2020-11-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja varför?

Ja, du säger att han tvingades ljuga för att få fart på Bergström. Varför var detta viktigt för honom?
Citera
2020-11-10, 22:40
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, du säger att han tvingades ljuga för att få fart på Bergström. Varför var detta viktigt för honom?
Varför tror du att han ljög om polisen?
Citera
2020-11-10, 22:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om Skandiamannen var gm och ville ljuga sig ur situationen.
Så hade det väl varit en enkel lösning för honom att säga att han stämplade ut 23,19 men jag pratade ett par minuter med väktarna innan jag lämnade Skandia.
Det behövs ju bara ett kort samtal för att han ska komma fram till mordplatsen typ 23,22
Att Engström inte hittade på en sådan historia om att han skulle ha blivit fördröjd pga. samtal med väktarna kan ju ha en enkel förklaring: Han hade väl helt enkelt inte pratat med dem någon längre stund efter utstämplingen 23:19, och hade han nu ljugit och sagt något om ett sådant samtal skulle han ju riskera att bli avslöjad som just en lögnare.

I stället valde han alltså att genom telefonsamtalet till någon (Bergström?) på Skandia dagen efter försöka få kontroll över tidsuppgifterna från själva stämpeluret, och trixa genom att först vända på felvisningen och sedan dessutom successivt försöka förskjuta den här tiden med en minut i taget:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2020-11-10 kl. 22:44.
Citera
2020-11-10, 22:50
Medlem
Citat:
Varför tror du att han ljög om polisen?

Jag tror att det var sån han var. En person som vanemässigt petade in sånt han tyckte lät bra, fyllde ut en framställning eller kunde gynna honom på något sätt. En förstärkare. Men det är spekularion och lite skitsamma. Det är inte jag som framhåller det och drar några växlar på det. Därför frågade jag dig. Tänker du svara?
Citera
2020-11-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att Engström inte hittade på en sådan historia om att han skulle ha blivit fördröjd pga. samtal med väktarna kan ju ha en enkel förklaring: Han hade väl helt enkelt inte pratat med dem någon längre stund efter utstämplingen 23:19, och hade han nu ljugit och sagt något om ett sådant samtal skulle han ju riskera att bli avslöjad som just en lögnare.

I stället valde han alltså att genom telefonsamtalet till någon (Bergström?) på Skandia dagen efter försöka få kontroll över tidsuppgifterna från själva stämpeluret, och trixa genom att först vända på felvisningen och sedan dessutom successivt försöka förskjuta den här tiden med en minut i taget:
(FB) Skandiamannen

Som vanligt tvingas jag vara en bättre SE-anhängare än flera av SE-anhängarna. Han drar ju den historia han gör för att han vill komma så nära inpå mordet som möjligt. Hans förväxlingstrick bygger på det. Utan en sån set-up är det väl självklart att han från början sagt att han var sen till platsen.
Citera
2020-11-10, 23:12
Medlem
Citat:

(FB) Skandiamannen

Han blir ju konstant kallad lögnare.

Oavsett om han var gm eller vittne så hade ju han goda skäl att minnas den här kvällen, för väktarna blev det ju inte lika dramatiskt.
Dessutom hölls ju förhören ett par månader efter mordet så att man inte minns ett kort samtal är ju inte särskilt märkvärdigt.
Jämför med till exempel med förhöret med knarkspanaren han minns ju väldigt lite av den 28 feb 1986.
Citera
2020-11-10, 23:29
Medlem
En tänkvärd sak, det är att Skandiamannen var misstänkt som gm ett kort tag i mitten av 1986, men när han förhördes i mars och april 1986 var det som vittne.
Då var han inte på tapeten som gm , sedan undersöktes han en kort period sedan vill HH gå all in på kurderna.
Därefter förhördes han som vittne i rättegången mot Christer P, då var det Christer som behövde försvara sig inte Skandiamannen.
Citera
2020-11-10, 23:33
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag tror att det var sån han var. En person som vanemässigt petade in sånt han tyckte lät bra, fyllde ut en framställning eller kunde gynna honom på något sätt. En förstärkare. Men det är spekularion och lite skitsamma. Det är inte jag som framhåller det och drar några växlar på det. Därför frågade jag dig. Tänker du svara?
Det här började med att någon undrade om man med säkerhet kan säga att SE ljugit och om vad i så fall. Han ljög om att han inte varit ute under kvällen. Han ljög om att polisen beordrat honom att lämna de exakta utstämplingstiderna.

