2020-10-29, 22:30
Medlem
Grandiosos avatar
Tackar!
Då provar vi med detta:

Citat:
Kejsar Tiberius hade sovit på rygg denna natt, och han vaknade före gryningen med
öppen mun och halsen torr av snarkande. Han undrade över att hans ena hand var så
våt och glänsande i den lilla nattlampans sken. Sedan förstod han att han hade kliat de
rinnande såren i sitt ansikte. Han hade drömt om sin döde son Drusus, som han för
hundrade gången hade sett liggande i torkat blod medan de romerska flugorna kalasade
på honom i en gränd nära Tibern. Och ändå var han inte längre säker på om han hade
dött av knivhugg som utdelats med en sorts djurisk rättframhet.
Det hade slutligen kommit fram en historia om en eunuck som hette Lygdus, numera
död förstås, garotterad sedan hans penis först hade kapats av, en historia om att Lygdus
hade givit små doser av något egyptiskt gift till kejsarsonen som han betjänade, år efter
år, på order av Sejanus. Vem fanns i livet för att kunna berätta sanningen om någonting?
Rinnande sår. Roms marmorkropp ärrad och gropig.
Sanningen var död, jämte hedern och ärligheten, och historien var en kamp mellan lögner.

Några hundra sidor längre fram:

Citat:
Och nu flydde ett antal av de förutbestämda offren springande för klungan av
ätande lejon, varvid massan bannade dem för dålig sportslighet och bristande solidaritet.
Men lejonen kunde uppenbarligen inte äta upp dem allesammans. De gjorde ett gott
arbete av sitt benknäckande och lemavslitande, fast flertalet var klipska nog att först
ge sig på de mjukare delarna - en rejäl klösning i magen så att inälvorna rann ut och
blev en lättäten blodpudding. Lemmarna fick komma sedan. Men detta var inte konst.
Detta var ingen gladiatoruppvisning. Det var bara vanlig slakt.
Gaius Petronius i den kejserliga logen skakade på huvudet: uvertyren hade pågått alltför
länge, det var dags för den estetiska delen att ta sin början.
Spelens ledare måste ha tyckt likadant, ty de maskerade djurskötarna dök upp igen med
sina piskor och snärtade tillbaka vilddjuren in i sin hägnad. De flesta gjorde invändningar,
upptagna av sitt kraftfulla ätande som de alltjämt var, och de morrade och lyfte ena
framtassen i luften medan de höll fast sitt kött med den andra.
Slutligen lät de sig övertalas, efter att ha smakat piskan, till att återvända till sin kula,
somliga bärande kristna köttstycken i käften medan resten av röran av blod, ben, skinn,
kött och sand föstes in efter dem av karlar som hanterade långskaftade påskjutare.
De ouppätna kristna piskades i riktning mot den motsatta ingången.
Det var onödigt att piska dem eftersom de gick med fasta steg, sjungande liksom
tidigare, medan somliga av dem vinkade åt korvtuggarna.
Bifallsropen de fick var inte uteslutande ironiska. Det hela gick inte riktigt som
det borde.
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-29 kl. 22:34.
Citera
2020-10-29, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tackar!
Då provar vi med detta:

Några hundra sidor längre fram:

Jag, Claudius av Robert Graves?
Citera
2020-10-29, 22:39
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag, Claudius av Robert Graves?
Ja, man kan lätt tro det.
Men faktiskt inte.

Graves var engelsman. Det är också författaren till boken som sökes.
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-29 kl. 22:44.
Citera
2020-10-29, 22:43
Medlem
Citat:
Ja, man kan lätt tro det.
Men faktiskt inte.

Det hade kanske varit för lätt, men jag ser det som att jag tog en för laget och gissade, så att ingen annan behöver göra det. I QI hade väl signalhornen tutat.
Citera
2020-10-29, 23:00
Medlem
Grandiosos avatar
Alldeles i inledningen av romanen som är ack så omfångsrik:

Citat:
Ni kan räkna med att träffa på alla former av synd i det följande - fläskätande,
liderlighet, äktenskapsbrott, bigami, sodomi, bestialitet, de mest sinnrika varianter av
grymhet, lönnmord, dyrkan av falska gudar och synden att inte vara omskuren.
Sålunda kan ni slicka er om munnen inför utsikten att få ägna er åt ställföreträdande
lastbarhet, så att säga, i händerna på er författare. Det är blott alltför möjligt att
utövandet av litteraturen är en form av sedeförfall som rätteligen bör fördömas.

Fyll ännu en bägare med vin och godta faktum av vi människovarelser är en otrevlig sort.

Personligen kan jag tycka att författaren ifråga hade förtjänat att få nobelpriset.
Oerhört produktiv. Hade många strängar på sin lyra.
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-29 kl. 23:03.
Citera
2020-10-29, 23:34
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Alldeles i inledningen av romanen som är ack så omfångsrik:

