2020-10-26, 08:48
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Låt oss se hur det går idag. Ser ganska rött just nu. Även asien ser trötta ut. Tror inte den här dagen är optimal för mitt test men jag gör det endå.

Just nu ser det ut så här:

Nasdaq -0.5
S&P - 0.67
Dojan - 0.7

Kommer gå in nu och kanske fynda efter corona i en kortvarig long position i Nasdaq någonstans runt 8.30 beroende på hur det ser ut.
Sen sälja av nånstans efter 9.05 beroende på hur det ser ut.

Vore intressant att se om detta stämmer.

Jo, väldigt rött. Kraftiga överreaktioner i EU som vanligt.
Varför vore den här dagen inte optimal menar du?

Kommer att bildas kraftiga gaps i EU idag. :)

Sålde position i guld och den sämre presterande i olja, uttökade innehavet i tysken.
Senast redigerad av sinewave 2020-10-26 kl. 09:07.
Citera
2020-10-26, 08:51
Medlem
Mullrets avatar
Vinner Trump så köps det aktier. Vinner Biden så blir det till avvakta. Sverige är exportberoende av USA.

Man får hoppas den senile fan inte vinner.
Citera
2020-10-26, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jo, väldigt rött. Kraftiga överreaktioner i EU som vanligt.
Varför vore den här dagen inte optimal menar du?

Kommer att bildas kraftiga gaps i EU idag.

Sålde position i guld och den sämre presterande i olja, uttökade innehavet i tysken.

Borde köpt omx istället för Nasdaq.
Även om det ser ut som Nasdaq rör sig uppåt, som dom gör när eu öppnar.
Men brukar us gå ner lite efter ett tag.
Hade varit perfekr läge att gå in i omx för en stund sedan
Citera
2020-10-26, 09:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Borde köpt omx istället för Nasdaq.
Även om det ser ut som Nasdaq rör sig uppåt, som dom gör när eu öppnar.
Men brukar us gå ner lite efter ett tag.
Hade varit perfekr läge att gå in i omx för en stund sedan

Det du kan göra är att ta och ha multipla positioner i olika typer av tillgångar.
Samtliga index drar dock åt samma håll, särskilt när marknaden är något mer osäker och det därför råder högre volatilitet.

Oavsett bra att ha lite olika positioner och inte tro/satsa allt på ett kort.

VIX är fint för att se volatilitet, särskilt för dig och just nu då du lärt dig om 'gaps':
https://i.imgur.com/mKHj4YC.png
VIX @ 30 min, notera den gap som finns på blodiga 6.21% (!)
Citera
2020-10-26, 09:49
Medlem
Citat:
Det du kan göra är att ta och ha multipla positioner i olika typer av tillgångar.
Samtliga index drar dock åt samma håll, särskilt när marknaden är något mer osäker och det därför råder högre volatilitet.

Oavsett bra att ha lite olika positioner och inte tro/satsa allt på ett kort.

VIX är fint för att se volatilitet, särskilt för dig och just nu då du lärt dig om 'gaps':
https://i.imgur.com/mKHj4YC.png
VIX @ 30 min, notera den gap som finns på blodiga 6.21% (!)

Trode ju att det var ett mönster jag hittade själv
Sen förklarade du att det var gap fills

Det här var bara en test vi får se hur det går idag.
Spännande dag på börsen hur som helst
Citera
2020-10-26, 10:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Trode ju att det var ett mönster jag hittade själv
Sen förklarade du att det var gap fills

Det här var bara en test vi får se hur det går idag.
Spännande dag på börsen hur som helst

Allting du (och i princip alla andra) tänker är det också andra som tänker och ser. Just det där med gaps är en typ av självuppfyllande profetia.

Akta dig för att tro för mycket dock. Se fallet i mars, en gap skapades som tog runt 5 månader att fyllas. Någon typ av 'säkert kort' existerar inte, det som existerar är att ha en plan för entry och exit samt stoppnivå och exit för när det inte går i lås och för när man nått målet.
Citera
2020-10-26, 12:35
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Coronaras 2 på g? Jag surar inte för det. Sitter på 150k som jag kan köpa fonder för i så fall. Ångrar att jag inte köpte mer vid första raset. Dessutom var jag lite sen så uppgången hade redan börjat när jag köpte.

Jag hoppas på en massiv överreaktion neråt!
Citera
2020-10-26, 12:47
Avslutad
veckans fynd? eller inte?

vad håller tyskarna på med egentligen, borde inte den här typen av aktier gå bra i corona tider?

