2020-11-05, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tycker han kastar sten i glashus med sin egen lilla fulmetodik. Tycker inte jag ser speciellt mycket offentlig debatt för den delen heller. Men nu är väl Pandoras ask öppen, Tegnells fulspel ligger fullt synligt och det är regeringen som har ansvaret. De borde hiva ut Tegnell och sätta in någon som kan styra upp det här clusterfucket!
Tror inte han nämnde Tegnell. Att framhålla vetenskaplig metodik är inte att framhålla någon fulmetodik, annat än om man förnekar nyttan av vetenskap.

Det finns en debatt i Europa, t.ex. i UK, om behovet att basera ingripande åtgärder från det offentliga på grundval av en allsidig data. Det anses vara otroligt viktigt att göra en allsidig analys som kan förklara nyttan med olika åtgärder på ett begripligt, transparent och kontrollerbart sätt. Detta menar man inte har skett i UK. Om det är en spridd uppfattning vet jag inte.
Citera
2020-11-05, 23:51
Medlem
Citat:
I Danmark är människoliv viktigare än pengar, i Sverige är pengar viktigare än människoliv.

Trams. En ekonomisk krasch skulle kosta mängder av människoliv.
Citera
2020-11-05, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som sagt var, Danmark vill inte vara de som släppte ut en ny mutation som inte vaccinerna rår på.

Man vet alltså inte om denna mutation kommer att vara ett problem för vaccinerna, men bara risken gör att Danmark väljer att ta smällen! Bra jobbat Danmark.

Japp det kallas för försiktighetsprincipen. Jag undrar om Tegnell har hört talas om det, jag kanske ska maila och upplysa honom om den?
Citera
2020-11-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
ja men det är ju en jämförelse mellan olika yrkesgrupper -
https://www.fhi.no/nyheter/2020/mer-covid-19-i-noen-yrkesgrupper/

Och det fungerar ju inte..

Jeg vil ikke blande mig meget i skolediskussionen, men også i DK var lærere mindre ramt end andre erhverv.
Det hører dog med at meget undervisning blev flyttet udendørs og det er næppe muligt de næste 3-4 måneder.

https://www.a4arbejdsliv.dk/artikel/laerere-smittes-mindre-med-corona-end-andre-faggrupper
Citera
2020-11-05, 23:54
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Jobbar du "hemifrån", anser jag inte de yrkenas fölust av pappersarbete inte vara lika viktiga som kris/samhällsviktigt arbete.

Ok så att de sjuka inte får sin sjukpenning inte viktigt ? Pensionärer ej får sin pension? Arbetsförmedlingen inte registrerar den kvartsmiljon som blivit utan arbete under pandemin så de kan få a-kassa? Försörjningsstöd från kommunen till de som behöver! Det vara bara några samhällsbärande uppdrag som nu till 70-80% bedrivs genom hemarbete för att organisationer/myndigheter ställt om sin verksamhet.

Och dessa kan/får inte utföra dessa arbetsuppgifter med barn runt benen.
Citera
2020-11-05, 23:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Trams. En ekonomisk krasch skulle kosta mängder av människoliv.

Det är inte trams. Men visst är en ekonomisk krasch också allvarligt, men de brukar vi hämta oss ifrån. Känner du någon som hämtat sig från döden?
Citera
2020-11-05, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Som sagt var, Danmark vill inte vara de som släppte ut en ny mutation som inte vaccinerna rår på.

Man vet alltså inte om denna mutation kommer att vara ett problem för vaccinerna, men bara risken gör att Danmark väljer att ta smällen! Bra jobbat Danmark.

Det håller jag med om. Om redan 400 personer är smittade så lär det dock av allt att döma vara för sent. Bara att hoppas att vaccinet funkar för denna variant också. Eller i vart fall immuniteten. Och det har ju sagts att personer med immunitet från något av corona-förkylningsvirusen får inga eller mycket milda symptom från covid-19. Denna mutation bör väl ändå inte var så annorlunda jämfört med dem? Men jag är absolut ingen medicinsk expert, kan ha fel.
Citera
2020-11-05, 23:57
Medlem
Citat:
Det är inte trams. Men visst är en ekonomisk krasch också allvarligt, men de brukar vi hämta oss ifrån. Känner du någon som hämtat sig från döden?

Nej. Inte heller av de som dog av följderna av en ekonomisk krasch.
Citera
2020-11-05, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ok så att de sjuka inte får sin sjukpenning inte viktigt ? Pensionärer ej får sin pension? Arbetsförmedlingen inte registrerar den kvartsmiljon som blivit utan arbete under pandemin så de kan få a-kassa? Försörjningsstöd från kommunen till de som behöver! Det vara bara några samhällsbärande uppdrag som nu till 70-80% bedrivs genom hemarbete för att organisationer/myndigheter ställt om sin verksamhet.

Är tanken jag ska vara din motpol?

Vad skulle du själv göra om skolor var tvungna att stänga pga smittspridning. Hur skulle du samordna dessa arbeten?

Internet automatiserade program?

Poängen = förstår det du säger och kan inta en mindstate där jag tänker likadant, men ska man både lösa och försvåra i samma person = låsning.

Samma med samarbete #låsning tills :

Oundviklig faktor

Skolan stängs lärare smittas i massor, barn kommer hem med smitta.

När är det dags att börja samordna barns hemmavarande tycker du.

FHM avser "köra ända in i kaklet" dvs tills IVA/Militär IVA är fullt.

Nu massa random - plötsliga "ojda" lokalt "utbrott" stängningar.

the mönster the bristande åtgärder the igorans av the försiktighetsprincip.

Förstår svårigheterna.

Ser mer svårigheter i bristande smittskyddsåtgärder.

DESSA.

Samt att ingen vet var "gränsen" går, hur den ser ut, eller NÄR den kommer, i vilket läge osv - försvårar ett arbete med att strukturera barns hemmavarande.
Senast redigerad av snuttis 2020-11-06 kl. 00:08.
Citera
2020-11-05, 23:59
Medlem
Citat:
Det håller jag med om. Om redan 400 personer är smittade så lär det dock av allt att döma vara för sent. Bara att hoppas att vaccinet funkar för denna variant också. Eller i vart fall immuniteten. Och det har ju sagts att personer med immunitet från något av corona-förkylningsvirusen får inga eller mycket milda symptom från covid-19. Denna mutation bör väl ändå inte var så annorlunda jämfört med dem? Men jag är absolut ingen medicinsk expert, kan ha fel.
Jag är också orolig för denna. Sannolikt är det inte ett problem, men tänk om risken för problem är 2%? Jag skulle inte våga ta den chansningen. Om risken är 10%? Ja då hade jag stängt gränserna runt Danmark och vaktat dem med militär!
Citera
2020-11-06, 00:04
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej. Inte heller av de som dog av följderna av en ekonomisk krasch.

Jag har varit med om ett antal ekonomiska krascher, det var inte så många som dog. En och annan som slängde sig framför tåget, några bankirer som kastade sig ut genom fönstret på28:e våningen osv. Det var inte så att folk låg i drivor och dog. Många av de självmorden var dessutom vållade av att man valt en livsstil som egentligen inte var hållbar, men tilläts av lånade pengar. Dvs självvalt. Jag har inte valt att bli utsatt för det här viruset så som det släppts lös. Jag betalar skatt för att vi ska ha ett aktivt och fungerande smittskyddsinstitut, FHM har inte levt upp till sin roll. Skulle det bli en ekonomisk krasch så är FHM en stor bov i det dramat men jag undrar om du kan tänka så långt?
Citera
2020-11-06, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Jag gillar hur otroligt kass din argumentation är.

Fakta: Många länder körde lockdown och all skit det innebär och har fler dödsfall än Sverige.

Fakta: Många av dessa länder är mer glesbefolkade än Sverige.

Fakta: Många hade "proaktiv" lockdown, dvs. den absolut sämsta lockdownen. Bara negativa konsekvenser och nästan inget vunnet.

Fakta: När Trump sa att viruset skulle vara borta till påsk och Tjeckerna festade adjö till Corona på Karlsbron så stod Tegnell och talade om att detta var ett maratonlopp och vi skulle inte förvänta oss att det tog slut på länge.

Dina inlägg bara osar av okunnighet om ämnet, tyvärr. Det är okej.

Det är väldigt allmänt känt för vem som helst som har följt med lite grann i detta ämne, att Sverige generellt har legat ganska långt efter i utvecklingen. Dvs vi i Norden drabbades senare av våg 1.

Detta stämmer för såväl våg 1, som för våg 2. Var många som var oerhört kaxiga här inne i början av våg 1, för att de ännu inte fattade att vi bara låg lite tidsmässigt efter utvecklingen i södra EU, t.ex.

När sen vågen slog över oss med full kraft, och vi inte lyfte ett finger för att stoppa den, så hamnade vi i klass med världens absolut sämsta länder. Till skillnad från de andra nordiska länderna, som tog smittan på allvar.

Sverige hade fler döda sammanlagt, än alla de tre nordiska grannarna sammanlagt! Länder som är jämförbara med oss i allt, utom strategi. (Eller brist på sådan).

Samma kommer hända igen, det är redan på gång. Vi kommer få skämmas. Igen. Folk börjar dö i onödan. Igen. Det är som en skräckversion av filmen Groundhog Day (filmen där samma dag spelas upp om och om igen).

Tegnell sa att vi skulle klara oss bättre än Norge och Norden, i höst... Pga vår "immunitet"... Suck.
Senast redigerad av Maharaja79 2020-11-06 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in