2020-10-26, 14:53
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Känslan säger att det inte kommer dippa som det gjorde i våras. Jag tänker dock att om Biden vinner i november, hur reagerar Trump? Skulle han välja att t.ex försöka hävda valfusk och dra igång något rättsligt? Och i kombination med det också en covid-19 våg 1.5 nu i höst? Det verkar som att det tickar upp runt om i Europa även om det inte är ens i närheten lika stort som i våras. Media älskar den här situationen och om det fortsätter gå upp och vissa sjukhus runt om i landet och i Europa blir fullsatta kommer det skrivas om det med typsnitt 70 med röd/svart text.

Om Biden vinner och höjer bolagsskatten får vi en permanent sättning på kanske 15% på USA börserna. Denna kommer till skillnad mot corona inte tillbaka för den är en permanent minskning av vinsterna. Det är demokraterna som alltid ifrågasätter valresultat inte republikanerna. Vi får se om Trump är annorlunda men jag är tveksam. Fuskar demokrater allt för öppet så är det nog mer troligt att militären griper in än att republikanerna kaosar omkring.

Allt sånt här eftervalskaos är bara temporärt brus. Även om militären avsätter Biden kommer aktiemarknaden tillbaka då den inser hur bullish det är att slippa demokraterna.
Citera
2020-10-26, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Alltid bra info från dig.

Vet du något om Eliots vågteori? Läste lite om den och tyckte den var ganska intressant, rörig dock. Är det värt att fördjupa sig i det eller är det bara flum?

Fyndade du något idag?

Har fortfarande kvar mitt köp som ligger någon % plus.

Nu stack Nasdaq iväg men det var nog mer tur än lyckad gap fill teknik.
Undrar vad som fick Nasdaq index att dra iväg så mycket
Citera
2020-10-26, 15:22
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag håller iaf på att kliva ur det mesta, endast ligga kvar med småsummor i fonder samt ett antal aktier som jag tror på.

Denna video förklarar enkelt varför, tar upp nuvarande status för mätpunkter kring:
- PE ratio
- Buffett indicator
- Corp. debt vs GDP

https://youtu.be/uk9J_80UFAc

Det är otroligt uppblåst allting, svårt att se börsen fortsätta uppåt om Corona skall fortsätta att jävlas, vilket den verkar göra. Men alla måste göra sin egen analys såklart.
Shiller pe är ett fantastiskt mätinstrument men att mäta från 1880 och hävda att 15-16 är det sunda är ren idioti. Världen är en totalt annorlunda plats. Allt från att folk faktiskt har elektricitet i hemmen till räntan på 0% och alla stimulanser som inte ens fanns i fantasin för 100 år sen. Däremot är det ett väldigt bra instrument om man håller sig till de senaste 10 eller 30 åren. Och även då är det ganska dyrt i dagsläget.
Citera
2020-10-26, 15:25
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Saken är den att om alla ska upp till I-landsstandard ... Tack och godnatt miljön.
Visst kan indierna köra elbilar osv MEN ... var kommer elen från? Jo, de lär komma från billiga kolkraftverk.

Jag är inte kärnkraftsförespråkare för skojs skull. Ur ett globalt perspektiv är det den enda rimliga vägen att gå om man öht bryr sig om saker som miljö. Risk, visst -- men tillsätt en internationell kommitté då för helvete. Lite så tänker jag.

OBS! Alkoholpåverkad, allt jag skriver är därför att betrakta som mindre seriöst eller rentav uppåt väggarna felaktigt.
Det borde bankas in varje dag när någon pratar om elbilarnas förträfflighet. De går inte på luft, de går inte på luft, de går inte på luft.

Därför är och har elbils/elflygplanen/elbåts-prognoserna varit helt felaktiga.
Citera
2020-10-26, 15:58
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Alltid bra info från dig.

Vet du något om Eliots vågteori? Läste lite om den och tyckte den var ganska intressant, rörig dock. Är det värt att fördjupa sig i det eller är det bara flum?

Fyndade du något idag?

Har fortfarande kvar mitt köp som ligger någon % plus.

Ja, men tycker det är rörigare än hjälpsamt som sagt.

Nej, inga direkta fynd. Just nu på minus istället.

