2020-11-10, 22:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det ser strålande ut.

Om jag ska komma med feedback så skulle jag göra några små tillägg till sista meningen:

"...Det är en tråd där vi samlar diskussionerna om den samhällspolitiska utvecklingen, diskuterar utspel av politiker och myndigheter samt den svenska strategin och utvärderar vad dessa beslut och strategier får för följder för samhället och enskilda människor, samt dess påverkan på coronapandemins utbredning i Sverige.

Det är väl egentligen samma sak som ni skriver. Men bara för att förtydliga att man får diskutera Sveriges strategi inte bara rent hypotetiskt, utan att man även får göra det i form av en löpande utvärdering av effektiviteten i regeringens och Folkhälsomyndighetens åtgärder. Typ "har man kunnat se någon effekt på antalet fall i Uppsala, nu när lokala restriktioner har införts". Att utvärdera effektiviteten i en politisk åtgärd i Sverige måste ju klassas som on-topic, i min mening.

Bra idé!

Corona-epidemin berör ju både politik och vetenskap. Med ditt tillägg, så blir det tydligare att diskussioner som berör både politik och vetenskap, i huvudsak bör föras i politik-tråden.
2020-11-10, 23:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Nix, det stämmer inte. Man får lika lite där som någon annanstans posta OT. Exempelvis politiska inlägg funkar bara om de har bäring på sakfrågan.

Det verkar osannolikt nog som att du tror att om det inte finns extra explicita regler utskrivna i tråden så är de "fria", men om det mot förmodan verkligen är så att du tror det kan jag meddela att det inte är så. Så en gång till; alla trådar är inskränkta vad gäller ämne för diskussionerna, det är en stor del av vitsen med Flashback som forum.

Klimat-tråden är dessutom ett alldeles ovanligt uselt exempel. Jag har raderat tusentals inlägg (ca 28 00 vid en koll) och varnat folk i den tråden för inlägg som handlar om:
- enbart politik (i Sverige och utomlands)
- att det är varmt nånstans i världen
- att det är kallt nånstans i världen
- vad Greta Thunberg tycker
- Vad politiker tycker
- Vad Aftonbladet eller expressen tycker
- Vad FB.arna tycker om varandra
- som fulciterar

Folk har nu börjat lära sig. Förutom raderingar och varningar har jag skrivit modsmeddelanden i tråden, som ett alternativ till att lägga in specialregler i ett meddelande som visas när man postar.

Samma som i Corona-tråden i Medicin & hälsa alltså, och om något är den hårdare censurerad vad gäller OT (även om det sannolikt finns många OT-inlägg kvar i tråden som jag missat genom åren).

Inget konstigt, nytt eller unikt på minsta vis alltså. Tvärtom, rutin enligt Flashbacks regelverk. Det enda som är verkligt märkligt i den här historien är att en handfull FB:are frenetiskt försöker ta över en tråd med sitt OT, och verkar tro att de har någon möjlighet att lyckas. Vilket det givetvis inte kommer att göra. Det har funnits några sådana figurer i Klimat-tråden också, som anser att allt som har med klimatförändrignar är OK eftersom de tycker det är en så viktig fråga. De har givetvis inte tillåtits fördärva tråden med sitt OT utan hänvisas till andra delforum för att diskutera. De som vill diskutera klimatfrågan ur ett vetenskapligt perspektiv ska få göra det utan att störas av OT.

Precis som med Coronatråden i Medicin & hälsa alltså.
Är det någon som läst tråden om ”Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten”
Den är placerad i vetenskap, då borde ju det rimligtvis vara så att politik var OT. Det är ju det ni säger i all fall. Men sida upp och sida ner är ju energipolitik. Kanske det är det vanligaste samtalsämnet där inne. Har inte läst hela tråden och kan tänka mig att det varierar. Men ut över energipolitik diskuteras Greta. Jag kan ge några ex.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som förälder är det otänkbart för mig att ha negativa åsikter om ett barn, speciellt inte kritisera ett barn som lyckats göra något stort och framgångsrikt. Det är många som uttrycker sig på ett oacceptabelt och nedsättande sätt om Greta, och jag har inget över för dessa människor.

