2020-10-26, 23:14
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Frankrike stämmer, tidigare än Modiano, men bra gissning för det finns likheter. Den som söks skrev under pseudonym, till en början av mycket god anledning.
Hm, en antinazist?
Jag har ingen bra gissning, annat än att jag tror det är en novellsamling du läser. Lite olika känsla av de två citaten, men det kan ju vara en slump också. Kan det röra sig om en kvinnlig författare? Inte för att jag blir klokare då, men ändå.
Citera
2020-10-27, 11:03
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreponemaPallidum
Hm, en antinazist?
Jag har ingen bra gissning, annat än att jag tror det är en novellsamling du läser. Lite olika känsla av de två citaten, men det kan ju vara en slump också. Kan det röra sig om en kvinnlig författare? Inte för att jag blir klokare då, men ändå.

Det är en novell, eller kanske snarare långnovell, utgiven i form av en liten bok på 116 sidor. Han i randig pyjamas i första citatet är samma som Pierre i det andra. En bit till:
"Du går omkring som en annan vilde", fortsatte han. "Du vill inte se en människa! Vet du vad de fyra pojkarna i morse ville?"

"Jag har ju sagt dig ..." avbröt Pierre nervöst, som om han fruktat att höra fortsättningen.

"Att du inte vill veta något; ja, jag vet. Men vare sig du vill eller inte, ska du få veta det. Det är ju idiotiskt!" utropade han förargat, och det störtade ur honom: "För fan, jag ska ta ur dig det där, med eller mot din vilja. Vet du vad det var för pojkar? Fyra som blivit räddade från Buchenwald! De var fulla av historier om dig från den tiden innan du skickades därifrån till Hochswörth. De sjöng ditt lov. De satte dig på en piedestal. Det tog aldrig slut. De ville se din mor - och Nicole! Varför de kom? De har bildat en förening i Saint-Brieuc, för alla bretagnare från lägret. De ville ha dig till ordförande, de ville att du skulle ta ledningen, som du gjorde i Buchenwald. Och de kommer inte att ge sig, det kan jag förbereda dig på. Det lät de mig förstå. Nu vet du det!" avslutade han, och tillade brutalt: "Din enkla plikt är att säga ja, och det vet du. De behöver dig. Ska du dra dig undan här också?"
Citera
2020-10-27, 18:52
Medlem
atts avatar
Tydligen knepigt. Författarnamnet är inte obekant, men på flashback har han inte dykt upp tidigare. Innan den här boken kände jag till honom genom en filmatisering av debutromanen, som kom ut under andra världskriget. Dessförinnan var han verksam som illustratör. Antinazist, som Treponema mycket riktigt anade. Han var produktiv, den sista boken kom i mitten på 80-talet. En del science fiction/fantasy och historiska romaner. Till svenska översattes två böcker på 40-talet, en av dem kom i ny upplaga 1975, annars ingenting. Det var i början av karriären han var som mest aktuell.

Mer text:
"Jag lyfte honom med möda, andfådd och flåsande; den minsta ansträngning gjorde mig utmattad. Jag kastade honom så gott jag kunde på kärran, som med en enda rörelse kunde vippa över och kasta sitt innehåll i ugnens öppna gap ... Och det var då ... när han låg där på ryggen ... som jag fick se ...

Jag kände igen hans ansikte - hur skulle jag ha kunnat glömma det? I över en månad hade vi varit kedjade vid varandra i samma helvete. Vi bar mellan oss ett slags bår, lastad med sten. Vi måste hela tiden gå samma väg mellan två baracker. Vid hörnet av den ena baracken stod en fångvaktare och väntade på oss, en femton-sextonårig pojke; dag efter dag. Och varje dag slog hans påk ner i huvudet på den av oss som gick först - oföränderligt. För varje resa bytte vi plats - för att vi skulle få lika antal slag av påken ... Stackare, han hade alltå dött före mig. Jag såg på hans eländiga ansikte; vid sidan av det skulle du tycka att mitt var fetlagt. Och då ..."

Han ryggade som en häst framför hindret. Den ansträngning han gjorde var så oerhörd att jag själv tyckte mig känna sporrarna. Han återtog med klanglös, skälvande och dov röst:

"Då öppnade han ögonen. Ögonlocken lyftes långsamt över hans dimmiga blick, en blek, färglös blick. Ja. Och han såg på mig. Han såg på mig. Han rörde litet på ena handen och försökte ... till och med ... han lyckades ... han rörde på läpparna till något som liknade ett slags leende. Det var ohyggligt och oerhört, ohyggligt och uppskakande, men för mig var det enbart ohyggligt, ohyggligt, alldeles ohyggligt. Jag ryggade ett steg tillbaka och vände mig om. Den stora SS-mannen stod där med händerna i fickorna och påken under armen. Han log och sade: 'Nåå?'
Senast redigerad av att 2020-10-27 kl. 18:55.
Citera
2020-10-27, 19:32
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Tydligen knepigt. Författarnamnet är inte obekant, men på flashback har han inte dykt upp tidigare. Innan den här boken kände jag till honom genom en filmatisering av debutromanen, som kom ut under andra världskriget. Dessförinnan var han verksam som illustratör. Antinazist, som Treponema mycket riktigt anade. Han var produktiv, den sista boken kom i mitten på 80-talet. En del science fiction/fantasy och historiska romaner. Till svenska översattes två böcker på 40-talet, en av dem kom i ny upplaga 1975, annars ingenting. Det var i början av karriären han var som mest aktuell.
En herre vid namn Jean Bruller månne?
Som använde sig av pseudonymen Vercors.
Hans debutroman hette Le Silence de la mer och kom ut 1942 och filmatiserades
sju år senare. Skrev en historisk roman om en viss Ann Boleyn.
Långnovellen som sökes har jag dock ingen aning om vilken det kan vara.
Citera
2020-10-27, 19:39
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
En herre vid namn Jean Bruller månne?
Som använde sig av pseudonymen Vercors.
Hans debutroman hette Le Silence de la mer och kom ut 1942 och filmatiserades
sju år senare. Skrev en historisk roman om en viss Ann Boleyn.

