2020-10-26, 22:06
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Hittade svaret på min fråga nu på Nordnets sida.

Själva rebalanceringen sker 20.00. Tolkar det som att all upp och nergång på underliggande efter 20.00 baseras på vad värdet på underliggandet är klockan 20.00.
I mitt fall idag så är det en förlust eftersom jag gick lite back på mitt nasdaq cert och kommer få ut mindre vinst på ökningen skedde idag efter 20.00 idag.

Edit: kan ju iofs gå ner, då förlorar man mindre.

Trodde hela tiden att rebalanceringen skedde när handeln på underliggande stängde.

Ontopic: nästa fynd efter corona kommer ske med mini futures istället för bull/bear. Om det inte finns möjlighet att utnyttja urholkningseffekten

Mini F är också Bull/Bear. Olika produkter bara med olika styrkor och svagheter.
Om du tänkt från början ligga lång tid är terminerna (dvs mini futures) att föredra som du är inne på.Det finns dock inget som säger att du inte kan sälja ett Cert och senare köpa en termin i samma tillgång, det är inget SWAT-team som bryter sig in genom dina fönster om du gör så. :)

En av mina längsta positioner i OMX var från början i ett Cert som senare i april, om jag minns rätt, byttes ut. För positioner där du ligger lång tid är något lägre hävstänger att föredra också, tänk typ 3-5x om det är något mer normalt som OMX. Högre hävstänger än så kombinerat med lång tid blir något psykiskt påfrestande för de flesta kan man tänka sig. Det är något tungt att ha positioner som går +/-30% per dag.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-26 kl. 22:12.
Citera
2020-10-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Mini F är också Bull/Bear. Olika produkter bara med olika styrkor och svagheter.
Om du tänkt från början ligga lång tid är terminerna (dvs mini futures) att föredra som du är inne på.Der finns dock inget som säger att du inte kan sälja ett Cert och senare köpa en termin i samma tillgång, det är inget SWAT-team som bryter sig in genom dina fönster om du gör så.

En av mina längsta positioner i OMX var från början i ett Cert som senare i april, om jag minns rätt, byttes ut.

Prickar man en nergång som du gjorde idag så är det bra att köpa bulls, då får man bättre hävstång.
Vill man inte ta förlusten och ligga kvar över natten så kan det bli en viss förlust.

Tänkte aldrig på att man så klart kan sälja certet och köpa en termin innan 20.00 istället.

Hur mycket plussade du på omx certet?
Citera
2020-10-27, 07:22
Medlem
Undras vart det barkar idag då.... skall vi få en sättning värd namnet?

Jag fundilerar för fullt jag... tyckte ju ändå att Q3 var överlag positiva och många företag gör ju riktiga pengar fortfarande.

Å andra sidan är ekonomin i stort extremt risig.

Jag följer det hela mest just nu.... skall jag minska eller öka?? jag är verkligen villrådig.

Skall börsen mata björnen idag också?
Citera
2020-10-27, 07:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Jag fundilerar för fullt jag... tyckte ju ändå att Q3 var överlag positiva och många företag gör ju riktiga pengar fortfarande.

Jag följer det hela mest just nu.... skall jag minska eller öka?? jag är verkligen villrådig.

Tror vi ser början av en dipp, stimulanspaketet från FED är det som främst tynger ... C-19 känns som en fin ursäkt som vanligt.
ECB kanske kommer med lite stimulanser i veckan... återstår att se.
Handla vid dipparna nu känns för osäkert, tror uppgången under sommaren/hösten kommer raderas bland majoriteten av bolag.
Tänkte köpa in mig igår, men släppte det snabbt tror på betydligt fler dagar av fritt fall närmsta tiden.
JP Morgan kom med ett tele igår att ”Det bästa vore en enkel Trump-seger som inte ifrågasätts”, ganska bra sammanfattat.
Vinner Joe Biden kommer jag inte öppna depån på något år :-)
Biden ska höja bolagsskatterna med 10 (?) %? Tror inte det är inprisat i kurserna
Citera
2020-10-27, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Tror vi ser början av en dipp, stimulanspaketet från FED är det som främst tynger ... C-19 känns som en fin ursäkt som vanligt.
ECB kanske kommer med lite stimulanser i veckan... återstår att se.
Handla vid dipparna nu känns för osäkert, tror uppgången under sommaren/hösten kommer raderas bland majoriteten av bolag.
Tänkte köpa in mig igår, men släppte det snabbt tror på betydligt fler dagar av fritt fall närmsta tiden.
JP Morgan kom med ett tele igår att ”Det bästa vore en enkel Trump-seger som inte ifrågasätts”, ganska bra sammanfattat.
Vinner Joe Biden kommer jag inte öppna depån på något år :-)
Biden ska höja bolagsskatterna med 10 (?) %? Tror inte det är inprisat i kurserna

En seger för Biden borde vara inprisat vid detta laget. Både Gallup och bookmakers verkar väl vara överens?

Jag skall se över portföljen idag och fundera på vad som är keepers och vad som skall säljas till likviden om det nu mörknar.