Edit: Köpte dock på mig mer i tysken, något av en extrem dag idag för nedsidan.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-26 kl. 16:26.
Citera
2020-10-26, 16:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det borde bankas in varje dag när någon pratar om elbilarnas förträfflighet. De går inte på luft, de går inte på luft, de går inte på luft.

Därför är och har elbils/elflygplanen/elbåts-prognoserna varit helt felaktiga.

Mm, men världen styrs av de som skriker högst och inte av de som tänker mest på saken.
Tyvärr.

Elbilar osv är jättefint och så men det är smått obegripligt att vara mot kärnkraft och samtidigt vara för saker som elbilar. Något som dessa 'de som skriker högst' i regel är.
Citera
2020-10-26, 16:51
Medlem
sinewaves avatar
På 5 min börjar SPY (S&P500) se något annorlunda ut än 100% blodrött:
https://i.ibb.co/CwxT8yp/image.png

Här kan man gå in och sedan gå direkt ut om nuvarande lägsta bryts nedåt med en betydande andel (0.1% eller liknande, bestäm själv....).

Ganska vanligt är också att det sker ett par 'fake-outs' vid nedgång där de korta medelvärdena (de lila på bild är EMA10 och 21) börjar ändra riktning något ett par gånger om.

Noterbart är annars att både RSI och MFI börjar gå upp något samtidigt som det skett ett positivt kryss för MACD (samtidigt som när det inträffade under 0:an så ligger RSI under 40 = en av alla köpsignaler som finns).

-

Edit: Den potentiella trendvändningen ser ut att komma av sig något. 30 min slutade nästan med en sk 'bull hammer', men de sista 30 sekunderna såg till att så inte blev fallet. Väldigt skakig dag idag. :)
Senast redigerad av sinewave 2020-10-26 kl. 17:02.
Citera
2020-10-26, 18:04
Medlem
Citat:
På 5 min börjar SPY (S&P500) se något annorlunda ut än 100% blodrött:
https://i.ibb.co/CwxT8yp/image.png

Här kan man gå in och sedan gå direkt ut om nuvarande lägsta bryts nedåt med en betydande andel (0.1% eller liknande, bestäm själv....).

Ganska vanligt är också att det sker ett par 'fake-outs' vid nedgång där de korta medelvärdena (de lila på bild är EMA10 och 21) börjar ändra riktning något ett par gånger om.

Noterbart är annars att både RSI och MFI börjar gå upp något samtidigt som det skett ett positivt kryss för MACD (samtidigt som när det inträffade under 0:an så ligger RSI under 40 = en av alla köpsignaler som finns).

-

Edit: Den potentiella trendvändningen ser ut att komma av sig något. 30 min slutade nästan med en sk 'bull hammer', men de sista 30 sekunderna såg till att så inte blev fallet. Väldigt skakig dag idag.

Glömde bort vintertiden och att us öppnar 14.30 istället.
Det som hände måste ju ha varit en omvänd gapfill?
Citera
2020-10-26, 18:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Glömde bort vintertiden och att us öppnar 14.30 istället.
Det som hände måste ju ha varit en omvänd gapfill?

Omvänd?

Däremot fylldes en äldre något mindre gap:
https://i.imgur.com/M2eeKyz.png

Finns ytterligare en mer betydande längre ned också. Dessa måste dock inte fyllas, det är ingen naturlag. Däremot är det ofta som priset fyller dessa gap:s när priset kommer i närheten av dem.

Om du har fixat indikatorer osv notera även nivåerna för RSI för tillfället. På i princip alla tidsintervaller står det väldigt lågt nu, på vissa på rena 'u-landsnivåer' om man tittar på SPX och SPY.

Edit: Möjlig trendvändning på gång igen för SPY (S&P500):
https://i.imgur.com/PpUTvUa.png
SPY @ 1 min

Det man kan göra är att testa att gå in och se om det håller. Om priset går nedanför nuvarande lägsta så ... inte. Då går man ur. Om man gör så kan det hända att man flera gånger på rad landar på minus, men.... det får man stå ut med.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-26 kl. 18:41.
Citera
2020-10-26, 19:13
Medlem
Citat:
Omvänd?

Däremot fylldes en äldre något mindre gap:
https://i.imgur.com/M2eeKyz.png

Finns ytterligare en mer betydande längre ned också. Dessa måste dock inte fyllas, det är ingen naturlag. Däremot är det ofta som priset fyller dessa gap:s när priset kommer i närheten av dem.

