2006-04-11, 13:48
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eftersom Estonia gjorde uppemot 12 knop (rätta mig om jag har fel)

Även om Oddball kanske har en annan uppfattning

Estonia gjorde mkt mer än 12 knop. Närmare 18 knop bestämt.

Det är inte bara jag som har en annan uppfattning än du, vi är väldigt många som tycker tvärtemot dig och det är ett antal tunga namn inom sjöfarten inkluderade.
Citera
2006-04-11, 14:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Estonia gjorde mkt mer än 12 knop. Närmare 18 knop bestämt.

Det är inte bara jag som har en annan uppfattning än du, vi är väldigt många som tycker tvärtemot dig och det är ett antal tunga namn inom sjöfarten inkluderade.
Notera att jag inte påstått att det inte finns luckor i utredningen, eller att den skulle varit perfekt. Personligen är jag tveksam till slutsatserna om besättningens skuld och inverkan av det dåliga underhållet vilket tonades ned, möjligen av politiska skäl.

Jag påtalade bara det uppenbara att faktumet att visiret hittades en bra bit från vraket talar för utredningens s´cenario och mot sprängnings-hypoteser m.m.

Vad avser "tunga namn inom sjöfarten" så är deras åsikter enligt mig av ganska begränsat värde. Det talades t.ex. efter haveriet om hur "erfarna sjömän visste" att man inte kunde köra i en givet fart utan att fartyg går sönder. Eftersom detta ju uppenbarligen hänt, d.v.s. skador på visir i sjö, så har man i branschen alldeles uppenbart ingen sådan kunskap. Likaså är det omöjligt för en anställd på ett fartyg att uttala sig om hållfasthet i bogvisir relativt sjögång eftersom det hållfasthetstekniska lastfallet är oerhört komplicerat. Således: jag tar alla uttalanden av "sjöfartsfolk" med en rejäl säck salt (he he). Därmed inte sagt att de alla har fel!
Citera
2006-04-11, 14:55
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Vad avser "tunga namn inom sjöfarten" så är deras åsikter enligt mig av ganska begränsat värde. Det talades t.ex. efter haveriet om hur "erfarna sjömän visste" att man inte kunde köra i en givet fart utan att fartyg går sönder. Eftersom detta ju uppenbarligen hänt, d.v.s. skador på visir i sjö, så har man i branschen alldeles uppenbart ingen sådan kunskap. Likaså är det omöjligt för en anställd på ett fartyg att uttala sig om hållfasthet i bogvisir relativt sjögång eftersom det hållfasthetstekniska lastfallet är oerhört komplicerat. Således: jag tar alla uttalanden av "sjöfartsfolk" med en rejäl säck salt (he he). Därmed inte sagt att de alla har fel!

I det stora hela har du rätt. Däremot så vill jag påstå att en bra och erfaren befälhavare/styrman åtminstone på ett ungefär vet vad deras fartyg tål och inte tål när det gäller hastigheten i grov sjö. Man utvecklar ju en känsla för sånt efter en 30-40 år på bryggan. Men uppenbarligen saknade Estonias bryggpersonal den känslan....
Citera
2006-04-11, 23:31
Medlem
Kyparens avatar
Har för mig att kaptenen kastade ankar och började backa för att försöka minska vattenflödet, kan dock ha fel då jag inte såg något av detta på rauls länk.

Estonia hade rycke om sig att vara rostig och allmänt dåligt underhållen, efter olyckan visades bilder från en hemvideo(tidigare resa) där man i bakrunden kan se ett redan då sargat bogvisir.
Citera
2006-04-12, 00:19
Medlem
Starvids avatar
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=536705&previousRenderType=1&t icker=145
Citat:
"Inget nytt i estnisk rapport"
Den nya estniska utredningen om "Estonia" innehåller inget nytt för svenska experter: - Vi har läst allt detta tidigare, men konspirationsteorierna lever sitt eget liv - vad vi än säger är det ingen som tror oss, säger sjösäkerhetsdirektör Johan Franson och sektionschef Mikael Huss på Sjöfartsinspektionen till Dagens Nyheter.

Franson var ansvarig för dykningarna till "Estonia" och Huss haverikommissionens tekniske expert.

Den estniske statsåklagaren Margus Kurm kom för en vecka sedan med en rapport som i mycket allmänna ordalag bitvis hårt kritiserade den internationella haverikommissionens utredning om "Estonia"-katastrofen.

Enligt Kurm gjorde haverikommissionen, JAIC, inte tillräckligt för att utesluta att en explosion skett ombord. Kurm utesluter inte heller att undervattensfilmerna från "Estonia" som är tagna med en undervattensrobot har redigerats i efterhand för att dölja något. Den estniska utredningen hävdar också att JAIC inte brytt sig om vittnen som ger en annan bild av olycksorsaken, och att haverikommissionen inte givit någon klar bild av fartygets sjunkförlopp.

