2020-11-05, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, Gunnar Wall verkar ju helt klart vara den vettigaste av dem. Men när jag läser de här texterna du länkar till nu så undrar jag om jag inte har misstolkat honom förut. Kan det vara så att Wall till skillnad från de två andra (Borgnäs och Stocklassa) i själva verket är inne på att Engström är gärningsmannen?

Det var en märklig läsning av Wall. Är väl i hans debatt med Pettersson och i recensionen av hans bok rätt uppenbart att han är kritisk till Engström-teorin. Men Wall håller för det mesta huvudet kallt och utesluter inget. Lyfter fram bristerna i teorin; förhastade slutsatser, selektiv hantering av materialet, tveksamma tolkningar o s v. Men avfärdar som sagt inte Engström.

Och teorin lever väl mycket på just det faktum att Engström är "osannolik" men tänkbar. Det är en framkastad hypotes. Som det satts väldigt mycket spinn på. Det är en teori som ställer väldigt många frågor om Engström men som inte ger några svar. Därför rätt dålig som "lösning" på fallet.
Citera
2020-11-05, 11:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
När jag tittar på denna lista så ser jag ett signalement i "lång mörk rock", en person som springer och att ingen uppfattat SE som varande på mordplatsen efter skotten.

Att detta skulle vara tillräckligt för att "förklara att SE sköt Palme" är ju självfallet för tunt men kanske förklarar en del kring den ökande mängd personer som nu "köpt" teorin med SE som GM?
Läser man tidningarna så verkar det vara som du beskriver det, att många har köpt teorin om SE som GM nu. Då kan man fundera över vad anledningen till det kan vara. Jag tror att det handlar om att det helt enkelt saknas alternativa teorier om SE. Visst, några debattörer (även ett par kunniga och seriösa som t.ex. Gunnar Wall och Leif GW Persson) har väl sina invändningar mot olika enskildheter i det här som nu verkar ha blivit standardteorin, men ingen tycks alltså ha kunnat lägga fram en alternativ sammanhängande teori som får de här uppseendeväckande omständigheterna kring SE att falla på plats.
Senast redigerad av Draifos 2020-11-05 kl. 11:33.
Citera
2020-11-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Kanske uttryckte sig KP aningen tveksamt det där med "svårt att komma runt".
MEN han menade nog att all logik .sannolikhet och sunt förnuft pekar mot att SE var inblandad i mordet på något sätt sannolikt som GM.Om den sannolikheten är stor oerhört mycket större än för alla andra möjliga gärningsmän så ja är han rätt svår att komma runt anser jag.
Jag är dock inte åklagare och behöver inte väga varje ord på guldskål.

i vart fall finns det ingen annan "kandidat" som är ens nära att vara i närheten av att ha en sådan helhet som SE har som talar för honom som GM.
Det är nog det man ska ha i åtanke när det gäller "går inte att komma runt".

Mycket en färskvara det där tror jag. För 30 år sen ansågs Christer Pettersson svår att komma runt. Många ansåg att det inte skulle gå att sätta dit någon annan för mordet. Huvudvittnet var ju förbrukat i o m utpekandet av Pettersson. Senare tämligen glömt.
Citera
2020-11-05, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Mycket en färskvara det där tror jag. För 30 år sen ansågs Christer Pettersson svår att komma runt. Många ansåg att det inte skulle gå att sätta dit någon annan för mordet. Huvudvittnet var ju förbrukat i o m utpekandet av Pettersson. Senare tämligen glömt.
Det är iofs sant.
Med tiden blir dessutom ännu levande vittnen mer eller mindre förbrukade.
I ärlighetens namn hade man dock inte så mycket att komma med gällande CP förutom LPs utpekande förstås.
När konkret bevisning saknas blir det tyvärr svårt att komma så mycket längre.
Citera
2020-11-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Tänk så enkelt det är att vara mordutredare, "det kan han ha snappat upp på väg in på jobbet igen". :-)

Skjutit statsministern inför nästan ett tjugotal vittnen. Du menar att SE rusa ifrån mordplatsen, sen kryssa sig tillbaka trots att det är många poliser i kvarteret som febrilt jagar efter mördaren. Sen fram till mordplatsen med poliser och vittnen. Han tog för givet att vittnena,5min, efter skotten inte skulle känna igen mördaren. AB var 5 meter ifrån. LP var ännu närmare mördaren. "Nej dom såg inte mig, jag går fram till LP och hör lite vad hon säger om gm, sen kollar jag lite hur ambulanser anländer och vad LP gör.", det blir humor när SE anhängare ska förklara SE skyldig
Jag har iofs aldrig påstått att han återvände innan ambulansen kom och makarna Palme lämnade platsen..Det finns inget som tyder på att SE befann sig på platsen då.
OM han som GM återvände så höll han i bakgrunden låg profil innan han smet in på Skandia igen,
Att återvända till jobbet kanske inte var så tokigt just för att det var riskabelt att befinna sig synlig vid mordplatsen.
Vi får aldrig veta säkert det enda jag vet är att mycket talar för att SE faktiskt kan ha varit GM.
Citera
2020-11-05, 12:17
Medlem
Citat:
Det där vet jag inte om jag hänger med i. Engström blir väl inte troligare som GM för varje ytterligare lögn han kommer med? Tycker ju nästan snarare att misstankegraden sjunker för varje grej han eventuellt fabulerat ihop.
Lögner märkliga uttalanden och formuleringar o.s.v.
"jag var först på plats"
"jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme"
"om någon av oss då hade ett vapen kanske vi då råkade skjuta statsministern"(det citatet var ine ordagrant)
"om jag var mördaren"

"skottet mot Lisbeth var som att skjuta mot ett oskyldigt djur" o.s.v.
Hans fru sa dessutom att hon inte ville att"mördarens hus skulle varapå bild i tidningen".