Det finns fler lögner, alibirushen, agerandet på mordplatsen, etc. Den bakomliggande orsaken till alla lögner är att han är GM. Att han ville få utstämplingstiderna (det krävdes alltså att Bergström åkte in till kontoret för att kontrollera dessa) bara för att sedan kunna göra sig "märkvärdig" är så långsökt så det är inte sant. OM du tror på det så låter det nästan som du var med i Holmérs klåpargäng .
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-10 kl. 23:42.
Citera
2020-11-10, 23:48
Medlem
Citat:
Det här började med att någon undrade om man med säkerhet kan säga att SE ljugit och om vad i så fall. Han ljög om att han inte varit ute under kvällen. Han ljög om att polisen beordrat honom att lämna de exakta utstämplingstiderna.

Det finns flera lögner, alibirushen t ex. Den bakomliggande orsaken till alla lögner är att han är GM. Att han ville få utstämplingstiderna (det krävdes alltså att Bergström åkte in till kontoret för att kontrollera dessa) bara för att sedan kunna göra sig "märkvärdig" är så långsökt så det är inte sant. OM du tror på det så låter det nästan som du var med i Holmérs klåpargäng .

Men herregud. Är det så oerhört svårt att svara på en enkel fråga. Om den bakomliggande orsaken till lögnerna är att han är mördaren, varför ljuger han då om att polisen bett honom hämta ut utstämplingstiden?
Citera
2020-11-11, 00:07
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Visst är det lite konstigt med den här rockklädde, springande mannen som YN och hennes
manliga sällskap möter den gången. Hur långt efter skotten är det som mötet äger rum?
Här nedan uppges att det skulle kunna ha ägt rum en minut och femton sekunder efter
att det skjutits:
Citat:
I radioprogrammet Kanalen antar reportern Lars Borgnäs att Nieminen och Zahir mötte
mördaren 1.15 min efter mordet. När de mötte Lars i trappkrönet hade två minuter förflutit
45 sekunder efter mötet med "rockmannen" stöter de alltså på LJ.
Intressant att Jeppsson ska ha bedömt längden på den flyende gärningsmannen till
hela 1.90 cm. Det är ungefär samma längd som Leif Ljungqvist nu senast uppger att han
tyckte att mördaren mätte.
Citat:
Lars uppfattar mannen som lång, ca 1.90, med bred ryggtavla och mörka kläder.
http://www.politiskamord.com/p4vittnesuppgifter.html
Citat:
Gärningsmannen var atletiskt byggd, han var cirka 190 centimeter lång och Engström var knubbigare med kortare ben och så vidare.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnena-det-var-inte-stig-engstrom-som-skot-olof-palme

Engström var väl 182 cm har jag för mig. CP vet jag inte riktigt hur lång han var.
Men en bit över 180 bör han också ha varit. CA i sin tur runt 182, 183 cm, tror jag.
Men ingen av dessa tre kommer alltså upp till den längd som två vittnen påstår ska gälla
för gärningsmannen.
Senast redigerad av Grandioso 2020-11-11 kl. 00:49.
Citera
2020-11-11, 00:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Men herregud. Är det så oerhört svårt att svara på en enkel fråga. Om den bakomliggande orsaken till lögnerna är att han är mördaren, varför ljuger han då om att polisen bett honom hämta ut utstämplingstiden?
Det där är lätt att svara på. För att få Bergström att åka in till kontoret en lördag behövde han ha en bra anledning. Det är alltså svaret på din fråga. Varför han själv behövde den exakta tiden är lite svårare att förstå. Långsökt ur mytomanperspektivet, som gärningsman ansåg han förmodligen att det var bra att ha kontroll över dem, som Draifos var inne på.

Citat:

(FB) Skandiamannen
Citera
2020-11-11, 01:13
Medlem
Grandiosos avatar
Stig Engström borde ha haft allt fokus på att göra jobbet klart och på den stundande skidresan
till Idre och varken tid eller lust att se till så att Svea Rike fick ett statsministermord på halsen
helt plötsligt och obekvämt...

"Dagen efter skall han åka på en skön semestervecka till fjällen med familjen, närmare bestämt Idre. Det gäller att få undan arbetet."
http://proletaren.se/artikel/elefanten-i-porslinsbutiken

https://www.youtube.com/watch?v=zEx0L6Ja5G4
https://www.youtube.com/watch?v=pJ97LPwGajU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in