2020-11-01, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Ja det är såklart möjligt.
Varför tror du att SE i förhör sade att något samtal med väktare inte ägde rum denna kväll då?
Det hade ju i princip iaf givit honom alibi.
Speciellt om hans signalement hade förväxlars med mördarens då kunde han ana att han kunde bli misstänkt.
VARFÖR inte då säga att på vägen ut samtalade jag med väktarna i någon minut vi talade om min kommande skidsemester i Idre?
Det förefaller en aning ologiskt iaf för mig,OK skulle samtalet ha varit FÖR länge så hinner inte SE fram tills han säger att han kom till mordplatsen.
MEN ett par minuters samtal skulle ju säga att vi hade speciellt om ett samtal verkligen ägde rum.

Vet inte.
Möjligen hade han glömt det den 25/4, eller också var han orolig för att bli avslöjad för att komma för sent till platsen, eftersom det var viktigt för honom att vara där bland de första.
Jag har tyvärr inget bra svar på den.
Konstaterar bara att han påstår att det tog 20-30 sekunder för honom att gå från stämpelklockan till platsen där han befann sig då han hörde skotten. Det betyder alltså att det inte hänger ihop tidsmässigt.
Glömt samtalet kanske och det är lätt hänt tre månader senare - han verkar ju vara lite disträ som person.
Kanske gäller det även KP som inte lyckades få ihop det rätt trots månader av förberedelser.
I vilket fall som helst har han hunnit delge HO information om övertiden och semestern, och han har även hunnit berätta om tågets avgångstid från T-centralen. 20-30 sekunder gäller mer troligt från han passerat dörren ut till receptionen och samtalat med väktarna.
Om han var mördaren borde han ju i stället gjort allt för att förhala tiden.
Citera
2020-11-01, 09:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Nej och som SE själv sagt eller skrivit" jag var först på plats".
"jag var i högsta grad närvarande vid mordet på Olof Palme".
"skottet mot Lisbeth var som att skjuta mot ett oskyldigt djur".

Plus det där med att inte plocka bort bitar som hör till pusslet.

Eller varför inte "om nån av oss då råkade ha ett vapen kanske vi råkade dra fram det och skjuta statsministern".(För att undvika anklagelser från SE anhängare är just detta citat inte helt ordagrant dock är innebörden precis den som SE själv levererade).

HUR säker är du på SE som GM?
Säkrare och säkrare ju mer jag sätter mig in i detaljerna. Som jag skrivit tidigare var jag inledningsvis besviken på KP:s slutsatser och presentation. Detta, förstår jag nu, enbart för att han i mitt tycke pekade ut fel person. Jag slutade egentligen lyssna när han sa "Skandiamannen". När jag nu sett om den får jag en helt annan bild, tack vare bättre egna "förkunskaper".

Inte många av oss kunde ana hur rätt SE hade angående den där pusselbiten i april-86. Han säger det med en "förstår-ni-inte-vad-det-är-jag-egentligen-vill-säga" uppsyn. Det där sista är ungefär av samma dignitet som GW:s magkänsla .
Citera
2020-11-01, 12:36
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Säkrare och säkrare ju mer jag sätter mig in i detaljerna. Som jag skrivit tidigare var jag inledningsvis besviken på KP:s slutsatser och presentation. Detta, förstår jag nu, enbart för att han i mitt tycke pekade ut fel person. Jag slutade egentligen lyssna när han sa "Skandiamannen". När jag nu sett om den får jag en helt annan bild, tack vare bättre egna "förkunskaper".

Inte många av oss kunde ana hur rätt SE hade angående den där pusselbiten i april-86. Han säger det med en "förstår-ni-inte-vad-det-är-jag-egentligen-vill-säga" uppsyn. Det där sista är ungefär av samma dignitet som GW:s magkänsla .

Vill man fara ut i fantasier eller ren hittepå när man vill snärja SE då tolkar man förstås alla SE görande mot honom. Att kalla SE uttalande om utredningen för ett hån var ett av de mest konstiga händelserna på presskonferensen. Inte bara det att det var riktigt taffligt småaktigt där fantasin drar iväg, men framförallt visade det hur lite KP hade. Varför inte bara tolka det som det var. SE var irriterad på, som han tyckte, en usel utredning, som framförallt inte tog med honom på rekonstruktionen.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-01 kl. 12:39.
Citera
2020-11-01, 13:01
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Vill man fara ut i fantasier eller ren hittepå när man vill snärja SE då tolkar man förstås alla SE görande mot honom. Att kalla SE uttalande om utredningen för ett hån var ett av de mest konstiga händelserna på presskonferensen. Inte bara det att det var riktigt taffligt småaktigt där fantasin drar iväg, men framförallt visade det hur lite KP hade. Varför inte bara tolka det som det var. SE var irriterad på, som han tyckte, en usel utredning, som framförallt inte tog med honom på rekonstruktionen.
Okej, då tror inte du heller på mytomanspåret.

Det finns ingen annan vid brottsplatsen närvarande person, polis eller vittnen, som sett honom efter skotten. Det som finns är signalementet på mannen som sprang in i gränden omedelbart efter skotten, det stämde in på SE. pass mycket att SE ansåg sig tvungen att höra av sig och tala om att "det var ju jag!".

Eftersom det inte finns en enda jävel som sett någon springa in i gränden efter polismännen så är förväxlingshistorien helt osannolik.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-01 kl. 13:17.
Citera
2020-11-01, 13:17
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Okej, då tror inte du heller på mytomanspåret.