Men det är samtidigt en grov härskarteknik att skicka fram en 16-årig flicka med en funktionsnedsättning att representera ens åsikt.

Man gör sig själv immun för kritik, och kväver debatten. Hon har faktiskt vetenskapligt mycket kontroversiella åsikter, men det kostar för mycket att bemöta dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du har all rätt att kritisera Greta Thunberg, i synnerhet om hon lyckats med att skrämma upp dina egna barn.
Förresten, om Greta vore nazist, skulle du resonera likadant då? Klart du inte skulle så som vanligt: hyckleriet igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Så styrda som de stackars små är av journalistkåren. Den ska brinna i helvetet!

Därnäst är det få barn som vågar säga emot eftersom den svenska skolan är totalitär. Lärarkåren, den kan också dra åt helvete. Djävla kommunistfasoner alltihop.
Jag fattar inte, varför är det ok i en tråd och inte i en annan. Och mycket i denna tråd är ju inte ens politik, det är ju bara trams.
Detta bara från två sidor.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-10 kl. 23:43.
2020-11-10, 23:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Vilket problem tänker du på?

Problemet som uppstår när det blir fördjupad politikdiskussion i en medicin och vetenskapstråd, och fördjupning i vetenskap och medicin i en politiktråd. Det uppstår ofta sidospår som dränker ämnet som tråden är avsedd för, och det blir svårt att veta som skribent var gränsen går. Förutom att det blir svårt att hitta just det som jag är intresserad av att läsa och eventuellt diskutera.

Dessutom kan jag tänka mig att det kan försvåra för moderatorerna i aktuella trådar/delforum att göra rättvisa bedömningar när gränsen för OnT och T är otydlig. Och nej, jag anser inte att trådar bör vara gränslösa, inte heller den aktuella coronatråden.
2020-11-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det någon som läst tråden om ”Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten”
Den är placerad i vetenskap, då borde ju det rimligtvis vara så att politik var OT. Det är ju det ni säger i all fall. Men sida upp och sida ner är ju energipolitik. Kanske det är det vanligaste samtalsämnet där inne. Har inte läst hela tråden och kan tänka mig att det varierar. Men ut över energipolitik diskuteras Greta. Jag kan ge några ex.

Jag fattar inte, varför är det ok i en tråd och inte i en annan. Och mycket i denna tråd är ju inte ens politik, det är ju bara trams.
Detta bara från två sidor.
Det står dig fritt att rapportera.

Du har dessutom grovt förvanskat mitt inlägg om Greta, genom att utelämna delar av citatet som är helt väsentliga för innebörden. Det är ett regelbrott på Flashback. Du kan editera så att hela mitt inlägg kommer med, eller ta bort det, annars kommer jag RP ditt inlägg.
2020-11-11, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag håller med dig om att yttrandefriheten inskränks för mycket. Det är svårt att blanda fakta med en tanke då folk blir kränkta och anmäler till höger och vänster. Kanske är det inte regelverket per se, utan polariseringen i tråden (irl) som skapar det osunda debattklimatet. Jag upplever det som att en del människor har gjort politik av ett virus, det gör att många har svårt att se klart och istället för att tänka logiskt väljer vi sida.

Men som du säger, tråden är viktig, man hittar mer information här än i tidningarna, får betydligt mer och snabbare information med flera nyanser och olika infallsvinklar. Det ger mig mer information att läsa tråden än att läsa FHM:s hemsida. Redan i mars kunde vi konstatera att mer behövde göras, vi har hela tiden legat före vad gäller åtgärder och så vidare, även vi inte varit överens om formaliteterna.

Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det enda jag tycker man ska göra är att släppa tråden fri. Det är inte konstigt att man valde att lägga och ha kvar den stora tråden om covid-19 i medicin och hälsa. Det är ju där man lägger alla samlingstrådar om sjukdomar. Svininfluensans samlingstråd ligger där också. Och som brukligt är är dessa trådar fria, man får diskutera alla aspekter av sjukdomarna. Men i detta fall har man brutit hur man normalt sätt går till väga. Man vägrar samlingstråd och inskränker på den redan befintliga stora tråden. Jag tror det har med storleken att göra. Det blev helt enkelt för jobbigt att sköta den. Men det är min tanke och jag kan ju naturligtvis ha fel och det kan finnas andra anledningar också.

Kan man nu inte tänka sig att släppa tråden fri där den nu är, får man ju flytta på den. Men inte till en ny plats där man tänker inskränka igen. Men kanske då istället på en annan sida. Att något annat inte längre får diskuteras eller att man inte längre får dela information om något annat som berör covid-19.

Alltså jag kräver rätten till en fri samlingstråd, var den är spelar mig mindre roll. Men jag kan se framför mig att den kan placeras i katastrofer. Men allra helst, släpp den bra fri där den är, helst redan igår!

Tack för inlägget försten. Det är ett viktigt vittnesmål och jag hoppas moderatorerna läser det!

Har fetat det viktigaste i era inlägg, som jag verkligen håller med om! 👍

(Jag kallar den tråd som här diskuteras, för "stora coronatråden": för enkelhets skull bara).

Stora coronatråden bör få vara så fri som det bara är möjligt. Det är ytterst nödvändigt.

Dvs. som flera redan varit inne på: man bör få diskutera alla aspekter av covid-19 i en stor samlingstråd: medicinska, politiska, (och sociala, psykologiska, osv). Så länge det inte är rena tramsinlägg, självklart...

Som ni nämner, stora coronatråden fylls med alla nyheter, man kan följa samhällsutvecklingen, smittoläget, nya rön, nya åtgärder, och diskutera och vrida och vända på allt detta. Perfekt som.en samlingstråd. Tycker jag.

För de som enbart vill diskutera specifikt om medicin, (typ: det nya vaccinet), eller specifikt om politik (typ vad just Moderaterna anser om Corona, eller dylikt), så är det bättre att de personerna får starta sådana smalare trådar, istället.

Jag som vill vara väldigt skötsam med regler osv, har tyvärr blivit lite rädd nu, för att posta i Stora coronatråden... , pga det som jag uppfattar som nya, rätt så strikta regler. Om att man strikt bara får ha med inlägg som rör det medicinska, i det som ändå av många redan uppfattas som "Den stora coronatråden". Tråden där "alla" skribenter redan samlas, och där politik redan har diskuterats, ganska mycket och ofta, tidvis... Inte ens "politik" i en del fall, utan mer åtgärder/icke-åtgärder, från det offentliga. Som ju handlar om smittan också...

De "hårdare" reglerna och därmed "hårdare" modereringen, är ytterst avskräckande för mig personligen som skribent. Men jag vet inte i vilken tråd jag skall skriva istället, då jag vill kunna diskutera både medicin och "politik", samtidigt...

Jag tycker det är en mycket olycklig utveckling, detta. Jag vill verkligen inte vara en gnällspik men då ämnet (och stora coronatråden) ligger mig varmt om hjärtat, vill jag ändå framföra detta: Önskar mer frihet att få framföra olika aspekter, i stora coronatråden. Så länge kanske jag avvaktar med att skriva där igen, jag vet inte. Tack för ordet. Mvh.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-11-11 kl. 00:19.
2020-11-11, 00:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

(Jag kallar den tråd som här diskuteras, för "stora coronatråden": för enkelhets skull bara).

Stora coronatråden bör få vara så fri som det bara är möjligt. Det är ytterst nödvändigt.

Dvs. som flera redan varit inne på: man bör få diskutera alla aspekter av covid-19 i en stor samlingstråd: medicinska, politiska, (och sociala, psykologiska, osv). Så länge det inte är rena tramsinlägg, självklart...

Som ni nämner, stora coronatråden fylls med alla nyheter, man kan följa samhällsutvecklingen, smittoläget, nya rön, nya åtgärder, och diskutera och vrida och vända på allt detta. Perfekt som.en samlingstråd. Tycker jag.

