Citat:
Ursprungligen postat av
KnackeredVonAnka
Ja, så är det. De är drivande i pandemin, det har jag trott hela tiden. Bara dårar vägrar inse det.
Detta betyder inte att jag är för att skolorna stängs ned. Det har jag aldrig varit, förutom i början av pandemin, det som krävs är mer distansundervisning samt bättre skydd för lärare i riskgrupp eller med anhörig i riskgrupp.
Det är bara att inse att det är 100% politik i det hela.
Tidigare i pandemin hette det att man inte hade rätt att ha en åsikt i frågan om man inte var epidemiolog. Det var i alla fall en linje som Lena Mellin drev mot de som var kritiska mot regeringen och Anders Tegnells pandemibekämpning. Grejen är ju bara att det krävs ingen doktorsexamen i mikrobiologi för att förstå hur ett virus av typen Covid19 sprids bland befolkningen. Vidare är väl vare sig Stefan Löfven, Anders Tegnell eller Lena Mellin nobelpristagare i nationalekonomi, så när de säger att vi inte har råd att stänga ned skolorna vet de inte vad de talar om. Frågan är väl snarare om vi har råd att ha dem öppna. Man borde gå över till distansundervisning i största möjliga mån till vi har ett vaccin. Det har jag sagt hela tiden och det kommer jag hålla fast vid. Vi står inför en oerhört jobbig höst och vinter, för jag tror inte att man kommer stänga ned några skolor, eller för den delen vidta några större smittskyddsåtgärder förutom de man redan vidtagit. Bara symboliska sådana till största del. De kraftfulla och mer drastiska åtgärderna vill man inte sätta in. Resultatet blir därefter.
Spridningen av Covid19 sker på samma sätt som vanliga förkylnings- eller influensavirus. Det är bara resultatet som blir så mycket annorlunda. Att påstå att förkylningsvirus inte sprids bland barn är så jävla dumt att man faktiskt borde få sparken om man arbetar med smittskyddsfrågor.
Bättre att säga rakt ut att man är beredd att offra tiotusentals människors liv och hälsa, hellre än sänker BNP med några procent, om det nu ens blir fallet, eftersom vi pratar så kortsiktigt. Men nej - pengarna är viktigast.