Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Ja, det är väl mycket möjligt, men det enda vi vet är att han i värsta fall kan ha levererat ett felaktigt svar.
Det vet vi inte.
Men det felaktiga svaret är i stort sett omöjligt att pressa in i någon slags sammanhang med Palmemordet, om man nu inte har en enorm fantasi.
Den enda nytta jag hittills sett att den kan ha haft är ju att SE sett Palme och därifrån börjat en planering som ledde till att han sökte sig till Grand kl 23, för att förfölja och till slut mörda Palme.
Här stöter man på många problem. De största är själva tidsaspekten eftersom han nu stämplade ut efter 23.19, och att han inte setts gå ut eller in i skandiahuset så sent på kvällen. Ett annat problem är att han lyckats tajma passagen exakt, och han kunde ju inte heller veta att Palme skulle gå den vägen. Det var väl den minst tänkbara av alla. Ett tredje problem är att ALG sagt att han kom tillbaka efter kl 20, och där har han ju (TP) tydligen lyckats få henne att flytta fram det en timme för att det inte skulle skita sig redan i starten
TP försökte och försöker fortfarande, men inte ens hans mest hugade proselyter är med på upptåget.
Därmed bör naturligtvis kvällspromenaden läggas till den allt större skräphögen av oväsentligheter.
Men den ligger kvar och skvalpar trots allt, hur meningslös den än må vara. Inte ens KP kunde slita sig från den, och dess enda nytta har nu blivit att tillföra en liten obekräftad lögnanklagelse, som utgör ett led i den stora smutskastningskampanjen.
Och om nu väktarna just i denna fråga är så pålitliga, just för att vi pratar om mordkvällen. Vad borde de då inte vara
då de återgav hans ord vid ankomst till Skandia 23.40?
Det var ju i detta ögonblick de fick beskedet att statsministern var skjuten.
Att han berättade om mun mot mun metoden är i det sammanhanget inget man kan vifta bort. Det är en detalj som mördaren inte kunnat känna till.
Varför tror du att KP prioriterade den meningslösa kvällspromenaden framför den utsagan?
Jag håller med dig i stora drag.
Jag har länge trott att SE utförde mordet slumpartat på inpuls.
OM det var planerat så borde han ju inte ha stämplat ut kl 23.19 och därmed i princip knyta sig tlll mordplatsen vid tidpunkten för dådet..
OM han var borta vig Grand runt kl 23 så borde han ju ha stämplat ut innan han gick dit.
Det är det rimliga det är därför jag tror att han såg Palme först när han klev ut på gatan och ett mycket snabbt förlopp inträffade plötsligt var statsministern skjuten till döds på öppen gata.
Det finns dock en del vittnesmål från Grand som ändå gör att man kan fundera på om SE ändå inte kan ha varit där vid 23-tiden men jag är osäker kring detta.
En bakdörr stod ju öppen då visst kan SE ha gått både in och ut där.
Det har ju också nämnts nåt cykelförråd eller likanande där man tydligen ska ha kunnat gått in och ut kanske utan att använda sitt passerkort eller gå vis entren så att säga.
SE-teorin som GM står och faller inte med att han måste ha sett OP tidigare på kvällen iaf inte för mig.
Min invändning mot ditt inlägg var att SE skille ha glömt att han varit ute den kvällen.
Jag har väldigt svårt att se att han inte minns sådana detaljer.Detta var ingen vanlig kväll i hans liv det är för de flesta av oss en kväll man minns vad man gjorde eller vart man var o.s.v.
OM SE inte visste vad som skulle hända på kvällen på väg hem från jobbet så kunde han iofs inte veta att det var en speciell kväll förrän mordet inträffade såklart,
Men som sagt mordet förefaller vara det största som hände i hans liv kanske i kombination med hans två giftemål.
ATT han INTE skulle minnas om han lämnade kontoret eller ej förefaller osannolikt,
Varför han sedan sa att han inte gjorde det kan man såklart fundera kring.Det kan vara så enkelt som jag skrev att han inte ville erkänna att han varit ute på stan och käkat middag på betald arbetstid.
Det skulle nog inte jag heller vilka erkänna så det är en fullt rimlig förklaring tycker jag,
OM det som ME tror stämmer nämligen att SE inte fick ut nån övertid när han jobbade över så faller denna teori dock lite måste jag säga.
Nån stor fråga är det heller inte anser jag.