2020-11-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Säkrare och säkrare ju mer jag sätter mig in i detaljerna. Som jag skrivit tidigare var jag inledningsvis besviken på KP:s slutsatser och presentation. Detta, förstår jag nu, enbart för att han i mitt tycke pekade ut fel person. Jag slutade egentligen lyssna när han sa "Skandiamannen". När jag nu sett om den får jag en helt annan bild, tack vare bättre egna "förkunskaper".

Inte många av oss kunde ana hur rätt SE hade angående den där pusselbiten i april-86. Han säger det med en "förstår-ni-inte-vad-det-är-jag-egentligen-vill-säga" uppsyn. Det där sista är ungefär av samma dignitet som GW:s magkänsla .
Ja liksom hans formuleringar i brev och intervjuer.
Jag blev också besviken på pressträffen eftersom KP låtit så självsäker hade jag förväntat mig nåt handfast mot SE.
Att just SE skulle presenteras som GM var jag nästan hundra på.
Dels för att jag då liksom nu är rätt säker på hans skild dels för att media rapporterat så mycket om honom och att polisen utrett honom så intensivt in i det sista.
Skulle man utrett honom för att avskriva honom borde man hunnit göra det för ett bra tag sen.

Jag är säker på honom som GM till ungefär 80%.
OM vissa saker jag fått indikationer på kommer att komma fram gällande SE så kommer jag att att vara uppe i 90% i sannolikhet.

Det som ändå ger ett visst tvivel är att det finns många mystiska omständigheter kring många personer,
Jag har t.ex inte något problem med att se din tidigare kandidat CA som GM.
De konkreta bevisen saknas tyvärr och så var det CAs icke provskjutna vapen.

I likhet med dig så är det dock så att ju mer man läser och tänker desto mer tror man på SE som GM.
Citera
2020-11-01, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja möjligt som med så mycket annat kan vi mest spekulera.

Det är klart att det kan vara så att han hade glömt det å andra sidan så borde han ju kommit ihåg att han samtalat med väktaren just DENNA kväll.
Kvällen då den viktigaste händelsen i hans liv inträffade.

Jag kan hålla med om att han som GM borde försökt förhala tiden.
Å andra sidan hade han sagt att han samtalade med väktarna i ca 2 minuter så hade han ju givit sig själv nån sorts alibi
SE är svår att förstå sig på måste jag säga jag förstår inte hur han tänkte och varför han agerade som han gjorde vissa gånger.

Dock blir vissa saker mer logiska för mig OM SE var GM då faller ändå en del bitar på plats.

Han kan ju haft någon typ av nedsatt kognitiv förmåga som yttrade sig genom dåligt närminne eller i kombination med viss fåfänga, eventuell alkoholförtäring, och ett behov av att bli bekräftad. Det speglar ju lite den analys som vissa menar för honom till en trolig gärningsman, men jag stannar vid att de märkligheterna måste in i en helt annan betydligt mer närliggande kontext.
Jag ser betydligt fler detaljer i hans berättelse som pekar mot att han var på mpl under skeenden som gm inte var där, och som är betydligt svårare att förklara än de små glidningarna och oklarheterna i vittnesmålet.
Lägg där till alla praktiska omständigheter om mordvapnet och återvändandet till mordplatsen.
Det är inte ovanligt att sådana motsägelser och förändringar. förekommer även hos helt oskyldiga vittnen.
Titta på Anna Hage som bygger på sin historia än idag. Titta på Anders B och försök att med stöd av vad hans kompisar och vittnen som passerat platsen berättat, att ge en klar bild av vad han gjort minuterna innan mordet.
Det går inte, inte ens palmeutredningen lyckades med det, men betyder i min värld inte att han bedrivit tiden med oegentligheter.
Det enda vi med säkerhet vet är att han var på mpl efter mordet.
Citera
2020-11-02, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Vill man fara ut i fantasier eller ren hittepå när man vill snärja SE då tolkar man förstås alla SE görande mot honom. Att kalla SE uttalande om utredningen för ett hån var ett av de mest konstiga händelserna på presskonferensen. Inte bara det att det var riktigt taffligt småaktigt där fantasin drar iväg, men framförallt visade det hur lite KP hade. Varför inte bara tolka det som det var. SE var irriterad på, som han tyckte, en usel utredning, som framförallt inte tog med honom på rekonstruktionen.
Nu vet jag inte om det var just det uttalandet från SE som man menade var ett hån iofs.
Däremot får väl uttrycket "den glammande skolklassen" som han kallade de piketpoliser som jobbade på mordnatten ses som rätt hånfullt?!
Håller du inte med?
Han hånade också AH kraftigt det var väl i sitt hans brev till Sven Aner .
Citera
2020-11-02, 01:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Vad är det för händelseförlopp du syftar på som inte gått att läsa sig till senare? Vid återkomsten till Skandia sa han att en man blivit skjuten och att man försökt ge konstgjord andning. En man hade talat om att den skjutne mannen var Palme. Det där har han kunnat snappa upp när han var åter från löprundan runt kvarteret.

