2020-10-31, 18:29
Medlem
virvelbaggs avatar
Det skrevs att tråden var antagligen en av de största i Flashbacks historia, och växande. Det om något är väl ett bevis att den är viktig och uppskattande. Men vi är många som skriver eller läser tråden och vi förhåller oss olika till den. Det är ju omöjligt att få alla till att bli helt nöjda. Men vi som använder tråden uppskatta den, tro inget annat för varför annars skriver vi i den så frekvent. Variationer i den är en av de ting jag uppskattar och även att den är så stor. Jag läser de inlägg jag vill och struntar i de som jag inte gillar. Vi lever i en tid full av restriktioner, här spelar de ingen livs avgörande roll, så för min del ser jag här hellre färre en fler restriktioner här.
Vi går mot vinter. Jag tror att vi är många som behöver denna tråden och vi kommer att behöva den en mer för att ta oss igenom denna tid. Även om vi tycker olika har vi alla en sak gemensamt i tråden, vi är otroligt intresserade av pandemin. Mer en utanför, vi behöver varandra för att diskutera, stödja, bråka och komma fram till svar. Det får aldrig tas i från oss.
2020-10-31, 20:45
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det skrevs att tråden var antagligen en av de största i Flashbacks historia, och växande. Det om något är väl ett bevis att den är viktig och uppskattande. Men vi är många som skriver eller läser tråden och vi förhåller oss olika till den. Det är ju omöjligt att få alla till att bli helt nöjda. Men vi som använder tråden uppskatta den, tro inget annat för varför annars skriver vi i den så frekvent. Variationer i den är en av de ting jag uppskattar och även att den är så stor. Jag läser de inlägg jag vill och struntar i de som jag inte gillar. Vi lever i en tid full av restriktioner, här spelar de ingen livs avgörande roll, så för min del ser jag här hellre färre en fler restriktioner här.
Vi går mot vinter. Jag tror att vi är många som behöver denna tråden och vi kommer att behöva den en mer för att ta oss igenom denna tid. Även om vi tycker olika har vi alla en sak gemensamt i tråden, vi är otroligt intresserade av pandemin. Mer en utanför, vi behöver varandra för att diskutera, stödja, bråka och komma fram till svar. Det får aldrig tas i från oss.

Håller med dig i allt du skriver.

Tråden är den enda platsen där man får snabbt ny information och länkar till nya artiklar om Covid-19. Det jag uppskattar är att man får så mångsidig information om viruset och olika åsikter om olika länders coronahantering.

Det vore väldigt synd om man styr tråden ännu mer eftersom bredden på inläggen är behållningen. Om man vill ha en smal vetenskaplig tråd så varför inte starta en ny tråd?

Som virvelbagg skriver behöver man inte läsa inlägg som man inte gillar. Man behöver inte heller gå till personangrepp och kalla folk för diverse fula saker bara för att man inte tycker lika. Man kanske kan försöka behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Hoppas att tråden får finnas kvar utan ytterligare begränsningar. Vintern kommer att bli lång och den stora tråden ger en gnutta trygghet i denna oroliga värld som vi lever i just nu.
2020-10-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Jag tror det skulle vara bra. Politik-sektionen kan vara en bättre plats. Trådens namn kan kortas ner till "Megatråden om Corona", för att vara så bred som möjligt.

Antalet dödsfall är intimt kopplad till Corona-strategi, och därmed politik.

Det behövs en tråd där politik och vetenskap kan mötas. Jag tror att en bättre placering är i politiksektionen. Men tråden skulle behöva ha stor tolerans för medicinska diskussioner, eftersom virusets natur ligger till grund för dom politiska ställningstagandena.

Det förefaller finnas ett behov för en stor samlingstråd för att som har med epidemin att göra. Denna tråd fyller det behovet, men den hör förmodligen bättre hemma i politik-delen.

Jag instämmer. Jag mår dåligt av myndigheternas hantering av epidemin.

Instämmer. Det behövs en mötesplats för politik och vetenskap.

Samtidigt instämmer jag med "aw" och "NurseRatched", att dom som vill diskutera medicinsk vetenskap, behöver få ha en egen vrå, där dom får vara ifred.

[Sträcker ut handen]

Kan man fundera på huruvida samlingstråden kanske hör hemma i politik-sektionen, men med tillägget att det ska finnas stort utrymme för vetenskapliga diskussioner? Med Covid-19 så hänger vetenskap och politik samman intimt.
Jag håller med 100%. Det skulle vara lämpligare med en megatråd i politikforumet, med tolerans för vetenskapligt innehåll, snarare än tvärtom.

Det är omöjligt att diskutera det politiska, utan att blanda in vetenskap. Men det går att göra tvärtom, dvs. diskutera vetenskapen utan att göra politik av det.

