Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Undrar vilket virus hon pratar om här:
/.../
– Man har diskuterat att det kan vara andra coronavirus, som orsakar till exempel förkylningar och som vi alla utsatts för, som ligger bakom denna korsreaktivitet och som kan förklara den T-cells-aktivitet som man sett mot viruset hos så många som 40-60 procent. Men förvånansvärt få likheter finns på genetisk nivå mellan andra coronavirus och det nya coronaviruset, som skulle kunna förklara detta scenario. Därför sökte vi efter andra virus, och hittade en trolig kandidat, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.
Cecilia Söderberg-Nauclérs preliminära data talar för att sars-cov-2 har vissa likheter med ett annat virus, som stora delar av befolkningen redan har utsatts för, och därför är immuna mot.
– Vilket virus det rör sig om kan jag inte uttala mig om i nuläget. Men vad denna möjliga korsreaktivitet betyder i verkligheten vill vi nu studera närmare. Det jag sett hittills gör att jag tror att om vi inte hade haft den immuniteten hade epidemin kunnat utvecklats till något mycket värre, och i värsta fall resulterat i total härdsmälta, säger Cecilia Söderberg-Nauclér.
https://www.svd.se/sallan-den-vetenskapliga-diskursen-kollapsat-sa
Herpes?
"– Vilket virus det rör sig om kan jag inte uttala mig om i nuläget.
Men vad denna möjliga korsreaktivitet betyder i verkligheten vill vi nu studera närmare. Det jag sett hittills gör att jag tror att
om vi inte hade haft den immuniteten hade epidemin kunnat utvecklats till något mycket värre, och i värsta fall resulterat i total härdsmälta, säger Cecilia Söderberg-Nauclér."
Aningen vågade hypoteser utan att ha studerat det närmare får man väl säga.
CMV verkar inte så sannolikt.