Mikael Huss, som var en av experterna i haverikommissionen, är sannolikt den som bäst kan de tekniska aspekterna av "Estonia"-haveriet. Han gjorde bland annat de beräkningar som låg till grund för kommissionens beskrivning av hur mycket vatten som kom in på "Estonias" bildäck. I dag är Huss chef för fartygstekniska sektionen på Sjöfartsinspektionen.

- Jag har själv inom haverikommissionen kritiserat just att vi inte var tillräckligt detaljerade när det gäller sjunkförloppet. Visst kan man undersöka detta ytterligare, men för mig står det alldeles klart vad som har orsakat olyckan och hur det har gått till. Haverikommissionens utredning när det gäller orsaken till olyckan är så nära sanningen vi kommer.

- Även om man ytterligare studerar sjunkförloppet, så påverkar det inte orsaken till katastrofen, säger Huss.

Den estniska utredningens diskussion om möjliga explosioner ombord tar Mikael Huss med en teknikers upphöjda lugn:

- Det enda ställe där en explosion kunnat orsaka katastrofen är framme i bogvisiret eftersom haveriet med visiret är ett villkor för att så mycket vatten snabbt kommit in på bildäck.

- Den finländska polisen har undersökt visiret och inte funnit några spår av en explosion. Dessutom vet vi att visirets lås inte höll för vågkrafterna under olycksnatten.

En explosion under bildäck skulle enligt Huss inte ha orsakat att fartyget slog runt som det gjorde:

- Då hade det sjunkit direkt utan att först få slagsida och slå runt.

Följden av detta resonemang är också att det inte skulle ge någon ytterligare information att filma alla delar av skrovet som inte ligger nere i leran, som den estniska gruppen nu föreslår.

- Det skulle inte förändra något rent tekniskt, säger Mikael Huss.

Johan Franson, i dag chef för Sjöfartsinspektionen, var 1994 chefsjurist på Sjöfartsverket och ansvarig för dykningarna ner till "Estonia" drygt två månader efter haveriet.

- Om vi då hade vetat hur den här debatten skulle se ut i dag hade vi självklart filmat hela skrovet. Jag accepterar att man i dag klagar på det, säger han.

Men det ingick inte i uppdraget och därmed inte heller i upphandlingen av dykningarna. Fransons uppdrag var att undersöka om fartyget kunde bärgas på ett säkert sätt.

Franson är uppenbart upprörd av de återkommande beskyllningarna för att han skulle ha medverkat till att redigera i filmerna från vraket. Även den estniska gruppen antyder öppet att så skulle vara fallet.

- Jag har lämnat råkopiorna av filmerna till haverikommissionen, som har lämnat dem till Riksarkivet där de finns i dag. Jag har inte redigerat några filmer och haverikommissionen har väl knappast redigerat i råkopior. Men varför skulle man tro på mig?

Ja du Franson, varför skulle man tro på dig? Du kastade trots allt tillbaka det vitala atlantlåset i sjön, en handling som stärker din trovärdighet på ett rent radikalt vis.
Citera
2006-04-12, 03:22
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyparen
Har för mig att kaptenen kastade ankar och började backa för att försöka minska vattenflödet, kan dock ha fel då jag inte såg något av detta på rauls länk.

Det kan också varit så att de öppnat de bakre portarna för att få genomströmning av vattnet, för de verkar vara aningens öppna på en del dykbilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Ja du Franson, varför skulle man tro på dig? Du kastade trots allt tillbaka det vitala atlantlåset i sjön, en handling som stärker din trovärdighet på ett rent radikalt vis.

Ja, hans trovärdighet är ännu mera körd i botten än vad självaste fartyget är....
Citera
2006-04-12, 17:58
Medlem
Snailiss avatar
Jag har inte läst igenom hela tråden här, men jag kan ändå rekommendera en bok jag just nu läser av advokat Henning Witte " M/s Estonia sänktes". Den utkom 1999 och hittills så verkar den rätt trovärdig. Författaren är alltså tysk advokat och driver en skadeståndsprocess i Paris för en stor anhöriggrupp.
Citera
2006-04-14, 19:12
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snailis
Kommer det att sluta med att båten en gång bärgas?
Varför det? Om du inte råkar ha någon fantastisk Star Trek-teknologi i rockärmen så är det inte ens värt skrotvärdet. Plus alla skelettdelar som måste begravas om och så.

