Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Jag håller med dig om att yttrandefriheten inskränks för mycket. Det är svårt att blanda fakta med en tanke då folk blir kränkta och anmäler till höger och vänster. Kanske är det inte regelverket per se, utan polariseringen i tråden (irl) som skapar det osunda debattklimatet. Jag upplever det som att en del människor har gjort politik av ett virus, det gör att många har svårt att se klart och istället för att tänka logiskt väljer vi sida.
Men som du säger, tråden är viktig, man hittar mer information här än i tidningarna, får betydligt mer och snabbare information med flera nyanser och olika infallsvinklar. Det ger mig mer information att läsa tråden än att läsa FHM:s hemsida. Redan i mars kunde vi konstatera att mer behövde göras, vi har hela tiden legat före vad gäller åtgärder och så vidare, även vi inte varit överens om formaliteterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det enda jag tycker man ska göra är att släppa tråden fri. Det är inte konstigt att man valde att lägga och ha kvar den stora tråden om covid-19 i medicin och hälsa. Det är ju där man lägger alla samlingstrådar om sjukdomar. Svininfluensans samlingstråd ligger där också. Och som brukligt är är dessa trådar fria, man får diskutera alla aspekter av sjukdomarna. Men i detta fall har man brutit hur man normalt sätt går till väga. Man vägrar samlingstråd och inskränker på den redan befintliga stora tråden. Jag tror det har med storleken att göra. Det blev helt enkelt för jobbigt att sköta den. Men det är min tanke och jag kan ju naturligtvis ha fel och det kan finnas andra anledningar också.
Kan man nu inte tänka sig att släppa tråden fri där den nu är, får man ju flytta på den. Men inte till en ny plats där man tänker inskränka igen. Men kanske då istället på en annan sida. Att något annat inte längre får diskuteras eller att man inte längre får dela information om något annat som berör covid-19.
Alltså jag kräver rätten till en fri samlingstråd, var den är spelar mig mindre roll. Men jag kan se framför mig att den kan placeras i katastrofer. Men allra helst, släpp den bra fri där den är, helst redan igår!
Tack för inlägget försten. Det är ett viktigt vittnesmål och jag hoppas moderatorerna läser det!
Har fetat det viktigaste i era inlägg, som jag verkligen håller med om! 👍
(Jag kallar den tråd som här diskuteras, för "stora coronatråden": för enkelhets skull bara).
Stora coronatråden bör få vara så fri som det bara är möjligt. Det är ytterst nödvändigt.
Dvs. som flera redan varit inne på: man bör få diskutera
alla aspekter av covid-19 i en stor samlingstråd: medicinska,
politiska, (och sociala, psykologiska, osv). Så länge det inte är rena tramsinlägg, självklart...
Som ni nämner, stora coronatråden fylls med alla nyheter, man kan följa samhällsutvecklingen, smittoläget, nya rön, nya åtgärder, och diskutera och vrida och vända på allt detta. Perfekt som.en samlingstråd. Tycker jag.
För de som
enbart vill diskutera specifikt om medicin, (typ: det nya vaccinet), eller specifikt om politik (typ vad just Moderaterna anser om Corona, eller dylikt), så är det bättre att de personerna får starta sådana smalare trådar, istället.
Jag som vill vara väldigt skötsam med regler osv, har tyvärr blivit lite rädd nu, för att posta i Stora coronatråden...

, pga det som jag uppfattar som nya, rätt så strikta regler. Om att man strikt bara får ha med inlägg som rör det medicinska, i det som ändå av många redan uppfattas som "Den stora coronatråden". Tråden där "alla" skribenter redan samlas, och där politik redan har diskuterats, ganska mycket och ofta, tidvis... Inte ens "politik" i en del fall, utan mer åtgärder/icke-åtgärder, från det offentliga. Som ju handlar om smittan också...
De "hårdare" reglerna och därmed "hårdare" modereringen, är ytterst avskräckande för mig personligen som skribent. Men jag vet inte i vilken tråd jag skall skriva istället, då jag vill kunna diskutera både medicin och "politik", samtidigt...
Jag tycker det är en mycket olycklig utveckling, detta. Jag vill verkligen inte vara en gnällspik men då ämnet (och stora coronatråden) ligger mig varmt om hjärtat, vill jag ändå framföra detta: Önskar mer frihet att få framföra olika aspekter, i stora coronatråden. Så länge kanske jag avvaktar med att skriva där igen, jag vet inte. Tack för ordet. Mvh.