2020-10-27, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin
Nä jag hade tagit det lugnt ett tag, det är systemet som är åt helvete. Man borde inte bli bestraffad av att skaffa ett jobb, men så är det ju nu. Jag tycker vi borde ta bort alla bidrag och liknande, sparka alla statligt anställda på berörda myndigheter och ge ut ett fast bidrag till alla svenska medborgare. Kmr inte ihåg vad det kallas men det tror jag hade varit bra.
Citera
2020-10-27, 06:26
Avslutad
Citat:
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Mvh,
Martin

Bra plan.
Självklart så ska du utnyttja situationen till fullo.

Låter perfekt att ha ett år ledigt med 80% av lönen.
Då kan du passa på att vila ut kropp och själ.
Du kommer ha tid att göra saker du gillar, själv hade jag suttit på fik, dragit och tränat mm.

Du får även tid att reflektera och fundera ut vad du vill göra i framtiden.
Citera
2020-10-27, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nä jag hade tagit det lugnt ett tag, det är systemet som är åt helvete. Man borde inte bli bestraffad av att skaffa ett jobb, men så är det ju nu. Jag tycker vi borde ta bort alla bidrag och liknande, sparka alla statligt anställda på berörda myndigheter och ge ut ett fast bidrag till alla svenska medborgare. Kmr inte ihåg vad det kallas men det tror jag hade varit bra.

Medborgarlön/Basinkomst?
Citera
2020-10-27, 06:27
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ingen anledning att jobba? Du ser ingen poäng, stolthet eller anledning till att tjäna ditt egna uppehälle?
Jag hade faktiskt kunnat vara du, men nu har jag vänt.

Jag har jobbat som ett svin, riskerat livet på köpet. Och jag har bara fått skit. Samtidigt har människor som gjort samma sak som mig, fått mer pengar från staten än vad jag har fått i lön och de har uteslutande svartverksamhet.

Det slutar med att jag nu hamnar i domstol och blir dömd för att arbetat och de får fortsätta som tidigare. Detta när jag har bedrivit samma verksamhet som de som arbetat svart, och jag har dessutom fått betala skatt som gått till deras lön.

Så nej, jag ser ingen poäng, stolthet eller sådant att arbeta längre. Sverige är kört.
Citera
2020-10-27, 06:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
För det första så måste du aktivt söka jobb för att bibehålla detta.

För det andra är det där inte livet ut. Du blir oattraktiv på arbetsmarknaden om du inte har jobbat på ett år. Det blir knivigt när dagarna börjar ta slut och du får svårt att hitta jobb.

Så, ingen bra plan.

"Oattraktiv på arbetsmarknaden"?
Det där behöver inte stämma öht.

Beror ju helt på vad TS har för skills/utbildning och vad han jobbat med tidigare.

Tror lätt man kan vara ledig 1 år och ändå lätt kunna få jobb igen.
Citera
2020-10-27, 06:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cykril
Att göra rätt för sig och försörja sig själv som vuxen är inte tillräckligt?

"Att göra rätt för sig"?

"Dra sitt strå till stacken"

Ja om man är en hjärntvättad arbetsmyra utan ett liv utanför jobbet kanske?

Skönt att vara ledig ett tag, finns en jävla massa grejer man kan hitta på förutom att jobba mån-fre hela tiden.

Som sagt måste vara skönt med en längre paus från hamsterhjulet.
Citera
2020-10-27, 06:39
Medlem
styckets avatar
Är det det ett helt vanligt löneslav jobb är det såklart inte värt. Lägg din tid på din passion istället.
Citera
2020-10-27, 07:15
Medlem
leprasjuklings avatar
80% av bruttolönen ger snarare 75% av nettolönen. Skatten betydligt högre på a-kassa pga jobbskatteavdraget.
Citera
2020-10-27, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Precis.

Oxh något annat också, väldigt få mår bra av att sitta hemma och slappa hela dagarna. TS om du träffar en tjej på krogen eller tinder och hon frågar vad du jobbar med, ska du då säga att du sitter hemma och lever på bidrag?
OCH att all utbildning är färskvara. Arbetsgivarna kommer att välja den med senaste uppdaterade utbildningen.
Citera
2020-10-27, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det är ganska nice att vara med i fkassan, får ca 18.000 före skatt för att söka typ 10-15 jobb i månaden. Nu ska jag gå en IT utbildning på distans i Januari gratis genom AF + ersättning.

Tycker folk orar sig för mycket rent allmänt i Sverige av att bli av med jobbet, jag kan säga att jobb inte är allt, har själv jobbat över 15 år och det gjorde mig inte lycklig, snarare var det bara massa maktspel och interna kamper om positioner i det företaget sista åren. Nej detta är den stora fördelen med Sverige, man klarar sig alltid bara man är någorlunda frisk och klar i huvudet.

Jag har alltid få italat mig att förlora jobbet är det värsta som finns, det värsta som finns är att vara på ett jobb där man vantrivs. Man kan dock alltid göra ett hundår, sedan säga upp sig om det inte duger och leva på Akassan och sedan Fkassan såvida man inte hittar ett jobb.

Nu i Corona känns det väldigt bra att vara både singel pch arbetssökande, kommer inte få ett jobb förrän tidigast nästa höst som det känns. Då är man nog dessutom redo igen att jobba.
Håller med. Själv skall jag öppna eget företag så man slipper all drama på jobbet. Det är alltid nån jävel som drar ner stämningen när man jobbar som anställd.
Citera
2020-10-27, 08:28
Medlem
Mr1931s avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Jag har en universitetsexamen och VILL komma ut på arbetsmarknaden. Jag söker aktivt arbeten varje dag. Men för lite mer kvalificerade yrken så är det väldigt långa anställningsprocesser, (kan ta upp till 2-3 månader).

Men då började jag tänka/reflektera; "Vafan är vitsen med att slita arslet av sig för 4-5tkr mer".. Löneökningen kommer ändå gå åt för jag måste åka kollektivtrafik till arbetet samt köpa lunch/fixa mat varje dag. Jag kommer gå i princip +-0 pengarmässigt iallafall.

Men det finns ju andra aspekter, man vill ju komma ut i arbetslivet och träffa människor, umgås med kollegor och känna att man utvecklas.

Mvh,
Martin

Det där resonemanget har jag aldrig fattat. Ni som anser er vara för fina för ett visst slags arbete men samtidigt gnäller över att vara arbetslösa. Drivkraften att göra rätt för sig bör vara så stark att man tar precis vilket jobb som helst från dag ett man är arbetsför och sen jobbar man sig uppåt. Oavsett utbildningsnivå.

Så oerhört provocerande att höra alla institutionaliserade arbetslösa utan verklighetsförankring som anser sig vara berättigade en viss typ av jobb. Fatta nån gång att det är marknadsekonomi. Får du inte jobb betyder det att det fanns en mer värdefull kandidat och därför behöver du leta hårdare eller sänka kraven. Det är aldrig någon annans fel att du är arbetslös. Du är ensam ansvarig för din försörjning.

Bidragsparasit.
Citera
2020-10-27, 08:32
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Hej,

Mvh,
Martin

Ta det lugnt 1 månad och fokusera på vad du vill. Sedan spendera 1 månad på att psyka upp dig till rollen, och sen jävlar kör du.

Det handlar inte om pengar, det handlar lika mycket om innehåll i livet, status och självkänsla. Om du tar det luuuuugnt för länge, kommer du bli ett hederlöst fetto och sedan hamnar du på kanten av livet och kommer skjuta dig i huvudet vid 55-årsåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in