2021-12-30, 23:15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Inte Fridegård. Förmodligen mindre läst idag och lämnade kanske inte så många välkända verk efter sig.
Dock inte alls något okänt namn.

Känner inte alls igen det och är överlag dålig på svensk lyrik men på de "kumulativa leadsen" skulle man kunna långskotta med Erik Lindorm..?
Citera
2021-12-31, 09:56
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Känner inte alls igen det och är överlag dålig på svensk lyrik men på de "kumulativa leadsen" skulle man kunna långskotta med Erik Lindorm..?
Högst densamme! Snyggt långskott som placerar bollen hos dig.
Citera
2021-12-31, 16:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Högst densamme! Snyggt långskott som placerar bollen hos dig.

Thanx! "Man ska alltid skjuta" (som många sportkommentatorer - felaktigt! - håller som en sanning).

Egna "biblioteket" tyvärr på landet men hittar i sambons - bland Guillou och Stephen King och annan manifestation av hennes ypperliga smak (ironi) - hyllor bl a en riktig klassiker, det får bli den, emedan klassiker vill jag ha titeln, författaren allena förslår alltså inte;

X föll på knä och drack ur handen med hastiga rörelser - det smakar bara, medgav han. Fast det ser inte ut som det var rinnande. Du ska aldrig dricka vatten, som inte är rinnande, Y, sa han i hopplös ton. Du skulle dricka ur en kloak om du var törstig. Han öste vatten över ansiktet och gnuggade omkring det med handen, under hakan och kring nacken.
Citera
2021-12-31, 16:36
Medlem
Pynchs avatar
Citat:
Thanx! "Man ska alltid skjuta" (som många sportkommentatorer - felaktigt! - håller som en sanning).

Egna "biblioteket" tyvärr på landet men hittar i sambons - bland Guillou och Stephen King och annan manifestation av hennes ypperliga smak (ironi) - hyllor bl a en riktig klassiker, det får bli den, emedan klassiker vill jag ha titeln, författaren allena förslår alltså inte;

X föll på knä och drack ur handen med hastiga rörelser - det smakar bara, medgav han. Fast det ser inte ut som det var rinnande. Du ska aldrig dricka vatten, som inte är rinnande, Y, sa han i hopplös ton. Du skulle dricka ur en kloak om du var törstig. Han öste vatten över ansiktet och gnuggade omkring det med handen, under hakan och kring nacken.
Invandrarna Moberg?
Citera
2021-12-31, 16:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynch
Invandrarna Moberg?

Förstår vilket parti i boken du tänker på! Man kan väl hävda att förhållandet mellan X och Y påminner om de guldletande brorsorna (?) i Mobergs verk.

En högväxt karl stod i dörröppningen. Han höll en tillbucklad Stetsonhatt fastklämd under armen, medan han kammade upp sitt långa, svarta, våta hår. Liksom de andra gick han klädd i blåa bomullsbyxor och kort jacka. När han hade kammat sig steg han in i rummet, och han rörde sig med ett majestät, som utmärker kungligheter och mästare inom sitt yrke. Han var förman för kuskarna, gårdens okrönte kung.
Citera
2021-12-31, 17:13
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Förstår vilket parti i boken du tänker på! Man kan väl hävda att förhållandet mellan X och Y påminner om de guldletande brorsorna (?) i Mobergs verk.

En högväxt karl stod i dörröppningen. Han höll en tillbucklad Stetsonhatt fastklämd under armen, medan han kammade upp sitt långa, svarta, våta hår. Liksom de andra gick han klädd i blåa bomullsbyxor och kort jacka. När han hade kammat sig steg han in i rummet, och han rörde sig med ett majestät, som utmärker kungligheter och mästare inom sitt yrke. Han var förman för kuskarna, gårdens okrönte kung.
Möss och människor? Steinbeck.
Citera
2021-12-31, 17:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Möss och människor? Steinbeck.

Snyggt! Misstänkte att jag i det här sällskapet inte skulle behöva plocka fram kaninerna...

Facklan över till Massajen!
Citera
2022-01-01, 17:29
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Snyggt! Misstänkte att jag i det här sällskapet inte skulle behöva plocka fram kaninerna...

Facklan över till Massajen!

Tackar! Det var inte så svårt. Misstänker att fler än jag snabbt associerade till Steinbeck.
Här lite svårare. Författarnamnet inte mindre känt.

Citat:
Furstinnan besökte, enligt sitt löfte, min mor, som inte tyckte om henne. Jag var inte närvarande då de träffades, men min mor berättade för min far vid middagsbordet, att furstinnan Sasekin tycktes henne vara en femme trés vulgaire, att hon fullständigt tråkat ut henne med sina böner om att min mor skulle lägga sig ut för henne hos furst Sergej, att hon hade alla möjliga slags processer och affärer i gång -villaines arraires d’argent – och att hon bestämt var en riktig intrigmakerska. Min mor tillade emellertid, att hon hade inviterat henne och hennes dotter till middag följande dag (då jag hörde ”och hennes dotter”, dök jag ned i min tallrik), eftersom hon ju i alla fall var granne och hade ”ett namn”. Härvid förklarade min far för min mor att han nu hade påmint sig, vem denna dam var. Han hade i sin ungdom varit bekant med den avlidne furst Sasekin, vilken fått en utmärkt uppfostran men i övrigt, som människa, var mycket tom och en riktig schajas. Att den nie societeten brukat kallas för ”parisaren”, därför att han länge bott i Paris, att han varit mycket rik men spelat bort hela sin förmögenhet, och at han av obekant anledning, om inte möjligen för pengars skull – han kunde för övrigt ha gjort ett bättre val, tillade min far med ett kallt småleende – hade äktat dottern till något slags tjänsteman, och att han, sedan han gift sig, hade inlåtit sig på spekulationer och definitivt ruinerat sig.

Vem?
Citera
2022-01-01, 19:06
Medlem
Citat:
Tackar! Det var inte så svårt. Misstänker att fler än jag snabbt associerade till Steinbeck.
Här lite svårare. Författarnamnet inte mindre känt.

Vem?

Turgenjev? Eller kuggfråga? Men då har jag i alla fall tagit en för laget.
Citera
2022-01-01, 19:08
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Turgenjev? Eller kuggfråga? Men då har jag i alla fall tagit en för laget.
Oj det gick snabbt! Imponerande.
Ur Min första kärlek.

Över till Banankontrakt.
Citera
2022-01-01, 22:24
Medlem
Citat:
Oj det gick snabbt! Imponerande.
Ur Min första kärlek.

Över till Banankontrakt.

Tog det på Sasekin. Återkommer med ny fråga antingen sent ikväll eller imorgon förmiddag.
Citera
2022-01-01, 23:38
Medlem
Över till, som det brukar heta, något helt annat. Vem har skrivit det här?

Citat:
Landshövdingen skyfflade sin trädgårdsgång.

Han arbetade på ett egenartat, osystematiskt sätt. När han avlägsnat en grästova hakade han fast sin gängliga lekamen vid skyffeln och plirade ut över gången som sökte han i fjärran något nytt objekt att angripa, vilket föreföll onödigt då han stod på en formlig matta av ogräs. Så gjorde han sej lös, vandrade några meter bort och tog sej an en tistel. Under hans händer hade grusgången förvandlats till något som påminde om en vildkatt som just fått den toviga pälsen riven i dagens slagsmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in