"SAP SE shares dropped as much as 21%, the biggest intraday fall since 1999, after the software company cut its revenue forecast for the full year and said it expects a fresh wave of lockdowns to hurt demand through the first half of 2021."

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-25/sap-cuts-year-revenue-outlook-citing-covid-19-impact-on-demand
Citera
2020-10-26, 14:15
Medlem
Citat:
Allting du (och i princip alla andra) tänker är det också andra som tänker och ser. Just det där med gaps är en typ av självuppfyllande profetia.

Akta dig för att tro för mycket dock. Se fallet i mars, en gap skapades som tog runt 5 månader att fyllas. Någon typ av 'säkert kort' existerar inte, det som existerar är att ha en plan för entry och exit samt stoppnivå och exit för när det inte går i lås och för när man nått målet.

Alltid bra info från dig.

Vet du något om Eliots vågteori? Läste lite om den och tyckte den var ganska intressant, rörig dock. Är det värt att fördjupa sig i det eller är det bara flum?

Fyndade du något idag?

Har fortfarande kvar mitt köp som ligger någon % plus.
Citera
2020-10-26, 14:25
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Coronaras 2 på g? Jag surar inte för det. Sitter på 150k som jag kan köpa fonder för i så fall. Ångrar att jag inte köpte mer vid första raset. Dessutom var jag lite sen så uppgången hade redan börjat när jag köpte.

Jag hoppas på en massiv överreaktion neråt!

Ja det är frågan. Egentligen tror jag inte det. Det mediala intresset har svalnat något och kommer möjligen minska ytterligare efter amerikanska presidentvalet, åtminstone i USA. Marknaden kan överblicka de grova dragen. Större nedstängningar är osannolikt. Vaccin är närmare nu än någonsin. Bättre resultat än väntat för de flesta bolagen. Pandemin är egentligen över.

Ökad smitta och rädsla för hur alla andra kommer agera ligger i fatet.
Citera
2020-10-26, 14:34
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja det är frågan. Egentligen tror jag inte det. Det mediala intresset har svalnat något och kommer möjligen minska ytterligare efter amerikanska presidentvalet, åtminstone i USA. Marknaden kan överblicka de grova dragen. Större nedstängningar är osannolikt. Vaccin är närmare nu än någonsin. Bättre resultat än väntat för de flesta bolagen. Pandemin är egentligen över.

Ökad smitta och rädsla för hur alla andra kommer agera ligger i fatet.

Känslan säger att det inte kommer dippa som det gjorde i våras. Jag tänker dock att om Biden vinner i november, hur reagerar Trump? Skulle han välja att t.ex försöka hävda valfusk och dra igång något rättsligt? Och i kombination med det också en covid-19 våg 1.5 nu i höst? Det verkar som att det tickar upp runt om i Europa även om det inte är ens i närheten lika stort som i våras. Media älskar den här situationen och om det fortsätter gå upp och vissa sjukhus runt om i landet och i Europa blir fullsatta kommer det skrivas om det med typsnitt 70 med röd/svart text.
Citera
2020-10-26, 14:50
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Känslan säger att det inte kommer dippa som det gjorde i våras. Jag tänker dock att om Biden vinner i november, hur reagerar Trump? Skulle han välja att t.ex försöka hävda valfusk och dra igång något rättsligt? Och i kombination med det också en covid-19 våg 1.5 nu i höst? Det verkar som att det tickar upp runt om i Europa även om det inte är ens i närheten lika stort som i våras. Media älskar den här situationen och om det fortsätter gå upp och vissa sjukhus runt om i landet och i Europa blir fullsatta kommer det skrivas om det med typsnitt 70 med röd/svart text.

Bidenvinst betraktar jag som osannolik. Men visst, det kan hända och Trump kan göra en stor sak av poströsterna.. En risk för tillfällig svaka, helt klart.

Media är ett större hot. Men folk verkar även tröttna på att höra om pandemin och rapportering minskar väl successivt antar jag - om det inte händer något anmärkningsvärt...? Objektiv journalistik kan vi däremot inte hoppas på.

Det skulle behövas en ny masspsykos ute i stugorna, de duggar ju tätt numera. Floyds död flyttade fokus från pandemin ett par veckor. Eller att folk prioriterar att bekrymmra sig för klimatet igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in