Citat:
Ursprungligen postat av Snailis
Jag har inte läst igenom hela tråden här, men jag kan ändå rekommendera en bok jag just nu läser av advokat Henning Witte " M/s Estonia sänktes". Den utkom 1999 och hittills så verkar den rätt trovärdig. Författaren är alltså tysk advokat och driver en skadeståndsprocess i Paris för en stor anhöriggrupp.
Han verkar vara en variant av vampyrerna som är vanliga i USA -de som mjölkar desperata familjer på pengar som inte riktigt har fattat/vill förstå att MIA ofta är en eufemism för KIA.

MVH
/Herr Lindholm
Citera
2006-04-14, 23:38
Medlem
Snailiss avatar
Boken Protokollet av Holm och Popova är i mitt tycke den klart bästa boken hittills.
Jag citerar ur den, något som verkar vara den huvudsakliga ståndpunkten.

" Om det var en sjövärdig båt som lade ut från Tallinn - och detta är fortvarande det officiella svenska perspektivet - är det svårt att se att spekulationerna om vad som hände kommer att ta slut .
Men om det inte var en sjövärdig båt som lade ut - då finns alla möjligheter att hitta den som har ansvaret."

Eftersom det har mörkats ang det 1:a protokollet så kommer det att spekuleras och eftersom ingen kommer att erkänna att det mörkades, borde en ny fullständig dykning avseende den spekulationen om en sprängning mm göras.
Hur man än tänker göra så kommer vi i framtiden att fortsätta med den eviga frågan - Vad hände egentligen - vilket gör att det aldrig för de anhörigas skull kommer till ett slut. Det är en förfärlig tanke att leva med.
Citera
2006-04-18, 13:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=536705&previousRenderType=1&t icker=145

Jag tycker snarare att svartmålning av en tjänsteman som, av allt att döma gjort sitt jobb efter bästa förmåga och under stor press, är närmast motbjudande.

Tanken att den vardaglige tjänstemannen Fransson eller hans kollegor skulle sitta som marionetter i en enorm konspiration för att dölja ett annat sjunkningsförlopp är så bizarr att man skulle skratta om det inte var för sammanhanget.

Däremot tycker jag att det finns åtskilliga frågor om sjösäkerheten och besättningens agerande som har sopats under mattan. Man skall dock här ha klart för sig att det inte är Estland som i första hand tjänat på detta, utan Sverige och Finland som gav papper till den det felkonstruerade fartyget. För faktum kvarstår: hade man 1984 hållt sig striktare till SOLAS krav om avstånd till kollisionsskott och inte accepterat den usla konstruktionen med ett visir som fastnade i rampen så hade inte ett enda dödsoffer krävts den där natten.
Citera
2006-04-18, 15:41
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Jag tycker snarare att svartmålning av en tjänsteman som, av allt att döma gjort sitt jobb efter bästa förmåga och under stor press, är närmas motbjudande.

Tanken att den vardaglige tjänstemannen Fransson eller hans kollegor skulle sitta som marionetter i en enorm konspiration för att dölja ett annat sjunkningsförlopp är så bizarr att man skulle skratta om det inte var för sammanhanget.
Menar du att Fransson inte kastade atlantlåset i havet? Såvitt jag förstår ska han ha gjort just detta och det ska till och med vara fångat på film (som jag personligen dock inte sett).

Som tidigare sagt, jag är ingen sjöman. Jag kan inget om havet och avskyr det, jag är en riktig landkrabba. Men jag har fått intrycket att atlantlåset är en ganska vital del, särskilt om man är intresserad av om och hur bogvisiret har skadats. Att man då kastar denna vitaldel i havet är ett tecken på antingen grav inkompetens eller på att man vill dölja något.

Och med tanke på att Fransson jobbar kvar mer än 10 år senare bör han ju inte vara inkompetent.
Citera
2006-04-19, 03:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Jag tycker snarare att svartmålning av en tjänsteman som, av allt att döma gjort sitt jobb efter bästa förmåga och under stor press, är närmast motbjudande.

............

hade man 1984 hållt sig striktare till SOLAS krav om avstånd till kollisionsskott och inte accepterat den usla konstruktionen med ett visir som fastnade i rampen så hade inte ett enda dödsoffer krävts den där natten.

Din beskrivning "en tjänsteman som, av allt att döma gjort sitt jobb efter bästa förmåga och under stor press" är RIKTIGT motbjudande eftersom en person i hans ställning som kastar tillbaka den kanske mest vitala delen i havet knappast gjort jobbet efter bästa förmåga!!

Det du skriver om hur många som inte skulle ha dött är ju helt galet, det kan vi ju inte veta eftersom vi inte vet vad det egentligen var som gjorde att det gick som det gick för Estonia....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in