2020-11-09, 17:59
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej du har flera gånger beskrivit att politiska diskussioner har inte att göra i medicin och hälsa. Men det är ok när det handlar om Svininfluensan men inte covid-19. Vi kan rapportera lite mer trams inlägg om du vill, det skulle få bort inlägg du visar. Men intressanta politiska inlägg, vad med dem? Varför får man inte skriva sådana i den stora tråden om covid-19 medans du får göra det i svininfluensans samlingstråd. Det är det jag undrar. Kan du svara på det?
Bara för att det råkar vara jag som svarar här i tråden så kan jag inte själv bestämma hur vi skall ha det i forumdelen, ens om jag skulle vilja.

Däremot kommer jag att försvara våra nya, striktare riktlinjer tills dess vi har ett bättre förslag som berörda moderatorer och ytterst administrationen kan enas om. Det har vi inte i dagsläget.

Alltså ställer jag frågan igen: Vad är det som gör att ni inte vill att er breda och i det närmaste regelbefriade samlingstråd skall ligga i Laidback? Det har du fortfarande inte svarat på.
2020-11-09, 18:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Bara för att det råkar vara jag som svarar här i tråden så kan jag inte själv bestämma hur vi skall ha det i forumdelen, ens om jag skulle vilja.

Däremot kommer jag att försvara våra nya, striktare riktlinjer tills dess vi har ett bättre förslag som berörda moderatorer och ytterst administrationen kan enas om. Det har vi inte i dagsläget.

Alltså ställer jag frågan igen: Vad är det som gör att ni inte vill att er breda och i det närmaste regelbefriade samlingstråd skall ligga i Laidback? Det har du fortfarande inte svarat på.
Om vi kan få den slags tråd vi önskar, skulle jag kunna tänka mig den placeringen också. Jag kan dok inte svara på vad andra tycker. Men du svarade inte på min fråga. Varför går det att ha en samlingstråd om svininfluensan i medicin och hälsa och att man där får diskutera helt fritt och även skriva politiska inlägg, när man inte får det i den stora tråden om covid-19. Vad är skillnaden?
2020-11-09, 18:12
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Om vi kan få den slags tråd vi önskar, skulle jag kunna tänka mig den placeringen också. Jag kan dok inte svara på vad andra tycker. Men du svarade inte på min fråga. Varför går det att ha en samlingstråd om svininfluensan i medicin och hälsa och att man där får diskutera helt fritt och även skriva politiska inlägg, när man inte får det i den stora tråden om covid-19. Vad är skillnaden?
Jag kan inte uttala mig om hur man resonerade på den tiden då jag inte modererade forumet när svininfluensan var en nyhet, men jag skall lyfta frågan internt med mina kollegor som var med då.
2020-11-09, 18:27
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ska försöka ge ett bättre svar på frågan. Det handlar om att kunna diskutera saker som inte riktigt passar in någon annanstans, men inte heller duger som underlag till en trådstart. Jag kan ta som exempel det inlägg som ledde fram till att jag fick en varning. Jag ska försöka undvika att diskutea varningen i sig, för att undvika ytterligare varningar. Ibland är det väldigt svårt att följa Flashbacks regelverk korrekt. Jag tar bakgrunden till varningen som exempel.

Jag läste det här inlägget:

Jag ville svara på det inlägget. Inlägget, och mitt svar, handlar till stor del om epidemin, men skulle passa bättre i en tråd som har politisk inriktning. Men vilken tråd är lämplig? Det skulle vara ett jättearbete att leta fram en tråd där Agnes Wolds twitter passar in i ämnet. Ska jag starta en ny tråd? Ett inlägg som svarar på Agnes Wolds tweet skulle vara en mycket klen trådstart. Ifall det hade funnits en tråd som behandlade som politiska aspekterna av epidemin i allmänhet, så hade jag kunnat lägga mitt svar i den tråden. Men någon sådan tråd existerar inte. Därför lade jag mitt svar i samma tråd som inlägget som jag svarade på, vilket ledde till en varning.

Där har du ett litet exempel på varför det behövs en tråd som diskuterar alla möjliga aspekter av epidemin. Ifall du tittar igenom stora Corona-tråden, så kan du förmodligen hitta massor av inlägg som skulle passa bättre i en bred politisk tråd om Corona-epidemin.

Har du fått svar på din fråga varför en sådan tråd behövs?

