2020-08-09, 13:05
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Tänkte att jag som moderator i aktuellt forum skulle visa mitt intresse genom att skriva ett par rader här.

Jo, en hel del av inläggen som postas i tråden är trams, men tro mig, vi raderar dem också i den takt vi hinner. Sedan är en bra modereringen av tråden delvis beroende av att ni uppmärksammar oss på OT genom rapporter, eftersom vi inte har tid att sitta och realtidsmoderera den dygnet runt.

Ang. vad som skall anses vara OT i tråden så för vi en diskussion om hur riktlinjerna skall uppdateras, men att stänga den helt tror jag inte är aktuellt. Jag tror att det behövs en samlingstråd om corona i Medicin och hälsa, men mer specifika frågor så som till exempel munskydd/andningsmasker och skolstängningar skulle nog med fördel kunna diskuteras i separata trådar. Detta betyder i så fall inte att ett inlägg blir OT bara för att ordet munskydd nämns, det där är alltid en gränsdragningsfråga.

När det gäller avstängningar som någon nämnde så var det nog fler som blev avstängda för ett tag sedan till följd av upprepat tramsande i tråden, men åtminstone jag upplever att situationen är något bättre idag än i våras, vilket förstås avspeglar sig i färre varningar och avstängningar.

Just gällande munskydd så gick ni moderatorer ut med ett meddelande i tråden för ett tag sedan om att munskydd skulle anses OT framöver då det finns flera trådar om ämnet.

Tyvärr var det ingen som lyssnade på det, för tjafset om munskydd upptar stor del av tråden fortfarande. Det moderatormeddelandet verkar inte heller ha inkluderats i meddelandet man får när man vill skriva ett inlägg i tråden.

Jag förstår att det är.omöjligt att realtidsmoderera. Jag är inte inne i tråden 24/7 heller och när jag går in orkar jag inte rapportera mer än de senaste sidorna pga allt skit.
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-09 kl. 13:18.
2020-08-09, 13:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Just gällande munskydd så gick ni moderatorer ut med ett meddelande i tråden för ett tag sedan om att munskydd skulle andes OT framöver då det finns flera trådar om ämnet.

Tyvärr var det ingen som lyssnade på det, för tjafset om munskydd upptar stor del av tråden fortfarande. Det moderatormeddelandet verkar inte heller ha inkluderats i meddelandet man får när man vill skriva ett inlägg i tråden.

Jag förstår att det är.omöjligt att realtidsmoderera. Jag är inte inne i tråden 24/7 heller och när jag går in orkar jag inte rapportera mer än de senaste sidorna pga allt skit.
Jag har full förståelse för att man som vanlig användare inte orkar med att aktivt sitta och leta OT på sidor man inte ändå tänkt läsa. Det jag vill påminna om är att om man stöter på skräpinlägg där man sitter och läser så är det en kvalitetshöjande och inte alltför energikrävande handling att trycka på rapport-knappen.
Tråden är nu uppe i över 360 000 inlägg och över 40 000 åtgärder har utförts av moderatorerna i tråden. Vi behöver hjälp av er användare om det skall bli riktigt bra.

Det stämmer att jag lade ett moderatormeddelande ute i tråden när diskussionen spårade till att nästan uteslutande handla om munskydd, men det kanske är fler moderatorer som gjort det också?
Som sagt diskuterar vi nu hur riktlinjerna för tråden skall se ut och kommer att uppdatera moderatormeddelandet man får upp när man postar så att budskapet förhoppningsvis blir tydligare och bättre.

Jag tycker det är bra att du startat den här tråden så att användarna också kan komma med input om hur man önskar att riktlinjerna för tråden skall utformas.
Senast redigerad av Mr.Woods 2020-08-09 kl. 13:43.
2020-08-09, 16:33
Medlem
Ganonitos avatar
Bara jag som tycker att det vore på sin plats att döpa om tråden till typ "Stora tråden om corona" eller liknande? Den nuvarande rubriken känns lite inaktuell.
2020-08-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Bara jag som tycker att det vore på sin plats att döpa om tråden till typ "Stora tråden om corona" eller liknande? Den nuvarande rubriken känns lite inaktuell.

En ny rubrik och en uppstyrning kring vad som är OnT så att det är lätt för folk att veta vad som passar i tråden.

Det är ju bra med en stor tråd eftersom man kan jämföra både företeelser och länder, så det kanske är svårt att göra en korrekt beskrivning utan att den blir för lång.
2020-08-09, 18:10
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
När det gäller avstängningar som någon nämnde så var det nog fler som blev avstängda för ett tag sedan till följd av upprepat tramsande i tråden, men åtminstone jag upplever att situationen är något bättre idag än i våras, vilket förstås avspeglar sig i färre varningar och avstängningar.
Tänkte att jag som skribent i aktuellt forum skulle visa mitt intresse genom att skriva ett par rader här.

