2020-11-05, 23:00
Medlem
Nix-registrets avatar
Får ungefär samma vibbar som från Axess, en tidskrift som Gür har varit involverad i, fast bara med tyckare, inga kulturskribenter. Axess lanserades som en oppositionell röst, rent av konservativ och alternativ till den borgerliga pressens hegemoni. Men det var bara ett säljtrick, innehållet var samma som i all regimmedia.

Jag förutspår att den nya publikationen kommer att kritisera bristerna i integrationen, föredra att tala om assimilering, och provocera genom att använda ordet "volymer". Och så småningom, när den har samlat på sig tillräckligt många lättlurade läsare, kommer den att publicera texter som den här: https://web.archive.org/web/20120515054608/http://www.axess.se/newspane.aspx?id=314
Citera
2020-11-06, 11:35
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Hmm... hemliga pengar, högerprojekt. Det lär knappast vara George Soros i varje fall.

Varför inte???
"Räntesök"

Så split och profitera på kaoset.
Citera
2020-11-06, 14:03
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Får ungefär samma vibbar som från Axess, en tidskrift som Gür har varit involverad i, fast bara med tyckare, inga kulturskribenter. Axess lanserades som en oppositionell röst, rent av konservativ och alternativ till den borgerliga pressens hegemoni. Men det var bara ett säljtrick, innehållet var samma som i all regimmedia.

Jag förutspår att den nya publikationen kommer att kritisera bristerna i integrationen, föredra att tala om assimilering, och provocera genom att använda ordet "volymer". Och så småningom, när den har samlat på sig tillräckligt många lättlurade läsare, kommer den att publicera texter som den här: https://web.archive.org/web/20120515054608/http://www.axess.se/newspane.aspx?id=314

Axess radikalism var en chimär hos anakronistiska hatt-kravatt- och damasktöntar i kretsen kring Heimdal och Tradition & Fason.
Senast redigerad av Tjyvas 2020-11-06 kl. 14:06.
Citera
2020-11-06, 18:17
Medlem
tuffkatts avatar
Först Oikos med tillhörande Skoklosterakademin och nu detta. Glädjande läsning, conservatism is on the rise.
Citera
2020-11-07, 13:12
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Först Oikos med tillhörande Skoklosterakademin och nu detta. Glädjande läsning, conservatism is on the rise.
Alla skribenter som har nämnts i tråden betecknar sig själva som liberaler, om du har missat det. Ingen av dem är konservativ på något sätt.
Citera
2020-11-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quid pro quo
Utan en turk och en judinna i staben tror jag att skribenterna skulle få friare tyglar.

Synd att alla ickenationalistiska projekt alltid måste fylla alibi-kvoten, annars funnes en möjlighet att de faktiskt kunde bli intressanta.

I alla sådana här projekt måste man ha med en egen husneger, det har alla
Citera
2020-11-08, 23:31
Bannlyst
Mats Qviberg är väl en bra gissning. Dagens Opinion spekulerar kring Tino S.

VPK har startat Tv-kanal, så kanske (M) äntligen förstått att göra likadant.
Citera
2020-11-08, 23:35
Bannlyst
Här en vinkel, så god som någon annan:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/g%C3%B6teborgs-posten-startar-redaktion-i-stockholm-1.35823126
Citera
2020-11-09, 10:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret

Axess är åtminstone kultur och bildning på riktigt, till skillnad från msm’s kultursidor.
Citera
2020-11-09, 11:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag är kluven till den här typen av projekt. Det finns en tendens att de blir reservat som SVT och de andra kan peka på: "Titta, Axess finns ju så vi kan fortsätta vara tokvänster".

Som så ofta med gammelmedierna är hela systemet sjukt sedan generationer. Det är ingrott som en gammal urskog.
Citera
2020-11-09, 23:55
Medlem
Pansarhyenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag är kluven till den här typen av projekt. Det finns en tendens att de blir reservat som SVT och de andra kan peka på: "Titta, Axess finns ju så vi kan fortsätta vara tokvänster".

Det där att högermedia tenderar att bli "reservat" har jag ju tjatat om ett bra tag nu. Nya utpräglade högerprojekt inom media, hur välfinansierade och högkvalitativa de än är, fungerar inte eftersom de i princip bara lockar till sig de som redan är anhängare av högern. Detta garanteras om inte annat så av att vänsterkontrollerade medier omedelbart dömer ut dem som suspekta eller rent av ondskefulla, dvs. platser som goda, rättänkande människor absolut måste hålla sig borta ifrån.

Fast en "lång marsch genom institutionerna" för högerns del vet jag tyvärr inte om det finns tid till...
Citera
2020-11-10, 10:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarhyena
Det där att högermedia tenderar att bli "reservat" har jag ju tjatat om ett bra tag nu. Nya utpräglade högerprojekt inom media, hur välfinansierade och högkvalitativa de än är, fungerar inte eftersom de i princip bara lockar till sig de som redan är anhängare av högern.

Instämmer. Det är mycket mer värt att kontrollera en vanlig redaktion eftersom det man pumpar ut då passerar som "oberoende", "neutralt" etc. Folk är fortfarande otroligt naiva när det gäller medier.

SVT och DN är juvelerna i vänsterns krona. Med kontroll över dem har de 90 procent av problemformuleringen, och högern börjar i stort sett varje debatt i underläge.

Citat:
Detta garanteras om inte annat så av att vänsterkontrollerade medier omedelbart dömer ut dem som suspekta eller rent av ondskefulla, dvs. platser som goda, rättänkande människor absolut måste hålla sig borta ifrån.

Stämmer oftast, även om både Axess och Kvartal får viss respekt. Det krävs dock ett tjockt lager socialliberalism för att det ska vara acceptabelt.

Citat:
Fast en "lång marsch genom institutionerna" för högerns del vet jag tyvärr inte om det finns tid till...

Jag tror att den redan har påbörjats, fast den kommer inte att få samma effekt. 60/70-talets kombination av boomers, tokexpanderande offentlig sektor och tevegenombrott kommer aldrig att upprepas. Det var en historisk chans och den tillföll vänstern.

Högern tog tillbaka lite med internet och nya medier, men det är fortfarande bara gerillakrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in