2020-10-26, 08:49
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Vi ligger helt på samma linje. Jag är en skeptiker generellt sett till dessa konspirationsgrejen. Men Estonia är ett undantag. Att jag säger emot är väl av gammal vana... Men sen är jag väl så att myntet alltid har två sidor. Det ena utesluter inte det andra osv.
Ett problem är att det dyker alltid upp "muppar" i dessa sammanhang och skenar iväg. Nu menar jag nödvändigtvis inte dig. Men människor som dyker upp i alternativa media och har enkelspåriga slutsatser och får gehör bara för att dom råkar ha en akademisk utbildning.

Jo jag vet om det där med räckena. Menar dels att om något försvunnit kan det ju skett i efterhand.
Det blir ju jätte svårt att dra en slutsats som att ryssarna dykt på estonia och skurit i denna för att komma åt saker, När det inte finns konkreta bevis för att att man fraktade på den natten och vad man fraktade. I så fall är det lika sannolikt att det är Svenska dykare... Dom första var väl ner efter bara någon dag. Svårt att tro att en Ryskt fartyg skulle kunna ligga där och genomföra en sådan operation dagen efter om Sverige vet om att det finns saker på båten. Den lär ju självfallet varit bevakad på något sätt då. Sen vet jag inte hur länge man sökte i området efter överlevande... Lär väl varit några dagar? Tvivlar starkt på att ryssarna tagit sig dit för en så pass avancerad operation att bryta sig in. Att jag nämner människor och dokument är väl delvis för att hålla teorin om sänkning vid liv. Jag tror inte man sänker båten om det finns materiell ombord på båten. Det tjänar inget till... "vi" som i icke ryssar kommer att få tillgång till vraket först, av ovanstående skäl. Och då har man riskerat väldigt mycket för ingenting. Vet inte, men jag köper inte att man sänker båten för att vi inte skall få deras materiell. Hade varit betydligt mycket lättare att stoppa transporten innan den når Estonia i så fall. Eftersom det kommer vara mycket svårt att se till att vi inte får tillgång till grejerna efteråt. Och har man nu letat väskor och skit och velat filma ansikten så får jag lite tankar om att det kanske inte nödvändigtvis är materiell. Dessutom säger ju vittnen sig ha sett personaltransporter. (Egen tolkning av fordonen hon såg)

Sen kan det ju vara så att det är flera olika händelser. Väskor, Phit, militärbilar, båten sjunker och tidigare smugglad rysk militär elektronik. Behöver ju inte ens höra ihop. Något av det.
Men, bara för att det kanske smugglades just socjektisk militär "elektronik" vid tidigare tillfällen, måste ju knappast betyda att det var just elektronik vad Varje smuggeltillfälle.

Eller hur.

Inte hade det heller varit en särskilt proportionerlig respons att sänka fartyget bara för att det var några lådor med begagnade sovjetiska Walkie-Talkies ombord.
Inte heller hade det behövts att gjuta in vraket i en partiell betongsarkofag om det bara legat lite "elektronik" därnere.

Nej, det hade isf pekat på något betydligt känsligare.
Något betydligt värre.

För, vad finns det mer för något som man har roat sig med att gjuta betongsarkofager omkring?
Var det inte gamla Tjernobyl som man gjorde det på ???
Och, hur tror du att ryska myndigheterna reagerat om de fått reda på att ryska maffian lyckats lägga vantarna på några av de gamla baltiska kärnvapenspetsarna, som man höll på att flytta och destruera?

Isf hade det funnits goda anledningar att vilja stoppa den lasten, till varje pris.
En kärnstridsspets släpper man helt enkelt aldrig ifrån sig, någonsin, eftersom den hade kunnat vändas mot sin skapare, så att säga.
Man hade inte ens behövt använda den mot ryssarna, det hade räckt med att den bara användes någonstans - eller spåren av den bara - för att ens fiender skulle kunna få mätresultat som pekade ut ryssarna som de skyldiga. Och det hade kunnat ge omvärlden alla skäl i världen för alla möjliga motaktioner. T.o.m. i FN tolka det som en krigsförklaring.
Med konsekvens att Ryssland blev "persona non grata" och utestäng från den omvärld de så desperat behövde vara vänner med just då.

Dvs det hade alltså lätt kunnat bedömas som en helt proportionerlig respons att sänka Estonia isf.
Inget hade varit viktigare för Ryssland än att Stoppa Estonia från att komma i hamn i Sverige.
Citera
2020-10-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ett öppet hål i fören hade onekligen varit en god hjälp vid ett sjunkförlopp, det har du helt rätt i.

Tänk också på att personalen som stod uppe på bryggan hade god sikt över förskeppet, och då också bogvisiret.
Om Bogvisiret trillat av mitt i alltihopa, då hade de givetvis sett det också - direkt.
Det hade ju varit som att hälften av det "V" som fören ser ut som, plötsligt gick av på mitten.
Dvs som ett "A" som bryts av vid det där strecket i mitten.