SE placerade vid flera tillfällen sig själv i mördarens ställe.
Hans rörelser återspeglade mördaren
Dessutom det här sprinterloppet i tv då.
Såna här saker gör iaf mig väldigt misstänksam
Citera
2020-11-05, 12:20
Medlem
Jag tycker Skandiamannen är en tänkbar gm men jag tycker att de bevis PU presenterade juni 2020 inte är tillräckliga för att övertyga mig till fullo.

Den enda tänkbara scenariot för mig med Skandiamannen som gm , det är att han av någon outgrundlig anledning har en revolver med sig från jobbet laddad med en relativt ovanlig sorts ammunition.

SE var ju ingen spritt språngande galning så om han var gm insåg han också att det var förenat med mycket stora risker.
Han stämplar ut 23,19 från Skandia så i så fall tar han beslutet att mörda OP på cirka två minuter från det han lämnar Skandia.
Jag tycker inte man kan ta för givet att han var beväpnad när han lämnade Skandia.
Angående Skandiamannens vittnes uppgifter kan man väl säga att varken hans eller Lisbet Palmes vittnesuppgifter går särskilt bra att förena med de andra mordplatsvittnenas uppgifter.

Jag tycker det är synd att man inte utredde Skandiamannen ordentligt 1986 istället för att lägga tusentals-timmar på PKK

Mycket av de som PU använde kommmer ju från Filter och Lars Larssons bok , jag kommer inte på något på rak arm som PU tillfört själva.
Citera
2020-11-05, 12:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det var en märklig läsning av Wall. Är väl i hans debatt med Pettersson och i recensionen av hans bok rätt uppenbart att han är kritisk till Engström-teorin. Men Wall håller för det mesta huvudet kallt och utesluter inget. Lyfter fram bristerna i teorin; förhastade slutsatser, selektiv hantering av materialet, tveksamma tolkningar o s v. Men avfärdar som sagt inte Engström.
Att Wall gör en kritisk granskning av Petterssons bok betyder inte att han har en annan uppfattning i frågan om vem som är gärningsmannen. Jag tolkar det som att de här två i själva verket är ganska överens, även om de verkar ha olika uppfattning om huruvida Engström först gjorde ett försök att mörda Palme vid biografen Grand tidigare under kvällen när han tydligen var ut en sväng. Sedan hänger jag inte med i deras diskussioner om diverse Stay Behind- och Barbro-grupper, men det kan nog vara så att Wall är den som gärna ser att man försöker få in lite walkie-talkies här.
Citera
2020-11-05, 12:30
Medlem
Citat:
Lögner märkliga uttalanden och formuleringar o.s.v.
"jag var först på plats"
"jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme"
"om någon av oss då hade ett vapen kanske vi då råkade skjuta statsministern"(det citatet var ine ordagrant)
"om jag var mördaren"

"skottet mot Lisbeth var som att skjuta mot ett oskyldigt djur" o.s.v.
Hans fru sa dessutom att hon inte ville att"mördarens hus skulle varapå bild i tidningen".

SE placerade vid flera tillfällen sig själv i mördarens ställe.
Hans rörelser återspeglade mördaren
Dessutom det här sprinterloppet i tv då.
Såna här saker gör iaf mig väldigt misstänksam

Engström var nog en man med fantasi. Det gäller många av dem som tror att han sköt Palme också. Blir som mest påtagligt i det där resonemanget om att han placerade sig i mördarens ställe och återspeglade mördarens rörelser. Kan man omfamna en så pass uppfinningsrik tolkning måste man väl också kunna se det troliga i att Engström hittar på saker för att verka lite viktig?
Citera
2020-11-05, 12:31
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Jag har iofs aldrig påstått att han återvände innan ambulansen kom och makarna Palme lämnade platsen..Det finns inget som tyder på att SE befann sig på platsen då.
....

..hur skulle han då ha snappat upp vad LP sa och hur ambulanser och poliser anländer. Du måste bestämma dig hur du ska ha det...
Citera
2020-11-05, 12:37
Medlem
Citat:
Engström var nog en man med fantasi. Det gäller många av dem som tror att han sköt Palme också. Blir som mest påtagligt i det där resonemanget om att han placerade sig i mördarens ställe och återspeglade mördarens rörelser. Kan man omfamna en så pass uppfinningsrik tolkning måste man väl också kunna se det troliga i att Engström hittar på saker för att verka lite viktig?
Det är ju så att om du läser förhör och intervjuer med SE så är det just det han gör flera gånger hans rörelser speglar mördarens rörelser.
Givetvis vill han överdriva sin roll och verka viktigare än han var det tvivlar jag inte på för fem öre,
Citera
2020-11-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
..hur skulle han då ha snappat upp vad LP sa och hur ambulanser och poliser anländer. Du måste bestämma dig hur du ska ha det...
Genom att andra pratade om det när SE återkom till jobbet troligen då han säkert stannade till en stund och betraktade sitt verk,Vissa saker verkar han ha uppfattar rätt medan andra inte alls stämmer så det är svårt att få något grepp om detta faktiskt,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in