Om du har fixat indikatorer osv notera även nivåerna för RSI för tillfället. På i princip alla tidsintervaller står det väldigt lågt nu, på vissa på rena 'u-landsnivåer' om man tittar på SPX och SPY.

Edit: Möjlig trendvändning på gång igen för SPY (S&P500):
https://i.imgur.com/PpUTvUa.png
SPY @ 1 min

Det man kan göra är att testa att gå in och se om det håller. Om priset går nedanför nuvarande lägsta så ... inte. Då går man ur. Om man gör så kan det hända att man flera gånger på rad landar på minus, men.... det får man stå ut med.

Ser ut som att du träffade vändningen ganska bra där.
Hoppas det fortsätter upp nu.

En fråga som kanske är OT:
Vad händer med certifikat som har terminer som underliggande och stänger 20.00 på tex avanza och nordnet.
Hur fungerar det med deras prisförändringar efter 20.00?
Förändringarna baseras ju på gårdagens stängning. Räknar man då 20.00 som stängning?
Citera
2020-10-26, 19:19
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ser ut som att du träffade vändningen ganska bra där.
Hoppas det fortsätter upp nu.

En fråga som kanske är OT:
Vad händer med certifikat som har terminer som underliggande och stänger 20.00 på tex avanza och nordnet.
Hur fungerar det med deras prisförändringar efter 20.00?
Förändringarna baseras ju på gårdagens stängning. Räknar man då 20.00 som stängning?

Ja, det blev en något 'Flasback'-träff då jag gick in precis på den minut som var lägst. Det är sällan det blir så bra. För dagen är det dock mest minus, satt trots allt på DAX med 18x hävstång under lång tid. Sålde sedan av min position i guld och den nyare i Olja samt förde över mer kapital för gå in i omgångar med ännu mer kapital.

Oavsett är dagen definitivt på minus även om den senaste ingången just nu ser väldigt bra ut. Det är också en rekyl så intressant nu är var priset stannar när det går ned igen, inte bara att det gått upp. Att det går upp och ned hela tiden är ganska givet för alla dagar, det är det där VAR det går upp och ned till som är grejen.

Prisuppgång och nedgång räknas över natten också, det är bara Avanzas skit som stannar. Det är ganska ofta Avanzas terminer och certifikat sedan börjar en dag på plus eller minus trots att underliggande började dagen på minus. Inte så mycket att bry sig om så länge man inte endast utför köp på kort sikt, men då ligger man knappast över natten...
Senast redigerad av sinewave 2020-10-26 kl. 19:21.
Citera
2020-10-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ja, det blev en något 'Flasback'-träff då jag gick in precis på den minut som var lägst. Det är sällan det blir så bra. För dagen är det dock mest minus, satt trots allt på DAX med 18x hävstång under lång tid. Sålde sedan av min position i guld och den nyare i Olja samt förde över mer kapital för gå in i omgångar med ännu mer kapital.

Oavsett är dagen definitivt på minus även om den senaste ingången just nu ser väldigt bra ut. Det är också en rekyl så intressant nu är var priset stannar när det går ned igen, inte bara att det gått upp. Att det går upp och ned hela tiden är ganska givet för alla dagar, det är det där VAR det går upp och ned till som är grejen.

Prisuppgång och nedgång räknas över natten också, det är bara Avanzas skit som stannar. Det är ganska ofta Avanzas terminer och certifikat sedan börjar en dag på plus eller minus trots att underliggande började dagen på minus. Inte så mycket att bry sig om så länge man inte endast utför köp på kort sikt, men då ligger man knappast över natten...

Hittade svaret på min fråga nu på Nordnets sida.

Själva rebalanceringen sker 20.00. Tolkar det som att all upp och nergång på underliggande efter 20.00 baseras på vad värdet på underliggandet är klockan 20.00.
I mitt fall idag så är det en förlust eftersom jag gick lite back på mitt nasdaq cert och kommer få ut mindre vinst på ökningen skedde idag efter 20.00 idag.

Edit: kan ju iofs gå ner, då förlorar man mindre.

Trodde hela tiden att rebalanceringen skedde när handeln på underliggande stängde. Vilket borde vara mer rimligt.

Ontopic: nästa fynd efter corona kommer ske med mini futures istället för bull/bear. Om det inte finns möjlighet att utnyttja urholkningseffekten
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-26 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in