2020-10-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja men slutet av mars motsvarar ju ungefär början av oktober. Skillnaden är att UV-index går åt andra hållet nu. Dödsfallen accelererade väldigt snabbt under hela mars och några dagar in i april.
Ps. Dagslängd idag, 27:e oktober, motsvarar faktiskt mitten av februari. Jag antar att UV-index följer dagslängd. Ds

Skillnaden är i så fall margniell, kan inte förklara en så stor skillnad. Särskilt när smittan inte på något sätt störtdök när dagarna blev väsentligt ljusare, utan R0 hör sig nog hyfsat stabilt på 0,8-0,9 från slutet av mars ca 1 juli, när det kraftigt sjönk en period, för att sedan i augusti/september började stiga till dagens nivåer. Hade UV-index haft väldigt stor betydelse borde det sjunkit ännu snabbare i maj-juni. Utesluteter inte att det påverkar R0 ett par tiondelar, men absolut inte till den grad att det förklarar en så stor skillnad mellan mars och oktober.

Och det är faktiskt t.om. den 29 oktober idag. Dock får man räkna med ett par veckor från smitta till bekräftelse. Tar några dagar från att du blir smittad tills att du får symptom. Förmodligen väntar du ytterligare ett par dagar på att beställa test. Sedan dröjer det ytterlgiare några dagar till du får göra testet. Och ytterligare dagar till svaret kommer. Så av de fall som rapporterades idag, så skulle jag säga att i stort sett alla blev smittade före den 20 oktober. Och minst 50% före den 15 oktober.
Citera
2020-10-29, 22:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, inte enligt den info jag hittade efter en snabb googling.
Vart hittar du dina siffror?

http://www3.delaval.com/imagevaultfiles/id_8314/cf_5/soltabelll.pdf

Från egna paneler. Men det beror väl lite på var man bor. Långt söderut kan det hända att det är lite mera sol på hösten.
Citera
2020-10-29, 22:34
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hoppas jag har fel men jag tror ju på kopplingen D-vitaminbrist och svår Covid19 sjukdom. Om det stämmer är det illa. Fy fanken, kan bli en lång och svår höst/vinter.
Tack för länken.
Visst kan D-vitamin bidra men själv tror jag på högre påverkan av att viruset avdödas snabbt i UV-ljus (främst minskad kontaktsmitta men även i luft) och kombinationen med mer utomhusaktiviteter.
Passar bättre med avmattningen i april. Förutom att samhället mer eller mindre stängde ner förstås.
Citera
2020-10-29, 22:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Enligt FHM:s egna beräkningar så har R-talet legat över 1 sedan början på September.

Ökande smittspridning i 2 månader alltså.. Då lättar FHM på restriktionerna.

Snacka om att reagera i efterhand, eller bakvänt snarare.

Hur kan man inte se det sjuka i det här agerandet? Man måste ju vara blind. September korrelerar även väldigt väl med när D-vitaminnivåerna faller som en sten. Tänk om det hade varit så enkelt som att FHM i augusti hade gått ut med den enkla rekommendationen, "Öka era D-vitaminintag NU!" om det nu är så att det finns ett samband?
Citera
2020-10-29, 22:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Jag håller med dig. Jag kan köpa att en eller två sömniga journalister missat att Europeiska kommissionens ordförande uppmanar alla européer att bära munskydd. Men att hela gänget som representerar svenska journalistkåren vid FHMs PK missat detta är osannolikt. Något väldigt mysko som pågår här. Obehagligt.

Mycket, det känns som att missa öppet mål.
Citera
2020-10-29, 22:37
Medlem
Citat:
En studie som hittat samband i Europa med breddgrad och den senaste "boosten" i smitta:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.28.20221176v1.full.pdf
Att de utelämnar en hel del länder (bland annat hela norden) och drar långtgående slutsatser att det har med D-vitamin att göra kommer de nog bli hårt ifrågasatta för vid peer-review. Intressant ändå.
Det var ju lite intressant att korrelationen med breddgrad ändå var så väldigt stark. Det kan knappast vara en slump.

D-vitamin lagras väl i kroppen i flera månader? Det låter långsökt att det skulle ha en så snabb effekt. Sen så har ju sydeuropéer mörkare hy, så frågan är om de ens har högre D-vitaminnivåer än en ryss i oktober. Det känns inte självklart.

