2020-10-29, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Nej, men det finns en del. Speciellt LL som såg ett ansikte men kunde inte sätta ord på det. Men när han tre månader efter mordet ser en bild i en tidning så klickar det till och han blir tvungen att informera palmeutredningen om det. Bilden/fotot av Raspe liknar mördaren tycker LL. Och bilden och det ansiktet är ju så långt från Skandiamannen man kan komma.

(Däremot så liknar/påminner bilden om CP med det är en annan tråd. Tilläggas kan ju att CP var ju inte "känd" förrän två år senare, så LL kan ju inte varit styrd på något sätt)

Raspe var för övrigt död sedan länge så han var det ju inte.

Leif L är ett skitvittne rent ut sagt som ändrat sig i efterhand. I mars-april 1986 såg han ingen SE på mordplatsen men 34 år senare gjorde han det...
Citera
2020-10-29, 00:28
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Leif L är ett skitvittne rent ut sagt som ändrat sig i efterhand. I mars-april 1986 såg han ingen SE på mordplatsen men 34 år senare gjorde han det...

han verkar iaf sett mördarens ansikte annars skulle han ju inte reagerat för ansiktet i tidningen maj -86. Och tyckte Raspe liknade mördaren (...och det har ju inget med SE att göra). I maj 86 kände ingen till CP, frågan är om det är en slump att både LP och LL, de enda på mordplatsen som tycks ha en aning om hela ansiktet på mördaren. Båda hamnar de på något som liknar CP...normalt polisarbete borde ha svårt att runda ett sådant signalement.
Senast redigerad av sankmark 2020-10-29 kl. 00:31.
Citera
2020-10-29, 01:47
Medlem
Citat:
Hade du varit påläst då hade du insett att fler än LP såg delar eller hela ansiktet. Apropå CP så verkar det ju som PU och KP vill placera honom i korsningen men du kan ju informera honom att de har fel.
Jag vet såklart inte exakt vart CP befann sig när mordet begicks.
Det finns iaf inget som talar för hans skuld.
Han har också friats av hovrätten och sedan avskrivits som misstänkt.
Vartifrån har du fått att man vill placera CP i korsningen förresten?
Det har ju talats om att han haft ett ev.alibi.

Då får du gärna utveckla vilka som sett mördarens ansikte!
Den enda det talats om där är ju just LP.
Som pekade ut CP under speciella omständigheter.
Utifrån dessa omständigheter underkändes hennes utpekande av hovrätten,
Citera
2020-10-29, 01:49
Medlem
Citat:
han verkar iaf sett mördarens ansikte annars skulle han ju inte reagerat för ansiktet i tidningen maj -86. Och tyckte Raspe liknade mördaren (...och det har ju inget med SE att göra). I maj 86 kände ingen till CP, frågan är om det är en slump att både LP och LL, de enda på mordplatsen som tycks ha en aning om hela ansiktet på mördaren. Båda hamnar de på något som liknar CP...normalt polisarbete borde ha svårt att runda ett sådant signalement.
HUR långt från den exakta mordplatsen gjorde LL sina iakttagelser egentligen?

Ni som kan området i detalj?
Citera
2020-10-29, 07:48
Medlem
carltellin88s avatar
Har följt denna tråd i ett par månader och måste säga att det känns som om diskussionen går i cirklar runt vad som hände vid mordplatsen. Hoppas ni som är engagerade inser att ni inte kommer längre. Alla tidpunkter, platser och vittnesmål har vänt och vridits på. Och visst så är SEs beteende lite märkligt, men samtidigt så har inget substansielt som pekar på SE framkommit gällande motiv, mordvapen eller ens vad han gjorde tidigare under kvällen.
Citera
2020-10-29, 08:56
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag vet såklart inte exakt vart CP befann sig när mordet begicks.
Det finns iaf inget som talar för hans skuld.
Han har också friats av hovrätten och sedan avskrivits som misstänkt.
Vartifrån har du fått att man vill placera CP i korsningen förresten?
Det har ju talats om att han haft ett ev.alibi.

Då får du gärna utveckla vilka som sett mördarens ansikte!
Den enda det talats om där är ju just LP.
Som pekade ut CP under speciella omständigheter.
Utifrån dessa omständigheter underkändes hennes utpekande av hovrätten,

Citat:
HUR långt från den exakta mordplatsen gjorde LL sina iakttagelser egentligen?

Ni som kan området i detalj?

Nu är det ju inte CP som diskuteras här. Däremot så är ju de två mordplatsvittnen(LP och LL) som tycks kunnat skönja ett ansikte så långt ifrån Skandiamannen man kan komma..

