Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Jag har arbetat i en månad, men jag var inte inskriven på arbetsförmedlingen då. Spelar det någon roll?
Du behöver inte vara inskriven på AF för att arbetet ska räknas men har du bara arbetat en månad så är det kört.
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Om man är arbetslös och uppbär a-kassa och vill åka på semester måste man anmäla detta till arbetsförmedlingen eller a-kassan. Men om man inte gör det utan åker iväg ändå, och arbetsförmedlingen kommer på det genom att man får ett jobberbjudande men inte omedelbart kan ta sig till den nya arbetsgivaren (om detta krävs) vad händer då?
Blir man bara av med a-kassan för de dagar man varit otiillgänglig (vilket jag kan acceptera) eller drabbas man också av böter eller någon annan bestraffning, och hur höga böter i så fall?
Jag skriver för att jag är arbetslös men är trött på att gå hemma hela sommaren utan vill resa bort ett tag, utan att bli av med a-kassan och straffas på annat sätt...
Blir man bara av med a-kassan för de dagar man varit otiillgänglig (vilket jag kan acceptera) eller drabbas man också av böter eller någon annan bestraffning, och hur höga böter i så fall?
Jag skriver för att jag är arbetslös men är trött på att gå hemma hela sommaren utan vill resa bort ett tag, utan att bli av med a-kassan och straffas på annat sätt...
Eftersom du är skamlös lär du väl inte lyssna på mig men jag tycker du ska göra det

Om du åker på semester så ska du deklarera förhindrad på kassakorten, då är det helt ok.
Om du inte gör det och a-kassan kommer på det så kommer du få ett återkrav på det som du fått felaktigt utbetald och även bli polisanmäld för bidragsbrott samt bli utesluten eller frånkänd ersättningsdagar.