Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Estonia gjorde mkt mer än 12 knop. Närmare 18 knop bestämt.
Det är inte bara jag som har en annan uppfattning än du, vi är väldigt många som tycker tvärtemot dig och det är ett antal tunga namn inom sjöfarten inkluderade.
Notera att jag inte påstått att det inte finns luckor i utredningen, eller att den skulle varit perfekt. Personligen är jag tveksam till slutsatserna om besättningens skuld och inverkan av det dåliga underhållet vilket tonades ned, möjligen av politiska skäl.
Jag påtalade bara det uppenbara att faktumet att visiret hittades en bra bit från vraket talar
för utredningens s´cenario och
mot sprängnings-hypoteser m.m.
Vad avser "tunga namn inom sjöfarten" så är deras åsikter enligt mig av ganska begränsat värde. Det talades t.ex. efter haveriet om hur "erfarna sjömän visste" att man inte kunde köra i en givet fart utan att fartyg går sönder. Eftersom detta ju uppenbarligen hänt, d.v.s. skador på visir i sjö, så har man i branschen alldeles uppenbart ingen sådan kunskap. Likaså är det omöjligt för en anställd på ett fartyg att uttala sig om hållfasthet i bogvisir relativt sjögång eftersom det hållfasthetstekniska lastfallet är oerhört komplicerat. Således: jag tar alla uttalanden av "sjöfartsfolk" med en rejäl säck salt (he he). Därmed inte sagt att de alla har fel!