2020-10-26, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja SE sa Anna Hage vid förhöret men enligt väktaren hade SE sagt att var en man. Det är möjligt att väktaren efter dryga tre månader hade svårt att hålla reda på vad och när SE sagt olika saker.

(Vad jag vet har inte Anna Hage bekräftat att hon sagt något sådant till SE)
Nej, men hon har inte heller berättat att hon sagt detta till Anders Ekman och Christopher Almsäter heller.
Men båda hävdar att hon gjort det, och det bör ha varit vid ungefär samma tidpunkt. Något efter 23.30.
Kanske SE bara stod bredvid och lyssnade, eller också ställde han också en följdfråga, vilken besvarades med att ”det är inget man skojar om”.
Almsäter säger ”det var ingen som ville tro på flickan som sade detta”. Det kan betyda att det var fler personer där som hörde.
Att Anna sagt detta just vid den tidpunkten är alltså styrkt av ytterligare två vittnen.
Citera
2020-10-27, 00:08
Medlem
[quote=MrBarnaby|73372172]Det jag fetat i ditt inlägg stämmer rätt väl med det som står i artikeln nedan.

Ja inte har SE-förnekarna mycket att gå på om chevamannen (LL) är det bästa man har att hålla i handen

https://www.expressen.se/nyheter/chevamannens-nya-uppgifter-om-palmemordet-/
Ja SE och LL KAN ha träffats vid mordplatsen.
Att SE skulle återvänt medan LP ännu var kvar ser jag dock som ytterst osannoiikt.
MEN ja de där 4-5 minuterna kan ju ha varit 8-9 minuter det vet man ju inte.
Det är klart att LL inte hade fokus på klockan i en sådan situation som det var.
Jo jag vet att det jag skrev stämmer bra det är bara vissa SE-förnekare som inte vill ta in detta.

Det där innebär att inte ens LL stöder SE:s egen version.

Och sedan det här

Som sagt, inte mycket att hålla i handen. Men SE kom kanske inte fyra-fem minuter senare utan snarare 14-15 min? Då har han ju hunnit göra språngmarschen runt kvarteret. Med tanke på LL:s dåliga minne så kanske vi inte ska förkasta den hypotesen. Bäst att betona att detta inte är min huvudhypotes.[/QUOT

Ja SE och LL KAN ha träffats vid mordplatsen.
Att SE skulle återvänt medan LP ännu var kvar ser jag dock som ytterst osannoiikt.
MEN ja de där 4-5 minuterna kan ju ha varit 8-9 minuter det vet man ju inte.
Det är klart att LL inte hade fokus på klockan i en sådan situation som det var.
Jo jag vet att det jag skrev stämmer bra det är bara vissa SE-förnekare som inte vill ta in detta.
Citera
2020-10-27, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, att hans egen fru säger att han "inte hade det i sig" är ju inte så konstigt. Mer förvånande är kanske att den äldre generationens palmeexperter (t.ex. Borgnäs, Wall och GW) inte verkar kunna argumentera mycket bättre än SE:s fru. Det skulle vara mer intressant om någon av de här protesterande gamlingarna kunde göra ett försök att argumentera emot det som väl ändå måste vara själva kärnan i "ungdomarnas" (LL, TP, KP) resonemang, dvs. att den enda person som Jeppsson såg springa förbi där inte kan ha varit någon annan än just SE:
I förhör dagen efter mordet berättar Skandiamannen att han har sett en man på platsen, som senare identifieras som vittnet Lars Jeppsson. Lars Jeppsson befann sig i en lucka i en smal gränd och Skandiamannen kunde bara ha sett honom om han själv passerade där. Jeppsson såg själv bara en person passera gränden, nämligen gärningsmannen.

”Vi har alltså en person som bevisligen fanns på mordplatsen, ljuger om sina förehavanden där, beter sig på samma sätt som mördaren och ser likadan ut som mördaren.” konstaterar Lars Larsson sammanfattningsvis.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/0n7AgE/pekade-ut-skandiamannen--har-haft-kontakt-med-palmeutredarna
Jag har läst en del som Gunnar Wall skrivit om Palmemordet
Jag nöjer mig med att konstatera att han och jag har helt olika syn SE.
Jag tycker inte att Wall har några imponerande argument mot SE.

Och Leif GW ja han har ju vacklat än hit än dit just när det gäller Palmemordet.
För nåt år sen var han nästan säker på att mördaren ännu var i livet.
Nu är han säker på motsatsen.
Förut trodde han på poliser nu på CA tror jag.
Citera
2020-10-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
När man radar upp svårförklarade omständigheter som talar för att han befann sig på mordplatsen vid olika tidpunkter efter mordet får man inte något annat svar än att han kunnat läsa om det i tidningen.
Detta trots att man inte kunnat läsa om det i tidningen.
Jag har påvisat dokumentation som tyder på att språngmarschen ägt rum strax efter 23.25, och att han återkom till brottsplatsen runt 23.27.

