2020-11-08, 11:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Förfärliga siffror i Frankrike:

1,748,705 antal fall
+86,852 igår

40,169 antal döda
+304 igår

Under den senaste månaden har siffrorna i USA under helgerna gått ner rejält och jag har trott att det har vänt där. Så är det inte längre tyvärr. Över tusen döda:

10,182,818 antal fall
+124,232 igår

243,257 antal döda
+1,031 igår

USA har lika många på ICU som de hade i våras. ca: 18500, de var nere på 14000 i somras men har krupit tillbaka upp. Blir en tuff nöt för Biden.
Citera
2020-11-08, 11:38
Medlem
Pethuglins avatar
Så här beter sig folk i Västerås största shoppingcenter igår på lördag.
Folk tänker inte längre än näsan räcker och pengarna bränner hål på plånboken.
Vissa sköter sig och det har anställts extra vakter som ska påpeka folk när de går på fel sida av gångarna eller när det bildas tät trängsel.

Att folk inte fattar.

"Den kraftigt stigande kurvan av smittfall har även visat sig i en rad andra regioner, där särskilda råd för att begränsa spridningen av covid-19 infördes så sent som i onsdags. Bland annat handlar det om att avstå fysisk kontakt med människor utanför det egna hushållet och avstå andra platser där trängsel kan uppstå.

Mycket talar nu för att Västmanland kan bli näst på tur.

Trots det var det full rulle på Erikslund – som en vanlig, pandemilös, lördag."

Låst artikel
https://www.vlt.se/artikel/trangsel-pa-erikslunds-shoppingcenter-extra-vaktare-slar-larm-jag-tror-inte-att-folk-forstar-allvare t
Citera
2020-11-08, 11:42
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, en 47-årig frisk man. Och han kan bli så jävla sjuk så han nästan dör. Mirakel att han överlevde.

En frisk man som tränade löpträning och var inte överviktig.
Plötsligt small bara coronaviruset till och det var verkligen mirakel att han överlevde.

Dom som inte tycker att viruset är så farligt borde lyssna på detta.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fsverigesradio.se%2Fsida% 2Favsnitt%2F1594536%3Fprogramid%3D3103
Citera
2020-11-08, 11:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"En motorväg i Danmark fylldes under lördagskvällen med döda minkar, rapporterar danska medier.
En lastbil som var på väg till en förbränningsanläggning tappade minkarna på E45 på Nordjylland.
– Det kommer att köra många lastbilar. Det är olyckligt att det händer, men det finns ingen risk. En död mink är inte farlig vad gäller corona. Det är utandningsluften som är farlig i det här sammanhanget, och någon sådan finns inte när de är döda, säger Karsten Aagaard, veterinär på Fødevarestyrelsen till TV2 Østjylland."

Ingen risk?

Mormors lilla kråka skulle ut och åka...

Ja ni kan ju tänka själva...

Utandningsluften? Det är en droppsmitta enligt Tegnell, som kan bli en aerosol under mycket speciella tillfällen, som intubering eller körsång. Ska de intubera minkarna och sjunga "We shall overcome" på motorvägen?
Citera
2020-11-08, 11:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Inga superspridarevents i Sverige. Va' skönt!

Ovanligt med svenska superspridare
Så kallade superspridare har antagligen en större betydelse för den pågående smittspridningen av coronaviruset, än vad man trott. I Sverige har vi hittills dock haft få sådana fall, enligt Folkhälsomyndigheten.

– Vi har inte sett så mycket av det i Sverige. Vi håller på att samla in (uppgifter från) utbrott och de allra flesta omfattar ganska få personer. Så vi har inga riktiga "superspreading events", så här långt i alla fall, men det är en viktig aspekt att hålla koll på, säger statsepidemiologen Anders Tegnell.

TT: Hur kommer det sig?

