Citat:
Ursprungligen postat av
Hombre-de-Skandia
Jag är verkligen ingen islamkramare, tvärtom. Önskar helhjärtat att inga religioner, åtminstone inte auktoritära sådana fanns på 2000-talet. Men nu finns islam och har stort inflytande, vilket vi måste förhålla oss till.
Som jag ser det finns det tre alternativ:
1. Ta strid mot hela religionen och alla dess följare, för att försvara rätten att kränka Mohammed. Att bara gå i strid mot "extremister" är omöjligt eftersom en majoritet av världens muslimer anser att Mohammed är okränkbar. Det här scenariot är enligt mig dömt att innebära slutet på västvärlden eftersom den muslimska världen är både större än Europa och dessutom villig att dö för sin sak, medan européer i regel inte vill ha med konflikter att göra.
2. Foga oss efter verkligheten och inse att för varje Mohammedkarikatyr som publiceras kommer oskyldiga västerlänningar att få betala blodvite, och alltså helt enkelt låta bli att publicera provocerande teckningar och vidta åtgärder för att förhindra detta. Typ stänga ner Charlie Hebdo och liknande tidningar. Det här scenariot förefaller mer och mer bli den troliga vägen vi går. Lex Lars Vilks. Polismyndigheterna i väst har inte kapacitet att skydda varenda konstnär som vill rita Mohammed.
3. "Mellanvägen". Fortsätta som vi gör, att i teorin försvara yttrandefriheten men i praktikten låta "hädare" bli ihjälhackade av jihadister. Sätta en och annan tecknare under beskydd, men samtidigt göra allt för att förbjuda provokationer som koranbränningar. Även detta scenario är ohållbart i längden, då antalet muslimer i Europa ökar samtidigt som muslimska ledare som Erdogan m.fl. tar jihadisternas parti när de "hämnas" Mohammed.
Europa/Västvärlden skulle inte ha några problem att skydda sig mot en eventuell framtida aggressiv islamsk invasionsvilja om det gällde att upprätthålla Europas gränser mot det hållet och om viljan fanns hos Europas ledare. Nästan inte ett enda islamskt land skulle kunna tillverka mycket mer än lite knivar om vi hamnade i krig mot varandra. När de kört slut på sin krigsmakt skulle de vara helt chanslösa.
Såvida inte Kina blandade sig i på deras sida men jag tvivlar på det. Kina och Ryssland skulle förmodligen hålla en låg profil och blanda sig i lite lagom strategiskt sådär för att vinna fördelar, men jag tror knappast de vill se Europa invaderat.
Däremot skulle vi uppenbarligen få MYCKET stora problem med det inre hot vi redan skapat genom all immigration.