2020-10-27, 21:30
Medlem
Genomgående så går det att konstatera att de flesta människor är slavar och får. Platon menade att fåren behövdes och fåren har sannerligen alltid funnits.

Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Har varit i en liknande sits två gånger, en gång tjänade jag på stämpla motför att jobba (hade dock ej bara a-kassa) ... Andra gången fick jag ut ungefär 7k mindre i månaden. Skulle jag göra samma nu pratar vi 10k mindre i månaden.

1. Detta är ingen lösning som är hållbar.
2. Din pension blir lidande.
3. Du blir oattraktiv på arbetsmarknaden.
4. Typ omöjligt att ta lån.
5. Man blir faktisk less och uttråkad av att vara hemma, det du (om du inte är snortät) har råd att göra kommer du ha gjort så mycket att du blir less.
6. När du varit hemma, säg 24 månader och du känner, fan nu skulle jag haft si och så mycket pengar, söker jobb, men får inget.. Skulle det kännas värt att ha slösat bort 2 år på att ta det lungt och läsa böcker?

För att ge några exempel.. Ta och plugga till något du vill jobba med isåfall, då får du läsa böcker...
1. Jo, det tycker jag nog
2. Det du är garanterad räcker för att leva lyxliv som gammal.
3. Slavarnas paradis
4. Varför ska du låna pengar, så att du kan köpa den nyaste prylen för att du är en värdelös människa som har prylar som högsta värde?
5. Absolut inte, bara en slav och ett får blir uttråkad i sitt eget sällskap. Du är en vidrig människa, totalt tom på innehåll. Läs Platon, tankarna om filosofen.
6. Ja, vem vill tillbaks till slaveriet? Plus, vem är det som inte får jobb? När han har läst böcker kan han författa vilken novell som helst och den kommer göra rekryteringstjejen våt i byxan, således får han skitjobb även i fortsättningen. Skitjobb är allt som krävs för att leva ett lyxliv i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Nä bli samhällsparasit. Idiot
Det är fruktansvärt att man ska behöva läsa sånt här skit på en högerextrem sida. Tänk att du din trånga jävel fortfarande inte har förstått vad det är du finansierar med "dina fina skattepengar". Är det något jag måste ge nationella så är det att de sedan 20 år har gjort allt för att undvika att betala skatt. Parasit.
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-10-27 kl. 21:34.
Citera
2020-10-27, 21:46
Medlem
TheSlyFoXs avatar
Motivationen är att dagarna kommer att ta slut jävla klappmongo...
Citera
2020-10-28, 07:06
Medlem
Socbidragsgivares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
6. Ja, vem vill tillbaks till slaveriet? Plus, vem är det som inte får jobb? När han har läst böcker kan han författa vilken novell som helst och den kommer göra rekryteringstjejen våt i byxan, således får han skitjobb även i fortsättningen. Skitjobb är allt som krävs för att leva ett lyxliv i Sverige.

Ett lågbetalt skitjobb där du sedan skattar 30% av inkomsten. Det leder till lyxliv? Hurdå? Och varför jobbar du inte o betalar in skatt? Det är väl ett måste för en sosse/vänstermupp som du? Bara högerextrema som parasiterar
Citera
2020-10-28, 07:11
Bannlyst
Sug på karamellen så länge den vara. A kassa vara 1 år . Det är väldig skönt att vara arbetslös dom första 3 månader. Och klara du inte av få ett jobb innan ekonomin tryter , då kommer du bli ännu mer stressad.

Som någon skrev i tråden, hur längre du är bort ifrån arbetsmarknaden desto svårare är det att komma in ingen. Ett tips är att ta ett volontär jobb medan du är arbetslös, då visar du en arbetsgivare att du vill jobb och du tycker det är kul.
Citera
2020-10-28, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LyingInADitch
Om man får ALFA kassa och sedan börjar studera i annat land (te.x Norge) och får dessutom CSN lån till detta, kan man fortfarande ha rätt till bidrag från Alfa Kassan?

Jag läste lite på deras site att det går att få undantag i vissa fall. Jag kommer göra en intensivkurs på 4 månader i Norge för att byta karriär. Såklart är detta pga pågående pandemi.