Mot detta ska då ställas att ingen annan vid brottsplatsen närvarande person, polis eller vittnen, sett honom efter skotten. Det som finns är signalementet på mannen som sprang in i gränden omedelbart efter skotten, det stämde in på SE. pass mycket att SE ansåg sig tvungen att höra av sig och tala om att "det var ju jag!".

Det finns inte en jävel som sett någon springa in i gränden efter polismännen, förväxlingshistorien är alltså helt osannolik.

Negativ bevisföring är inget som håller som bevis. Jag såg (5-10sek efter skotten) en av otaliga skjutningar som förekommit senaste åren. Det enda jag kunde redogöra för var gm. Hade polisen frågat mig om något annat på brottsplatsen så skulle jag inte ha en aning. Då menar DU att andra vittnen blir misstänkta för att jag inte såg dem? Eller att jag blir misstänkt och utpekad för att ingen såg mig. Nja.
Senast redigerad av sankmark 2020-11-01 kl. 13:22.
Citera
2020-11-01, 13:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Negativ bevisföring är inget som håller som bevis. Jag nästan såg en av otaliga skjutningar som förekommit senaste åren. Det enda jag kunde redogöra för var gm. Hade polisen frågat mig om något annat på brottsplatsen så skulle jag inte ha en aning. Då menar DU att andra vittnen blir misstänkta för att jag inte såg dem? Eller att jag blir misstänkt för att ingen såg mig. Nja.
Ja du får tro vad du vill och jag tror vad jag vill. "Bevisa" är omöjligt så här 34 år senare, jag känner mig trygg med KP:s lösning.
Citera
2020-11-01, 13:30
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ja du får tro vad du vill och jag tror vad jag vill. "Bevisa" är omöjligt så här 34 år senare, jag känner mig trygg med KP:s lösning.

Hur många vittnen, förutom de som de kommer i grupp med, har pekat ut Delsborn, Johansson eller Ljungqvist som varande på mordplatsen?
Citera
2020-11-01, 13:39
Medlem
Finns där eg någon kandidat som utmanar Skandiamannen som tänkbar mördare..?

Eller menar ni att det är antingen Skandiamannen mot alla andra möjliga mördare ?

Eller finns det någon annan riktig utmanare?
Citera
2020-11-01, 13:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Hur många vittnen, förutom de som de kommer i grupp med, har pekat ut Delsborn, Johansson eller Ljungqvist som varande på mordplatsen?
Jag tror du i så fall ska använda Hage och Glantz som exempel. De två har haft ungefär samma roll som SE påstår sig ha haft.
Citera
2020-11-01, 13:49
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Jag tror du i så fall ska använda Hage och Glantz som exempel. De två har haft ungefär samma roll som SE påstår sig ha haft.

De flesta är överens om att SE har överdrivet sin roll mordplatsen. Däremot har han beskrivit ett händelseförlopp som stämmer väl med vad som skedde där efter mordet.
Citera
2020-11-01, 14:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
De flesta är överens om att SE har överdrivet sin roll mordplatsen. Däremot har han beskrivit ett händelseförlopp som stämmer väl med vad som skedde där efter mordet.
Vad är det för händelseförlopp du syftar på som inte gått att läsa sig till senare? Vid återkomsten till Skandia sa han att en man blivit skjuten och att man försökt ge konstgjord andning. En man hade talat om att den skjutne mannen var Palme. Det där har han kunnat snappa upp när han var åter från löprundan runt kvarteret.

Jag är till 99% säker på att SE är GM, den sista procenten reserverar jag åt mytoman-SE. Han kan ju ha stått på västra sidan av Sveavägen och observerat. KP menade dock att han från den positionen inte kan ha sett Jeppson i gränden med tanke på bilar som skymt sikten och alla personer vid mordplatsen. Men det är åtminstone ett litet halmstrå för SE-förnekarna.

Edit: 99,5% säker. Vi får inte glömma signalementet så mytoman-SE hade lite otur med det.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-01 kl. 14:43.
Citera
2020-11-01, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vet inte.
Möjligen hade han glömt det den 25/4, eller också var han orolig för att bli avslöjad för att komma för sent till platsen, eftersom det var viktigt för honom att vara där bland de första.
Jag har tyvärr inget bra svar på den.
Konstaterar bara att han påstår att det tog 20-30 sekunder för honom att gå från stämpelklockan till platsen där han befann sig då han hörde skotten. Det betyder alltså att det inte hänger ihop tidsmässigt.
Glömt samtalet kanske och det är lätt hänt tre månader senare - han verkar ju vara lite disträ som person.
Kanske gäller det även KP som inte lyckades få ihop det rätt trots månader av förberedelser.
I vilket fall som helst har han hunnit delge HO information om övertiden och semestern, och han har även hunnit berätta om tågets avgångstid från T-centralen. 20-30 sekunder gäller mer troligt från han passerat dörren ut till receptionen och samtalat med väktarna.
Om han var mördaren borde han ju i stället gjort allt för att förhala tiden.
Ja möjligt som med så mycket annat kan vi mest spekulera.

Det är klart att det kan vara så att han hade glömt det å andra sidan så borde han ju kommit ihåg att han samtalat med väktaren just DENNA kväll.
Kvällen då den viktigaste händelsen i hans liv inträffade.

Jag kan hålla med om att han som GM borde försökt förhala tiden.
Å andra sidan hade han sagt att han samtalade med väktarna i ca 2 minuter så hade han ju givit sig själv nån sorts alibi
SE är svår att förstå sig på måste jag säga jag förstår inte hur han tänkte och varför han agerade som han gjorde vissa gånger.

Dock blir vissa saker mer logiska för mig OM SE var GM då faller ändå en del bitar på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in