2020-10-24, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Fast man bör kunna säga att peak oil är är den tidpunkt då den maximala råoljeproduktionen är uppnådd, varefter den kommer att minska. Oavsett orsak. Historiskt har man ansett att det är supply-sidan som kommer att avgöra tidpunkten (eftersom det är en ändlig resurs). Nu har man svängt att det är demand-sidan som avgör. Oavsett bör man kunna säga att det är peak oil, toppen av produktion, oavsett orsak.

BP, en av världens största oljebolag har gått ut och sagt att deras bedömning är att peak oil inträffade 2019. De kanske har fel, men lite väl magstarkt att påstå att de är naiva och navelskådande. Särskilt eftersom de trots allt har intresse av motsatsen.

Ja, den är produktionsbaserad.

Bättre att prata om end-of-oil om man vill titta på efterfrågesidan.

Det är två helt olika scenarier.

Som att säga att inflation och deflation är samma sak, det är helt förvirrande. Oljebolagen drabbas inte av peak oil, det är skördetid för den som sitter på en oljekälla eller hur? Däremot drabbas ekonomi och samhälle.

End-of-oil är en katastrof för den som investerat i t ex djuphavsolja som inte längre är lönsam.

Vi får väl se, men vi skall bli 11 miljarder på den här planeten. Indierna vill skaffa bilar, kommer de att köra elbilar?

Jag tror det när jag ser det. Att EU minskar son konsumtion... kanske, men vem vet? Massorna finns i Asien och indoneserna kör inte moppe i framtiden.
Citera
2020-10-24, 18:31
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Måste erkänna att jag oftast inte hänger med allt du skriver pga alla trading termer, men det är endå alltid intressant att läsa det du skriver.
Nu har jag lärt mig vad en gap fill är

Jag skulle vilja börja handla på natten.
Har försökt hitta något instrument på nordnet som har öppet dygnet runt men det verkar inte finnas.

Lite tråkigt att ha us certifikat så stänger handeln långt innan marknaden har stängt.

Tänker att klockan 00.00 brukar man se vilket håll terminerna går, och man kan och se att när den valt håll så fortsätter den åt samma håll.

Det borde vara ett ganska enkelt sätt att tjäna lite extra pengar

Förstår, tyvärr blir det en del terminologi då alternativen blir att förklara allting i detalj. Det tar något lång tid tyvärr.

sk helghandel finns på bl a IG, men denna är att betrakta som mindre värd. Volymen är också så låg att denna inte riktigt ger en bra bild av riktningen. Det hela blir drygt och onödigt komplicerat. Det fungerar gott med Nordnet eller Avanza även om det är vissa saker som är störiga.
Citera
2020-10-24, 18:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Bättre att prata om end-of-oil om man vill titta på efterfrågesidan.

Som att säga att inflation och deflation är samma sak, det är helt förvirrande. Oljebolagen drabbas inte av peak oil, det är skördetid för den som sitter på en oljekälla eller hur? Däremot drabbas ekonomi och samhälle.

End-of-oil är en katastrof för den som investerat i t ex djuphavsolja som inte längre är lönsam.

Vi får väl se, men vi skall bli 11 miljarder på den här planeten. Indierna vill skaffa bilar, kommer de att köra elbilar?

Jag tror det när jag ser det. Att EU minskar son konsumtion... kanske, men vem vet? Massorna finns i Asien och indoneserna kör inte moppe i framtiden.

Saken är den att om alla ska upp till I-landsstandard ... Tack och godnatt miljön.
Visst kan indierna köra elbilar osv MEN ... var kommer elen från? Jo, de lär komma från billiga kolkraftverk.

Jag är inte kärnkraftsförespråkare för skojs skull. Ur ett globalt perspektiv är det den enda rimliga vägen att gå om man öht bryr sig om saker som miljö. Risk, visst -- men tillsätt en internationell kommitté då för helvete. Lite så tänker jag.

OBS! Alkoholpåverkad, allt jag skriver är därför att betrakta som mindre seriöst eller rentav uppåt väggarna felaktigt.
Citera
2020-10-24, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Saken är den att om alla ska upp till I-landsstandard ... Tack och godnatt miljön.
Visst kan indierna köra elbilar osv MEN ... var kommer elen från? Jo, de lär komma från billiga kolkraftverk.