Ett generellt råd när det gäller moderering är att hålla en något mer strikt tolkning av gällande regler än vad som för tillfället är fallet. Jag driver själv ett forum och har lärt mig den hårda vägen att det inte fungerar att låta person A säga "buuu" sexton gånger utan att moderera för då kommer person B till slut tröttna och säga "dubbel-buuu". Jag vill inte skriva någon på näsan, men att i det läget agera genom att varna eller till och med stänga av person B är minst sagt kontraproduktivt. Det blir lite som att säga: "att bryta mot reglerna är ok, men om du svarar med samma mynt blir du avstängd".

Ja, jag vet av erfarenhet att det är svårt att hålla efter en enskild tråd, men det enklaste sättet att hålla en hyfsad nivå är att sätta ribban lågt i hela forumet. Det totala antalet moderatorsåtgärder blir i det avseendet en direkt reflektion av moderatorteamets prestation.
2020-08-09, 21:30
Moderator
Mr.Woodss avatar
Vi har nu uppdaterat moderatormeddelandet som dyker upp när man postar i tråden.
Det nya meddelandet lyder som följer:

Citat:
Riktlinjer:

Diskussion om specifika frågor som exempelvis definition av folkmord eller fördjupande diskussion om munskydd eller skolstängningar betraktas som OT i denna tråd.

- Vill man diskutera munskydd/andningsmasker håller man sig till därför avsedda trådar, exempelvis:
(FB) Varför är det så få svenskar som använder munskydd?
(FB) Vilket munskydd/andningsskydd är bäst? Vad betyder märkningarna på skydden?
(FB) Lösningen är enkel - Det är munskydd.

- Frågan om skolan/förskolan som smittspridare diskuteras här:
(FB) Grundskolan och förskolan som smittspridare?

- Inlägg som rör myndigheternas hantering och den politiska hanteringen hör hemma här:
(FB) Coronapandemin

- Funderingar kring egna symptom och att man tror sig vara smittad avhandlas här:
(FB) Vi som tror vi har Corona + vi som har det.

Annat OT är:
Utlåtanden om andra användares moraliska karaktär.
Inlägg som är länkar utan någon förklaring eller citat till vad länken innehåller.
Allmänt hat om invandring.
Oneliners/enbart smileys/+1.

LÄNKLISTA I TRÅDSTARTEN

/Moderator

Vi vill uppmuntra ALLA som är missnöjda med förekomsten av OT-inlägg att rapportera dessa.
Det är en stor tråd. Antagligen en av de största i Flashbacks historia, och den växer snabbt. Om den skall kunna bli riktigt bra så behöver vi hjälp av er användare.
2020-08-09, 21:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Vi har nu uppdaterat moderatormeddelandet som dyker upp när man postar i tråden.

Vi vill uppmuntra ALLA som är missnöjda med förekomsten av OT-inlägg att rapportera dessa.
Det är en stor tråd. Antagligen en av de största i Flashbacks historia, och den växer snabbt. Om den skall kunna bli riktigt bra så behöver vi hjälp av er användare.

Bra. Hoppas att det för gott för diskussionsklimatet. Den tillfälliga pausen kanske var vad som behövdes.
2020-08-09, 21:38
Medlem
Citat:
Tänkte att jag som moderator i aktuellt forum skulle visa mitt intresse genom att skriva ett par rader här.

Jo, en hel del av inläggen som postas i tråden är trams, men tro mig, vi raderar dem också i den takt vi hinner. Sedan är en bra modereringen av tråden delvis beroende av att ni uppmärksammar oss på OT genom rapporter, eftersom vi inte har tid att sitta och realtidsmoderera den dygnet runt.

Ang. vad som skall anses vara OT i tråden så för vi en diskussion om hur riktlinjerna skall uppdateras, men att stänga den helt tror jag inte är aktuellt. Jag tror att det behövs en samlingstråd om corona i Medicin och hälsa, men mer specifika frågor så som till exempel munskydd/andningsmasker och skolstängningar skulle nog med fördel kunna diskuteras i separata trådar. Detta betyder i så fall inte att ett inlägg blir OT bara för att ordet munskydd nämns, det där är alltid en gränsdragningsfråga.

Ni gör ett fantastiskt jobb.
Men jag håller med TS. Läste flera timmar dagligen i våras i den. Nu går det inte då det är ett stort kaos av diskussioner om allt. Munskydd, politik, lockdowns, och ekonomi.
Stäng tråden och låt det andra bli nya trådar med smalare inriktning.

Eller tokmoderera dvs alla inlägg som inte har med medicin och hälsa att göra ska varnas. Tråden går fan inte att läsa.