Jag är till 99% säker på att SE är GM, den sista procenten reserverar jag åt mytoman-SE. Han kan ju ha stått på västra sidan av Sveavägen och observerat. KP menade dock att han från den positionen inte kan ha sett Jeppson i gränden med tanke på bilar som skymt sikten och alla personer vid mordplatsen. Men det är åtminstone ett litet halmstrå för SE-förnekarna.

Edit: 99,5% säker. Vi får inte glömma signalementet så mytoman-SE hade lite otur med det.
Spännande med mytoman-scenariot, även om det som du säger inte är det mest sannolika. Läste på Gunnar Walls blogg att Sven Anér redan 1990 verkar ha misstänkt Stig Engström, och tydligen då alltså inte för att vara gärningsman utan snarare just mytoman. Engström svarade Anér:

På Sven Anérs egen blogg finns också en skrivelse han skickade till hovrätten och bl.a. varnade för Stig Engström i samband med rättegången mot CP:
Senast redigerad av Draifos 2020-11-02 kl. 01:39.
Citera
2020-11-02, 01:49
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Nu vet jag inte om det var just det uttalandet från SE som man menade var ett hån iofs.
Däremot får väl uttrycket "den glammande skolklassen" som han kallade de piketpoliser som jobbade på mordnatten ses som rätt hånfullt?!
Håller du inte med?
Han hånade också AH kraftigt det var väl i sitt hans brev till Sven Aner .

Att kalla det SE sa om polisutredningen som ett hån var ett dåligt försök av KP att misskreditera SE. Det föll platt och det kändes bara pinsamt av en åklagare att uttrycka och tolka det så.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-02 kl. 01:55.
Citera
2020-11-02, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Att kalla det SE sa om polisutredningen som ett hån var ett dåligt försök av KP att misskreditera SE. Det föll platt och det kändes bara pinsamt av en åklagare att uttrycka och tolka det så.
Jag frågar dig igen anser du att uttrycket "den glammande skolklassen " är hånfullt eller inte??

Det behöver inte betyda att du tror på SE som GM även om du finner det hånfullt.
Citera
2020-11-02, 02:01
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Vad är det för händelseförlopp du syftar på som inte gått att läsa sig till senare? Vid återkomsten till Skandia sa han att en man blivit skjuten och att man försökt ge konstgjord andning. En man hade talat om att den skjutne mannen var Palme. Det där har han kunnat snappa upp när han var åter från löprundan runt kvarteret.

Tror du verkligen att en (statsminister)mördare först flyr och sen springer tillbaka till mordplatsen. Halva poliskåren i Sthlm jagar och ett stort antal vittnen såg skjutningen och gärningsmannen. Det börjar faktiskt blir riktigt pinsamt att höra dina/era förklaringar.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-02 kl. 02:08.
Citera
2020-11-02, 02:06
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Jag frågar dig igen anser du att uttrycket "den glammande skolklassen " är hånfullt eller inte??

Det behöver inte betyda att du tror på SE som GM även om du finner det hånfullt.

Det beror på i vilken kontext det uttrycks så. Det skulle antagligen även jag kalla det om de inte uppträde professionellt. Nästan hela polisutredningen känns väl mer eller mindre som en glammande skolklass. (Sen gränser väl Anérs palmemords "utredning" till närmast foliehattnivå)
Senast redigerad av sankmark 2020-11-02 kl. 02:11.
Citera
2020-11-02, 08:50
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Spännande med mytoman-scenariot, även om det som du säger inte är det mest sannolika. Läste på Gunnar Walls blogg att Sven Anér redan 1990 verkar ha misstänkt Stig Engström, och tydligen då alltså inte för att vara gärningsman utan snarare just mytoman. Engström svarade Anér:

På Sven Anérs egen blogg finns också en skrivelse han skickade till hovrätten och bl.a. varnade för Stig Engström i samband med rättegången mot CP:
Jag fick en fråga igår hur säker jag är på att SE är GM. Jag drog till med 99% som jag vid närmare eftertanke uppgraderade till 99,5% , resterande andel sparade jag åt mytomanspåret. Det jag är 100% säker på är att han inte befunnit sig på östra sidan av Sveavägen, inte ens i en undanskymd bakgrundsroll (som möjligen skulle kunna förklara varför inget annat vittne lagt märke till honom).