Personligen kan jag tycka att författaren ifråga hade förtjänat att få nobelpriset.
Oerhört produktiv. Hade många strängar på sin lyra.
Aha, då är det inte Harry Sidebottom som jag tänkte gissa. Han har ju skrivit om Rom under aktuell tid, dvs 200-talet då vi kristna var som värst utsatta där. Och han är så pass ung att det i och för sig inte är kört med Nobelpriset än.
En judisk författare då kanske, som anser härligt fläskätande och hederligt oomskurna pittar vara synd.
Citera
2020-10-29, 23:51
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Aha, då är det inte Harry Sidebottom som jag tänkte gissa. Han har ju skrivit om Rom under aktuell tid, dvs 200-talet då vi kristna var som värst utsatta där. Och han är så pass ung att det i och för sig inte är kört med Nobelpriset än.
En judisk författare då kanske, som anser härligt fläskätande och hederligt oomskurna pittar vara synd.
Nej, inget judiskt påbrå. Han fick en katolsk uppfostran men genomgick en religiös kris
i tonåren och det slutade med att han tog avstånd från den katolska tron.
Som en mycket framstående litteraturkritiker ansågs han också vara kan jag nämna
och skrev lärda studier om bland andra Shakespeare och Joyce.
Debuterade lite sent kanske som författare.
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-29 kl. 23:55.
Citera
2020-10-30, 00:32
Medlem
Grandiosos avatar
Tar ett litet stycke till där det minsann tjafsas en del:

Citat:
Detta är rent språk, men du har själv bett om det.
Johannes Markus följer med oss.
"Det gör han visst inte."
"Det gör han visst det."
"Du är envis som en gris, Barnabas, och det är inte den goda saken som ligger dig
närmast om hjärtat. Vi kan inte kosta på oss att låta människor följa med som
fripassagerare, i synnerhet inte kverulanter som Johannes Markus, som därtill
balanserar på randen till det irrläriga i alltför många av sina åsikter.
Han följer inte med, och därmed jämnt."
"Nåväl, då följer inte heller jag med."
"Jodå, det gör du visst."
"Nejdå, det gör jag visst inte."

Handlingen utspelas i Jerusalem och Rom under kristendomens första år, när Jesu
lärjungar börjar sprida den kristna läran. Det handlar om om de nykristnas prövningar
och lidanden. Om det romerska rikets moraliska förfall och de hemska grymheter som
Nero och Caligula står för. "Ypperligt dokumenterad", upplyser baksidestexten om.
Att boken alltså är.
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-30 kl. 00:35.
Citera
2020-10-30, 00:42
Medlem
Citat:
Nej, inget judiskt påbrå. Han fick en katolsk uppfostran men genomgick en religiös kris
i tonåren och det slutade med att han tog avstånd från den katolska tron.
Som en mycket framstående litteraturkritiker ansågs han också vara kan jag nämna
och skrev lärda studier om bland andra Shakespeare och Joyce.
Debuterade lite sent kanske som författare.
Då låter det nästan som Anthony Burgess, även om jag inte kan placera verket i fråga. Han debuterade sent men blev med tiden en gigant. Om det är han, kan jag inte annat än hålla med om att han var värd Nobelpriset genom sin genialitet.
Det låter rimligt att han kunde ha skrivit detta. Han var ju lite åt det svulstiga, burleska hållet. A clockwork orange är ganska utflippad, om än skarp och visionär. Han skrev nånting om Jesus har jag för mig, kan det vara detta verk? Lustigt om det vore, för han skrev även om Christopher Marlowe som var min senaste gåta i frågesporttråden!
Citera
2020-10-30, 00:45
Medlem
Citat:
Tar ett litet stycke till där det minsann tjafsas en del:

Handlingen utspelas i Jerusalem och Rom under kristendomens första år, när Jesu
lärjungar börjar sprida den kristna läran. Det handlar om om de nykristnas prövningar
och lidanden. Om det romerska rikets moraliska förfall och de hemska grymheter som
Nero och Caligula står för. "Ypperligt dokumenterad", upplyser baksidestexten om.
Att boken alltså är.
Hm, jag såg inte detta inlägg, men det talar ju än starkare för att det handlar om Anthony Burgess Jesusbok.
Citera
2020-10-30, 00:54
Medlem
atts avatar
Citat:
Hm, jag såg inte detta inlägg, men det talar ju än starkare för att det handlar om Anthony Burgess Jesusbok.

Tror du är på rätt spår. Uppföljaren Syndarnas rike kanske?

Av citaten att döma är boken skitdålig, verkligen. Är det Monty Python eller? Ser i wikipedia att det var Caj Lundgren som brukade översätta Burgess till svenska, det förklarar kanske en del. Lundgrens rykte som översättare är oförtjänt gott.
Citera
2020-10-30, 00:56
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Då låter det nästan som Anthony Burgess, även om jag inte kan placera verket i fråga. Han debuterade sent men blev med tiden en gigant. Om det är han, kan jag inte annat än hålla med om att han var värd Nobelpriset genom sin genialitet.
Det låter rimligt att han kunde ha skrivit detta. Han var ju lite åt det svulstiga, burleska hållet. A clockwork orange är ganska utflippad, om än skarp och visionär. Han skrev nånting om Jesus har jag för mig, kan det vara detta verk? Lustigt om det vore, för han skrev även om Christopher Marlowe som var min senaste gåta i frågesporttråden!
Du har alldeles rätt för dig! Bravo! Verkligen snyggt taget!

Romanen heter på svenska "Syndarnas rike" (i originalet: The Kingdom of the Wicked)
Kom 1985.

Burgess debuterade förhållandevis sent får man väl säga, vid 39 års ålder, men när han
väl kom igång, så blev det böcker på löpande band. 33 romaner fick han ur sig och av dessa
är väl just boken du nämner "En apelsin med urverk" den mest kända förmodligen.
Romanförfattare, poet, dramatiker, kritiker, manusförfattare till filmer, tonsättare,
dokumentärfilmare, journalist, översättare, lärare - en man som sagt med många
strängar på sin lyra.

Jo, han kunde gott erhållit nobelpriset. Det hade han onekligen förtjänat.

Bra jobbat och därmed får du ta vid!
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-30 kl. 01:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in