LL var väl cirka 10-15meter ifrån mordplatsen i sin observation.
Citera
2020-10-29, 10:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Men är inte poängen just att SE inte kan ha sett LJ om han inte är GM? LJ stod i gränden när SE passerade cirka 23.22.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf

https://gunnarwall.wordpress.com/2018/10/31/thomas-pettersson-svarar-ett-bokslut-utan-bett/
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så har jag också uppfattat det, att det bör ha varit just eftersom SE själv var inne i gränden som han kunde se LJ. Det SE uppgav att han hade sett där inne i gränden var alltså en man i 20-årsåldern iklädd mörkblå täckjacka.
/.../
Nu blir jag osäker på det där. Men ett av mysterierna som måste lösas här är alltså att SE kan säga "mörkblå täckjacka" redan i sin första kända kontakt med polisen som alltså sker kl. 12:20 dagen efter mordet (SE:s egen förklaring att Lisbeth skulle ha sagt så till honom under mordkvällen kan vi ju fetglömma):
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

En teori är väl då att det här bara kan förklaras av att SE måste ha sett LJ (som hade mörkblå täckjacka) på självavslöjande nära håll där inne i gränden (det skulle ju i så fall bevisa att SE är gärningsmannen). Det kan dock finnas en annan naturlig förklaring till SE:s täckjacke-uttalande, och det är om "mörkblå täckjacka" har nämnts i tidningen som han läste på morgonen efteråt (eller på Holmérs presskonferens 12:00).

Kan det alltså ha varit så att det i media pratades både om "lång rock" och "mörkblå täckjacka" (det senare i så fall troligen härstammande från Lisbeths observation av Anders B, som också hade mörkblå täckjacka och som Lisbeth tydligen misstog för att vara gärningsmannen) redan innan SE tar sin första kontakt med polisen 12:20 dagen efter?
Senast redigerad av Draifos 2020-10-29 kl. 10:57.
Citera
2020-10-29, 11:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja förutom ev ´LP då.
Hon kan möjligen ha sett vittnet AB och inte mördaren,
Hennes vittnesmål är oavsett aningen märkliga.
Hovrätten underkände ju hennes utpekande av CP och ogillade åtalet.

OM man tror att CP är mördaren så tror man på LP annars konstaterar man att utpekandet omgärdas av vissa frågetecken.

Det blir svårt att sälja in någon annan än CP som GM om man tror på LP.

Jag tror inte att hon såg CP .CP är INTE mördaren,
Jag vet inte om hon såg mördarens ansikte eller inte.
CP stämmer väldigt dåligt med de första signalementen ,hans sätt att röra sig stämmer dåligt i jämförelse med vittnesmålen.

Jag tror( är nästan säker) att SE är GM.Dock menade jag inte som du trodde att eftersom LP inte pekade ut SE så såg hon inte mördaren.
LP KAN ha sett mördaren men det kan ha varit AB hon såg också.Han befann sig mycket nära händelsernas centrum.

Mitt inlägg som du refererar till var ett svar till en person som menar att efterson ingen pekat ut SE så kan det inte vara han,
Det var det jag menade med INGEN såg mördarens ansikte(förutom LP vilket jag helt enkelt slarvade med att skriva). Hon pekade ut CP ett utpekande som hovrätten senare underkände.
Utpekandet skedde på ett tveksam sätt som gjorde att det i princip helt saknade bevisvärde.

Ingen annan såg ansiktet på mördaren därmed kan man inte hänvisa till att ingen har pekat ut SE för mordet alltså kan det inte vara han,
OM INGEN såg mördarens ansikte(förutom möjligen LP som pekade ut en oskyldig) så är det argumentet han använder total poänglöst och värdelöst.

Jag hoppas att du förstår hur jag menade nu efter detta försök till förtydligande från mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Ja alla jurister som bedömt CP har friat honom- de två juristerna i tingsrätten, alla i hovrätten och även HD med flera. Vittnespsykologen Holgersson avfärdade Lisbets utpekande. https://www.youtube.com/watch?v=mENlaf9G8qQ

(FB) Tråden om Christer Pettersson

http://www.srsf.se/pdf/B1952-89HRdomenChristerPetterssonPalmemordet.pdf Hovrätten

http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/lagman-carl-anton-spak.html Juristerna i tingsrätten

https://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9805/28/beslut1.html?fbclid=IwAR2QjUgShFCCM3kjSQRIfdRHhyZ3 U_AMISisXOLx6snIBbQUvLxChNvbiRQ HD

SE signalement stämmer bättre än CP men om SE var mördaren kan inte utredas 34 år senare. Detsamma gäller alla andra ev. misstänkta också tyvärr.

?

