2020-11-05, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
..hur skulle han då ha snappat upp vad LP sa och hur ambulanser och poliser anländer. Du måste bestämma dig hur du ska ha det...
VET vi att det var LP som sade det där om "blå täckjacka"?
Nej egentligen inte men det är vad de flesta av oss antar.

Oavsett så kan någon annan ha sagt det sedan ambulansen och makarna Palme lämnat platsen ha sagt det vilket SE då överhörde.

På lite håll kan han lätt ha sett när polis och ambulans ankom platsen.
På tunnelgatan.se får du en fullt rimlig förklaring till hur detta kan ha gått till..
Hur förklarar du förresten att SE INTE syns på några bilder alls tagna på mordplatsen vid den tidpunkt som han som vittne ska ha befunnit sig där?
SE förefaller ju ha varit en person som gärna framträdde i media och som gillade att synas och känna sig viktig o.s.v.
OM han vore ett oskyldigt vittne borde han inte sett till att hålla sig framme så att han fastnade på bild?Kanske sett till att bli intervjuad också?

Det är en smula märkligt anser jag.
OM INTE SE var GM och ev fortfarande på flykt det förklarar den saken på ett rimligt sätt.
Citera
2020-11-05, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja det var ju just det som Draifos skrev om du läser hans inlägg,
Han kommer FÖR nära om han kommer ut på gatan tidigare men kommer han ut när han säger hinner han bli ett vittne 8dck utan att hinna se mördaren) MEN för sent för att kunna vara GM.
Notera att SE när han vittnade i tingsrätten i rättegången mot CP ljög om sin utstämölingstid som plötsligt hade framflyttats ett par minuter.Sannolikt för att ge sig själv ett alibi så att han omöjligtvis kunde vara GM.

Jag har läst. Om han "vill att vi definitivt skall kunna utesluta att det var han själv som sköt" är ju hela hans set-up med att vara tidigt på plats och ha förväxlats med mördaren meningslös. Då kan han väl lika gärna säga att han dök upp på mordplatsen efter en minut och började gestikulera och jaga poliser. Så slipper han ju krånglet med att nästan ha snubblat in i statsministern och annat som stökar till det för honom.

I Hovrätten flyttar han fram utstämplingstiden ytterligare ett par minuter så att den hamnar efter mordet och totalt sabbar vittnesmålet han är där för att avlägga. Var det för att söka alibi? Hur då? Hans riktiga utstämpling var ju redan känd för utredningen. Engström var förvirrad. Inte slug.
Citera
2020-11-05, 23:24
Medlem
Citat:
Gällande tidigare ostraffad ja.
Helt rätt av dig i GMP står t.ex att mordet sannolikt var gärningsmannens första och enda grövre våldsbrott.
Så jag håller med om att det i sammanhanget saknar relevans.

Hur lyder det citatet ur GMP?
Citera
2020-11-05, 23:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Enligt 'MOPspanaren' skall hon ha sagt så till en polis på Sabbatsbergs sjukhus. Det där är väl allmänt känt:
Senast redigerad av Draifos 2020-11-05 kl. 23:55.
Citera
2020-11-06, 01:40
Medlem
Citat:

Oavsett så kan någon annan ha sagt det sedan ambulansen och makarna Palme lämnat platsen ha sagt det vilket SE då överhörde.

På tunnelgatan.se får du en fullt rimlig förklaring till hur detta kan ha gått till..
Hur förklarar du förresten att SE INTE syns på några bilder alls tagna på mordplatsen vid den tidpunkt som han som vittne ska ha befunnit sig där?
SE förefaller ju ha varit en person som gärna framträdde i media och som gillade att synas och känna sig viktig o.s.v.
OM han vore ett oskyldigt vittne borde han inte sett till att hålla sig framme så att han fastnade på bild?Kanske sett till att bli intervjuad också?

OM INTE SE var GM och ev fortfarande på flykt det förklarar den saken på ett rimligt sätt.

Han påstod väl att han var kvar fram till de spärrat av med rödvita band.
Har inte sett något foto från brottsplatsen innan banden sattes upp, men du kanske vet bättre?
Citera
2020-11-06, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hur lyder det citatet ur GMP?
Det kan ha varit i Clarkes "The probable assasin " också möjligen,
Det står uppradat några punkter om vad man tror stämmer på GM,
Om jag minns rätt står det.
:Mordet Ueller dådet eller liknande) är sannolikt gärningsmannens första och enda grövre våldsbrott.
Möjligen följt av en kortare kommentar till varför man trodde det.
Finns som sagt i GMP.
Citera
2020-11-06, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Enligt 'MOPspanaren' skall hon ha sagt så till en polis på Sabbatsbergs sjukhus. Det där är väl allmänt känt:
Ja men vi vet inte säkert att hon sa det redan vid brottsplatsen men det är ju vad vi alla allmänt antar.
SE var ju inte med på sjukhuset så där kan han inte ha hört det iaf.
Citera
2020-11-06, 08:01
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Varför motarbetar ni, SE-förnekare? Hjälp till att hitta lösningen istället om lösningen finns där med SE. Varför krånglar ni till det? Tänk logiskt.

