2020-10-29, 19:18
Medlem
Astrobiologis avatar
Underbart med massa tips! Stort tack ska ni ha. Har även kommit över några Gulden Draak Imperial Stout som ska prövas i helgen.
Citera
2020-10-30, 14:43
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Underbart med massa tips! Stort tack ska ni ha. Har även kommit över några Gulden Draak Imperial Stout som ska prövas i helgen.

Poppels Russian Imperial Stout är bra också.
Citera
2020-11-17, 17:43
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Sitter och klunkar en Three Hearts för att fira att det är tisdag.
Av öl av varianten "vanlig billig lager" är detta en gammal favorit. Den har en särpräglad, fruktig sötma som skiljer den från mången annan a-lagarbärs och gör den trevligt lättdrucken.
Citera
2020-11-19, 16:43
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Sitter och klunkar en ljus lager från DalaBryggeri för att fira att det är torsdag.
Jag letade efter ett öl som skulle likna det sedan länge upphörda Fat Cat från Åbro (ifall någon nu kommer ihåg det) och vägleddes till detta av smakklockorna.
Fylligare och mer markerad beska än i vanlig tråklager. Riktigt trevligt!
Citera
2020-11-19, 21:43
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag svängde förbi Systemet idag och köpte en flaska Gregorius Brauerei Stift Engelszell och en flaska Malheur Dark Ale Brewery De Landtsheer. Tillfälligt sortiment.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gregorius-1078303/
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/malheur-dark-ale-1120503/

Undrar hur de är? Är de godare än Chimey blå?
Gregorius smakar dålig hembryggd (inte så dålig som dålig ölsats men något snedjäst man hittar på SM, inte helt vanligt att svenska microbryggerier släpper något så dåligt i år, mycket vanligt för 6 år sedan)

En två-tre -årig Chimay Blå är enligt mig 5 av 5 p, precis innan den tappar belgosmakerna men har fått lagrad barleywinesmaker.

Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
Chimay Doree Goud är däremot fantastisk
Chimay Doree Goud är Chimays bästa öl men den måste vara färsk så humlen sticker i tungan.

Citat:
Ursprungligen postat av Astrobiologi
Jag skulle behöva tips om bra och stark imperial stout
Nääs Imperial Stout rekommenderar jag en helt vanlig, Slottskällans om du hittar i någons garderob. Brooklyn Black Chocolate måste också nämnas för det har ingen annan gjort (men du får köa på släppdagen och du skall ha några flaskor)
Citera
2020-11-26, 06:46
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borisilverdal
Jag vet inte om ni kommer gilla mitt inlägg, så ni får själv klart ta bort det om det inte passar in i tråden! Jag är en student på Stockholms Universitet som skriver min kandidatuppsats om öl varumärken. Jag skulle bli jätteglad och tacksam om ni skulle vilja svara på en enkät om just öl varumärken? Enkäten är helt anonym och det spelar ingen roll om du dricker öl med alkohol eller alkoholfri öl - jag vill gärna få allas åsikter.

Är tacksam för alla svar jag kan få!
Malin

Länk till enkäten om öl varumärken:
https://docs.google.com/forms/d/1D71byYQzZZL0ayMCB0YPIMX1M7e7aJCrrQSFE4RDxEE/edit?usp=drive_web
Carlsberg,Spendrups etc har ju flera olika typer av ölstilar eller du tror att folk bara dricker ljus lager?
Lite mer specifik undersökning vore bättre.
Citera
2020-11-30, 18:52
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Sitter och klunkar en Früh Kölsch för att fira att det är måndag.
Länge sedan jag drack kölsch senast. Älskar denna öltyp då den är fräsch, fruktig och lättdrucken.
Passar kanske allra bäst på heta sommardagar, då man kan vilja ha en uppfriskande törstsläckare.
Citera
2020-11-30, 21:38
Medlem
Tjena!

Drack "barley wine" igår men då påstod en god vän att det heter "old ale".

Någon som vet vad som gäller?
Citera
2020-11-30, 22:21
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanWho
Tjena!

old ale hette det tidigare, sedan när det blev retro populärt med öl så började man kalla old ale till barley wine det efter att några micro-bryggerier sattes upp.
Citera
2020-12-02, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanWho
Tjena!

Old ale och barley wine är två olika ölstilar. En old ale ligger normalt runt 6,0-6,8 vol.%. Ett barley wine brukar ligga runt 8-12 vol.%. Men jag skulle säga att de är snarlika och närbesläktade i bemärkelsen att de är ganska mörkbruna till färgen men ljusare än porter och stout. Och präglas av smaker som portvin, russin, fikon och torkad frukt. Smaken är kraftigare och mer koncentrerad i ett barley wine än i en old ale. Men båda är mycket fina ölstilar och de ligger mig mycket varmt om hjärtat.
Citera
2020-12-02, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Old ale och barley wine är två olika ölstilar. En old ale ligger normalt runt 6,0-6,8 vol.%. Ett barley wine brukar ligga runt 8-12 vol.%. Men jag skulle säga att de är snarlika och närbesläktade i bemärkelsen att de är ganska mörkbruna till färgen men ljusare än porter och stout. Och präglas av smaker som portvin, russin, fikon och torkad frukt. Smaken är kraftigare och mer koncentrerad i ett barley wine än i en old ale. Men båda är mycket fina ölstilar och de ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Är båda typer strong Ale? Britterna pratar gärna om strong Ale också.
Citera
2020-12-02, 17:26
Medlem
oyegies avatar
Bolis har lite info om olika ölstilar.

https://old.systembolaget.se/olstilar/ale-brittisk-amerikansk/strong-ale/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem