2012-07-19, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Jag har arbetat i en månad, men jag var inte inskriven på arbetsförmedlingen då. Spelar det någon roll?

Du behöver inte vara inskriven på AF för att arbetet ska räknas men har du bara arbetat en månad så är det kört.

Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Om man är arbetslös och uppbär a-kassa och vill åka på semester måste man anmäla detta till arbetsförmedlingen eller a-kassan. Men om man inte gör det utan åker iväg ändå, och arbetsförmedlingen kommer på det genom att man får ett jobberbjudande men inte omedelbart kan ta sig till den nya arbetsgivaren (om detta krävs) vad händer då?
Blir man bara av med a-kassan för de dagar man varit otiillgänglig (vilket jag kan acceptera) eller drabbas man också av böter eller någon annan bestraffning, och hur höga böter i så fall?

Jag skriver för att jag är arbetslös men är trött på att gå hemma hela sommaren utan vill resa bort ett tag, utan att bli av med a-kassan och straffas på annat sätt...

Eftersom du är skamlös lär du väl inte lyssna på mig men jag tycker du ska göra det

Om du åker på semester så ska du deklarera förhindrad på kassakorten, då är det helt ok.

Om du inte gör det och a-kassan kommer på det så kommer du få ett återkrav på det som du fått felaktigt utbetald och även bli polisanmäld för bidragsbrott samt bli utesluten eller frånkänd ersättningsdagar.
Citera
2012-07-23, 09:29
Medlem
Weedmans avatar
Jag gick förra året och stämplade 230 dagar och hoppade då
på en utbildning på 5 månader som nu snart är slut.
Arbetsmarknaden ser ju som allt annat lite sådär ut. Så att få jobb direkt är
en mycket liten chans efter en hel del efterforskning. Jag undrar
nu vad som händer om jag stämplar klart mina 70 återstående dagar?

Jag har endast haft studielån under studieperioden.

W
Citera
2012-07-23, 12:48
Bannlyst
Kan någon förklara det här för mig med 75 deltidsdagar och vanliga ersättningsdagar? Poner att man arbetar som vikarie och stämplar A-kassa, vad jag förstått så när man jobbar deltid så har man två "potter" en pott där man har 75-dagar och en annan där man har de vanliga "ersättningsdagarna"(300). Om man arbetar deltid t.ex en vecka så ska det endas dras ifrån första potten (dvs 75-deltidsdagarna) men man måste vara helt arbetslös en vecka för att de ska dras ifrån de 300 dagarna. Men nu är inte fallet så, utan de drar både från ersättningsdagarna OCH 75 dagarna. Enligt dem så är dessa 75 dagar en del av dessa 300 dagar. Är jag helt ute och cyklar eller har de rätt? Det kan ändå inte vara möjligt dock.
Citera
2012-07-23, 13:35
Medlem
anz1kts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
För att kunna få inkomstrelaterad ersättning om du blir arbetslös direkt efter studierna måste du ha varit med hela tiden, du kan således inte pausa medlemskapet.

Studierna är överhoppningsbara om du är över 25 när de avslutas eller om du har arbetat 5 sammanhängande månader heltid innan studierna, dvs man kan räkna på arbetet som var innan studierna.

Om du ska plugga ett program för att få en examen på minst 180 hp så kan du gå med i AEA som kostar 90 kr i månaden, rätt billigt ändå.

Grundersättning kan du få ändå, studierna blir överhoppade på samma sätt men då har du inte uppfyllt arbetsvillkoret inom medlemstiden.

Detta sagt med reservation för att reglerna kan komma att ändras under 5 år. De lär de göra men man vet ju inte vilka delar som ändras.

När jag börjar studera så har jag arbetat i mer än 5 sammanhängande månader heltid. Programmet jag ska studera är på 4,5 år. Jag är således över 25 år när studierna är klara. Menar du att jag kan gå ur A-kassan när jag börjar studera och sedan tillgodoräkna mig de senaste månaderna jag arbetade? Eller måste jag vara medlem under hela studietiden (=betala medlemsavgift varje månad) för att ha rätt till A-kassa när jag studerat klart?

Tack!
Senast redigerad av anz1kt 2012-07-23 kl. 13:35. Anledning: Felsciterat
Citera
2012-07-24, 20:26
Medlem
Herblaws avatar
Jag tänkte söka till alfa a-kassan då ja hörde jag har rätt till ersättning då jag jobbat i cirka 7 månader och ja undrar hur lång tid det tar på ett ungefär innan man får pengar från och med den dagen då man ansöker? Och hur mycket pengar brukar det vara?
Citera
2012-07-26, 15:25
Medlem
Tja, hur länge är det man ska ha varit medlem i A-kassan innan man har rätt till ersättning då man blir arbetslös, är det samma för alla a-kassor? Jag är medlem i SEKO och har arbetat i 6 månader i augusti heltid och kommer troligtvis bli arbetslös nästa månad, har jag rätt till 80% av lönen eller endast 320 kr om dagen?
Citera
2012-07-26, 21:45
Medlem
rutger9999s avatar
Om man har glömt meddela a-kassan att man gått från 75% till heltid för några månader sen, vad är det värsta som kan hända?
Citera
2012-07-26, 22:07
Medlem
TRADINGs avatar
Akademikernas akassa vs if metall

Jag har if metalls akassa idag men som student så tycker jag den är väldigt dyr (229 kr/månad). Såg nu att jag kan bli medlem i akademikernas akassa för 90kr/månad.

Finns det några nackdelar med att gå över till akademikernas? Storleksmässigt är väl if metall större som organisation osv?
Citera
2012-07-26, 22:10
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRADING
Jag har if metalls akassa idag men som student så tycker jag den är väldigt dyr (229 kr/månad). Såg nu att jag kan bli medlem i akademikernas akassa för 90kr/månad.

Finns det några nackdelar med att gå över till akademikernas? Storleksmässigt är väl if metall större som organisation osv?

Storleken spelar ingen roll. Dock måste du ett visst antal högskolepoäng för att komma in i Akademikernas.

Vad du än gör så ska du snarast byta bort från LO; de är dyra och dåliga.
Citera
2012-07-26, 22:50
Medlem
rutger9999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutger9999
Om man har glömt meddela a-kassan att man gått från 75% till heltid för några månader sen, vad är det värsta som kan hända?

Det gäller några månader för sent. Började jobba heltid i november men glömde meddela det till sktf.
Citera
2012-07-27, 00:06
Medlem
TRADINGs avatar
Enligt deras hemsida så ska du bara vara studerande där utbildningen är minst 180 hp.

Ingen annan som ser någon fördel att fortsätta med if metall?
Citera
2012-07-27, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TRADING
Enligt deras hemsida så ska du bara vara studerande där utbildningen är minst 180 hp.

Ingen annan som ser någon fördel att fortsätta med if metall?

Nej, när det gäller a-kassa så är det bara att ta det billigaste man har möjlighet till, finns inga ytterligare för- eller nackdelar med något av alternativen. Ska man vara med i fackförbund kan man se till andra aspekter, men om du skulle vilja så kan du vara med i IF metalls fackförbund och akademikernas a-kassa, men detta är inget tvång, vilken a-kassa du än väljer. Alltså bara att ta den billigaste a-kassan, och oberoende av det valet bestämma sig för att vara med i något fackförbund eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in