Nej. Men, såsom "aw" har observerat, så innebär storleken att tråden har dragningskraft. Den dragningskraften har sugit åt sig uppmärksamhet, bort från den politiska Corona-sektionen, som har hamnat i skuggan av den stora tråden. Därför behöver vi skapa en tråd som har tillräckligt mycket dragningskraft för att konkurrera med den stora tråden.

Någonting sådant skulle kanske vara lämpligt. Då kan tråden suga åt sig dom inlägg som inte passar i andra trådar. Och vetenskaps-debattörerna skulle få ha sin avdelning i fred.

Åter igen så gör en skribent ett problem av något som inte är ett problem.

Var ska jag posta, ska jag skapa en ny tråd?

En snabb sökning gav vid handen följande tråd.

https://www.flashback.org/t3124505

En tråd om Folkhälsomyndighetens hantering av coronaviruset, där passar troligen en diskussion kring det exempel som du har postat.

Fanns tråden inte när du hade behov av den kunde du startat den.

Nu vill jag att någon förklarar varför dragningskraft är något eftersträvansvärt eftersom att jag har stött på begreppet här i tråden. Ett argument som jag inte riktigt har förståelse för.

Är antalet inlägg prioriterat framför kvalitet och seriöst intresse?

Vill man diskutera en smal fråga får man oftast en mindre publik, kanske för att det är ett lågt intresse för frågan, bara att acceptera att ingen vill diskutera saken med dig. Det i sig kan väl knappast motivera varför just du med din fråga ska ha fritt spelrum där din fråga inte hör hemma?
2020-11-09, 18:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Varför inte i Laidback, där det redan är slappare moderering?

Laidback är väl mest till för trams och lättsamma diskussioner och dylikt?

Att flytta den stora coronatråden till Laidback ser väl alla som helt uteslutet (tack o lov) så just det är väl inte på kartan.

Att starta en tråd (i Laidback) där man diskuterar lite mer lättsamt kring corona är väl helt ok för min del, men det är inte samma sak. Men kanske passar andra.

Däremot kan det ju vara svårt att få en lika stor aktivitet i en laidback-tråd. Tråden är ju osynlig för alla som ej är inloggade och för de med få inlägg. Den är även osynlig för Google. (Sedan är ju frågan om tråden ens syns vid Aktuella ämnen?)

Citat:
Laidback:

Laidback´s syfte är främst att vara ett komplement till de användare som finns på övriga flashback; ett forum för mindre seriösa diskussioner.

FB är ett diskussionsforum, inte en community. Trådar med lekar av allmän karaktär samt tramstrådar som kan roa allmänheten får dock postas här.

Alla trådar ska ha ett topic som ska följas. De regler som gäller i övriga forumet gäller även i laidback, även om det är högre i tak och mindre krav på seriositet.

Jag tycker att den stora coronatråden är bra i stort. Men håller t.ex Stefan Löfven ett nytt tal om coronakrisen så törs man inte nu kommentera det. Även om man själv med nöd och näppe lyckas hålla sig inom reglerna, så kanske inte nästa gör det.
2020-11-09, 18:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nu vill jag att någon förklarar varför dragningskraft är något eftersträvansvärt eftersom att jag har stött på begreppet här i tråden. Ett argument som jag inte riktigt har förståelse för.

Är antalet inlägg prioriterat framför kvalitet och seriöst intresse?

Uppenbart så dras folk till en stor huvudtråd, just då när något stort händer. Så har det alltid varit i Flashbacks historia, så det är inget nytt i och med coronakrisen.

Skälet till varför många dras till en stor huvudtråd kan vara lite olika, men ett stort skäl är nog att där hittar man färsk och aktuell information. Man hittar det senaste där. Folk vill vara uppdaterade (med det senaste).
2020-11-09, 18:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Laidback är väl mest till för trams och lättsamma diskussioner och dylikt?

Att flytta den stora coronatråden till Laidback ser väl alla som helt uteslutet (tack o lov) så just det är väl inte på kartan.

Att starta en tråd (i Laidback) där man diskuterar lite mer lättsamt kring corona är väl helt ok för min del, men det är inte samma sak. Men kanske passar andra.

Däremot kan det ju vara svårt att få en lika stor aktivitet i en laidback-tråd. Tråden är ju osynlig för alla som ej är inloggade och för de med få inlägg. Den är även osynlig för Google. (Sedan är ju frågan om tråden ens syns vid Aktuella ämnen?)

