Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarhyena
Det där att högermedia tenderar att bli "reservat" har jag ju tjatat om ett bra tag nu. Nya utpräglade högerprojekt inom media, hur välfinansierade och högkvalitativa de än är, fungerar inte eftersom de i princip bara lockar till sig de som redan är anhängare av högern.
Instämmer. Det är mycket mer värt att kontrollera en vanlig redaktion eftersom det man pumpar ut då passerar som "oberoende", "neutralt" etc. Folk är fortfarande otroligt naiva när det gäller medier.
SVT och DN är juvelerna i vänsterns krona. Med kontroll över dem har de 90 procent av problemformuleringen, och högern börjar i stort sett varje debatt i underläge.
Citat:
Detta garanteras om inte annat så av att vänsterkontrollerade medier omedelbart dömer ut dem som suspekta eller rent av ondskefulla, dvs. platser som goda, rättänkande människor absolut måste hålla sig borta ifrån.
Stämmer oftast, även om både Axess och Kvartal får viss respekt. Det krävs dock ett tjockt lager socialliberalism för att det ska vara acceptabelt.
Citat:
Fast en "lång marsch genom institutionerna" för högerns del vet jag tyvärr inte om det finns tid till...
Jag tror att den redan har påbörjats, fast den kommer inte att få samma effekt. 60/70-talets kombination av boomers, tokexpanderande offentlig sektor och tevegenombrott kommer aldrig att upprepas. Det var en historisk chans och den tillföll vänstern.
Högern tog tillbaka lite med internet och nya medier, men det är fortfarande bara gerillakrig.