Man kunde inte se bogvisiret/fören från bryggan.
Citera
2020-10-26, 10:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Man kunde inte se bogvisiret/fören från bryggan.
Är du så säker på det ?

https://sebbe.fi/wp-content/uploads/2014/09/pg213a.jpg

Det tycks visa att det hade gått att se åtminstone något.
Citera
2020-10-26, 11:27
Medlem
Citat:
Är du så säker på det ?

Det tycks visa att det hade gått att se åtminstone något.

Ta en bild från sidan av fartygen så ser du att det är omöjligt att se fören från bryggan.

edit
https://www.havkom.se/assets/default/Estonia_JAICrapport_Sv.pdf

sida 34 figur 3.4 har du det svart på vitt också
Senast redigerad av painkiler 2020-10-26 kl. 11:36.
Citera
2020-10-26, 11:55
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ta en bild från sidan av fartygen så ser du att det är omöjligt att se fören från bryggan.

edit

Ok, så du menar att du litar på en slutrapport som inte går att lita på ???

Jag säger inte att du måste ha fel i det.

Men när jag tittar på den bild jag visade dig tidigare, så nog ser det faktiskt ut som att det gick att se ner till fören.
Åtminstone till spetsen på fören, spetsen på bokvisiret när det var stängt.
På bilden är det ju uppfällt och det är väl klart att det går att se då.

Men ...
Även om det inte hade gått att se, så visar ju ändå bilden att ett bogvisir som hoppade upp och ner i stomen verkligen Hade Synts från bryggan - även om det alltså hade varit osynligt annars.

Och för att teorin om det sönderslitna bogvisiret ska få bäring, så hade det ju krävts våldsamma rörelser för bogvisiret.
Dvs att visiret verkligen hade åkt högt upp, och sen dundrat ner igen - och upp och ner och upp och ner.

Personalen på bryggan borde alltså hade sett att något hoppade upp och ner ...

Bilden på fören och bryggan, sett snett framifrån, underifrån.

Citera
2020-10-26, 11:58
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

edit

Så ...
Fortsättning från förra inlägget

Varför vill Slutrapporten få oss att tro att personalen på bryggan inte kunde se bogvisiret från bryggan ??

Kan det kanske ha berott på att man ville dölja det faktum att man från bryggan kunde se att båten krockade med något ???
Så att alla som tänkte i de banorna skulle sluta ställa dumma frågor, som uppmärksammat det man egentligen försökte dölja.
Citera
2020-10-26, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Lugn, alla regimtrogna behöver inte vara oroliga.
1. Estland kommer att vika ner sig.
2. Topparna i Estland kommer att sälja sig.
3. Snart är det glömt.
4. Simma lugnt.
Jag är rädd att du har rätt.
Citera
2020-10-26, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag är rädd att du har rätt.
Nej, var inte så rädd nu.
Det finns svenskar som snart börjar Gola, likt druckna Papegojor, ungefär.
Inte bara då de pensionerade röjdykarna, alla utbildade vid ÖGull, Cederslund,,Skredvik, dvs i Gullmarn. Vilka dök med stråln.mätare, redan de sista dagarna i sept. 1994!
Citera
2020-10-26, 12:11
Medlem
Citat:
Så ...
Fortsättning från förra inlägget

Varför vill Slutrapporten få oss att tro att personalen på bryggan inte kunde se bogvisiret från bryggan ??

Kan det kanske ha berott på att man ville dölja det faktum att man från bryggan kunde se att båten krockade med något ???
Så att alla som tänkte i de banorna skulle sluta ställa dumma frågor, som uppmärksammat det man egentligen försökte dölja.

skit i vem som skrivit rapporten det är en bra bild för att se att dom inte kunde se bogvisiret.

finns ritningar på Estonia så man kan dra dom där linjerna själv om vill och komma fram till att man inte ser bogvisiret från bryggan.

så än hur mycket du vill så kunde man inte se fören från bryggan.
Citera
2020-10-26, 12:14
Medlem
Citat:
skit i vem som skrivit rapporten det är en bra bild för att se att dom inte kunde se bogvisiret.

finns ritningar på Estonia så man kan dra dom där linjerna själv om vill och komma fram till att man inte ser bogvisiret från bryggan.

så än hur mycket du vill så kunde man inte se fören från bryggan.
Man kunde se Gösstaken. Som satt upptill på visiret. Gotcha!!!!
Citera
2020-10-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Nej, var inte så rädd nu.
Det finns svenskar som snart börjar Gola, likt druckna Papegojor, ungefär.
Inte bara då de pensionerade röjdykarna, alla utbildade vid ÖGull, Cederslund,,Skredvik, dvs i Gullmarn. Vilka dök med stråln.mätare, redan de sista dagarna i sept. 1994!
Uttrycket "jag är rädd att du har rätt" är ett idiom - och ett gammalt uttryck och betyder egentligen att "jag tror du hart rätt".
Citera
2020-10-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Uttrycket "jag är rädd att du har rätt" är ett idiom - och ett gammalt uttryck och betyder egentligen att "jag tror du hart rätt".
Det Vet jag. Well taken!!!
Andra i Sverige har dock skäl att känna sig Rädda!! Dom som i sin lilla egenskap av syltgrisar, fegt har tigit om Sanningen i 26 år.
Rikets säkerhet.....och slikt Dravel,,,,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in