Citat:
Ja men slutet av mars motsvarar ju ungefär början av oktober. Skillnaden är att UV-index går åt andra hållet nu. Dödsfallen accelererade väldigt snabbt under hela mars och några dagar in i april.
Ps. Dagslängd idag, 27:e oktober, motsvarar faktiskt mitten av februari. Jag antar att UV-index följer dagslängd. Ds
Ps. Dagslängd idag, 27:e oktober, motsvarar faktiskt mitten av februari. Jag antar att UV-index följer dagslängd. Ds
Skillnaden är i så fall margniell, kan inte förklara en så stor skillnad. Särskilt när smittan inte på något sätt störtdök när dagarna blev väsentligt ljusare, utan R0 hör sig nog hyfsat stabilt på 0,8-0,9 från slutet av mars ca 1 juli, när det kraftigt sjönk en period, för att sedan i augusti/september började stiga till dagens nivåer. Hade UV-index haft väldigt stor betydelse borde det sjunkit ännu snabbare i maj-juni. Utesluteter inte att det påverkar R0 ett par tiondelar, men absolut inte till den grad att det förklarar en så stor skillnad mellan mars och oktober.
Och det är faktiskt t.om. den 29 oktober idag. Dock får man räkna med ett par veckor från smitta till bekräftelse. Tar några dagar från att du blir smittad tills att du får symptom. Förmodligen väntar du ytterligare ett par dagar på att beställa test. Sedan dröjer det ytterlgiare några dagar till du får göra testet. Och ytterligare dagar till svaret kommer. Så av de fall som rapporterades idag, så skulle jag säga att i stort sett alla blev smittade före den 20 oktober. Och minst 50% före den 15 oktober.