– Bra fråga. Vi har haft något enstaka. Utbrottet i Gällivare verkar ha varit någonting ditåt och det fanns någon kör utanför Göteborg. Men någon av de här riktigt stora verkar vi inte ha haft.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Om man blundar riktigt, riktigt hårt så...

Jag lutar nog åt att melodifestivalen som fick gå inför storpublik var ett sådant event. Har man gjort någon uppföljning av det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dessutom så tar inte "Equivalent Temperature" särskilt mycket hänsyn till luftfuktigheten i praktiken.

Den räknas ut som Te = T + (Lv/Cpd)*r

Detta gör att temperaturen blir styrande i jämförelsen, inte luftfuktigheten. Detta gör att inomhusluft vars torrhet då styrs till stor del av utomhustemperaturen inte kommer att tas med i ekvationen.

De har räknat med temperaturerna utomhus. Suck!

Ja, man har förenklat väldigt mycket.

Att vårt beteende betyder mycket är säkert sant (vilken man lyckas visa) men beroende på lokala förhållanden så kan säkert vädret ha en större eller mindre inverkan. Vårt beteende påverkas ju av vädret dessutom som någon påpekade. Räkna sedan in D-vitaminnivåer etc.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja? Men det stämmer ej för hade en enda person varit smittad på en buss så hade ALLA blivit smittade varje gång. Och då hade vi inte haft 4000 nya fall om dagen utan 50.000:- nya fall om det varit så smittsamt
Det finns flera variabler, ja. Men liknelsen är ganska bra ändå anser jag. Inte alla är rökare om du förstår vad jag menar.
Citera
2020-11-08, 11:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det beror ju lite på hur virus överförs.
Vissa via magen (magsjukevirus)
Andra vi slemhinnor i luftvägarna (Corona)

Det finns ju gastrointestinal covid-19. Frågan är om du fått in det via luftvägarna och det har spridit sig eller via mat?
Citera
2020-11-08, 11:50
Medlem
Citat:
Förfärliga siffror i Frankrike:

1,748,705 antal fall
+86,852 igår

40,169 antal döda
+304 igår

Under den senaste månaden har siffrorna i USA under helgerna gått ner rejält och jag har trott att det har vänt där. Så är det inte längre tyvärr. Över tusen döda:

10,182,818 antal fall
+124,232 igår

243,257 antal döda
+1,031 igår

I förhållande till folkmängden är Frankrikes och Sveriges siffror ganska lika. Jag kan mycket väl tänka mig att det redovisas 200 eller fler döda på tisdag.
Citera
2020-11-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Utandningsluften? Det är en droppsmitta enligt Tegnell, som kan bli en aerosol under mycket speciella tillfällen, som intubering eller körsång. Ska de intubera minkarna och sjunga "We shall overcome" på motorvägen?

H5N1. MERS. Etc.

Även fåglar kan smittas av och bära på coronavirus.

Det brukar inte ta lång stund innan fåglar hittar döda djur på en väg.

Viruset kan dessutom finnas många olika organ.

Skulle nog inte utesluta spridning via fekalier, fåglar eller ens pölse om jag vore dansk i dagsläget.
Citera
2020-11-08, 11:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Vanliga förkylningar kan lämna sviter i flera månader, såsom hosta och slem i luftvägarna.

Absolut ingen orsak till att stänga ner städer och länder.

Förvisso sant men ämnet i den här tråden är Coronaviruset och inte förkylningar.
Citera
2020-11-08, 11:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
H5N1. MERS. Etc.

Även fåglar kan smittas av och bära på coronavirus.

Det brukar inte ta lång stund innan fåglar hittar döda djur på en väg.

Viruset kan dessutom finnas många olika organ.

Skulle nog inte utesluta spridning via fekalier, fåglar eller ens pölse om jag vore dansk i dagsläget.

Det där med fåglar får du allt ge källa på, mig veterligt är fåglar förskonade från corona. Däremot vet jag att de hittade en mås på en minkfarm i Danmark som hade virus på foten. Inte helt omöjligt om man klampar runt bland coronasmittade minkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in