För de som enbart vill diskutera specifikt om medicin, (typ: det nya vaccinet), eller specifikt om politik (typ vad just Moderaterna anser om Corona, eller dylikt), så är det bättre att de personerna får starta sådana smalare trådar, istället.

Jag som vill vara väldigt skötsam med regler osv, har tyvärr blivit lite rädd nu, för att posta i Stora coronatråden... , pga det som jag uppfattar som nya, rätt så strikta regler. Om att man strikt bara får ha med inlägg som rör det medicinska, i det som ändå av många redan uppfattas som "Den stora coronatråden". Tråden där "alla" skribenter redan samlas, och där politik redan har diskuterats, ganska mycket och ofta, tidvis... Inte ens "politik" i en del fall, utan mer åtgärder/icke-åtgärder, från det offentliga. Som ju handlar om smittan också...

De "hårdare" reglerna och därmed "hårdare" modereringen, är ytterst avskräckande för mig personligen som skribent. Men jag vet inte i vilken tråd jag skall skriva istället, då jag vill kunna diskutera både medicin och "politik", samtidigt...

Jag tycker det är en mycket olycklig utveckling, detta. Jag vill verkligen inte vara en gnällspik men då ämnet (och stora coronatråden) ligger mig varmt om hjärtat, vill jag ändå framföra detta: Önskar mer frihet att få framföra olika aspekter, i stora coronatråden. Så länge kanske jag avvaktar med att skriva där igen, jag vet inte. Tack för ordet. Mvh.

Ja det blir ju lite svårt att särskilja medicin och politik då vi har ett politiskt system som avsätter pengar för medicinsk vård och är hårt sammanflätade. I en pandemi blir ju detta intrikata samverkande ännu mer belyst då det avslöjar luckor och misstag både medicinskt och politiskt. För att inte tala om förebyggande åtgärder som medicinska beredskapslager, en absolut nödvändighet (Vilket vi inte hade) för sjukhusen vid kris och en skyldighet i fredstid för politikerna att ombesörja (Vilket de inte gjort).
2020-11-11, 00:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Det är tråkigt att du känner så. Ambitionen är på inget sätt att skrämma bort användare från tråden, utan att få alla att hålla den läsvärd för de som vill diskutera medicin/hälsa snarare än politik. Det finns inte ens något krav på att hålla en hög nivå, det är vinkeln som är det viktiga!

Ditt raderade inlägg som vi tidigare hade en diskussion kring är OT i tråden, men skulle däremot utan tvekan vara välkommet i den samlingstråd i forumdelen Coronapandemin som föteslagits av Tinuviel här i tråden.

Det är det vi är ute efter; att separera den rent vetenskapliga diskussionen från den mer politiska på ett sätt som gör så många som möjligt belåtna!
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-11 kl. 00:57.
2020-11-11, 00:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja det blir ju lite svårt att särskilja medicin och politik då vi har ett politiskt system som avsätter pengar för medicinsk vård och är hårt sammanflätade. I en pandemi blir ju detta intrikata samverkande ännu mer belyst då det avslöjar luckor och misstag både medicinskt och politiskt. För att inte tala om förebyggande åtgärder som medicinska beredskapslager, en absolut nödvändighet (Vilket vi inte hade) för sjukhusen vid kris och en skyldighet i fredstid för politikerna att ombesörja (Vilket de inte gjort).
Ovanstående gäller även för de inlägg du fått raderade och som vi diskuterat.
Jag tror att ni skulle känna er hemma i den samlingstråd som föreslagits.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-11 kl. 00:50.
2020-11-11, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är tråkigt att du känner så. Ambitionen är på inget sätt att skrämma bort användare från tråden, utan att få alla att hålla den läsvärd för de som vill diskutera medicin/hälsa snarare än politik. Det finns inte ens några krav på att hålla en hög nivå, det är vinkeln dom är det viktiga!

Ditt raderade inlägg som vi tidigare hade en diskussion kring är OT i tråden, men skulle däremot utan tvekan vara välkommet i den samlingstråd i politik som föteslagits av Tinuviel här i tråden.