Dessutom var ju höstdagjämning 22 september, bara två dagar innan Rysslands "day zero", och bara nån vecka innan Belgien och UK? Då var väl dagen lika lång överallt? Innan dess var det längre dagar i Ryssland än i Spanien. Jag vet inte om jag tänker fel nu, men det finns mycket som inte klaffar med den där D-vitaminen, vid en första anblick.
Citera
2020-10-29, 22:37
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Visst kan D-vitamin bidra men själv tror jag på högre påverkan av att viruset avdödas snabbt i UV-ljus (främst minskad kontaktsmitta men även i luft) och kombinationen med mer utomhusaktiviteter.
Passar bättre med avmattningen i april. Förutom att samhället mer eller mindre stängde ner förstås.

UV-strålningen är absolut också en avgörande faktor, virus gillar inte UV-ljus. Det finns nog ingen enkel ensam avgörande faktor.
Citera
2020-10-29, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vi vet inte hur många som smittades, det är korrekt. Men dödsfallen toppade i mitten av april, från att du blir smittad till att du dör tar det i regel som allra minst två veckor. Detta tyder på att antalet nysmittade toppade i slutet av mars, för att sedan sakta minska. Vad jag inte får ihop är, om viruset är lika smittsamt, hur kan smittan sakta avta i slutet av mars, när immuniteten är i princip noll, och nästan fördubblas på en vecka i oktober, när det garanterat finns någon immunitet. Och samma tendens i massor av länder. Ändrat beteende kan inte förklara en så stor skillnad.

Beteendet i mitten av mars var allt annat är vad det är nu. Tomt på gator, parkeringar och vägar. Slut på toapapper och konserver.

Det är den synliga delen.

Vad som sker nu i Sverige verkar vara en smittspridning som inte i lika hög grad drabbar riskgrupperna som i våras. Det verkar inte vara så i flera andra länder dock. Hypotesen jag har är att de som smittas idag inte har lika frekvent kontakt med äldre som de som smittades i våras. Dessutom tänker nog fler en gång extra på just dessa kontakter idag.
Citera
2020-10-29, 22:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det var ju lite intressant att korrelationen med breddgrad ändå var så väldigt stark. Det kan knappast vara en slump.

D-vitamin lagras väl i kroppen i flera månader? Det låter långsökt att det skulle ha en så snabb effekt. Sen så har ju sydeuropéer mörkare hy, så frågan är om de ens har högre D-vitaminnivåer än en ryss i oktober. Det känns inte självklart.

Dessutom var ju höstdagjämning 22 september, bara två dagar innan Rysslands "day zero", och bara nån vecka innan Belgien och UK? Då var väl dagen lika lång överallt? Innan dess var det längre dagar i Ryssland än i Spanien. Jag vet inte om jag tänker fel nu, men det finns mycket som inte klaffar med den där D-vitaminen, vid en första anblick.
Ryssland är rätt så stort, både på höjden och bredden....
Citera
2020-10-29, 22:42
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Från egna paneler. Men det beror väl lite på var man bor. Långt söderut kan det hända att det är lite mera sol på hösten.
Ni säger ju samma sak och tabellen visar också samma sak. Mer soltimmar i mars än oktober.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Inte den blekaste, faktiskt. Men frågan är också vad man ska klassa som en återinfektion.

Om man tekniskt sett blir infekterad igen, men inte får symptom, och inte smittar, är man då immun eller återinfekterad?

Om man inte får några som helst symptom, och inte smittar, så är man immun. Men frågan är, testar man positivt? Om du har haft det och är immun, och jag som är smittad, skulle nysa dig kraftigt i ansiktet, kommer du då testa positivt då fast du inte blir sjuk och inte heller smittar vidare? Det är väl en av många saker som ingen vet, men jag skulle ändå säga nej, i vart fall i de allra flesta fall, annars hade vi haft fler fall av personer som testat positivt med olika strängar av viruset, än de ca 25-30 vi har nu.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Vad ska man tänka på om man bor i Skåne? Är tydligen än risk zone atm!

Håll avstånd
Träffa inga nya kontakter utöver familjen (nej inga tinder/bc kontakter heller)
Åk inte kollektivt
Undvik folksamlingar (gym, badhus, inomhusträning mm)
Tvätta händerna.
Vill du vara extra skyddad ta på dig en FFP3 mask.

Tråkigt ja, men det är vad som krävs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in