Man skulle t.ex. kunna bryta ut den senaste veckans "städade" inlägg och göra en vetenskapstråd av det. Så att man har en naturlig diskussion att fortsätta med i vetenskapsforumet.
2020-10-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Coronan skapar ett undantagstillstånd i samhället, så då tror jag att vi kan stå ut med att det diskuteras politik i EN vetenskapstråd... Att flytta den till politik går ju inte heller, eftersom det i så fall skulle bli OT att diskutera naturvetenskap där. Och i det här ämnet är politik och naturvetenskap mer hopslingrat än nästan någonsin förr...

Dessutom tror jag att folk behöver den tråden för att prata av sig om sin oro och frustration. Och som sagt, det finns ju massor med smala trådar för dom som föredrar det - det är ju bara att hålla sig borta från den stora tråden om man inte trivs där.
Fast det finns ju inget hinder för att diskutera även den vetenskapliga aspekten om tråden flyttas till politikforumet. Det är ju "on topic", inte minst eftersom folk lär fortsätta att diskutera vetenskapen från perspektivet "Sveriges coronastrategi", precis som man gjort innan.

Vi som normalt hänger i vetenskapsdelen, för att vi är "nördar", vi kommer i kläm här. Vi har också ett behov av att få diskutera och bearbeta den här krisen, på ett sätt som vi är vana vid. Man bollar tankar och idéer med andra nördar, och vidgar sin förståelse för vad det är för hot man står inför.

Nu är det nästan som att vetenskapsdelen har kapats av hundratals användare som egentligen vill diskutera coronapolitik med vetenskapliga inslag. Inget fel med det, men det är kanske inte rätt forumdel.
2020-10-31, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag kan inte påstå att jag inte förstår er. Men hela tråden är numera 90 procent skitsnack och 10 procent personangrepp.

Förut såg man i alla fall användare som blev avstängda för sitt ständiga trams men nu verkar det vara fritt fram att spamma skiten dag ut och dag in med inlägg som inte för någon vettig diskussion framåt.

Stäng skiten och låt folk börja om med smalare ämnen och moderera trollandet från alla läger.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Jag tror folk tillåts spamma tråden för att man har som mål att skapa illusionen att det är den största/viktigaste/intressantaste tråden någonsin.
2020-10-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Håller med dig i allt du skriver.

Tråden är den enda platsen där man får snabbt ny information och länkar till nya artiklar om Covid-19. Det jag uppskattar är att man får så mångsidig information om viruset och olika åsikter om olika länders coronahantering.

Det vore väldigt synd om man styr tråden ännu mer eftersom bredden på inläggen är behållningen. Om man vill ha en smal vetenskaplig tråd så varför inte starta en ny tråd?

Som virvelbagg skriver behöver man inte läsa inlägg som man inte gillar. Man behöver inte heller gå till personangrepp och kalla folk för diverse fula saker bara för att man inte tycker lika. Man kanske kan försöka behandla andra som man själv vill bli behandlad.

Hoppas att tråden får finnas kvar utan ytterligare begränsningar. Vintern kommer att bli lång och den stora tråden ger en gnutta trygghet i denna oroliga värld som vi lever i just nu.
Man behöver ju inte ta bort eller begränsa tråden. Men den skulle kunna flyttas till ett delforum där nuvarande innehåll är on-topic.

T.ex. till det inrikespolitiska delforumet som heter "Coronapandemin":

(FB) Coronapandemin

Tråden skulle passa perfekt i det delforumet.
Senast redigerad av aw 2020-10-31 kl. 23:55.
2020-11-01, 11:57
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man behöver ju inte ta bort eller begränsa tråden. Men den skulle kunna flyttas till ett delforum där nuvarande innehåll är on-topic.

T.ex. till det inrikespolitiska delforumet som heter "Coronapandemin":

(FB) Coronapandemin

Tråden skulle passa perfekt i det delforumet.
Det skulle ju inte bli perfekt där heller. Som det är nu är tråden inte nischad. Men du önskar att göra den så. Antingen att ha kvar den där den är och få den att bli mindre och rent vetenskaplig eller att flyta den till politikavdelningen och nischa den åt det hållet. I en tid som denna behövs ett stort forum som inte nischas åt något håll, därför kan det ju knappast spela roll var den ligger, den blir ju fel oavsett för den delen den ligger i. Det viktiga är att bibehålla den i den form den är i, bred och onischad (kan finnas dok en finess att få bort en del av de inlägg som enbart tjänar det syftet att kränka).

Och vem har den makten att avgöra vad som är vetenskapligt. Du har kritiserat skribenter för att de icke är vetenskapliga alls enligt din mening. Men det stämmer ju inte, jag håller i all fall inte med dig, dessa skribenter skriver inlägg och länkar material som är vetenskapligt ibland liksom politiskt ibland osv. Har även sätt dig skriva inlägg som inte alls är vetenskapliga.

