2020-11-08, 08:59
Medlem
arbetets avatar
Där sprack 100-gränsen:

105 på IVA nu:

https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.covid-dagligen
Citera
2020-11-08, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är samma inställning som i vintras.
Skallen i sanden, total verklighetsflykt.

Jag är så jävla glad att internet och Flashback finns, så man kan föra nån sorts intelligent dialog.

Finns nytt virus i Danmark är det redan här.
sant definitivt redan här. Undra när det upptäcks. Kollar de ens positiva testresultat mot detta muterade virus?
Citera
2020-11-08, 09:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
sant definitivt redan här. Undra när det upptäcks. Kollar de ens positiva testresultat mot detta muterade virus?
Vad tror du? Skåne framförallt hinner inte med PCR-proverna som efterfrågas ens utan har slagit i taket.
Citera
2020-11-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag skulle tro att det i huvudsak handlar om pre-/asymtomatiska som inte riktigt är medvetna om att de är sjuka och att de då är på benen och rör sig aktivt i sociala miljöer. Jag är också övertygad om att det handlar om aerosolsmitta d.v.s. luftburen vid de s.k. superspridareventen.
Den brittiske superspridande mannen i början av pandemin som smittades i Singapore och reste till Alperna, han smittade ju folk som han mötte i trappan till stugan (de bodde i en annan lägenhet i stugan). Han hade dessutom inga egna symtom, han var helt symtomfri.
Citera
2020-11-08, 09:05
Medlem
arbetets avatar
Förfärliga siffror i Frankrike:

1,748,705 antal fall
+86,852 igår

40,169 antal döda
+304 igår

Under den senaste månaden har siffrorna i USA under helgerna gått ner rejält och jag har trott att det har vänt där. Så är det inte längre tyvärr. Över tusen döda:

10,182,818 antal fall
+124,232 igår

243,257 antal döda
+1,031 igår
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag skulle tro att det i huvudsak handlar om pre-/asymtomatiska som inte riktigt är medvetna om att de är sjuka och att de då är på benen och rör sig aktivt i sociala miljöer. Jag är också övertygad om att det handlar om aerosolsmitta d.v.s. luftburen vid de s.k. superspridareventen.

Ja, folk som inte tänker och känner efter så mycket, har många sociala kontakter, älskar att vara i farten och prata och skrika och höra sin egen röst.

Citat:

Kan det vara så illa, att PCR-testen inte reagerar på minkviruset? Finns det några fakta kring detta?
Citera
Medlem
Citat:
Vad tror du? Skåne framförallt hinner inte med PCR-proverna som efterfrågas ens utan har slagit i taket.
Ja, vi kan nog gissa att det inte kollas. Kanske den varianten härjar för fullt redan
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kika på den här grafen om säsongsinfluensan
Inte samma virus som coronan men alla är luftvägsinfektioner.

Alla år gör den en dipp efter årsskiftet för att sedan öka kraftigt.
Troligen för att folk är hemma under jul och skolor samt dagis stängda.

Efter årsskiftet får vi en kraftig ökning vilket nog beror på att det är betydligt kallare och torrare då än under december som ibland kan vara rätt så mild. Tänka på alla gröna jular vi haft de senaste åren.

Dippen vi ser där är nog motsvarande minskning vi sett hos coronan under sommaren.

Att 2019/2020 års influensa dök rätt mycket under julhelgen var att väldigt många var längre lediga än andra år. Vore nog bra om alla år vore ett par veckor ledighet runt jul/nyår.

Länk till Folkhälsomyndigheten graf för influensa

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/influensa-veckorapporter/aktuell-influensarapport/
Tyvärr är det lätt att hitta invändningar till din teori. Rubriken för diagrammet är "Antal laboratorieverifierade influensafall (alla typer) per vecka, denna säsong och tidigare säsonger." Även labassistenter tar helg och stannar hemma och dansar runt granen med ungarna,sa det testades nog mindre än normalt under jul-, nyårs- och trettonhelgerna. Man kan även tolka diagrammen som att de har en puckel i samband med julhandeln då alla trängs som galningar i butikerna, snarare än en dipp strax efteråt. Intressant ändå.
Citera
2020-11-08, 09:09
Medlem
Kan det vara så illa, att PCR-testen inte reagerar på minkviruset? Finns det några fakta kring detta?[/quote]

Det är nog inte troligt att testen skulle visa negativt, hur skulle de då upptäckts i Danmark? Men om du testar positivt, frågan är om man då kan konstatera om det är minkvarianten eller ej. Min gissning är att man inte testar så specifikt med vänliga pcrtest , men jag vet inte...
Senast redigerad av Laternan 2020-11-08 kl. 09:12.
Citera
2020-11-08, 09:09
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Klimatet är inte avgörande för om viruset sprider sig men är en faktor av flera man måste ta med i kalkylen.

Sen att vetenskapen säger att fuktig luft minskar smittorisken medan Tegnell säger att fuktig luft ökar risken är märkligt.

"Considering the existing scientific evidence, warm and wet climates seem to reduce the spread of COVID-19. However, these variables alone could not explain most of the variability in disease transmission. Therefore, the countries most affected by the disease should focus on health policies, even with climates less favorable to the virus. "

AT killgissning
Dessutom vet han inte att de flesta hockeyrinkar har luftavfuktare vilket kan vara så att luften är både kall och torr där spelarna sprider viruset.

Problemet är att nu kommer han försvara sitt uttalande så folk tror att det är sant.
På Folkhälsomyndighetens sida står att kall och torr luft är värre för virusets spridning

"Vid aerosolsmitta krävs mindre virusmängd jämfört med de andra smittvägarna eftersom aerosoler lättare nå nedre luftvägarna. Torr luft gynnar spridning via aerosol eftersom kall luft innehåller mindre fuktighet än varm och då kan partiklarna stanna i luften längre innan de faller till marken. "

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/influensa-/
Citera
2020-11-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Den brittiske superspridande mannen i början av pandemin som smittades i Singapore och reste till Alperna, han smittade ju folk som han mötte i trappan till stugan (de bodde i en annan lägenhet i stugan). Han hade dessutom inga egna symtom, han var helt symtomfri.

Finns den här sortens smittspridare ens med i den svenska planeringen?

Asymptotisk smitta har diskuterats i ett halvår men det kommer inga raka svar.

Svenska Apotek (som ska ansvara för egentester) verkar fö helt förvirrade.

"Ombud utan symptom" får hämta mitt test, men inte jag själv, trots att jag är symptomfri.

Och om ombudet smittar utan symptom då?
Om det är en superspridare, hur blir det då?

Det är ingen liten uppgift apoteken tagit på sig, utan att tänka klart överhuvudtaget.

De saboterar ju, mitt i krisen.

De är så dumma att man tror de skojar.
Citera
2020-11-08, 09:16
Medlem
Citat:
Jag har inte hört ett ord om detta från FHM eller Löfven. Känns läskigt, norra Jylland är så nära, Stenabåtarna går för fullt. Jag hade nästan trott att man skulle vara snabb på bollen här, men icke. Givetvis skulle danskar inte få resa hit. Inte ens det minsta problematiskt med tanke på deras förbud mot våra inresor.
Båtarna går inte för fullt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in