2020-10-23, 21:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Har du följt tråden så vet du hur många dagar han förväntade sig att få utbetalt...
Fast du har ju rätt, vi vet faktiskt inte om det var en utbetalning för hela perioden...
30 K delat på 40 veckor, med 5 ersättningsdagar per vecka, blir bara 150 kr om dagen. Thraxx behöver delge oss mer och förklarande information, hans dagsersättning ligger ju snarare i nivå med utvecklingsersättning.
Citera
2020-10-24, 10:24
Medlem
Jag kommer få A-kassa + inkomstförsäkring. Inget incitament att jobba

Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin
Citera
2020-10-24, 10:27
Medlem
Cykrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Mvh,
Martin
Att göra rätt för sig och försörja sig själv som vuxen är inte tillräckligt?
Citera
2020-10-24, 10:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej,

Mvh,
Martin

För det första så måste du aktivt söka jobb för att bibehålla detta.

För det andra är det där inte livet ut. Du blir oattraktiv på arbetsmarknaden om du inte har jobbat på ett år. Det blir knivigt när dagarna börjar ta slut och du får svårt att hitta jobb.

Så, ingen bra plan.
Citera
2020-10-24, 10:35
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Hej,

Mvh,
Martin
Två aspekter som du bör beakta:
- Inkomstförsäkringen gäller under en förhållandevis kort tid, lite olika mellan olika avtal, men du halkar inom inte alltför lång tid ner på endast arbetslöshetsersättningen.
- Ju längre tid du är arbetslös, desto svårare blir det att få nytt jobb.

Håller för övrigt med dig, incitamentsstrukturen är ordentligt bakvänd...

/ Kaninen
Citera
2020-10-24, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Två aspekter som du bör beakta:
- Inkomstförsäkringen gäller under en förhållandevis kort tid, lite olika mellan olika avtal, men du halkar inom inte alltför lång tid ner på endast arbetslöshetsersättningen.
- Ju längre tid du är arbetslös, desto svårare blir det att få nytt jobb.

Håller för övrigt med dig, incitamentsstrukturen är ordentligt bakvänd...

/ Kaninen

Tack för ditt svar. Jag har en universitetsexamen och VILL komma ut på arbetsmarknaden. Jag söker aktivt arbeten varje dag. Men för lite mer kvalificerade yrken så är det väldigt långa anställningsprocesser, (kan ta upp till 2-3 månader).

Men då började jag tänka/reflektera; "Vafan är vitsen med att slita arslet av sig för 4-5tkr mer".. Löneökningen kommer ändå gå åt för jag måste åka kollektivtrafik till arbetet samt köpa lunch/fixa mat varje dag. Jag kommer gå i princip +-0 pengarmässigt iallafall.

Men det finns ju andra aspekter, man vill ju komma ut i arbetslivet och träffa människor, umgås med kollegor och känna att man utvecklas.

Mvh,
Martin
Senast redigerad av Martinandersson23 2020-10-24 kl. 11:06.
Citera
2020-10-24, 11:00
Medlem
LKKINGENs avatar
Jag har inte jobbat på 9 år och är inte ens välkommen på arbetsmarknaden som städare.
Hur kan jag vara ett sådant svin?
Jo för jag skaffade mig en ordentlig utbildning, jobbade röven av mig x antal år och investerade pengar istället för att slösa dom på skit och nu har jag det hur bra som helst.
Livet är ett val, men TS, som det skrivits här innan, det vara inte för evigt för dig och inte för mig heller om mina investeringar skulle gå åt h-e.
Att göra rätt för sig är något av det dummaste som finns för det finns ingen gemenskap i detta samhället längre alla skattepengar trillar ner i ett svart hål som bara växer för att vi röstar fram partier som fixar det precis så som det är.

Så mitt råd till dig TS är väl att försöka tänka längre än ett år framåt om du gör det så inser du nog att du kan suga lite på dina stämpeldagar men har du erfarenhet eller utbildning som är gångbar på arbetsmarknaden så vänta inte för länge.
Om du inte kan se längre än näsan räcker så kör på, att dupera arbetsförmedlingen och sen fixa lite sjukskrivningar för att dra ut på stämpeltiden är inga som helst problem om man inte har någon skam i kroppen.
Det gjorde jag när jag sa upp mig för sista gången, sög ut allt jag kunde, det tog några år. Men i efterhand så funderade jag på om de åren var värt besväret, pengarna behövde jag inte men jag kunde ju få dom så... Man blir mentalt nedmald av att springa på arbetsförmedlingen och sitta där o göra sig omöjlig var tredje månad eller hur ofta det nu var man skulle ha personligt möte..
Citera
2020-10-24, 11:16
Medlem
preppads avatar
TS: tänk på att maxbeloppet är 1200:-/dag vilket motsvarar 80% av en månadsinkomst på 33k. Om du har tjänat mer än så kan du ändå bara få 1200:- alltså, och bara i 100 dagar, sen sänks ersättningen.
Citera
2020-10-24, 11:20
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar. Jag har en universitetsexamen och VILL komma ut på arbetsmarknaden. Jag söker aktivt arbeten varje dag. Men för lite mer kvalificerade yrken så är det väldigt långa anställningsprocesser, (kan ta upp till 2-3 månader).

Men då började jag tänka/reflektera; "Vafan är vitsen med att slita arslet av sig för 4-5tkr mer".. Löneökningen kommer ändå gå åt för jag måste åka kollektivtrafik till arbetet samt köpa lunch/fixa mat varje dag. Jag kommer gå i princip +-0 pengarmässigt iallafall.

Men det finns ju andra aspekter, man vill ju komma ut i arbetslivet och träffa människor, umgås med kollegor och känna att man utvecklas.

Mvh,
Martin
Vad gör du efter 300 dagar? A-kassan räcker inte för evigt och som nämnts tidigare så ju längre hål i CV:et desto svårare att få ett riktigt jobb.

Kan förstå din poäng, men inställningen måste vara att få ett jobb till varje pris. Tror det smittar av sig på ansökan och eventuella intervjuer. Om några år har du säkert det dubbla i lön med din utbildning och då kan du skratta åt dom som åker tunnelbana medans du kör en fin BMW.
Citera
2020-10-24, 11:47
Medlem
EmileZolas avatar
Om du är så kortsiktig att du inte tänker mer än ett år framåt i tiden så visst, kör på med ledighet. Själv hade jag haft rejäl ångest inför vad som händer när a-kassan tar slut.
Citera
2020-10-24, 11:57
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preppad
TS: tänk på att maxbeloppet är 1200:-/dag vilket motsvarar 80% av en månadsinkomst på 33k. Om du har tjänat mer än så kan du ändå bara få 1200:- alltså, och bara i 100 dagar, sen sänks ersättningen.

Det är det inkomstförsäkringen tar han dom.
Citera
2020-10-24, 12:08
Medlem
preppads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är det inkomstförsäkringen tar han dom.

Ja okej men den gäller väl bara 150 dagar eller nåt sånt också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in