Som stöd för detta har jag Södermalmspiketens ankomst, ambulansens ankomst, och norrmalmspiketens ankomst i samma stund som Palme lades på båren.
Jag har samkört detaljer i deras pm med detaljer som SE lämnat i förhören.
Detta har ingen annan gjort före mig vill jag påstå. Det borde palmeutredarna gjort i stället för att precis som debattörerna här i tråden utgå från att SE satte fart då han såg poliserna vid Luntmakargatan. Det finns en låsning i SE förespråkarnas föreställningsvärld som är omöjlig att knäcka.
Självfallet fick jag inga sakligt underbyggda kommentarer på detta, utan bara samma tröttsamma mantran som vanligt. ”Läst i tidningen” vittnen som pekat ut honom som vittne är påverkade av media”. Han gissade, men det var ju lätt att gissa sig till LJ i hörnet, och att LP sagt blå täckjacka.
Det var ju lätt att gissa sig till konstgjord andning, det brukar man ju göra” alternativt att SE kan ha sagt det vid ett annat tillfälle, och att HO blandat ihop det.
”Han har f.ö inte pratat med HO i två minuter. Det är belagt av HO-kännare i tråden att HO är en person man inte talar med mer än 15 sekunder”
Som sagt: det finns svar på allt, och finns inga svar så svarar man helt enkelt inte.
Det är uppenbart att argumentationen inte styrs av förnuft och kunskap i ämnet, utan den har aldrig - och kommer aldrig - att lyfta över floskelnivå.
”SE kan inte rundas” är väl en av de värsta.
Och samma gamla omvända bevisbörda gäller. Det ska till ett hundra procents säkerhet bevisas att han är oskyldig. Fram till dess ska han betraktas som skyldig.
Jag har ännu inte sett att du bevisat att just SE sprang efter poliserna,
Snarare tycker jag att det inte finns något som tyder på att han gjort det.
Givetvis ska alla betraktas som oskyldiga tills motsatsen bevisats.
MEN Flashback är ingen domstol.

Det är en diskussionstråd ska vi ha säkra bevis så skulle denna tråd inte ens existera.

Jag nöjer mig med att konstatera att det finns mer mot SE än mot någon annan enskild potentiell GM-
Citera
2020-10-27, 00:51
Medlem
Citat:
Ok. Men det här du skrev i ditt förra inlägg om att gärningsmannen först skall ha sprungit iväg, och sedan sprungit tillbaka till mordplatsen. Är det din egen teori då, eller är det en teori som du menar att någon annan har lagt fram?
”Till sin arbetsplats bredvid mordplatsen” är korrekt.

Det är inte jag personligen som driver den teorin, utan det är ju den teorin som Palmegruppen med Krister Petersson använde sig av då de lade ner utredningen den 10 Juni.
Citera
2020-10-27, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har ännu inte sett att du bevisat att just SE sprang efter poliserna,
Snarare tycker jag att det inte finns något som tyder på att han gjort det.
Givetvis ska alla betraktas som oskyldiga tills motsatsen bevisats.
MEN Flashback är ingen domstol.

Det är en diskussionstråd ska vi ha säkra bevis så skulle denna tråd inte ens existera.

Jag nöjer mig med att konstatera att det finns mer mot SE än mot någon annan enskild potentiell GM-

Jag försöker inte ”bevisa” att han gjorde det. Det går inte eftersom det i stort sett skulle krävas att han fångats på film. Bevisbördan ligger på den som hävdar att den inte ägt rum.
Jag ”påvisar” omständigheter som pekar på att språngmarschen sannolikt ägt rum, och att han var på mordplatsen vid tillfället.
Citera
2020-10-27, 02:11
Medlem
Citat:
Jag försöker inte ”bevisa” att han gjorde det. Det går inte eftersom det i stort sett skulle krävas att han fångats på film. Bevisbördan ligger på den som hävdar att den inte ägt rum.
Jag ”påvisar” omständigheter som pekar på att språngmarschen sannolikt ägt rum, och att han var på mordplatsen vid tillfället.
Samma sak gäller väl här??
Han är oskyldig till annat bevisats?
Sedan är det ju inte ett brott att springa efter poliser skulle man kunna fastställa att han gjort det vid den tipdunkt du skriver är han ju INTE mördaren det håller jag med om.
Men det går ju inte att bevisa att han inte sprang efter heller då skulle vi behöva ha hela förloppet på film som sagt.

Jag kan dock inte se varför vi som tror att han inte sprang efter ska bevisa det medan du INTE ska bevisa att han gjorde det.
Speciellt inte då allt i materialet talar för att han INTE gjorde det.
Citera
2020-10-27, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Samma sak gäller väl här??
Han är oskyldig till annat bevisats?
Sedan är det ju inte ett brott att springa efter poliser skulle man kunna fastställa att han gjort det vid den tipdunkt du skriver är han ju INTE mördaren det håller jag med om.
Men det går ju inte att bevisa att han inte sprang efter heller då skulle vi behöva ha hela förloppet på film som sagt.

