2020-06-23, 21:35
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Mariestads old ox eller dunkel är exempel på bra fulöl, bättre än deras vanliga lager.
Pilsner urquell kostar 16kr för 50cl men klassas inte som fulöl.
Old ox är ju lite dyr pga högre procent och går i en annan prisklass (18:90 kr). Kanske är fulöl bland dom lite starkare.

Nej, Urquell är ju riktigt smarrig öl och är relativt billig (18:50 kr) pga lägre procenthalt.

För att begränsa urvalet lite mer kanske vi ska begränsa alkoholhalt till 4,5%-6,0% och max 16 kr halvlitern för att klassas bland fulölen.
Citera
2020-06-23, 22:05
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Old ox är ju lite dyr pga högre procent och går i en annan prisklass (18:90 kr). Kanske är fulöl bland dom lite starkare.

Nej, Urquell är ju riktigt smarrig öl och är relativt billig (18:50 kr) pga lägre procenthalt.

För att begränsa urvalet lite mer kanske vi ska begränsa alkoholhalt till 4,5%-6,0% och max 16 kr halvlitern för att klassas bland fulölen.
Falcon bayersk, har dock bara köpt folkölsversionen som är riktigt bra.
Citera
2020-06-23, 22:53
Medlem
prominentens avatar
Definiera fulöl! Eller nej, snälla gör inte det för sjuttielfte gången för den tråden lär aldrig ta slut
Eller vänta - jag gör det!

Möjliga aspekter:
1. Korta koktider=dms=burkmajs (bryggning around the clock för att maximera vinst)
2. Humlesirap i större mängder (finns de som kan komplettera, t.ex. Chimay=ok om det inte påverkar helheten, annars tvålig ton)
3. För mycket råfrukt (socker, ris etc t.ex. Budweiser) men detta appliceras ej längre i Sverige vad jag vet
4. Spendrups är ena jävlar på att producera "låghumlig" öl där fräschören uteblir

Suma sumarum: Fulöl produceras inte i större utsträckning i vårt land, möjligen skedde så för en 5 år sedan då småbryggerier startade business efter första testbatchen och de stollar som köpte IPA från Alingsås för 39:50 stod som - just fånar

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho

Citera
2020-06-25, 05:47
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Fulöl produceras inte i större utsträckning i vårt land

Dagens
Citera
2020-06-25, 19:37
Medlem
prominentens avatar
Så vad är din definition av fulöl? För om du garvar åt min har du självklart en pedagogisk utläggning

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Dagens
Citera
2020-06-25, 20:34
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Så vad är din definition av fulöl? För om du garvar åt min har du självklart en pedagogisk utläggning

Med tanke på din attityd och trams du skriver är det ingen idé då du kommer vända allt jag säger. Var inte så inlåst i dina åsikter så blir det nog bättre ska du se
Citera
2020-06-25, 21:36
Medlem
prominentens avatar
Vad hände här???

Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Med tanke på din attityd och trams du skriver är det ingen idé då du kommer vända allt jag säger. Var inte så inlåst i dina åsikter så blir det nog bättre ska du se
Citera
2020-07-11, 14:51
Medlem
PingPongZongs avatar
Höll nästan på att skriva det här i "finöl" tråden... Då hade ni väl protesterat och anmält en? Ni som förstår er på öl.

Jag ska fan i mig dricka SOFIERO 5.2% snart. Vet att det kommer bli det. För jag blir bjuden för jag fixade en balkongdörr hos en ingenjör. Först skulle han bjuda på mat på en restaurang. Sen kollade han på mig och sa: "Du kanske hellre vill grilla och dricka öl"? Vadfan... Ok då. Han till systembolaget och köper den finaste öl han vet. Sofiero 5.2%. Vi grillar vid mitt jobb. Min andra hem.

Sofiero 5.2%. Vilka minnen man har. Den tog ju över Pripps Blå Export på burks överlägsna första plats som mest sålda öl. Alla drack Pripps Blå Export på 80-90-talet. Och elefantöl såklart.. Fan folk jobbade ju på PRIPPS-bryggeriet till och med. I lågbyggnaden, lager under Prippsepoken. För Sverige en storhetstid inte blott i yttre, utan också i inre hänseende.

Citera
2020-07-11, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Höll nästan på att skriva det här i "finöl" tråden... Då hade ni väl protesterat och anmält en? Ni som förstår er på öl.

Jag ska fan i mig dricka SOFIERO 5.2% snart. Vet att det kommer bli det. För jag blir bjuden för jag fixade en balkongdörr hos en ingenjör. Först skulle han bjuda på mat på en restaurang. Sen kollade han på mig och sa: "Du kanske hellre vill grilla och dricka öl"? Vadfan... Ok då. Han till systembolaget och köper den finaste öl han vet. Sofiero 5.2%. Vi grillar vid mitt jobb. Min andra hem.

Sofiero 5.2%. Vilka minnen man har. Den tog ju över Pripps Blå Export på burks överlägsna första plats som mest sålda öl. Alla drack Pripps Blå Export på 80-90-talet. Och elefantöl såklart.. Fan folk jobbade ju på PRIPPS-bryggeriet till och med. I lågbyggnaden, lager under Prippsepoken. För Sverige en storhetstid inte blott i yttre, utan också i inre hänseende.

Håller på att laga mat och bli då en Pripps Blå Export 5,0 50 cl. Köpte några när jag var till bolaget idag.
Citera
2020-10-19, 22:13
Medlem
I min ungdom drack jag michelob. Har den helt försvunnit, vad hände? Jag saknar.... flaskan?

http://file.vintageadbrowser.com/l-rtsjn0ostr8uud.jpg

https://youtu.be/4FC8bAiCxTw

Edit: den hade även skruvkork vad mer kunde man önska sig?
Senast redigerad av MrOrdonnee 2020-10-19 kl. 22:21.
Citera
2020-10-20, 18:21
Medlem
trattfans avatar
ops
Citera
2020-10-20, 19:36
Medlem
JustZlatans avatar
Jag svängde förbi Systemet idag och köpte en flaska Gregorius Brauerei Stift Engelszell och en flaska Malheur Dark Ale Brewery De Landtsheer. Tillfälligt sortiment.

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/gregorius-1078303/
https://www.systembolaget.se/produkt/ol/malheur-dark-ale-1120503/

Undrar hur de är? Är de godare än Chimey blå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in