Vad tror ni?
Studier beviljas huvudsakligen inte med a-kassa. Vanligaste undantag är 20 veckors studera på max halvtid, utan CSN och att du i första hand söker jobb. CSN och a-kassa får man bara om du haft CSN samtidigt som du jobbat minst femton veckor. Så börjar du studera som arbetslös är undantaget med studier + CSN uteslutet.

Utöver detta måste du vara i Sverige när du har ersättning. Det finns lite domslut där folk sluppit återkrav pga detta men det har handlat om gränsnära situationer, tror det var Köpenhamn.
Citera
2020-10-28, 09:35
Medlem
Kleo95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Tack för ditt svar. Jag har en universitetsexamen och VILL komma ut på arbetsmarknaden. Jag söker aktivt arbeten varje dag. Men för lite mer kvalificerade yrken så är det väldigt långa anställningsprocesser, (kan ta upp till 2-3 månader).

Men då började jag tänka/reflektera; "Vafan är vitsen med att slita arslet av sig för 4-5tkr mer".. Löneökningen kommer ändå gå åt för jag måste åka kollektivtrafik till arbetet samt köpa lunch/fixa mat varje dag. Jag kommer gå i princip +-0 pengarmässigt iallafall.

Men det finns ju andra aspekter, man vill ju komma ut i arbetslivet och träffa människor, umgås med kollegor och känna att man utvecklas.

Mvh,
Martin

Var i din situation år 2013. Fortfarande inte jobbar. Just pga samma anledningar. Det finns många saker i livet som är mer intressanta... Jag skaffade 2 barn, gick högskoleutbildning... Känns fantastiskt...
Citera
2020-10-28, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin

Du hamnar ju i utanförskap om du inte jobbar!! Synd om sådana säger politikerna.
Citera
2020-10-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socbidragsgivare
Ett lågbetalt skitjobb där du sedan skattar 30% av inkomsten. Det leder till lyxliv? Hurdå? Och varför jobbar du inte o betalar in skatt? Det är väl ett måste för en sosse/vänstermupp som du? Bara högerextrema som parasiterar

Ger du mig 5000 i månaden när bostaden är betalt ler jag hela dagen till bankomaten.

Ger du mig 10000 i månaden, sparar jag undan 5000 i månaden när bostaden är betald och så ler jag hela dagen till bankomaten.

Ger du mig 15000 i månaden, sparar jag undan 10000 i månaden när bostaden är betald och så ler jag hela dagen till bankomaten.

Ger du mig 20000 i månaden, sparar jag undan 15000 i månaden när bostaden är betald och så ler jag hela dagen till bankomaten.

Ger du mig 25000 i månaden, sparar jag undan 20000 i månadennnär bostaden är betald och så ler jag hela dagen till bankomaten där jag sedan tycker att du är sjuk i huvudet som ger mig 25000 i månaden för något hundratals andra skulle ha kunnat gjort för hälften.
Senast redigerad av Flashbacksuger4 2020-10-28 kl. 13:08.
Citera
2020-10-28, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Alfakassan handlägger väl fortfarande ärenden som skickades in i april typ så dom ligger lite efter (förstår inte varför man ansluter sig till dom över huvud taget)

På deras hemsida skriver dom så här: I september var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 22 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 22 veckor. så typ om en månad är nog din systers ansökan behandlad förhoppningsvis.

Man ansluter sig till de endast för att få grundersättning. Har själv väntat i 16 veckor. Just nu är handläggningstiden 22 veckor. Handläggningstiden minskar inte den ökar för helvete.

Tycker att systemet är helt efterblivet varför tar det så lång tid?

För helvete blir så arg.
Citera
2020-10-28, 17:13
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Trigga inte mig att börja leta. Jag hade tänkt sova nu!
Jag gjorde ett försök, kanske tio minuter. Hittade inte svaret. Prova!
Citera
2020-10-28, 19:16
Medlem
Förvirrad. Min a kassa skrev att jag får 700kr/dag. Jag fick 39,000 för 80 dagar.

80x700=56,000
Citera
2020-10-28, 19:43
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Förvirrad. Min a kassa skrev att jag får 700kr/dag. Jag fick 39,000 för 80 dagar.

80x700=56,000
Dom kanske tyckte att du skulle betala 30% skatt på det som alla andra gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in