2020-11-08, 09:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Ny teststation byggdes i veckan. Ett till labb kommer tas i bruk kommande vecka.
Men någon sekvensering görs inte i Sverige i någon större utsträckning vad jag vet någonstans.
Citera
2020-11-08, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"En motorväg i Danmark fylldes under lördagskvällen med döda minkar, rapporterar danska medier.
En lastbil som var på väg till en förbränningsanläggning tappade minkarna på E45 på Nordjylland.
– Det kommer att köra många lastbilar. Det är olyckligt att det händer, men det finns ingen risk. En död mink är inte farlig vad gäller corona. Det är utandningsluften som är farlig i det här sammanhanget, och någon sådan finns inte när de är döda, säger Karsten Aagaard, veterinär på Fødevarestyrelsen till TV2 Østjylland."

Ingen risk?

Mormors lilla kråka skulle ut och åka...

Ja ni kan ju tänka själva...

Så märkligt att en lastbilslast med döda minkar välter.
Och vilket dumt påstående av Karsten Aagaard - virus kan överleva i tusentals år i en död kropp! Så det är stor risk att måsar kråkor rovfåglar rävar med flera blir smittade om dom äter en sjuk mink.
Citera
2020-11-08, 09:41
Medlem
arbetets avatar
Inga superspridarevents i Sverige. Va' skönt!

Ovanligt med svenska superspridare
Så kallade superspridare har antagligen en större betydelse för den pågående smittspridningen av coronaviruset, än vad man trott. I Sverige har vi hittills dock haft få sådana fall, enligt Folkhälsomyndigheten.

– Vi har inte sett så mycket av det i Sverige. Vi håller på att samla in (uppgifter från) utbrott och de allra flesta omfattar ganska få personer. Så vi har inga riktiga "superspreading events", så här långt i alla fall, men det är en viktig aspekt att hålla koll på, säger statsepidemiologen Anders Tegnell.

TT: Hur kommer det sig?

– Bra fråga. Vi har haft något enstaka. Utbrottet i Gällivare verkar ha varit någonting ditåt och det fanns någon kör utanför Göteborg. Men någon av de här riktigt stora verkar vi inte ha haft.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Om man blundar riktigt, riktigt hårt så...
Citera
2020-11-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
"En motorväg i Danmark fylldes under lördagskvällen med döda minkar, rapporterar danska medier.
En lastbil som var på väg till en förbränningsanläggning tappade minkarna på E45 på Nordjylland.
– Det kommer att köra många lastbilar. Det är olyckligt att det händer, men det finns ingen risk. En död mink är inte farlig vad gäller corona. Det är utandningsluften som är farlig i det här sammanhanget, och någon sådan finns inte när de är döda, säger Karsten Aagaard, veterinär på Fødevarestyrelsen till TV2 Østjylland."

Ingen risk?

Mormors lilla kråka skulle ut och åka...

Ja ni kan ju tänka själva...

Fullständigt felaktigt information.
Viruset dör inte samtidigt som minkarna.
Det kan plockas upp av asätare, som blir nya värddjur.
Citera
2020-11-08, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Fullständigt felaktigt information.
Viruset dör inte samtidigt som minkarna.
Det kan plockas upp av asätare, som blir nya värddjur.

Det beror ju lite på hur virus överförs.
Vissa via magen (magsjukevirus)
Andra vi slemhinnor i luftvägarna (Corona)
Citera
2020-11-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Derivatan mellan v41 o v42 såg ännu bättre ut. Tom negativ! Tyvärr var det ingen bra prediktion för utvecklingen v42,v43. (Platz.se)

Tror man måste titta på smittspridningen de senaste 3 veckorna samt vilken demografi smittan sprids i för att prediktera IVA.

Sen lägger vi inte in folk på IVA lika snabbt längre då vi inte är lika kvicka med respirator. Bättre ligga kvar längre på covid avdelning med syrgas. Nu ligger vi på ungefär 1/3 av sjukvårdsbäddarna under toppen våras medan IVA har lägre.