Han har inte heller lyckats påkalla en enda polismans uppmärksamhet så pass mycket så att någon av dessa kommer ihåg honom efteråt. Han påstod ju att han till och med att varit framme hos en polisman men hans vittnesmål "behövdes inte eftersom man redan fått ett". SE:s egen förklaring var att man i det skedet inte visste att det var Palme som var skjuten, och därför inte var intresserade av ytterligare vittnesmål. När Jeppson lämnade sitt vittnesmål hade han däremot fått höra att det var Palme. Var det inte så att det var det vittnesmålet som gjorde att SE tänkte, "han beskriver ju mig!" och därför kände att han måste förklara det, det vill säga att det handlade om en förväxling.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-02 kl. 08:56.
Citera
2020-11-02, 09:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag fick en fråga igår hur säker jag är på att SE är GM. Jag drog till med 99% som jag vid närmare eftertanke uppgraderade till 99,5% , resterande andel sparade jag åt mytomanspåret. Det jag är 100% säker på är att han inte befunnit sig på östra sidan av Sveavägen, inte ens i en undanskymd bakgrundsroll (som möjligen skulle kunna förklara varför inget annat vittne lagt märke till honom).

Han har inte heller lyckats påkalla en enda polismans uppmärksamhet så pass mycket så att någon av dessa kommer ihåg honom efteråt. Han påstod ju att han till och med att varit framme hos en polisman men hans vittnesmål "behövdes inte eftersom man redan fått ett". SE:s egen förklaring var att man i det skedet inte visste att det var Palme som var skjuten, och därför inte var intresserade av ytterligare vittnesmål. När Jeppson lämnade sitt vittnesmål hade han däremot fått höra att det var Palme. Var det inte så att det var det vittnesmålet som gjorde att SE tänkte, "han beskriver ju mig!" och därför kände att han måste förklara det, det vill säga att det handlade om en förväxling.

Vi har olika krav på bevis och sannolikheter..

Det fetmarkerade går i linje med uppgifterna om Glantz som lämnade platsen i vredesmod då ingen polis visade intresse för hans uppgifter....
Edit: Och Glantz fick först dagen efter reda på att det var statsministern han försökt rädda livet på....

De uppgifter som "beskrev SE's signalement" bör sannolikt ha varit Nieminen och Zahir när dessa anlänt mordplatsen. mot bakgrund av uppgift om en väska..
Det finns ingen på mordplatsen som vittnar om en väska, ej heller LJ.
Citera
2020-11-02, 09:25
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vi har olika krav på bevis och sannolikheter..

Det fetmarkerade går i linje med uppgifterna om Glantz som lämnade platsen i vredesmod då ingen polis visade intresse för hans uppgifter....

De uppgifter som "beskrev SE's signalement" bör sannolikt ha varit Nieminen och Zahir när dessa anlänt mordplatsen. mot bakgrund av uppgift om en väska..
LJ säger att GM inte hade någon väska i den högra handen men utesluter inte att han kan ha haft det i den vänstra, alltså den sida han inte kunde se.

Den som sett en väska är Nieminen som i lugn och ro och utan störade inslag kunde observera den springande gärningsmannen(?). Ja och så LL då förstås som i Youtube-klippet från 2018(?) till och med kunde tala om färgen på den.

Hur länge dröjde det innan man visste att det var Palme? I Rapportinslaget och teckningen ser man SE köa bakom en man som lämnar sitt vittnesmål, fast just det kanske man inte ska fästa så stor vikt vid.

Om YN lämnat ett vittnesmål som garanterat inte var färgat av andras vittnesmål, och som stämmer in på SE så pass mycket så att han blir orolig så är det oerhört intressant. YN har ju definitivt inte haft möjlighet att se "alibirushen". Tack för klarläggandet!
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-02 kl. 09:55.
Citera
2020-11-02, 10:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/.../
När Jeppson lämnade sitt vittnesmål hade han däremot fått höra att det var Palme. Var det inte så att det var det vittnesmålet som gjorde att SE tänkte, "han beskriver ju mig!" och därför kände att han måste förklara det, det vill säga att det handlade om en förväxling.
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
/.../

Det signalement som polisen tidigt gick ut med (och som Engström kunde ta del av via media) byggde antagligen både på de uppgifter som Nieminen och de som Jeppsson hade lämnat under mordkvällen. Det som talar för att det var Engström som flydde uppför trappan är de trots allt ganska samstämmiga uppgifter som Jeppsson och Nieminen lämnar, och som passar bra in på Engström. Och dessutom är det väl av andra skäl även helt klart att det var en och samma man som Jeppsson och Nieminen såg.

Men det som blir riktigt besvärande för Stig Engström är väl att han sedan i sin egen första kontakt med polisen själv råkar lämna en alldeles för bra beskrivning av hur Jeppsson såg ut: "En man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

Möjligen inser Engström sedan att han härigenom avslöjar sig som den flyende mördaren i gränden, och i senare förhör verkar han vilja tona ned det här. Nu säger Engström att mannen han såg i gränden nog var "mellan 25 - 50, eller 75 år", och även den tidigare beskrivningen av färgen på jackan ändras. På frågan om han har något intryck av färg på jackan svarar Engström nu "Nej det är bara svart som siluett".
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-860425.pdf
Senast redigerad av Draifos 2020-11-02 kl. 11:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in