Jag är helt ointresserad av sport. I bland fylls tråden av inlägg som som berör covid-19 ihop med sport och nästan inget annat. Men jag slår inte bak ut för det. Jag accepterar det, försöker vara med i den dagens dialog men inser kanske att jag inte platsar. Så är det och så får det vara. När det händer något stort inom corona kontra politik, vetenskap, eller kontra sport kommer det färga debatten i tråden, oavsett vad vi vill eller inte. Och låt det göra det.
2020-11-01, 12:55
Medlem
Citat:
Det skulle ju inte bli perfekt där heller. Som det är nu är tråden inte nischad. Men du önskar att göra den så. Antingen att ha kvar den där den är och få den att bli mindre och rent vetenskaplig eller att flyta den till politikavdelningen och nischa den åt det hållet. I en tid som denna behövs ett stort forum som inte nischas åt något håll, därför kan det ju knappast spela roll var den ligger, den blir ju fel oavsett för den delen den ligger i. Det viktiga är att bibehålla den i den form den är i, bred och onischad (kan finnas dok en finess att få bort en del av de inlägg som enbart tjänar det syftet att kränka).

Och vem har den makten att avgöra vad som är vetenskapligt. Du har kritiserat skribenter för att de icke är vetenskapliga alls enligt din mening. Men det stämmer ju inte, jag håller i all fall inte med dig, dessa skribenter skriver inlägg och länkar material som är vetenskapligt ibland liksom politiskt ibland osv. Har även sätt dig skriva inlägg som inte alls är vetenskapliga.

Jag är helt ointresserad av sport. I bland fylls tråden av inlägg som som berör covid-19 ihop med sport och nästan inget annat. Men jag slår inte bak ut för det. Jag accepterar det, försöker vara med i den dagens dialog men inser kanske att jag inte platsar. Så är det och så får det vara. När det händer något stort inom corona kontra politik, vetenskap, eller kontra sport kommer det färga debatten i tråden, oavsett vad vi vill eller inte. Och låt det göra det.
Fast jag ifrågasätter inte formen för tråden.

Jag ifrågasätter varför man inte lägger "den allmänna tråden om coronapandemin" i "forumet för coronapandemin", nu när det finns ett sånt forum på Flashback.

Istället för att den ligger i "Medicin och Hälsa".

Det handlar inte bara om vad som är OT eller inte OT, utan vilka personer som dras till tråden. Normalt sett kan vi diskutera saker i vetenskapsdelen, och nämna något "politiskt" i förbigående, utan att det utmynnar i en tio sidor lång debatt om politik. Det här har en väldigt negativ effekt för debattklimatet i vetenskapsforumet.

Det är som att man hade ett underforum för Estonia, under "Olyckor och katastrofer", men att den huvudsakliga diskussionen skedde i en megatråd i "Båtar och sjöliv".

Jag skulle även ifrågasätta om inte "forumet för Coronapandemin" borde ligga under "Olyckor och katastrofer", eftersom en pandemi i allra högsta grad är en naturkatastrof.
Senast redigerad av aw 2020-11-01 kl. 13:20.
2020-11-01, 14:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Fast jag ifrågasätter inte formen för tråden.

Jag ifrågasätter varför man inte lägger "den allmänna tråden om coronapandemin" i "forumet för coronapandemin", nu när det finns ett sånt forum på Flashback.

Istället för att den ligger i "Medicin och Hälsa".

Det handlar inte bara om vad som är OT eller inte OT, utan vilka personer som dras till tråden. Normalt sett kan vi diskutera saker i vetenskapsdelen, och nämna något "politiskt" i förbigående, utan att det utmynnar i en tio sidor lång debatt om politik. Det här har en väldigt negativ effekt för debattklimatet i vetenskapsforumet.

Det är som att man hade ett underforum för Estonia, under "Olyckor och katastrofer", men att den huvudsakliga diskussionen skedde i en megatråd i "Båtar och sjöliv".

Jag skulle även ifrågasätta om inte "forumet för Coronapandemin" borde ligga under "Olyckor och katastrofer", eftersom en pandemi i allra högsta grad är en naturkatastrof.
Om vi tittar på det aktuella läget, så är det som är mest intressant idag situationen i Europa. I somras när det fortfarande dog förhållandevis många i Sverige jämfört med övriga Europa kanske det fanns en poäng att placera tråden i inrikes politik. För då diskuterades Sverige och Sveriges strategi flitigt inte bara i Sverige utan i hela världen och då även i tråden. Men det var Sveriges strategi och inte Sveriges politik i huvudsak. Men så ser det inte ut idag, tråden passar bättre i utrikes delen, för det är utrikes det är som mest intressant just nu. Vi kan välja att flytta tråden hela tiden bara för att den ska befinna sig i den delen som den just nu är mest lämpad i. Situationen är föränderlig och inte statisk.