Jag är inte kärnkraftsförespråkare för skojs skull. Ur ett globalt perspektiv är det den enda rimliga vägen att gå om man öht bryr sig om saker som miljö. Risk, visst -- men tillsätt en internationell kommitté då för helvete. Lite så tänker jag.

OBS! Alkoholpåverkad, allt jag skriver är därför att betrakta som mindre seriöst eller rentav uppåt väggarna felaktigt.

HAHA. Skönt att du är tvungen att berätta att du är alkoholpåverkad. Trevlig lördag på dig Guru!
Citera
2020-10-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Olika scenarior ja men slutresultatet blir detsamma. Om supply skulle strypas skulle kvarvarande bli så dyr att alternativa energikällor ökar pga. att det blir mer lönsamt och demand sjunker. Blir liksom som att säga att ett skogsbolag inte drabbas om branschen inte får plantera ny skog, eftersom det blir skördetid för den skog de har idag.

Sedan måste man beakta investerarnas nycker eftersom de trots allt sätter priset på aktier. Oljebolag ses mer än någonsin i år som "omodernt" att investera i. Vem vet om det kommer att vända. Nu äger jag själv två oljebolag men man bör nog se kategorin som högriskaktier. Lite grann som fastighetsbolag som uteslutande äger kontor- eller butikslokaler, där man också kan fundera om det är en tillfällig svacka eller varaktig förändring av deras bransch.
Citera
2020-10-24, 20:20
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Det finns inget som hindrar dig från att testa den tesen.

Det du pratar om är dock 'gap fills' och är något som jag frekvent skrivit om i den här tråden. Ett enklare sätt att se det på är som sagt att marknaden inte gillar dessa gaps och uppstår sådana vid öppning, eller innan öppning, kommer terminerna oftare än sällan söka sig mot +/-0 jämfört index (dvs index-terminer kontra index vid vanliga handelstider; praktiskt t ex SPX500USD kontra SPX). Även det har jag dock redan skrivit om....

Varianter på att göra som du skriver, gå in 08:00 och gå ur 09:15 eller liknande, är också en typ av strategi som används av traders.

Min senaste position i tysken var också en trade som skedde med dessa gaps och 'gap fills' som stöd och tes. Synd att jag gick ut något tidigt, men så kan det gå.

Tog även fyra nya positioner i tysken (BULL DAX), två av dessa gick -2 respektive -3% och nådde därför stoppnivå. En av dessa såldes vid +4% och den sista togs innan stängning under fredagen. Den sista har jag inte kunnat se resultat för då den svenska terminshandeln på Avanza stänger kl. 20:00. Efter det gick dock de tyska indexterminerna (DE30EUR, se tradingview) upp +0.32% efter att US-börserna vänt och börjat gå mot gröna siffror.

Kan ni inte prata om detta i annan tråd, trading av optioner som inte har något med att corona hör inte riktigt hemma i den här tråden och daytrading av optioner är inte relevant för 95% av alla som läser denna tråd. Oftast är dina inlägg här snarare din egen dagbok än något som passar i tråden. Försöker inte vara taskig här, även jag läser gärna dina inlägg men inte här.
Senast redigerad av Klappasäften 2020-10-24 kl. 20:23.
Citera
2020-10-24, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Olika scenarior ja men slutresultatet blir detsamma. Om supply skulle strypas skulle kvarvarande bli så dyr att alternativa energikällor ökar pga. att det blir mer lönsamt och demand sjunker. Blir liksom som att säga att ett skogsbolag inte drabbas om branschen inte får plantera ny skog, eftersom det blir skördetid för den skog de har idag.

Sedan måste man beakta investerarnas nycker eftersom de trots allt sätter priset på aktier. Oljebolag ses mer än någonsin i år som "omodernt" att investera i. Vem vet om det kommer att vända. Nu äger jag själv två oljebolag men man bör nog se kategorin som högriskaktier. Lite grann som fastighetsbolag som uteslutande äger kontor- eller butikslokaler, där man också kan fundera om det är en tillfällig svacka eller varaktig förändring av deras bransch.

Slutresultatet blir väldigt olika för en aktieägare.