Stig ljuger om detta. Varför ljuger han om en sån här sak?
Ja, varför ljög SE om flera saker? Varför var han så övernoga med detaljer i sitt "vittnesmål" (titta på klockan invid Dekorimas fönster, peka med hela handen "i militärisk stil", rännandet efter poliserna) om inte för att sopa undan sina egna spår?
Senast redigerad av den-kristne 2020-11-06 kl. 08:31.
Citera
2020-11-06, 08:21
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Tänk om det INTE var LP som sa det där om den blå täckjackan? Utan att SE hörde det sägas av någon i samband med hans återkomat till platsen t.ex. i samband med att han var på väg in till jobbet igen!?
Eller så var det SE som födde idén om den blå täckjackan då han såg LJ från krönet.
Citera
2020-11-06, 08:28
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tycker Skandiamannen är en tänkbar gm men jag tycker att de bevis PU presenterade juni 2020 inte är tillräckliga för att övertyga mig till fullo.

Den enda tänkbara scenariot för mig med Skandiamannen som gm , det är att han av någon outgrundlig anledning har en revolver med sig från jobbet laddad med en relativt ovanlig sorts ammunition.

SE var ju ingen spritt språngande galning så om han var gm insåg han också att det var förenat med mycket stora risker.
Han stämplar ut 23,19 från Skandia så i så fall tar han beslutet att mörda OP på cirka två minuter från det han lämnar Skandia.
Jag tycker inte man kan ta för givet att han var beväpnad när han lämnade Skandia.
Angående Skandiamannens vittnes uppgifter kan man väl säga att varken hans eller Lisbet Palmes vittnesuppgifter går särskilt bra att förena med de andra mordplatsvittnenas uppgifter.

Jag tycker det är synd att man inte utredde Skandiamannen ordentligt 1986 istället för att lägga tusentals-timmar på PKK

Mycket av de som PU använde kommmer ju från Filter och Lars Larssons bok , jag kommer inte på något på rak arm som PU tillfört själva.
Det blir svårt att övertyga någon om SE som GM om man insisterar att han var helt ensam om saken. Börjar man titta på sådant som SB och Vapensamlaren etc så kommer en tydligare GMP fram.
Citera
2020-11-06, 08:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinvest
Varför tar du upp "tidigare ostraffad"? Ej relevant då det finns många i historien som gått från tidigare ostraffad till mord. Men det var inte det viktiga...

Det viktiga och märkliga är varför ljuga om nåt sånt som han gör? Han går ju inte där längs Dekorima och alldeles i närheten av makarna Palme. Han säger att han är där vid Palme först, eller en av dom allra första. Men Björkman ser ju bara att det är två unga personer där, Stefan och Anna.

Jag tog upp den uppgiften för att det är fakta. Vad den betyder i sammanhanget är en annan sak.

Men du besvarade heller inte min fråga om paret Palme vs. din logik.

Vidare på mordplatsen så räcker det inte med att endast peka på vad Björkman ser, självfallet.
Ex. Bäsén, Hage, Glantz ser alla flera personer (men lägger inte på minnet hur många eller hur dom ser ut)
Bäsén som heller inte uppfattar Björkman:
"Det fanns naturligtvis många fler människor där, men det var
inga som Bäsen lade på minnet. Bäsen tillfrågades om hon sett
någon man med blå jacka, men hon säger att hon inte har någon
sådan minnesbild."

Så självfallet minns inte alla alla vid en brottsplats! och självfallet finns det då en möjlighet att man även missat SE, men vilken du och andra självfallet vill tona ned då ni faktiskt utgår från att han är mördaren.
Jag vill visa på osäkerheten i flertalet av dessa uppgifter som basunerats ut från boken Osannolika mördaren som återupprepas här utan närmare eftertanke..

Men du verkar endast vilja leta saker som stödjer din teori?

Gällande lögner så håller jag med att dom är märkliga...så märkliga att det mer talar för SE's oskuld då han uppenbarligen chansar och gissar kring flera av dessa..
Citera
2020-11-06, 09:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Ja, i Rimborns PM från mordnatten framgår denna uppgift.
https://imgur.com/a/tI8mr4V

Och anledningen till att jag ständigt bråkar om just denna uppgift är för att den ständigt viftas bort eller knappt bemöts... tror man på (eller har man bestämt sig för) SE som GM så vill man ju inte höra något som talar emot detta.

Men här borde vi alla egentligen vara eniga om att SE gissar att Lisbeth sagt detta.
Det må vara en i ert tycke "kvalificerad gissning"... vem annars skulle sagt detta? o.s.v.
Men en gissning oavsett.

Jag reagerar rätt mycket på att man vill fuska in SE som GM... och därmed inte ens lyfta och vädra osäkerheter som dessa. Det är inte seriöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in