Det faktum att ett positivt Q3 inte räcker för börsen är ganska illavarslande egentligen.
Citera
2020-10-27, 07:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Prickar man en nergång som du gjorde idag så är det bra att köpa bulls, då får man bättre hävstång.
Vill man inte ta förlusten och ligga kvar över natten så kan det bli en viss förlust.

Tänkte aldrig på att man så klart kan sälja certet och köpa en termin innan 20.00 istället.

Hur mycket plussade du på omx certet?

OMX ligger jag och bara degar sedan i mars (men byte i april), den ligger på +253%, men har varit uppe på +350% och ett tag bröt den +400%. Positionen utgör hela 38% av portföljen. Den positionen gick -14% igår.

Men den ligger jag bra i och sälj inträffar i princip vid trendvändning på dagliga, sådant kan ta ganska lång tid innan det sker.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-27 kl. 07:51.
Citera
2020-10-27, 08:19
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Ser ut att öppna uppåt. Men verkligen mesig rekyl. Bara 0,2%.

Marknaden är lättad över att Mangoman går bättre i opinionen, men också oroad över ett jämnt valresultat. En begynnande panik börjar också infinna sig över Bidens retroaktiva reavinst skatt. Implikationerna av den är att det är bäst att sälja allt man har en bra vinst i innan nyår. Detta kommer leda till en fin volatilitet.
Citera
2020-10-27, 08:44
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Marknaden är lättad över att Mangoman går bättre i opinionen, men också oroad över ett jämnt valresultat. En begynnande panik börjar också infinna sig över Bidens retroaktiva reavinst skatt. Implikationerna av den är att det är bäst att sälja allt man har en bra vinst i innan nyår. Detta kommer leda till en fin volatilitet.

Ja, mesig rekyl.

Förmodligen för att EU-marknaderna är osäkra på om rekylen igår i USA var äkta eller endast ett dödsryck, rekylen gick trots allt inte upp över 50% av nedgången under dagen (50% retracement). Alltså kan den tolkas som att risken för att det rör saker som bl a en sk björnflagga fortfarande är hög = osäkerhet. Priset står annars mitt emellan två gaps (hål) i datan, den övre som skapades vid öppning igår är dock något av ett utropstecken. En given strategi för tillfället är ganska givet att gap:en uppåt fylls eller att det vänder ned och den nedre fylls (detta är dock svårare än vad det låter, gott om fake-outs och annat otyg på vägen).

Däremot är det ofta att föredra att terminerna inte skapar gigantiska gaps nedåt vid öppning som sedan under hela dagen agerar blysänke mot uppgång då sådana gör att färre vill gå in när hotet om att pris går ned och fyller en gap ligger så nära ... osv.
Citera
2020-10-27, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Roligt att läsa kommentarer på investing.com.
Användarna där tror dax är minus 3 procent och kommer dra ner us.
Dom fattar inte att vi bytt till vintertid precis som jag missade usas öppning för tidigt igår haha
Citera
2020-10-27, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Bidenvinst betraktar jag som osannolik. Men visst, det kan hända och Trump kan göra en stor sak av poströsterna.. En risk för tillfällig svaka, helt klart.

Får man gissa så tror jag att om Trump förlorar kommer han inte lugnt dra sig tillbaka som brukligt är för fd presidenter. Utan han lär väl ringa in och gorma till Fox News varje morgon

Om Biden vinner så kommer antagligen en hel del miljöåtgärder återkomma på plats och det lär ju inte direkt gynna ekonomin i detta läget. (+Att Amerikansk politik skulle återgå till att bli tråkig, men det är ju en annan femma)
Citera
2020-10-27, 09:41
Medlem
Skulle kunna vara köplöge nu. Det är inte ovanligt att det vänder upp när det ser ut så här första timmen.
Folk paniksäljer i bötjan av dagen. Sen nör det går upp så får dom FOMO.

Spekulerar bara
Senast redigerad av Temujin56 2020-10-27 kl. 10:03.
Citera
2020-10-27, 10:15
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Skulle kunna vara köplöge nu. Det är inte ovanligt att det vänder upp när det ser ut så här första timmen.
Folk paniksäljer i bötjan av dagen. Sen nör det går upp så får dom FOMO.

Spekulerar bara

Vänta åtminstone på att EMA10 och 21 vänder på 1 min... Annars kan du lätt utföra köp där det bara fortsätter rinna iväg nedåt under en hel dag sen. Inte så kul.

Någon typ av strategi måste du ha trots allt.

En enkel vore:

1. Köp när EMA10 och 21 går från att peka ned till att inte peka ned samtidigt som t ex RSI och MFI är lägre än högt (dvs under 50) på 1, 5, 15, 30 min

2. Sälj om pris stänger går under ditt köp på 1 eller 5 min och EMA10 och 21 pekar nedåt på 1 min

3. Gör om punkt 1 och 2 till punkt 2 inte inträffar och ha då en annan strategi för exit

-

Problemet många har med att utföra exemplet ovan är att det leder till flera fall där man slutar på minus. Många har väldigt svårt att acceptera att gå back medan vi som räknar på det förstår att ett par -2-5% här och där väger mindre än ett par +50-70% vid runt var 3-4 trade (räknat på 18x hävstång, blir viss diff vid lägre givetvis).
Senast redigerad av sinewave 2020-10-27 kl. 10:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in