Varför inte bara använda begreppet korrekt?
Citera
2020-10-25, 07:51
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Kan ni inte prata om detta i annan tråd, trading av optioner som inte har något med att corona hör inte riktigt hemma i den här tråden och daytrading av optioner är inte relevant för 95% av alla som läser denna tråd. Oftast är dina inlägg här snarare din egen dagbok än något som passar i tråden. Försöker inte vara taskig här, även jag läser gärna dina inlägg men inte här.

Tråden handlar om när man går in respektive inte och varför i relation till Corona.
95% av inläggen i tråden är OT då dessa inte handlar om när någon går in och varför.

Om du vill prata om andra saker kan du väl göra det i andra trådar?
Det är inte riktigt mitt fel att ingen annan skriver om köp av andra saker än indexterminer av olika slag. :)
Citera
2020-10-25, 14:51
Medlem
Aakkes avatar
Vad tror ni, blir det en ny dipp nu när Corona verkar dra igång igen o länder stänger ner? Eller ska man investera
Citera
2020-10-26, 01:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Vad tror ni, blir det en ny dipp nu när Corona verkar dra igång igen o länder stänger ner? Eller ska man investera

Jag håller iaf på att kliva ur det mesta, endast ligga kvar med småsummor i fonder samt ett antal aktier som jag tror på.

Denna video förklarar enkelt varför, tar upp nuvarande status för mätpunkter kring:
- PE ratio
- Buffett indicator
- Corp. debt vs GDP

https://youtu.be/uk9J_80UFAc

Det är otroligt uppblåst allting, svårt att se börsen fortsätta uppåt om Corona skall fortsätta att jävlas, vilket den verkar göra. Men alla måste göra sin egen analys såklart.
Citera
2020-10-26, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag håller iaf på att kliva ur det mesta, endast ligga kvar med småsummor i fonder samt ett antal aktier som jag tror på.

Denna video förklarar enkelt varför, tar upp nuvarande status för mätpunkter kring:
- PE ratio
- Buffett indicator
- Corp. debt vs GDP

https://youtu.be/uk9J_80UFAc

Det är otroligt uppblåst allting, svårt att se börsen fortsätta uppåt om Corona skall fortsätta att jävlas, vilket den verkar göra. Men alla måste göra sin egen analys såklart.

Bättre göra som Lund-No-Go-Zone om man tror att börsen ska ner. Köp björnar
Citera
2020-10-26, 07:32
Medlem
Citat:
Det finns inget som hindrar dig från att testa den tesen.

Det du pratar om är dock 'gap fills' och är något som jag frekvent skrivit om i den här tråden. Ett enklare sätt att se det på är som sagt att marknaden inte gillar dessa gaps och uppstår sådana vid öppning, eller innan öppning, kommer terminerna oftare än sällan söka sig mot +/-0 jämfört index (dvs index-terminer kontra index vid vanliga handelstider; praktiskt t ex SPX500USD kontra SPX). Även det har jag dock redan skrivit om....

Varianter på att göra som du skriver, gå in 08:00 och gå ur 09:15 eller liknande, är också en typ av strategi som används av traders.

Min senaste position i tysken var också en trade som skedde med dessa gaps och 'gap fills' som stöd och tes. Synd att jag gick ut något tidigt, men så kan det gå.

Tog även fyra nya positioner i tysken (BULL DAX), två av dessa gick -2 respektive -3% och nådde därför stoppnivå. En av dessa såldes vid +4% och den sista togs innan stängning under fredagen. Den sista har jag inte kunnat se resultat för då den svenska terminshandeln på Avanza stänger kl. 20:00. Efter det gick dock de tyska indexterminerna (DE30EUR, se tradingview) upp +0.32% efter att US-börserna vänt och börjat gå mot gröna siffror.

Låt oss se hur det går idag. Ser ganska rött just nu. Även asien ser trötta ut. Tror inte den här dagen är optimal för mitt test men jag gör det endå.

Just nu ser det ut så här:

Nasdaq -0.5
S&P - 0.67
Dojan - 0.7

Kommer gå in nu och kanske fynda efter corona i en kortvarig long position i Nasdaq någonstans runt 8.30 beroende på hur det ser ut.
Sen sälja av nånstans efter 9.05 beroende på hur det ser ut.

Vore intressant att se om detta stämmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in