Vi är tacksamma för er moderatorers hårda jobb.
2020-08-09, 21:39
Medlem
Citat:

Det låter toppen. Dags att återvända till tråden. För det är en enormt viktig tråd.
2020-08-09, 21:42
Medlem
Citat:

Strålande! Tack för att ni lyssnade på oss.
Då återvänder jag till tråden.
2020-10-31, 17:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Om man vill ha en ren vetenskaplig tråd om corona, kan man inte bara skapa en ny då. Denna tråd har aldrig varit så nischad, varför ska den bli det nu? Det finns ju redan också regler om vad man ska och inte ska skriva i tråden, räcker inte det, måste det till att bli strängare?
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Gärna, men den här tråden fullständigt stryper annan diskussion i den här forumdelen av sin blotta närvaro.

Det är svårt att få till en ny tråd med "allmän vetenskaplig diskussion" när det finns en annan diskussionstråd i forumdelen, där det postas flera gånger i minuten.

Den här tråden borde döpas om till "Megatråden om Sveriges coronastrategi" och flyttas till politikdelen. Jag lovar att hålla mig borta.

Ja. Jag tror det skulle vara bra. Politik-sektionen kan vara en bättre plats. Trådens namn kan kortas ner till "Megatråden om Corona", för att vara så bred som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Sen kan vi ha en allmän diskussion här i vetenskapsforumet, där coronastrategi bara är on-topic när den fokuserar sakligt på antal dödsfall, immunitet m.m. men där allt politiskt tjafs om vem som har längst och fetast coronastrategi är OT och modereras eller flyttas.

Antalet dödsfall är intimt kopplad till Corona-strategi, och därmed politik.

Citat:
Att byta namn på tråden skulle väl vara helt onödigt, varför vill du det? Flytta den kanske, men att flytta den till politikdelen skulle väl inte lösa problemet, då skulle ju de som enbart vill diskutera politik ha samma upplevelse som du nu.

Det behövs en tråd där politik och vetenskap kan mötas. Jag tror att en bättre placering är i politiksektionen. Men tråden skulle behöva ha stor tolerans för medicinska diskussioner, eftersom virusets natur ligger till grund för dom politiska ställningstagandena.

Citat:
Tråden är bred, själv gillar jag det, tycker att reglerna om vad man får och inte får skriva är mer en tillräckligt hårda. Vill inte ha fler eller hårdare restriktioner där.

Det förefaller finnas ett behov för en stor samlingstråd för att som har med epidemin att göra. Denna tråd fyller det behovet, men den hör förmodligen bättre hemma i politik-delen.

Citat:
Det går väl aldrig att få alla att bli nöjda, men kan vi inte enas på något vis. Själv tänker jag mig att jag behöver tråden för att klara av att behålla sinnes friden över vintern. Jag tror att det nu är många som behöver tråden, det är en svår tid vi går in i.

Jag instämmer. Jag mår dåligt av myndigheternas hantering av epidemin.

Citat:
Tråden är också en fantastisk plats att hitta information om pandemin. Man skulle själv aldrig klara att söka av nätet på det viset. Så om man flyttade tråden och de som ville diskutera vetenskapligt försvann skulle det stympa tråden på ett tragiskt vis.

Instämmer. Det behövs en mötesplats för politik och vetenskap.

Samtidigt instämmer jag med "aw" och "NurseRatched", att dom som vill diskutera medicinsk vetenskap, behöver få ha en egen vrå, där dom får vara ifred.

Citat:
Kan vi inte bara hålla hand och sjunga we shall overcome eller något.
(Det där sista var helt och hålet ett skämt och absolut inte menat att vara kränkande och jag är ledsen, också helt ovetenskapligt beteende )

[Sträcker ut handen]

Citat:

Kan man fundera på huruvida samlingstråden kanske hör hemma i politik-sektionen, men med tillägget att det ska finnas stort utrymme för vetenskapliga diskussioner? Med Covid-19 så hänger vetenskap och politik samman intimt.
2020-10-31, 17:23
Medlem
Merwinnas avatar
Coronan skapar ett undantagstillstånd i samhället, så då tror jag att vi kan stå ut med att det diskuteras politik i EN vetenskapstråd... Att flytta den till politik går ju inte heller, eftersom det i så fall skulle bli OT att diskutera naturvetenskap där. Och i det här ämnet är politik och naturvetenskap mer hopslingrat än nästan någonsin förr...

Dessutom tror jag att folk behöver den tråden för att prata av sig om sin oro och frustration. Och som sagt, det finns ju massor med smala trådar för dom som föredrar det - det är ju bara att hålla sig borta från den stora tråden om man inte trivs där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in