Jadå, han är det. Det är något visst med pseudonymer som bara består av ett ord - Vercors, Stendhal, le Corbusier, Madonna, Sting... ja inte den sistnämnde kanske.

Den aktuella boken heter Mörkrets vapen, utkom 1948 i den förnämliga Panacheserien, översatt av ingen mindre än Sven Stolpe.

Snyggt Grandioso, bollen är nu din!
Citera
2020-10-27, 19:56
Medlem
Grandiosos avatar
Tackar!
Då får det bli detta:

Citat:
Jag längtar till min offerdöd - så som min stackars hjälplöse broder gjorde det.
Att få spikas på mitt kors och ge upp andan i det stora, barmhärtiga mörkret.
Men jag vet att den stunden aldrig ska komma. Jag måste fortsätta och fortsätta
min gärning så länge som ni består. M i t t kors skall aldrig resas!
Och när jag äntligen fullbordat mitt verk och ingenting återstår för mig att göra här
mer, skall jag ändå jagas som en rolös ande genom rymdens natt, i min faders
dödsboning - förföljd av mina kval, av min ångest över vad jag gjort för er.
Och likväl längtar jag efter det. Att det skall bli slut, så att jag inte skall behöva samla
mer skuld över mig.
Jag längtar efter den tid då ni skall vara utplånade från jorden och min arm äntligen
skall få sjunka. Inga hesa röster skall ropa längre upp mot mig, jag står där ensam
och skådar mig omkring, förstår att allt nu är fullbordat.
Och jag går ut i det eviga mörkret, med min blodiga bila slängd kvar efter mig på den
öde jorden, till minne av det släkte som levde här!

Skall nog inte vara så svårt att lista ut vad det här kan röra sig om.
Går nog på ett kick.

Edit: Kan väl egentligen också kallas för långnovell fast går för att vara en roman.
Senast redigerad av Grandioso 2020-10-27 kl. 20:26.
Citera
2020-10-27, 20:32
Medlem
Velourias avatar
Citat:
Tackar!
Då får det bli detta:

Skall nog inte vara så svårt att lista ut vad det här kan röra sig om.
Går nog på ett kick.

Edit: Kan väl egentligen också kallas för långnovell fast går för att vara en roman.

Bödeln av Pär Lagerkvist. Med 99.99% säkerhet!
Citera
2020-10-27, 20:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velouria
Bödeln av Pär Lagerkvist. Med 99.99% säkerhet!
Stämmer bra det!

Stafettpinnen är därmed din!
Citera
2020-10-27, 20:58
Medlem
Velourias avatar
Citat:
Stämmer bra det!

Stafettpinnen är därmed din!

Tack, då fortsätter vi.
När de kom fram hade regnet redan slutat, men trötta och plaskvåta som de var tog de sig i alla fall upp till grottan i hopp om att finna en torr fläck där de kunde vila sina ben och torka sina kläder, ty marken nedanför berget var nu så genomsur att leran smackade kring pjäxorna och geggamojan nådde de till knäna. Grottan var inte alls så djup som de hade trott, men dess botten var verkligen någorlunda torr. De fick ihop en hög av kvistar och fjorårsgräs ur bergsskrevorna och försökte få till stånd en liten eld, men detta lyckades inte; gräset var alltför fuktigt och ville inte brinna. Då tog de av sig kläderna ändå, vred ur och hängde upp plagg efter plagg och satt till sist spritt nakna på var sin sida om rishögen, ty de var mycket blyga och skulle aldrig ha visat sig för varann utan kläder ifall det inte hade varit alldeles nödvändigt. Det är mycket, mycket länge sedan det här hände, måste du förstå.
Citera
2020-10-27, 22:31
Medlem
Velourias avatar
Då skall vi se vad som kan tänkas stå skrivet på en annan sida i boken.
Tyr bodde i tält både sommar och vinter. Han var ogift och hade ingen varaktig stad utan flyttade från gren till gren. Ibland gästade han dock sin bror Tor på Bilskirnir och följde gärna med på hans expeditioner mot jättarna. Tyr var en väldig slagskämpe och minst lika modig som Tor även om han inte var lika stark. Han var ganska tvär och butter. Han avskydde sin kusin Frej och tyckte inget vidare om sin bror Balder heller.
Citera
2020-10-27, 23:02
Medlem
TreponemaPallidums avatar
Citat:
Tyr bodde i tält både sommar och vinter. Han var ogift och hade ingen varaktig stad utan flyttade från gren till gren. Ibland gästade han dock sin bror Tor på Bilskirnir och följde gärna med på hans expeditioner mot jättarna. Tyr var en väldig slagskämpe och minst lika modig som Tor även om han inte var lika stark. Han var ganska tvär och butter. Han avskydde sin kusin Frej och tyckte inget vidare om sin bror Balder heller.
Jan Fridegård? Trägudars land, tänker jag då (fast jag inte läst den).
Jag undrar dock över språkfelet i första citatet, då trodde jag ett tag att det var ett barn som skrivit det. "geggamojan nådde de till knäna."
Citera
2020-10-27, 23:37
Medlem
atts avatar
Citat:

Skrivet ganska nyligen, för en ung publik? Chansar på Ebbe Schön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in