2020-10-28, 12:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0taAlarmist
Du har inte bevisat det. Ge oss en trovärdig källa!

Du kommer misslyckas, för det du påstår är lögn. En alarmistisk lögn.

Du verkar lite lätt störd. Det är ingen alarmistisk lögn att påstå att fler och fler blir sjuka av viruset, så även barn. Läser du aldrig tidningarna eller tittar på nyheterna?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOOvR2/larmet-till-regeringen-okad-smittspridning-i-17-av-21-regioner

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barn-drabbas-av-hyperinflammation-efter-covid-19-oerhort-sallsynt-med-dodsfall

Här är en länk som bara är några dagar gammal.
https://www.portugalresident.com/2nd-portuguese-child-develops-kawasaki-syndrome-from-covid-19-infection/
Citera
2020-10-28, 13:01
Medlem
arbetets avatar
Smitta på fem äldreboenden i Uppsala:
Antalet smittade på äldreboenden ökar i Uppsala – igen. Det rapporterar Uppsala Nya Tidning.

Enligt de senaste siffrorna finns idag personer med covid-19 på fem äldreboenden i Uppsala. Det rör sig totalt om 25 bekräftade fall, uppger UTN.

De senaste 14 dagarna har sex personer vid Uppsalas äldreboenden dött.

– Jag ser med oro på utvecklingen. Det är tydligt att den följer den samhällsspridning som vi har i länet, säger äldrenämndens ordförande Caroline Hoffstedt (S) till tidningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Något säger mig att vi kommer att få se en kraftig höjning av dödstalen under den närmaste tiden.
Citera
Medlem
I Uppsala har smittan tagit in sig på äldreboenden igen. Enligt de senaste siffrorna finns idag personer med covid-19 på fem äldreboenden i Uppsala. Det rör sig totalt om 25 bekräftade fall.

Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
I Västmanland sprids smittan just nu mest i skolorna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WOOvR2/larmet-till-regeringen-okad-smittspridning-i-17-av-21-regioner

Läs i faktarutan om smittoläget i de olika regionerna.

Ja, jag är ju inte direkt förvånad. Skolan är den ultimata miljön för ett virus. Det är nog den i särklassigt största smittkällan av dem alla.

Att barn sällan blir allvarligt sjuka är en sak, men de sprider smittan vidare till andra som kan bli rejält sjuka. Lärare, föräldrar, föräldrars vänner och bekanta, arbetskamrater, åldringar, personer med underliggande sjukdomar, personal på sjukhus och äldreobenden. Andra länder som stänger sina skolor gör inte det mot bättre "Anders-Tegnell-vetande". Andra länder stänger sina skolor och går över till distansundervisning för att det dämpar smittspridningen. Det är faktiskt inte svårare än så.

Att man i Sverige inte vill göra det står däremot alldeles klart. Man bedömer väl att det skulle kosta för mycket och att bilar skulle brinna 24/7 våra utsatta förorter om ungarna inte får ett lagat mål mat om dagen i skolorna. Men, är det verkligen tillräckliga anledningar? Fan, vad jag fördömer på det sätt man sköter pandemin i det här landet. Det är så förbannat oansvarigt!
Citera
2020-10-28, 13:02
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror inte att det blir någon ökning från 50 till 300.

”Den senaste tiden har antalet coronasmittade i Sverige ökat, och nu spår forskaren Emma Frans att den planerade höjningen till 300 personer i sittande publik kan bli svår.
– Vi får se om det verkligen kommer att genomföras, säger hon i SVT:s Morgonstudion.
Det var för en dryg vecka sedan som statsminister Stefan Löfven (S) under en pressträff berättade att maxantalet för sittande publik nu höjs till 300 personer.

Men med tanke på den senaste tidens smittspridning är Emma Frans tveksam till om det kommer gå att genomföra. Hon säger också att det kan bli tal om lokala restriktioner i Stockholm och Västra Götaland givet utvecklingen där.”

svt.se

Sosseregeringen har alltid så jävla dålig tajming på precis allt. Börjar de inte tycka att det känns lite pinsamt snart? Lite mer hjältestatus på ledare som är förutseende liksom.
Citera
2020-10-28, 13:03
Medlem
Tyskland förbereder
Citat:
Germany’s Merkel may demand partial lockdown as COVID-19 cases climb
https://www.marketwatch.com/story/germanys-merkel-may-demand-partial-lockdown-as-covid-19-cases-climb-01603877984

Döda/befolkning
Sverige 586
Tyskland 123

Fall/Befolkning
Sverige 11442
Tyskland 5554

Test/Befolkning
Tyskland 242996
Sverige 205021
Citera
2020-10-28, 13:05
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Antalet smittade på äldreboenden ökar i Uppsala – igen. Det rapporterar Uppsala Nya Tidning.

Enligt de senaste siffrorna finns idag personer med covid-19 på fem äldreboenden i Uppsala. Det rör sig totalt om 25 bekräftade fall, uppger UTN.

– Jag ser med oro på utvecklingen. Det är tydligt att den följer den samhällsspridning som vi har i länet, säger äldrenämndens ordförande Caroline Hoffstedt (S) till tidningen.

