2020-04-06, 12:08
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Rekordhög ökning av arbetslösa
Under förra veckan skrev 25 350 svenskar in sig som arbetslösa, enligt Stockholms handelskammare. En större ökning än under finanskrisen.
Det är 16 761 fler än samma vecka i fjol, enligt Stockholms handelskammare, som refererar Arbetsförmedlingens siffror.
Det är en högre hastighet än under finanskrisen 2008.

Arbetsförmedlingen uppger att sedan den 1 mars fram tills nu har drygt 49 500 personer blivit varslade om uppsägning.
– Varseltakten är fortsatt hög och nu ser vi att antalet nyinskrivna arbetslösa också börjar stiga markant, säger Annika Sundén, analyschef på Arbetsförmedlingen.

Citat:
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Utbudet av bostadsrätter till salu på bostadssajten Hemnet har i år ökat veckan före påsk, något som aldrig tidigare hänt.
Det visar statistik från Hemnet, som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.
"Utbudet av bostadsrätter ökar inför påsk, för första gången så långt tillbaka som vi har statistik. Vi brukar annars normalt se en ganska tydlig minskning av utbudet. Uppgången i år beror på att det kommit ut många nya annonser samtidigt som säljvolymerna viker", säger Hemnets talesperson Staffan Tell till Nyhetsbyrån Direkt.

https://youtu.be/aKnX5wci404

Jag rör inte börsen på ett tag, tror inte på en snabb återhämtning. Detta kommer få följdeffekter som kommer ta år att reparera, om ens det.
Citera
2020-04-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/04/06/pledpharma-beslut-stanga-ned-polar-studieprogrammet-i-fas-3.html
Tack, vad tror ni händer nu
Citera
2020-04-06, 12:27
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulanz800
Tack, vad tror ni händer nu

ingen aning men dow jones /nasdaq futures ser fruktansvärt fint ut nu.
Citera
2020-04-06, 12:41
Medlem
Pengabingens avatar
USA futures i skrivande stund.
Dow 30 +3,66%
S&P 500 +3,61%
Nasdaq +3,92%
Citera
2020-04-06, 12:44
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ja, alltså jag har köpt en del på bottennivåerna också, bland annat EVO på 290 och lite annat smått och gott.

Men likviderade alla mina fonder i torsdags, så har knappast missat någonting än så länge, även om jag kan erkänna att jag borde likviderat dem tidigare och legat ännu tyngre på aktiesidan.

En sak är säker det är inte fel att både sälja och köpa just nu i dessa tider, allt är 50/50 men känslan är stabilare än hur det har varit och det är väl det som driver uppgången så rid på vågen och sälj när det är läge, eftersom du tror på dipp så är det rätt för dig för du kan lika gärna få rätt, men kan du förklara varför du sålde i torsdags?
Citera
2020-04-06, 13:03
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
En sak är säker det är inte fel att både sälja och köpa just nu i dessa tider, allt är 50/50 men känslan är stabilare än hur det har varit och det är väl det som driver uppgången så rid på vågen och sälj när det är läge, eftersom du tror på dipp så är det rätt för dig för du kan lika gärna få rätt, men kan du förklara varför du sålde i torsdags?

Nja, fel är det inte. Det beror ju helt på vilken horisont man har sitt investerande. Ser du på en 5-års horisont är det troligtvis väldigt rätt att köpa nu, ser du på en 1-3 dagars så är det fel, ser du på en 30 dagars prognos är det 50/50 osv.

Jag likviderade mina fonder för att öka mitt aktieinnehav. Jag har blivit mer aktiv på börsen nu av förklarliga skäl och litar mer på mina egna picks än på indexfonder med onödiga avgifter helt enkelt.

Det vore oerhört beklagligt om det blev ett rejält bullrally nu och jag sitter med skägget i brevlådan, men jag tror vi kommer testa ännu en botten innan vi beger oss upp igen, även om jag inte tror den kommer vara lika låg som den för några veckor sen.

Känslan av att det är stabilare stämmer ju. Du kan ju kolla Vixen som nu ligger på 44, den var uppe på 80 där ett tag när det var som mest skakigt, men för att kunna säga att den verkligen stabiliserats och talar för en stadig uppgång behöver den komma ner runt 30.
Senast redigerad av RobertoSaviano 2020-04-06 kl. 13:19.
Citera
2020-04-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sossesvin
Ja det verkar vända nu på börsen, då återstår bara den riktiga kraschen.

Så talar ett riktigt Sossesvin😊
Citera
2020-04-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Nja, fel är det inte. Det beror ju helt på vilken horisont man har sitt investerande. Ser du på en 5-års horisont är det troligtvis väldigt rätt att köpa nu, ser du på en 1-3 dagars så är det fel, ser du på en 30 dagars prognos är det 50/50 osv.

Jag likviderade mina fonder för att öka mitt aktieinnehav. Jag har blivit mer aktiv på börsen nu av förklarliga skäl och litar mer på mina egna picks än på indexfonder med onödiga avgifter helt enkelt.

Det vore oerhört beklagligt om det blev ett rejält bullrally nu och jag sitter med skägget i brevlådan, men jag tror vi kommer testa ännu en botten innan vi beger oss upp igen, även om jag inte tror den kommer vara lika låg som den för några veckor sen.

Känslan av att det är stabilare stämmer ju. Du kan ju kolla Vixen som nu ligger på 44, den var uppe på 80 där ett tag när det var som mest skakigt, men för att kunna säga att den verkligen stabiliserats och talar för en stadig uppgång behöver den komma ner runt 30.
Vad är Vixen för nått?
Citera
2020-04-06, 13:45
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoloid
Vad är Vixen för nått?

Det som mäter volatiliteten på börsen.

Volatility index (VIX):

https://www.marketwatch.com/investing/index/vix
Citera
2020-04-06, 13:48
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/aKnX5wci404

Jag rör inte börsen på ett tag, tror inte på en snabb återhämtning. Detta kommer få följdeffekter som kommer ta år att reparera, om ens det.
Dom flesta bettar nog bara i tomma intet. Finns ju inga framtida vinster som rättfärdigar dagens marknadsnivåer.

Vi är bara i inledningfasen av en multi-kris. Kolla inslaget:
https://edition.cnn.com/videos/world/2020/04/05/fareeds-take-coronavirus-global-crisis-gps-vpx.cnn
Citera
2020-04-06, 13:48
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Så talar ett riktigt Sossesvin😊

Hahahaa...

Hmmm. Sälja med snabb vinst eller behålla Scandic? Usch vad velig jag är..
Citera
2020-04-06, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Hahahaa...

Hmmm. Sälja med snabb vinst eller behålla Scandic? Usch vad velig jag är..
Den klassiska veligheten... ska man ta hem vinst eller stanna kvar för att den kan nå högre toppar för att sedan ta ut vinst? Vips dyker allt och då är man förbannad för att man inte sålde när man kunde =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in