Det är det vi är ute efter; att separera den rent vetenskapliga diskussionen från den mer politiska på ett sätt som gör så många som möjligt belåtna!

Tack för ditt svar! Uppskattar att ni moderatorer är så engagerade och ger tydliga svar. Tummen upp för det.

Min synpunkt kvarstår dock och problemet blir (i alla fall för mig), ännu tydligare, i och med ditt svar..

Dvs. "problemet" är just att, som du säger, ni vill separera medicin och politik, helst helt.

Medan jag i min tur vill att det inte skall separeras, utan att det åtminstone någonstans får finnas just en samlingstråd/stor tråd, där "allt" om corona får diskuteras. Just pga att gällande en sjukdom som Corona, är politik och medicin så oerhört sammanvävt. (Precis som även skribenten Revodneb beskriver i sitt svar på mitt förra inlägg här).

Den "stora coronatråden" (som just nu ligger under medicin och hälsa), är lämplig för det, just utifrån att alla skribenter som redan är engagerade, redan finns i den tråden, många med tusentals inlägg, sedan mars, i år....

Jag upplever inte att jag är ensam om denna synpunkt, utan upplever att flera skribenter här inne har uttryckt väldigt liknande tankegångar som jag framfört här. Vi som vill diskutera både medicin och politik samtidigt, blir nu lite "hemlösa" i vårt skrivande, i brist på en "samlingstråd".

Nåväl, jag har fått säga mitt i frågan. Jag avvaktar och ser om det blir en samlingstråd för mig att skriva i. Oavsett om det blir "stora coronatråden", eller något annat. I annat fall får det kanske bli mer att endast dyka in och läsa ibland, för min del. Tack för ordet, mvh.
2020-11-11, 01:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ovanstående gäller även för de inlägg du fått raderade och som vi diskuterat.
Jag tror att ni skulle känna er hemma i den samlingstråd som föreslagits.

Det låter som en framkomlig väg, men det lägger ansvaret på oss användare att välja rätt tråd, iofs ett i-landsproblem. Det är rent ut sagt ett Tegnellianskt förslag, kanske inte helt dumt egentligen? Jag ska fundera på saken, rent spontant låter det bra. Jag hoppas den allmänna tråden inte bara blir en pajkastningstråd med personangrepp och konspirationsteorier. Man får ju en möjlighet att välja. Principiellt borde ni då göra om befintlig tråd till den allmänna och skapa en separat medicinsk tråd där folk kan få nörda ner sig bäst de vill i igG, igM, mm. Känner en viss risk att den dör ganska fort och då sitter ni där med en tråd som spårar ut fullständigt i alla fall. Det här är inget enkelt problem och inget vi nu levande stött på förut, i princip. Det är sånt här som gör Flashback levande på något sätt.
2020-11-11, 01:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Uppskattar att ni moderatorer är så engagerade och ger tydliga svar. Tummen upp för det.
Tack!

Citat:
Min synpunkt kvarstår dock och problemet blir (i alla fall för mig), ännu tydligare, i och med ditt svar.. Dvs. "problemet" är just att, som du säger, ni vill separera medicin och politik, helst helt.
Nej, inte helt. Om man har en samlingstråd i underforumet Coronapandemin i Politik: inrikes, så kommer diskussionen där inte behöva vara helt avgränsad till politik, men tonvikten skall ligga på den politiska och myndigheternas hantering av situationen.

Citat:
Medan jag i min tur vill att det inte skall separeras, utan att det åtminstone någonstans får finnas just en samlingstråd/stor tråd, där "allt" om corona får diskuteras. Just pga att gällande en sjukdom som Corona, är politik och medicin så oerhört sammanvävt. (Precis som även skribenten Revodneb beskriver i sitt svar på mitt förra inlägg här).
Fast en sådan tråd kan ni inte få ha någon annanstans än i Laidback. Det har vi redan diskuterat färdigt.

