2020-10-27, 09:04
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
"Oattraktiv på arbetsmarknaden"?
Det där behöver inte stämma öht.

Beror ju helt på vad TS har för skills/utbildning och vad han jobbat med tidigare.

Tror lätt man kan vara ledig 1 år och ändå lätt kunna få jobb igen.

Man blir mindre attraktiv, sen om man är stekhet så behöver det inte bli svårt för det.
Citera
2020-10-27, 09:15
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Det där resonemanget har jag aldrig fattat. Ni som anser er vara för fina för ett visst slags arbete men samtidigt gnäller över att vara arbetslösa. Drivkraften att göra rätt för sig bör vara så stark att man tar precis vilket jobb som helst från dag ett man är arbetsför och sen jobbar man sig uppåt. Oavsett utbildningsnivå.

Så oerhört provocerande att höra alla institutionaliserade arbetslösa utan verklighetsförankring som anser sig vara berättigade en viss typ av jobb. Fatta nån gång att det är marknadsekonomi. Får du inte jobb betyder det att det fanns en mer värdefull kandidat och därför behöver du leta hårdare eller sänka kraven. Det är aldrig någon annans fel att du är arbetslös. Du är ensam ansvarig för din försörjning.

Bidragsparasit.
Gör du så. Under tiden fixar jag med huset, dricker kaffe och jagar grannarnas hemmafruar.
Citera
2020-10-27, 09:40
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Vissa av oss har stolthet och syfte, andra inte, tack för att du gör det tydligt

PS. Är du utsänd spion från somaliska föreningen?
Vad exakt är det man ska vara stolt över?
Att man finansierar fördärvet och Sveriges undergång?
Skäms snarare att många tusenlappar dras av från min lön varje månad för att hamna rakt i fickan hos en somalisk familj som jobbar på nionde barnet.
Citera
2020-10-27, 10:43
Bannlyst
Om man vill tjäna pengar och göra karriär så hade jag lätt valt den vägen men det är jävligt svårt att landa ett högavlönat yrke, däri ligger problemet. Vem vill inte ha möjlighet att tjäna 35.000+ i månaden? Vissa pratar ju om 60.000 och 80.000. Fattar inte vad man gör för att få det.

Jag har gått långa perioder med arbetslöshet, hoppat mellan jobb, inte trivts på olika ställen, ibland har lönen sugit och så vidare. Hur faaan gör man. Allt kan väl inte vara autism.
Citera
2020-10-27, 12:37
Medlem
90-talister, den förlorade generationen. Lika önskade i samhället som mena-folket. Alla ni går hellre på bidrag. Skäms!
Citera
2020-10-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin
Om du tycker att du får för hög a-kassa kan du ju betala tillbaka så att du hamnar på den nivå du finner skälig. Sen blir du säkert motiverad för att göra rätt för dig och söka nytt arbete.
Citera
2020-10-27, 12:49
Medlem
Citat:
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Mvh,
Martin
inkomst försäkringen gäller väl 265 dagar ? har själv haft denna vid krisen 2009, med tanke på dem hutlösa pengarna jag betalde då för att få ha a-kassa + inkomstförsäkring som var ca 900kr i månaden passade jag på att njuta och fundera ut vad jag ville göra. jobb finns alltid, hade jag varit dig hade jag fått saker man kanske inte hinner med när man jobbar.

hade inga problem att få jobb när det väl var dags(då nyttjade jag inte hela perioden utan ca 5 månader) fick ut ca 23000 efter skatt denna period

sen till alla efterblivna jävlar i tråden som snackar om bidrag, självklart ska man väl få nyttja pengar man betalar väl när såna här situationer uppstår, varför ska man annars betala a-kassa m.m? finns väl ingen människa som har lite IQ som betalar massa onödiga utgifter månad efter månad utan att när väl situation uppstår gör att man får nyttja dessa??
Senast redigerad av capodeicapi 2020-10-27 kl. 12:56.
Citera
2020-10-27, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
I långa loppet är det mycket destruktivt för en själv.

När dagarna går så sänks ersättningnivån, och så småningom försvinner väl coronapålägget på dagersättningen antar jag? Då ligger man så småning om på runt 12kkr/mån, och det är inte så kul.

Ser nu att du är avstängd på grund av att du inte har följt regelverket så du kan inte svara men ville bara säga att du är en patetisk människa. En patetisk människa som inte lyckas skaffa mening om du inte har peeeeeeeengar. 12000 i månadden och du gråter om pengabrist, GTFO.

Du gör helt rätt TS, alla de jävla sossar som gapar om "vilja göra rätt för sig" är samma idioter som knegar in pengar till att våldtäktsmän får gratis fika eller att mc-gängen och alla andra gäng tömmer systemet på miljoner.

Använd hjärnan!
Citera
2020-10-27, 18:55
Medlem
Homofants avatar
Därför att ha ett jobb är inte bara löne biten, du bidrar, får social kontakt, nya erfarenheter och kompetenser.

Gick själv utan jobb i 4 mån innan jag skolade om mig.

Ett tag var det typ
Vakna, Gymma, Supa på repeat
Citera
2020-10-27, 18:55
Medlem
Citat:
Hej,

Mvh,
Martin

Har varit i en liknande sits två gånger, en gång tjänade jag på stämpla motför att jobba (hade dock ej bara a-kassa) ... Andra gången fick jag ut ungefär 7k mindre i månaden. Skulle jag göra samma nu pratar vi 10k mindre i månaden.

1. Detta är ingen lösning som är hållbar.
2. Din pension blir lidande.
3. Du blir oattraktiv på arbetsmarknaden.
4. Typ omöjligt att ta lån.
5. Man blir faktisk less och uttråkad av att vara hemma, det du (om du inte är snortät) har råd att göra kommer du ha gjort så mycket att du blir less.
6. När du varit hemma, säg 24 månader och du känner, fan nu skulle jag haft si och så mycket pengar, söker jobb, men får inget.. Skulle det kännas värt att ha slösat bort 2 år på att ta det lungt och läsa böcker?

För att ge några exempel.. Ta och plugga till något du vill jobba med isåfall, då får du läsa böcker...
Citera
2020-10-27, 19:07
Medlem
Citat:
Hej,

Mvh,
Martin
Nä bli samhällsparasit. Idiot
Citera
2020-10-27, 19:22
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Hej,

Mvh,
Martin
Är så klart värt det om du hittar ett jobb du verkligen vill ha annars inte. Bra att få lite tid på sig att hitta något annat. Man behöver inte slacka för det. Läs på univ medan du söker intressanta jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in