Jag har inte nämnt ett enda ord om CP i mina kommentarer utan konstaterar endast att Lisbeth har kommit med uppgifter om anletsdrag på den hon uppfattat som GM.
Vad som sedan är sant, den verklige GM är just frågan.
Men vidare också konstaterat om man tror på SE som GM så måste man förkasta det flesta av Lisbeths uppgifter då dom inte är förenliga med den teorin.
Citera
2020-10-29, 11:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Nu blir jag osäker på det där. Men ett av mysterierna som måste lösas här är alltså att SE kan säga "mörkblå täckjacka" redan i sin första kända kontakt med polisen som alltså sker kl. 12:20 dagen efter mordet (SE:s egen förklaring att Lisbeth skulle ha sagt så till honom under mordkvällen kan vi ju fetglömma):
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf

En teori är väl då att det här bara kan förklaras av att SE måste ha sett LJ (som hade mörkblå täckjacka) på självavslöjande nära håll där inne i gränden (det skulle ju i så fall bevisa att SE är gärningsmannen). Det kan dock finnas en annan naturlig förklaring till SE:s täckjacke-uttalande, och det är om "mörkblå täckjacka" har nämnts i tidningen som han läste på morgonen efteråt (eller på Holmérs presskonferens 12:00).

Kan det alltså ha varit så att det i media pratades både om "lång rock" och "mörkblå täckjacka" (det senare i så fall troligen härstammande från Lisbeths observation av Anders B, som också hade mörkblå täckjacka och som Lisbeth tydligen misstog för att vara gärningsmannen) redan innan SE tar sin första kontakt med polisen 12:20 dagen efter?

"mörkblå täckjacka" som signalement förekommer dels i första Rikslarmet 02:05:42, men även i Rapports Extrasändning kl.04:00 på morgonen men där även tillsammans med uppgifter om 2 gärningsmän med "lång mörk rock" som klädsel.

Men det är inte signalementet som är poängen utan det är vem som säger detta.
Här måste SE (som GM) ha gissat att det är Lisbeth som säger detta....

... och vi vet från Rimborns PM från Sabbatsberg att hon(Lisbeth) just uppfattar GM's klädsel som "mörkblå täckjacka"...

https://imgur.com/a/tI8mr4V

(För) många gissningar och lögner för en GM vs. två tre överdrifter av ett vittne består min vågskål av.
Citera
2020-10-29, 11:48
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
?

Jag har inte nämnt ett enda ord om CP i mina kommentarer utan konstaterar endast att Lisbeth har kommit med uppgifter om anletsdrag på den hon uppfattat som GM.
Vad som sedan är sant, den verklige GM är just frågan.
Men vidare också konstaterat om man tror på SE som GM så måste man förkasta det flesta av Lisbeths uppgifter då dom inte är förenliga med den teorin.

Inte bara LP även LL som kunde skönja ansiktet på gm. Ett ansikte som definitivt inte liknar Skandiamannen utan snarare CP. Tipset kom redan i maj -86 från LL.
Citera
2020-10-29, 11:57
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Ja att Lisbeth är den enda av mordplatsvittnena som pratar om en mörkblå jacka framgår av de här

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8
https://www.youtube.com/watch?v=muWXiGUwrYI

Och att hon uppenbarligen blandat ihop mördaren med AB. För övrigt är Lars Borgnäs som bäst här, men även Sven Å Christianson framstår som en riktig professor. (Till skillnad mot hans magplask i Quick- och Kevinfallen). LB:s genomgång av vittnesmålen är helt suverän. Dock tycker jag att han på senare tid hamnat lite snett. Det är väl han som fått för sig att mördaren försökte skjuta Lisbeth först och att han höll vapnet i vänsterhand.

Du skrev tidigare angående SE:s roll, antingen som gärningsman eller mytoman. All logik talar för att vi åtminstone kan utesluta hans egen version som ett synnerligen aktivt MP-vittne. Om han är mytoman är det just LJ som är problemet.

Visst var det så att han säger sig ha pekat med hela handen för poliserna åt vilket håll GM sprang? Rimligen har inte heller dessa poliser kunnat bekräfta hans närvaro.
Citera
2020-10-29, 11:57
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Inte bara LP även LL som kunde skönja ansiktet på gm. Ett ansikte som definitivt inte liknar Skandiamannen utan snarare CP. Tipset kom redan i maj -86 från LL.

Efter att ha läst kompisen JA's senare vittnesmål så har jag tappat ytterligare i förtroende för LL.
Sammanfattat så är JA besviken på hur LL spelat ut sina uppgifter i kanske främst media där JA menar på att LL inte såg speciellt mycket av händelserna vid mordplatsen utan att de uppgifter han sedan kommer med är JA's uppgifter som de samtalade om hemma vid köksbordet med fruarna efter att ha kommit hem där på natten.

Känner dock att jag inte minns att LL skulle ha nämnt något om ansiktet?

Edit:
Litet klipp från förhör med JA 1996-05-15 ang. LL
(intressant är också uppgiften om att polisen inte verkade intresserad av JA's uppgifter...)
https://pasteboard.co/JxSufE1.png
Senast redigerad av MOPspanaren 2020-10-29 kl. 12:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in