Så jag håller definitivt inte med dig att inrikes politik är den platsen som tråden passar bäst in i, Medicin och hälsa är mer passande och även utrikespolitik. Men som sagt det är föränderligt.

Ett alternativ om man nu inte ständigt då vill flyta en så rörlig tråd som den diskuterade är att ge den ett helt egen plats och samla all corona trådar där. Typ mellan övrigt och flashback. Så corona kan bli en egen huvudrubrik så som vetenskap och politik är i all fall temporärt så länge pandemin varar.
2020-11-01, 14:47
Medlem
Citat:
Om vi tittar på det aktuella läget, så är det som är mest intressant idag situationen i Europa. I somras när det fortfarande dog förhållandevis många i Sverige jämfört med övriga Europa kanske det fanns en poäng att placera tråden i inrikes politik. För då diskuterades Sverige och Sveriges strategi flitigt inte bara i Sverige utan i hela världen och då även i tråden. Men det var Sveriges strategi och inte Sveriges politik i huvudsak. Men så ser det inte ut idag, tråden passar bättre i utrikes delen, för det är utrikes det är som mest intressant just nu. Vi kan välja att flytta tråden hela tiden bara för att den ska befinna sig i den delen som den just nu är mest lämpad i. Situationen är föränderlig och inte statisk.

Så jag håller definitivt inte med dig att inrikes politik är den platsen som tråden passar bäst in i, Medicin och hälsa är mer passande och även utrikespolitik. Men som sagt det är föränderligt.

Ett alternativ om man nu inte ständigt då vill flyta en så rörlig tråd som den diskuterade är att ge den ett helt egen plats och samla all corona trådar där. Typ mellan övrigt och flashback. Så corona kan bli en egen huvudrubrik så som vetenskap och politik är i all fall temporärt så länge pandemin varar.
Du verkar ha missat att jag föreslog att underforumet för corona borde ligga i "olyckor och katastrofer".
2020-11-01, 14:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Du verkar ha missat att jag föreslog att underforumet för corona borde ligga i "olyckor och katastrofer".
Ok, du tycker att den passar bättre där en i inrikes politik eller? Jag fattar inte för du ändrar dig innan var det ju inrikes politik som du skrev var perfekt.

Om jag förstår dig rätt är det inte var som är det viktiga utan bara den inte finns under vetenskap?
Jag vet inte om jag tycker att när en eller några personer tycker så är det ett giltig anledning att flytta tråden. Inte en tråd som så många använder i all fall. Men du kan gärna gå längre in i varför det förstör så mycket för dig och andra som läser och skriver frekvent i vetenskaps trådar. Det kan ju hända att din anledning är mer giltig en var den först (i mina ögon) verkar.

Men då det är en pandemi så skulle tråden kunna finnas under olyckor och katastrofer, liksom under medicin och hälsa.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-11-01 kl. 15:07.
2020-11-01, 15:28
Medlem
Citat:
Ok, du tycker att den passar bättre där en i inrikes politik eller? Jag fattar inte för du ändrar dig innan var det ju inrikes politik som du skrev var perfekt.

Om jag förstår dig rätt är det inte var som är det viktiga utan bara den inte finns under vetenskap?
Jag vet inte om jag tycker att när en eller några personer tycker så är det ett giltig anledning att flytta tråden. Inte en tråd som så många använder i all fall. Men du kan gärna gå längre in i varför det förstör så mycket för dig och andra som läser och skriver frekvent i vetenskaps trådar. Det kan ju hända att din anledning är mer giltig en var den först (i mina ögon) verkar.

Men då det är en pandemi så skulle tråden kunna finnas under olyckor och katastrofer, liksom under medicin och hälsa.
Nu känns det som att du bråkar bara för att bråka.

Jag tycker jag var mycket tydlig med att megatråden om corona passar bättre i det existerande underforumet för corona. Det råkar ligga i "Inrikespolitik > Coronapandemin".

Om man sen tycker det är ett problem att det underforumet är sorterat under "Inrikespolitik" så är inte lösningen att lägga megatråden om corona i huvudforumet för "Medicin och Hälsa", utan det är snarare att flytta delforumet om Coronapandemin till "Olyckor och Katastrofer > Coronapandemin", där vetenskap och politik kan samsas under ett och samma tak.

Om vi nördar sen vill diskutera de medicinska förutsättningarna och hälsomässiga aspekterna av viruset, ansiktsmasker, lockdowns, vaccin m.m. utan politiskt käbbel om vilket land som är bäst, så kan väl vi få ha en sån tråd ifred i vetenskapsforumet? Om en diskussion där råkar bli för politisk, så kan vi då be vederbörande att ta den diskussionen till den allmänna coronatråden (eller forumet) istället.
Senast redigerad av aw 2020-11-01 kl. 15:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in