Något säger mig att vi kommer att få se en kraftig höjning av dödstalen under den närmaste tiden.

Och vad beror det på enligt Tegnell? Inte det hävda besöksförbudet väl? Får se vad han hittar på för ursäkt.
Citera
2020-10-28, 13:05
Medlem
Madagascars avatar
143 nya smittade rapporteras från Uppsala idag. (förra onsdagen var det 116).

Inga nya dödsfall

https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-cases-per-county-and-day
Citera
2020-10-28, 13:07
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Ja, jag håller med, något annat är verklighetsfrånvänt att tro. Problemet med asymtomatisk smitta samt timanställning kvarstår ju så hur de tänkt att utgången skulle bli annorlunda nu i höst-vinter är ett mysterium för mig.
Citera
2020-10-28, 13:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ja, så är det. De är drivande i pandemin, det har jag trott hela tiden. Bara dårar vägrar inse det.

Detta betyder inte att jag är för att skolorna stängs ned. Det har jag aldrig varit, förutom i början av pandemin, det som krävs är mer distansundervisning samt bättre skydd för lärare i riskgrupp eller med anhörig i riskgrupp.

Ja men också att skolorna ska informera berörda föräldrar om det finns bekräftade fall/kluster i skolan. Det är ju långt ifrån alla skolor som gör det eftersom det är frivilligt för varje skola/rektor att bestämma hur de gör. De hänvisar till patientsekretessen, så jävla banalt, viruset är ju för fan klassat som samhällsfarligt.
Citera
2020-10-28, 13:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, så är det. De är drivande i pandemin, det har jag trott hela tiden. Bara dårar vägrar inse det.

Detta betyder inte att jag är för att skolorna stängs ned. Det har jag aldrig varit, förutom i början av pandemin, det som krävs är mer distansundervisning samt bättre skydd för lärare i riskgrupp eller med anhörig i riskgrupp.

Det är bara att inse att det är 100% politik i det hela.
Tidigare i pandemin hette det att man inte hade rätt att ha en åsikt i frågan om man inte var epidemiolog. Det var i alla fall en linje som Lena Mellin drev mot de som var kritiska mot regeringen och Anders Tegnells pandemibekämpning. Grejen är ju bara att det krävs ingen doktorsexamen i mikrobiologi för att förstå hur ett virus av typen Covid19 sprids bland befolkningen. Vidare är väl vare sig Stefan Löfven, Anders Tegnell eller Lena Mellin nobelpristagare i nationalekonomi, så när de säger att vi inte har råd att stänga ned skolorna vet de inte vad de talar om. Frågan är väl snarare om vi har råd att ha dem öppna. Man borde gå över till distansundervisning i största möjliga mån till vi har ett vaccin. Det har jag sagt hela tiden och det kommer jag hålla fast vid. Vi står inför en oerhört jobbig höst och vinter, för jag tror inte att man kommer stänga ned några skolor, eller för den delen vidta några större smittskyddsåtgärder förutom de man redan vidtagit. Bara symboliska sådana till största del. De kraftfulla och mer drastiska åtgärderna vill man inte sätta in. Resultatet blir därefter.
Spridningen av Covid19 sker på samma sätt som vanliga förkylnings- eller influensavirus. Det är bara resultatet som blir så mycket annorlunda. Att påstå att förkylningsvirus inte sprids bland barn är så jävla dumt att man faktiskt borde få sparken om man arbetar med smittskyddsfrågor.

Bättre att säga rakt ut att man är beredd att offra tiotusentals människors liv och hälsa, hellre än sänker BNP med några procent, om det nu ens blir fallet, eftersom vi pratar så kortsiktigt. Men nej - pengarna är viktigast.
Citera
2020-10-28, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, jag är ju inte direkt förvånad. Skolan är den ultimata miljön för ett virus. Det är nog den i särklassigt största smittkällan av dem alla.

Att barn sällan blir allvarligt sjuka är en sak, men de sprider smittan vidare till andra som kan bli rejält sjuka. Lärare, föräldrar, föräldrars vänner och bekanta, arbetskamrater, åldringar, personer med underliggande sjukdomar, personal på sjukhus och äldreobenden. Andra länder som stänger sina skolor gör inte det mot bättre "Anders-Tegnell-vetande". Andra länder stänger sina skolor och går över till distansundervisning för att det dämpar smittspridningen. Det är faktiskt inte svårare än så.

Att man i Sverige inte vill göra det står däremot alldeles klart. Man bedömer väl att det skulle kosta för mycket och att bilar skulle brinna 24/7 våra utsatta förorter om ungarna inte får ett lagat mål mat om dagen i skolorna. Men, är det verkligen tillräckliga anledningar? Fan, vad jag fördömer på det sätt man sköter pandemin i det här landet. Det är så förbannat oansvarigt!

Andra länder? Menar du Danmark, Finland och Norge?
För det är väl de enda vi kan jämföra oss med?
Och kom inte dragandes med att vissa skolor stängt i de andra länderna kortvarigt. För det har vi gjort i Sverige också..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in