Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Om man vill ha en ren vetenskaplig tråd om corona, kan man inte bara skapa en ny då. Denna tråd har aldrig varit så nischad, varför ska den bli det nu? Det finns ju redan också regler om vad man ska och inte ska skriva i tråden, räcker inte det, måste det till att bli strängare?
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Gärna, men den här tråden fullständigt stryper annan diskussion i den här forumdelen av sin blotta närvaro.
Det är svårt att få till en ny tråd med "allmän vetenskaplig diskussion" när det finns en annan diskussionstråd i forumdelen, där det postas flera gånger i minuten.
Den här tråden borde döpas om till "Megatråden om Sveriges coronastrategi" och flyttas till politikdelen. Jag lovar att hålla mig borta.
Ja. Jag tror det skulle vara bra. Politik-sektionen kan vara en bättre plats. Trådens namn kan kortas ner till "Megatråden om Corona", för att vara så bred som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Sen kan vi ha en allmän diskussion här i vetenskapsforumet, där coronastrategi bara är on-topic när den fokuserar sakligt på antal dödsfall, immunitet m.m. men där allt politiskt tjafs om vem som har längst och fetast coronastrategi är OT och modereras eller flyttas.
Antalet dödsfall är intimt kopplad till Corona-strategi, och därmed politik.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Att byta namn på tråden skulle väl vara helt onödigt, varför vill du det? Flytta den kanske, men att flytta den till politikdelen skulle väl inte lösa problemet, då skulle ju de som enbart vill diskutera politik ha samma upplevelse som du nu.
Det behövs en tråd där politik och vetenskap kan mötas. Jag tror att en bättre placering är i politiksektionen. Men tråden skulle behöva ha stor tolerans för medicinska diskussioner, eftersom virusets natur ligger till grund för dom politiska ställningstagandena.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Tråden är bred, själv gillar jag det, tycker att reglerna om vad man får och inte får skriva är mer en tillräckligt hårda. Vill inte ha fler eller hårdare restriktioner där.
Det förefaller finnas ett behov för en stor samlingstråd för att som har med epidemin att göra. Denna tråd fyller det behovet, men den hör förmodligen bättre hemma i politik-delen.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det går väl aldrig att få alla att bli nöjda, men kan vi inte enas på något vis. Själv tänker jag mig att jag behöver tråden för att klara av att behålla sinnes friden över vintern. Jag tror att det nu är många som behöver tråden, det är en svår tid vi går in i.
Jag instämmer. Jag mår dåligt av myndigheternas hantering av epidemin.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Tråden är också en fantastisk plats att hitta information om pandemin. Man skulle själv aldrig klara att söka av nätet på det viset. Så om man flyttade tråden och de som ville diskutera vetenskapligt försvann skulle det stympa tråden på ett tragiskt vis.
Instämmer. Det behövs en mötesplats för politik och vetenskap.
Samtidigt instämmer jag med "aw" och "NurseRatched", att dom som vill diskutera medicinsk vetenskap, behöver få ha en egen vrå, där dom får vara ifred.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Kan vi inte bara hålla hand och sjunga we shall overcome eller något.
(Det där sista var helt och hålet ett skämt och absolut inte menat att vara kränkande och jag är ledsen, också helt ovetenskapligt beteende )
[Sträcker ut handen]
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Ang. vad som skall anses vara OT i tråden så för vi en diskussion om hur riktlinjerna skall uppdateras, men att stänga den helt tror jag inte är aktuellt. Jag tror att det behövs en samlingstråd om corona i Medicin och hälsa, men mer specifika frågor så som till exempel munskydd/andningsmasker och skolstängningar skulle nog med fördel kunna diskuteras i separata trådar. Detta betyder i så fall inte att ett inlägg blir OT bara för att ordet munskydd nämns, det där är alltid en gränsdragningsfråga.
Kan man fundera på huruvida samlingstråden kanske hör hemma i politik-sektionen, men med tillägget att det ska finnas stort utrymme för vetenskapliga diskussioner? Med Covid-19 så hänger vetenskap och politik samman intimt.