar till höger och vänster (vi användare kan uppleva det så ibland).

Jag är nöjd med svaret men anser nog att hänglåset dödar tråden ganska effektivt. Tack!
2020-11-11, 15:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Bra idé!

Corona-epidemin berör ju både politik och vetenskap. Med ditt tillägg, så blir det tydligare att diskussioner som berör både politik och vetenskap, i huvudsak bör föras i politik-tråden.
• Ursprungsförslagen och ”tilläggen” är i det stora hela bra.
• Skulle dock vilja lägga till att ”medicinska” aspekter (liknande dem i stora tråden) måste få finnas med - det är ju ändå grunden till det hela. Gärna med stringens så att det inte blir nörderi över det hela.
• I TS kan man också förklara trådens ”syfte”, dvs varför den tillkommit och gärna referera till denna tråd.

Varför inte bara kalla tråden för ”Den stora tråden om Covid-19”?
2020-11-11, 15:57
Moderator
Meijis avatar
Nu finns en ny tråd i Politik Inrikes underforum:

(FB) Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga

/Moderator
2020-11-11, 17:02
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
En liknelse. Om man postar 5,619 snoppbilder i "Båtar och sjöliv" så är det inte läge att bli förolämpad när någon påpekar att man verkar ha ett större intresse för snoppar än för båtar. Det räcker liksom inte med att några av snoppbilderna togs på en båt. Det blir inte bättre av att Flashback också har ett underforum som heter "Sex > Snoppbilder > Snoppar på båtar", som man vägrar att använda.

Jag fortsätter på din liknelse, och låtsas att mitt stora intresse är snoppbilder. I synnerhet fascineras jag av snoppbilder ihop med sjöfart. Jag går därför till forumet "Sex > Snoppbilder > Snoppar på båtar". Där hittar jag trådarna. "Snoppar på Silja Serenade", "Snoppar på Color Fantasy" och "Snoppar på Stena Danica".

Jag hittar ingen tråd som hanterar snoppar övriga båtar. Jag står med en bild föreställande Gräsöfärjan, som jag gärna vill dela med mig av. Nu har jag förvisso alternativet att skapa en tråd för snoppbilder ihop med all möjlig sjöfart. Men på grund av osäkerheter i regelverket, så vill jag inte skapa en sådan tråd utan godkännande från moderatorerna. I väntan på att en sådan övergripande tråd skapas, så går jag istället till "Båtar och sjöliv" för att diskutera snoppar där. Sjöfartsfantaserna blir givetvis irriterade, och gormar. Dom ryter "stick iväg till forumet med snoppar på båtar", men där känner jag mig inte hemma, eftersom tråden jag behöver inte finns. På så sätt uppstår osämja i onödan.

Nu hoppas jag att vi äntligen får tråden som saknas.
2020-11-11, 17:14
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag fortsätter på din liknelse, och låtsas att mitt stora intresse är snoppbilder. I synnerhet fascineras jag av snoppbilder ihop med sjöfart. Jag går därför till forumet "Sex > Snoppbilder > Snoppar på båtar". Där hittar jag trådarna. "Snoppar på Silja Serenade", "Snoppar på Color Fantasy" och "Snoppar på Stena Danica".

Jag hittar ingen tråd som hanterar snoppar övriga båtar. Jag står med en bild föreställande Gräsöfärjan, som jag gärna vill dela med mig av. Nu har jag förvisso alternativet att skapa en tråd för snoppbilder ihop med all möjlig sjöfart. Men på grund av osäkerheter i regelverket, så vill jag inte skapa en sådan tråd utan godkännande från moderatorerna. I väntan på att en sådan övergripande tråd skapas, så går jag istället till "Båtar och sjöliv" för att diskutera snoppar där. Sjöfartsfantaserna blir givetvis irriterade, och gormar. Dom ryter "stick iväg till forumet med snoppar på båtar", men där känner jag mig inte hemma, eftersom tråden jag behöver inte finns. På så sätt uppstår osämja i onödan.

Nu hoppas jag att vi äntligen får tråden som saknas.
2020-11-11, 17:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
• Ursprungsförslagen och ”tilläggen” är i det stora hela bra.
• Skulle dock vilja lägga till att ”medicinska” aspekter (liknande dem i stora tråden) måste få finnas med - det är ju ändå grunden till det hela. Gärna med stringens så att det inte blir nörderi över det hela.
• I TS kan man också förklara trådens ”syfte”, dvs varför den tillkommit och gärna referera till denna tråd.

Varför inte bara kalla tråden för ”Den stora tråden om Covid-19”?

Ja, det är nödvändigt att det finns stort utrymme att diskutera medicinska aspekter, och observationer av epidemins utbredning, eftersom dessa ligger till grund för samhällets hantering av epidemin. Ifall avgränsningen blir för strikt, så tror jag att tråden inte kommer att bli en framgång.

Citat:

Tack!

Bra.

Jag hoppas att den nya tråden kan attrahera många av dom som skribenter som tidigare skrev i medicin-sektionens Corona-tråd. Och jag hoppas att skribenterna kommer att känna sig lika hemma i den nya tråden, som dom kände sig i den gamla.
2020-11-11, 18:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och vad gör man om man har ett behov av att diskutera något när det inte finns en passande tråd? Man startar en tråd, och finns det ingen som diskuterar med dig där så är det tråkigt för dig, har hänt mig någon gång, bad luck, men jag försökte inte vända upp och ner på forumets fundament bara för det.