Jag tycker att den stora coronatråden är bra i stort. Men håller t.ex Stefan Löfven ett nytt tal om coronakrisen så törs man inte nu kommentera det. Även om man själv med nöd och näppe lyckas hålla sig inom reglerna, så kanske inte nästa gör det.
Tack för infon! Det hade jag ingen aning om. Nej, då passar ju inte tråden där.
För min del tycker jag medicin och hälsa är bäst, det är ju där man placerar samlingstrådar om sjukdomar. Det är ju där samlingstråden om svininfluensan är. Där får man ju diskutera fritt och skriva politiska inlägg om man vill liksom kritisera beslutsfattare. Så det borde ju rimligtvis fungera lika dant för en samlingstråd för covid-19 också. Annars har man ju tillämpat special regler och då måste man ju kunna förklara varför man har gjort det. För min del spelar det ingen roll om samlingstråden är i politik eller medicin så länge man får diskutera fritt och inte gynnar en sida av debatten så som man nu verkar välja att göra.
2020-11-09, 19:01
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tack för infon! Det hade jag ingen aning om. Nej, då passar ju inte tråden där.
För min del tycker jag medicin och hälsa är bäst, det är ju där man placerar samlingstrådar om sjukdomar. Det är ju där samlingstråden om svininfluensan är. Där får man ju diskutera fritt och skriva politiska inlägg om man vill liksom kritisera beslutsfattare. Så det borde ju rimligtvis fungera lika dant för en samlingstråd för covid-19 också. Annars har man ju tillämpat special regler och då måste man ju kunna förklara varför man har gjort det. För min del spelar det ingen roll om samlingstråden är i politik eller medicin så länge man får diskutera fritt och inte gynnar en sida av debatten så som man nu verkar välja att göra.
Vilken "sida" är det som gynnas i debatten och på vilket sätt?
2020-11-09, 19:01
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag råkar tycka likartat andra skribenter, till exempel att det är märkligt att det ens är en fråga att pandemin och Covid-19 bör diskuteras i olika delforum och trådar beroende på aspekt, det är ju så forumet är organiserat, vad är nytt bara för att världen nu upplever något de flesta aldrig har varit med om?

Det där var en nedvärderande kommentar att ge till någon som känner sig vilse på Flashback, i det här fallet Merwinna. Najas har ägnat sig att att ge ännu mer förnedrande kommentarer. Med sådana otrevliga kommentarer, så är det inte konstigt att den här diskussionen blir märklig.

Ibland blir jag vilsen hur jag ska göra för att följa Flashbacks regelverk. Tyvärr tenderar moderatorerna att ha konstig attityd mot den som känner sig vilsen.

Citat:
Ett exempel, citat;
Citat:
:
Ursprungligen postat av Merwinna
MEN - DET GÅR JU INTE ATT SEPARERA. Om man vill uttrycka att munskydd borde vara obligatoriskt i kollektivtrafiken, köpcentrum och andra inomhusmiljöer, som i andra länder, så måste man ju få länka till vetenskapliga undersökningar som visar att munskydd har gjort skillnad. Och då måste dom, som har - eller anser sig ha - de vetenskapliga kunskaperna, även mer i detalj få diskutera hur studierna är gjorda, hur statistiken använts o.s.v.. Och vice versa - vad är det för mening med att komma fram till att munskydd är effektiva för att hindra smittan, om man ändå inte får säga att vi svenskar borde använda dem?

Här ser Merwinna ett problem, som enligt min uppfattning inte är ett problem eller hinder.

För dig är det inget problem. Kan du tänka tanken att det kan framstå som ett problem för någon annan, som inte känner sig lika hemma på Flashback som du?

Är du intresserad av att lösa problemet? Eller är du bara intresserad av att håna dom som känner sig vilsna?

Citat:
Länka till en vetenskaplig studie i den aktuella tråden, i samband med ett resonemang, fråga eller påstående, blir man ifrågasatt eller vill fördjupa sig i studien länkar man till relevant tråd på Flashback eller startar en sådan tråd och för den fördjupade diskussionen där.

Jo Merwinna, det går utmärkt att idka självdisciplin, det blir då enklare för moderatorerna, och det gynnar alla seriösa skribenter och läsare.