Jag kan dock inte se varför vi som tror att han inte sprang efter ska bevisa det medan du INTE ska bevisa att han gjorde det.
Speciellt inte då allt i materialet talar för att han INTE gjorde det.

”allt i materialet talar för att han inte gjort det”
Det låter som om du har ett stort material beträffande denna språngmarsch som entydigt pekar i samma riktning. Jag vill att du berättar mera.

Enligt mig gick det till på följande sätt:

SE joggade efter poliserna då de var på väg upp för trappen. Därför var de osynliga då han kom fram. Klockan då han stod vid Luntmakargatan var 23.26. Det stämmer bra överens med det övriga i hela förloppet.
Då han stod där och funderade jobbade ambulanmännen Peter Andersson och Christer Eriksson med Olof Palme.
Engström återvänder gående, och då han kom fram lades Palme på bår.
Ytterligare poliser hade kommit till platsen, bl.a en ung kvinnlig polis. Det stämmer att Norrmalmspiketen kom i samma veva då Palme lades på bår. Den kvinnliga polisen fanns i den piketen. Klockan var då runt 23.27.
Jag kan upprepa detta hur många gånger som helst.
Att han lyckats få detta rätt är en gåta om han vid tillfället irrade runt i kvarteret bakom kyrkogården.
Hade han sagt det minsta fel hade han blivit avslöjad som lögnare.
Jag uppmanar dig att försöka att hitta en mer konstruktiv förklaring än det uttjatade tidningsläsandet.
Citera
2020-10-27, 08:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Det finns en märklig lucka i SE:s tidlinje om man läser förhöret från 25 april 1986. Han påstår sig ha sprungit efter poliserna och återvänder sedan till Sveavägen, klockan bör då vara max 23.27-23.28. Ungefär samtidigt hör han en person lämna ett vittnesmål till en polis, signalementet på den flyende mördaren stämmer in på honom. Han går fram till polismannen för att lämna sitt vittnesmål men "det behövs inte, vi har redan fått ett, det behövs inte mera". Häpp! Okej tänker SE, då behövs jag inte här mera och beslutar sig för att gå till Skandia. Han hinner dock inte gå mer än fyra-fem meter då han blir "stoppad av flickan jag hade till vänster om mig i ursprungsskedet". Det här borde vara Anna Hage. (Som inte har kunnat verifiera detta, när SE kom in på Skandia så var det för övrigt en man som berättat det). Hur som helst, åter till min tidslucka-spaning, SE fortsätter till Skandia efter en kortare ordväxling med den "söta gumman" . Klockan bör vara max 23.32 i det här skedet, sannolikt inte ens så mycket. Vad gjorde han mellan 23.32-23.40? Det är ju bara några tiotal meter till Skandia.

Svaret är nog att han var ute och sprang det första Skandiamannenloppet runt kvarteren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-10-27 kl. 09:50.
Citera
2020-10-27, 09:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
/.../
Enligt mig gick det till på följande sätt:

SE joggade efter poliserna då de var på väg upp för trappen.
/.../
Alla verkar vara överens om att SE sprang in i gränden, och den avgörande frågan är alltså om han sprang in där före eller efter poliserna. Det man får titta på är väl då vittnesmål från sådana som har sett människor springa in i gränden. Ett vittne som har sett människor springa in i gränden (och som dessutom var bra placerad) är Jeppsson, och enligt Jeppssons vittnesmål sprang alltså en man in där innan poliserna sprang in:

Finns det fler vittnen än Jeppsson som har sett människor springa in i gränden? Och i så fall, i vilken ordning?
Senast redigerad av Draifos 2020-10-27 kl. 09:30.
Citera
2020-10-27, 09:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Alla verkar vara överens om att SE sprang in i gränden, och den avgörande frågan är alltså om han sprang in där före eller efter poliserna. Det man får titta på är väl då vittnesmål från sådana som har sett människor springa in i gränden. Ett vittne som har sett människor springa in i gränden (och som dessutom var bra placerad) är Jeppsson, och enligt Jeppssons vittnesmål sprang alltså en man in där innan poliserna sprang in:

Finns det fler vittnen än Jeppsson som har sett människor springa in i gränden? Och i så fall, i vilken ordning?
Det skulle vara LL då men det var inte förrän han läst om det i media, nåt eller några år efter mordet. Har inte riktigt klart för mig när hans minnesbild klarnade. Det var nog vid den tiden man skulle sätta dit CP, som LL för övrigt än i dag tror är GM.
Citera
2020-10-27, 12:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
/ .. /
Han hinner dock inte gå mer än fyra-fem meter då han blir "stoppad av flickan jag hade till vänster om mig i ursprungsskedet". Det här borde vara Anna Hage. (Som inte har kunnat verifiera detta, när SE kom in på Skandia så var det för övrigt en man som berättat det). Hur som helst, åter till min tidslucka-spaning, SE fortsätter till Skandia efter en kortare ordväxling med den "söta gumman" .

/ .. /
"... berättat det ..." ovan, berättat alltså att det var Olof Palme som var skjuten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in