Dock ligger IVA efter sjukhusinläggningar i "kurvan"
Jag håller med. Hade vi haft något pålitligt coronatest (som inte riskerar att fånga upp vanliga corona-förkylningar samt inte missa c19 fall) samt konstant testning av likartat urval (dvs representativt för vår demografi) skulle det troligen vara lätt att uppskatta IVA. Nu är det tyvärr inte så. Då tror jag det är bättre att titta på trenden avseende inlagda på IVA.

Det jag egentligen vill förmedla är att det inte finns några likheter alls med i våras, ingen acceleration att tala om samt ökningstakt på förhållandevis låga nivåer (som du säger derivatan skiftar mellan +/-). Därför tycker jag inget talar för att vi ska nå över 1000 inlagda på IVA (som någon påstod då denna diskussion började) vi kommer inte ens nå vårens nivåer på IVA, tvärtom tror jag att vi kommer plana ut (balans mellan inskrivning resp utskrivna/döda) långt innan dess. Killgissar att vi planar kring 200 personer samtidigt på IVA denna "våg". Vart tror du vi "planar"?
Citera
2020-11-08, 09:48
Medlem
Lite intressant kring felaktigt användande av munskydd.

Hoppas inte det är OT

https://www.dr.dk/nyheder/indland/engangsmundbind-bruges-igen-igen-igen-igen-og-igen
Citera
2020-11-08, 09:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Lite intressant kring felaktigt användande av munskydd.

Hoppas inte det är OT

https://www.dr.dk/nyheder/indland/engangsmundbind-bruges-igen-igen-igen-igen-og-igen
Det värsta är att det är hart när omöjligt att mäta effektiviteten i verkligheten. Hur många har undvikit att ha blivit smittade med hjälp av munskydd. först med sådana jämförelser är detta intressant. Har du något sådant?
Citera
2020-11-08, 09:54
Medlem
Frankrike drar iväg rejält nu, 87000 nya fall!!
Citera
2020-11-08, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inga superspridarevents i Sverige. Va' skönt!

Ovanligt med svenska superspridare
Så kallade superspridare har antagligen en större betydelse för den pågående smittspridningen av coronaviruset, än vad man trott. I Sverige har vi hittills dock haft få sådana fall, enligt Folkhälsomyndigheten.

– Vi har inte sett så mycket av det i Sverige. Vi håller på att samla in (uppgifter från) utbrott och de allra flesta omfattar ganska få personer. Så vi har inga riktiga "superspreading events", så här långt i alla fall, men det är en viktig aspekt att hålla koll på, säger statsepidemiologen Anders Tegnell.

TT: Hur kommer det sig?

– Bra fråga. Vi har haft något enstaka. Utbrottet i Gällivare verkar ha varit någonting ditåt och det fanns någon kör utanför Göteborg. Men någon av de här riktigt stora verkar vi inte ha haft.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Om man blundar riktigt, riktigt hårt så...
Kan ju bero på att man inte varit lika flitig med smittspårningen i Sverige som man varit i många andra länder. Många vet helt enkelt inte vem de blivit smittade av.
Citera
2020-11-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det värsta är att det är hart när omöjligt att mäta effektiviteten i verkligheten. Hur många har undvikit att ha blivit smittade med hjälp av munskydd. först med sådana jämförelser är detta intressant. Har du något sådant?

Jag tycker det verkar omöjligt att hitta någon riktig fakta kring detta. Det är nästan det märkligaste.
Mitt sunda förnuft säger att det omöjligt kan vara sämre att använda mask än att inte göra det.
Men jag är ju ingen expert på området.
De rapporter jag får från folk i ex Spanien så umgås folk precis som vanligt när de bär mask. Då gissar jag att de i stort sett är värdelösa. Kindpuss med eller utan mask spelar nog mindre roll.
Citera
2020-11-08, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så ofta som var 3:e månad är knappast möjligt. Så snabbt går troligen inte att producera doser till hela jordens befolkning.

Nej men i väst är det nog möjligt. Bara att bygga ut industrier och göra business på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in