Okej, de sydligare staterna har kanske redan brunnit igenom nu. Viruset verkar trivas i de flesta miljöer, men tror det ändå finns de som är värre än andra.
Största anledningen till att smittan minskade under sommaren i Sverige, tror jag främst berodde på att skolorna stängde. Inte att vi fick annat klimat. På samma sätt tror jag att den ökade smittan nu under hösten också kan tillskrivas de öppna skolorna. Något man inte vill prata högt om. Framförallt inte från Folkhälsomyndighetens sida.
Jag tror att klimatet i sig har en ganska underordnad betydelse, det handlar mer om hur vi samverkar med klimatet. I norra Europa toppade smittspridningen i början av april, ungefär samtidigt som våren kom. Under vår och sommar umgås nordbor mestadels utomhus och där ärt det som bekant bra ventilation. Nu kommer hösten och folk tillbringar betydligt mer tid inomhus. Det är samma faktor som ligger bakom spridning av förkylningar och influensa.
I Mellanöstern toppade smittspridningen under sommaren av samma anledning. Folk håller sig inne eftersom det är för varmt att vara ute. Andra hotspots har varit Manaus i Brasilien som är hett och extremt fuktigt, New York och Milano som i mars var kallt och fuktigt, Iran som i våras var svalt och torrt, Israel som under sommaren var hett och torrt.
Ja men också att skolorna ska informera berörda föräldrar om det finns bekräftade fall/kluster i skolan. Det är ju långt ifrån alla skolor som gör det eftersom det är frivilligt för varje skola/rektor att bestämma hur de gör. De hänvisar till patientsekretessen, så jävla banalt, viruset är ju för fan klassat som samhällsfarligt.
Patientsekretessen kan inte åsidosättas med hänvisning till en samhällsfarlig smitta.
Det är rätt underhållande att läsa inläggen där debattörena flippar totalt på FHM / Tegnell... Det beklämmande är dock att den som skulle kommunicerat restriktioner, å rekommendationer till folket har hållt sig helt onsynlig, Löven, han borde visa att han leder, å tar ansvar.
Sydsvenskan rapporterar att det var mindre folk än vanligt på tåg och bussar i Skåne idag jämfört med igår.
Aha, de större var hemma då eller du kanske menade färre?
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
För min del får du leva hur du vill, vill du springa med en munblöja på dig eller gömma dig i en källare så har jag inga problem med det. Det är först när du kräver att andra ska anpassa sig efter din rädsla och begränsa sina liv som jag blir förbannad...
By the way, idag twittrade självaste Ronaldo att PCR testet är skit. Dock verkar det som han har raderat det nu, för nåde den som kritiserar något som har med denna fejkpandemi att göra. När ska majoriteten av folket förstå att det rör sig om en scam? Det finns ingen annan logisk förklaring till allt vansinne som pågår...
Jo det finns en simpel förklaring och det är att människor är enkelspåriga och klarar inte att leva flersidigt samtidigt. Det gäller i högsta grad politiker och deras förenklade världsbild som mesta handlar om att kasta skit på motståndarna och berätta om hur goda de själva är.
Detta tillsammans gör att de förlorat förmågan att sortera och jagar nu med lupp efter siffror som visar hur hemskt det är. detta samtidigt som de flesta inte märker någonting och dödstalen ligger i ungefär paritet med hur det ser ut varje år.
Problemet är givetvis att det moderna samhället »effektiviserat« bort en sjukvård som klarar att svälja alla de vårdbehov från milt till allvarligt som människor har. Länder som USA där en allmän sjukvård saknas blir naturligtvis fullständigt satta på pottkanten.
Om media skulle rapporterat lika intesivt om hur många människor som insjuknar i alla olika slags sjukdomar och dör varje dag skulle folk få en bättre förståelse för att det är väldigt väldigt många som blir sjuka. Det gällde före denna pandemi och det kommer att gälla efter.
Kommer ihåg några framtidsberättelser från 60-talet om hur det skulle se ut efter år 2000. Det berättades om att människor skulle gå med luftdräkter (i princip en dräkt som höll omvärlden ute och försåg bäraren med syre likt en dykare) och det är ju klart att sådana skulle minska smittspridningen rätt radikalt.