Jag har redan svarat på din fråga, men jag gör det igen. I många fall då man vill svara i en diskussion som håller på att glida iväg från trådens ämne, så skulle det svar man vill ge, utgöra en dålig start på en ny tråd. Däremot kan mitt svar utgöra en bra del i en befintlig tråd. Resultatet av ditt förslag, skulle bli att forumet översvämmas av värdelösa trådar.

Citat:
Man kan inte tvinga till sig läsare och motdebattörer.

Självklart. Men i det här fallet, så finns det uppenbarligen många som vill delta i diskussionen. Problemet är att mycket av Corona-diskussionen har hamnat på en plats där den inte hör hemma.

Citat:
Medicin och vetenskap har ungefär lika lite i politik att göra som tvärtom anser jag, finns knappast någon anledning att flytta problemet från vetenskap och medicin till politik, vad vinner vi på det?

Vi har hört det nu, att en del användare vill föra över den politiska diskussionen till politik, och ni har också fått (bra)förslag på hur ni kan göra. Till exempel citera de inlägg i den aktuella tråden som ni vill diskutera i politik och fortsätta diskutera i politik.

Jag har tillämpat den metoden sedan länge. Problemet är det som jag redan har nämnt, att hitta en passande tråd där diskussionen kan fortsätta.

Citat:
Om jag får gissa, så är du angelägen om att få med dig precis alla politiska inlägg i den aktuella tråden och lägga dem i en politiktråd, och att det är här skon klämmer?

Det skulle vara alldeles strålande ifall det hade gått att genomföra. Både vetenskaps-debattörerna och politik-debattörerna skulle bli nöjda. Men det skulle krävas ett jättearbete att separera politiska inlägg från vetenskapliga inlägg, i en tråd med 400 000 inlägg. Dessutom har "Tinuviel" förklarat att det kanske inte är en så bra idé:
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, jag tror som sagt inte på att flytta inlägg. Det fungerar sällan att "lura" användare. De gånger jag varit med om att bryta ut inlägg för att skapa nya trådar har dessa ofta självdött. Än högre är risken om man medvetet skapar en tråd där det inte finns någon tydlig TS och en grupp inbördes spretiga inlägg skapar grund för en ny tråd.

Jag litar på Tinuviels omdöme, och ger upp tanken på att få inlägg överförda till den nya tråden.
2020-11-12, 03:18
Medlem
virvelbaggs avatar
Har tagit mig en titt på den nya tråden. Tyvärr helt ointressant för mig, bara politisk debatt, sådana inlägg jag ganska sällan läste i den stora tråden.

Försökte mig på den stora tråden då i stället. Det brukade länkades mycket intressant där. I dag var det en artikel som jag inte hade hittat själv men som jag därför blev jätte tacksam för att få länkad. Som vanligt när detta sker vill jag tacka för länken.

Ta ut mitt favorit citat och skriva en kommentar. När jag sedan försökte skicka gick det inte, ty inlägget var redan raderat. Artikeln handlade om pandemin, och således påverkar den folkhälsan och därför bör den få länkas i medicin och hälsa. Men tyvärr är det någon som satt några skit regler på tråden som gör att man inte få dela all intressant information som berör pandemin. Hur den används är tyvärr helt godtyckligt. För jag länkade om artikeln på precis samma sätt som den var länkad första gången men skrev in ett lätt pinsamt: ”för det är ju viktigt för folkhälsan”. Till min stora förvåning fick den då vara kvar. En helt onödig kommentar i mina ögon då det säger sig själv. För det är klart att smittspridning påverkar folkhälsan

Så nu får man ha, vetenskaplig debatt, eller politiskt. Men det jag och många andra bad om. En fri tråd där man får dela och ta i mot information. En sådan får fortfarande inte finnas. Vad har ni i mot informations delande? Kan man inte bara få ha ett sådant kunskap törstande intresse av pandemin? Varför får inte en sådan tråd finnas?
2020-11-12, 06:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Den stora tråden om covid-19. Vad är det för någon tråd?

”Ett nytt virus med ursprung i Wuhan skapar oro i världen. Vad vet vi om detta? Finns många länkarna på nätet, men ingen än så länge på svenska. Exempel: ” Detta är den inledande texten. Tillsammans med länkar.

Tråden var alltså tänkt att vara en plats där man delade information om covid-19. Placeringen är korrekt, det är där man placerar trådar om sjukdomar och sjukdomar som kan utveckla sig till pandemier. Liknande trådar har inga extra regler, inlägg är ok så länge de inte är trams och håller sig till ämnet.
Ingen stans i den inledande texten står det att tråden ska vara en plats för vetenskapliga diskussioner om covid-19. Således hör inte sådana dit, lika lite som politiska diskussioner. Men nu har man valt att inte tillåta informations delande angående pandemin, just det som var meningen med tråden. Utan istället bara tillåta en form av diskussion och debatt. Jag accepterade, de vetenskapliga debatterna, liksom jag accepterade de politiska bara för att jag ville ha detta informations delande som är kärnan i tråden.
Är det inte dags nu att låta tråden få vara det den var tänkt till, en plats där man kan dela information om pandemin? Ta bort reglerna som inskränker på informations delandet och vill ni vara konsekventa kasta även ut de som enbart vill föra vetenskapliga debatter. Eller låt tråden vara brusig och stor. För min del är det ok med debatter så länge man är konsekvent, men delandet av information angående pandemin måste få vara fri!

Varsågod najas sätt igång och idiotförklara mig så att du slipper svara på frågor.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-12 kl. 07:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in