Citat:
Ursprungligen postat av
Grandioso
Magisk realism? Gabriel García Márquez? Mia Couto? Fuentes?
Jag var precis på väg att posta ett nytt citat och några ledtrådar när jag såg ditt svar. En av de tre du gissade på är rätt. Jag kör vidare med det jag hade tänkt skriva, så kan du med säkerhet plocka författaren.
Han räknas till en av de största på sin kontinent. För fyra fem år sen förekom han i de nedre regionerna på bettingsajternas oddslistor inför Nobelpriset men tycks ha fallit ifrån på sistone. Är väldigt aktiv i samhällsdebatten i sitt land och driver ett kulturhus i sn hemstad.
Man kan säga att jag är emigrant från en plats utan namn, utan geografi, utan historia. När min mor dog var jag var tre år gammal och min far tog mig och min äldre bror med sig och övergav staden. Han for genom skogar och öknar och över floder tills han kom till en plats han trodde var den mest otillgängliga han kunde hitta. Under denna odyssé mötte vi tusentals människor som var på väg åt motsatt håll, som flydde från landet till staden undan kriget på landsbygden bara för att hamna i stadens misär. Folk vi mötte undrade varför vår familj trängde in i landet där allt stod i brand.
Nu bör det inte vara omöjligt att sätta boktiteln också. Gör du det blir det guldmedalj i form av en korslagd hacka och kalasjnikov.