Du borde idka självdisciplin innan du kommer med nedvärderande kommentarer.
2020-11-09, 19:07
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Vilken "sida" är det som gynnas i debatten och på vilket sätt?
Ja, vad tror du? Den vetenskapliga missgynnas ju i all fall inte. Men den politiska gör det. Eller får man diskutera politik nu i den stora tråden om covid.19?
Kan vi placera samlingstråden i medicin och hälsa för covid-19. Det är ju där man placerar alla samlingstrådar om sjukdomar? Kan du tänka dig att svara på det nu?
2020-11-09, 19:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ja, vad tror du? Den vetenskapliga missgynnas ju i all fall inte. Men den politiska gör det. Eller får man diskutera politik nu i den stora tråden om covid.19?
Kan vi placera samlingstråden i medicin och hälsa för covid-19. Det är ju där man placerar alla samlingstrådar om sjukdomar? Kan du tänka dig att svara på det nu?
Det är som jag redan påpekat inte upp till mig att ensam besluta detta. Saken är ju i alla fall klar att Politik: inrikes moderatorer inte verkar intresserade av att ha en tråd där man lite efter behag kan växla mellan att föra politiska eller medicinvetenskapliga diskussioner.

Gällande din fråga om samlingstråden för svininfluensan, som jag vidarebefordrat åt dig, så har jag ännu inte fått något svar på hur man resonerade på den tiden, men eftersom du envisas skall jag försöka att ge någon form av svar nu direkt.

Dessa två trådar är alltså på intet sätt jämförbara då det tio månader efter svininfluensatrådens trådstart hade postats drygt 11 000 inlägg om vi räknar bort de ca 500 som raderats.

Tio månader efter trådstarten av den tråd vi nu diskuterar har tråden ca 404 000 inlägg och moderatorerna har tvingats göra över 50 000 åtgärder i tråden. Detta trots att vi har andra delforum helt avsedda för coronarelaterade diskussioner.
Dessutom finns det coronarelaterade trådar också i andra delforum där diskussionen är specifikt forumrelevant, till exempel i fotbollsforumet, där man diskuterar pandemins påverkan på fotbollen.

Jag tycker nog inte att dessa två trådar och situationer är riktigt jämförbara...
2020-11-09, 19:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är som jag redan påpekat inte upp till mig att ensam besluta detta. Saken är ju i alla fall klar att Politik: inrikes moderatorer inte verkar intresserade av att ha en tråd där man lite efter behag kan växla mellan att föra politiska eller medicinvetenskapliga diskussioner.

Gällande din fråga om samlingstråden för svininfluensan, som jag vidarebefordrat åt dig, så har jag ännu inte fått något svar på hur man resonerade på den tiden, men eftersom du envisas skall jag försöka att ge någon form av svar nu direkt.

Dessa två trådar är alltså på intet sätt jämförbara då det tio månader efter svininfluensetrådens trådstart hade postats drygt 11 000 inlägg om vi räknar bort de ca 500 som raderats.

Tio månader efter trådstarten av den tråd vi nu diskuterar har tråden ca 404 000 inlägg och moderatorerna har tvingats göra över 50 000 åtgärder i tråden. Detta trots att vi har andra delforum helt avsedda för coronarelaterade diskussioner.
Dessutom finns det coronarelaterade trådar också i andra delforum där diskussionen är specifikt forumrelevant, till exempel i fotbollsforumet, där man diskuterar pandemins påverkan på fotbollen.

Jag tycker nog inte att dessa två trådar och situationer är riktigt jämförbara...
Menar du att dessa ny regler har ni satt bara för storleken av tråden?
Är det det allt handlar om?
Det finns inget som säger att man inte kan ha en samlingstråd om en sjukdom i medicin och hälsa, tvärt om, det är där man brukar placera sådana trådar. Och i sådana trådar är det även tillåtet att diskutera sjukdomen ur en politisk synvinkel. Ni har satt special regler bara för en speciell tråd och ni vägrar förklara varför. I flera dagar har ni slingrat er. Ja, vi är i en väldigt speciell situation. I denna situationen är det många som vill ha en stor och fri samlingstråd om covid-19. Det är anledningen till att tråden blivit så stor. Då bestämmer ni er för att ändra reglerna men varför ni väljer att införa special regler vill ni inte berätta.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-09 kl. 19:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in