Aha, de större var hemma då eller du kanske menade färre?
Jo det finns en simpel förklaring och det är att människor är enkelspåriga och klarar inte att leva flersidigt samtidigt. Det gäller i högsta grad politiker och deras förenklade världsbild som mesta handlar om att kasta skit på motståndarna och berätta om hur goda de själva är.
Detta tillsammans gör att de förlorat förmågan att sortera och jagar nu med lupp efter siffror som visar hur hemskt det är. detta samtidigt som de flesta inte märker någonting och dödstalen ligger i ungefär paritet med hur det ser ut varje år.
Problemet är givetvis att det moderna samhället »effektiviserat« bort en sjukvård som klarar att svälja alla de vårdbehov från milt till allvarligt som människor har. Länder som USA där en allmän sjukvård saknas blir naturligtvis fullständigt satta på pottkanten.
Om media skulle rapporterat lika intesivt om hur många människor som insjuknar i alla olika slags sjukdomar och dör varje dag skulle folk få en bättre förståelse för att det är väldigt väldigt många som blir sjuka. Det gällde före denna pandemi och det kommer att gälla efter.
Kommer ihåg några framtidsberättelser från 60-talet om hur det skulle se ut efter år 2000. Det berättades om att människor skulle gå med luftdräkter (i princip en dräkt som höll omvärlden ute och försåg bäraren med syre likt en dykare) och det är ju klart att sådana skulle minska smittspridningen rätt radikalt.
Jag kom bara någon mening in i din text men jag måste bara fråga, hur lever man flersidigt?🤷🏼♀️
För sista gången: Immunitet byggs inte upp av att folk går runt med cirkulerande antikroppar i höga nivåer. Det är en del av B-cellerna som migrerar till antikroppsproducerande celler för att bekämpa den pågående infektionen. En annan del av B-celler blir minnesceller.
T celler verkar vara viktiga för immunförsvaret efter en naturlig infektion men vi har inte riktigt data ännu för att veta hur effektivt skyddet är
"The presence of SARS-CoV-2-specific T cells in the majority of convalescent patients is a promising sign that infection may give rise to immunity, but whether these T cells afford protection from reinfection remains to be tested."
Många vaccin förlitar sig på antikroppar i större utsträckning så kan ju vara så att immunitet ser olika ut för vaccinerade och naturligt smittade.
Nu mitt i andra vågen i Europa så kanske forskarna kan lista ut hur immuniteten fungerar. Måste ju vara många som blir utsatta för viruset en andra gång kan man tycka.
För min del får du leva hur du vill, vill du springa med en munblöja på dig eller gömma dig i en källare så har jag inga problem med det. Det är först när du kräver att andra ska anpassa sig efter din rädsla och begränsa sina liv som jag blir förbannad...
By the way, idag twittrade självaste Ronaldo att PCR testet är skit. Dock verkar det som han har raderat det nu, för nåde den som kritiserar något som har med denna fejkpandemi att göra.
När ska majoriteten av folket förstå att det rör sig om en scam? Det finns ingen annan logisk förklaring till allt vansinne som pågår...
Jaha, är det vad saken handlar om för dig? Din rädsla?
Lite löjligt att du kallar andningsskydd för blöja. Du behöver inte springa omkring med en använd pampersblöja, eller någon gammal binda för munnen. Jag lovar dig, att det finns bättre saker. FFP3 är vad du ska leta efter.
Utgår från att du inte är särskilt allvarlig när du kallar pandemin för en scam. De som dött och framförallt de anhöriga till de som har dött ser det nog inte som någon bluff. Speciellt inte barn som blivit föräldralösa då de mist bägge sina föräldrar i sjukdomen. Hela världen som stänger ned.
Jävla vad tjockt det är här i Stockholm. Har nu börjat med munskydd ute efter jag bevittnat folk nysa och ha sig på gatan. Inte en chans att hålla 2 meter. Knappast ens armlängdsavstånd.
Hittade en lösning med engångsmunskydd då jag upptäckte att jag hade bara ett med mig. Sprayade med handsprit. Borde ha ihjäl coronan.