Citat:
Den "stora coronatråden" (som just nu ligger under medicin och hälsa), är lämplig för det, just utifrån att alla skribenter som redan är engagerade, redan finns i den tråden, många med tusentals inlägg, sedan mars, i år....
Nej, den stora coronatråden är inte lämplig för det, och den riskerar att till slut inte vara lämplig över huvud taget om det inte blir bättre ordning på den. Du får helt enkelt gå tillbaka och läsa diskussionen här i tråden.
Att somliga användare har postat oerhörda mängder OT-inlägg i den (och mer eller mindre tillåtits göra så) gör inte saken ett dugg bättre.

Citat:
Jag upplever inte att jag är ensam om denna synpunkt, utan upplever att flera skribenter här inne har uttryckt väldigt liknande tankegångar som jag framfört här. Vi som vill diskutera både medicin och politik samtidigt, blir nu lite "hemlösa" i vårt skrivande, i brist på en "samlingstråd".
Om ni vill diskutera politik och myndighetshantering av en pandemi, och samtidigt djupdyka i medicinska resonemang om sjukdomen ifråga så kommer ni bli tvungna att växla mellan två trådar, för det är nämligen färdigdiskuterat om rent politiska frågor i forumdelen Medicin och hälsa. Det var precis exakt därför som det inrättades ett underforum för corona i avdelningen Politik.

Citat:
Nåväl, jag har fått säga mitt i frågan. Jag avvaktar och ser om det blir en samlingstråd för mig att skriva i. Oavsett om det blir "stora coronatråden", eller något annat. I annat fall får det kanske bli mer att endast dyka in och läsa ibland, för min del. Tack för ordet, mvh.
Om det inte "blir" någon samlingstråd så står det dig fritt att starta en sådan enl. Tinuviels förslag. Personligen tror jag att den skulle kunna bli riktigt bra och locka till sig de flesta som nu känner sig utstötta ur stora coronatråden. Många av de inlägg som nu raderas är bra inlägg, felet är att de ligger på fel plats.

EN SISTA EDIT: Hoppas ingen citerar mig nu innan jag hunnit laga min TOTALT trasiga citering...
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-11 kl. 02:15.
2020-11-11, 01:49
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det låter som en framkomlig väg, men det lägger ansvaret på oss användare att välja rätt tråd, iofs ett i-landsproblem. Det är rent ut sagt ett Tegnellianskt förslag, kanske inte helt dumt egentligen? Jag ska fundera på saken, rent spontant låter det bra. Jag hoppas den allmänna tråden inte bara blir en pajkastningstråd med personangrepp och konspirationsteorier.
Jag kan garantera dig att moderatorerna i Politik: inrikes definitivt inte kommer att tillåta en tråd bestående av mestadels pajkastning och konspirationsteorier.

Citat:
Man får ju en möjlighet att välja. Principiellt borde ni då göra om befintlig tråd till den allmänna och skapa en separat medicinsk tråd där folk kan få nörda ner sig bäst de vill i igG, igM, mm.
Principiellt borde vi i vår roll som moderatorer inte göra någonting annat än att moderera forumet enligt dess regler. Som vanliga användare kan vi starta vilka trådar vi vill, men jag personligen känner inget behov av att utsättas för diskussioner om corona i någon större utsträckning än vad jag redan gör, så om det skall startas ytterligare coronatrådar får någon annan göra det.

Citat:
Känner en viss risk att den dör ganska fort och då sitter ni där med en tråd som spårar ut fullständigt i alla fall.
Det är väl ändå upp till oss alla som skriver på forumet att hålla trådarna vi tycker är intressanta vid liv? Och nej, vi kommer inte att sitta med en tråd som "spårar ut fullständigt", ta och fetglöm det. Det finns hänglås att ta till för sådana trådar.

Citat:
Det här är inget enkelt problem och inget vi nu levande stött på förut, i princip. Det är sånt här som gör Flashback levande på något sätt.
Jag tror att vi kan hålla det levande på ett flashbackigt vis alldeles utan att användarna eller för den delen läsarna utifrån blir besvikna på oss. Det är ju precis det vi försöker diskutera oss fram till en lösning på i den här tråden.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-11-11 kl. 02:33.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in