Citat:
Ursprungligen postat av
RonnyRask
Ska börja med att säga att jag är hyfsat dåligt påläst om båtar, hur de fungerar och varför de ibland sjunker. Men Estonias förlisning var väl trots allt ganska unik i den bemärkelse att det gick hiskeligt fort. Från att de tog in vatten, tills att båten fick slagsida och slutligen sjönk. För att ett modernt skepp ska kunna gå under såpass snabbt måste de ha tagit in stora mängder vatten på väldigt kort tid.
Då är det väl inget jättehopp, även för någon som är relativt oinsatt, att misstänka bogvisiret? Finns ju egentligen ingenting annat som kan orsaka så stora vattenintag på ett skepp, förutom då någon form av sprängning kanske.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Ett öppet hål i fören hade onekligen varit en god hjälp vid ett sjunkförlopp, det har du helt rätt i.
Men hur är det du menar egentligen? Är det Carl Bildts tidiga förklaring du tänker på då, eller är det bara rent allmänt?
Om det är Carl Bildt du menar så måste du ju även ta med de andra faktorerna.
Som tex den stora bucklan på bogvisiret, tillsammans med märkena som ser ut som skrapmärken.
Tänk också på att personalen som stod uppe på bryggan hade god sikt över förskeppet, och då också bogvisiret.
Om Bogvisiret trillat av mitt i alltihopa, då hade de givetvis sett det också - direkt.
Det hade ju varit som att hälften av det "V" som fören ser ut som, plötsligt gick av på mitten.
Dvs som ett "A" som bryts av vid det där strecket i mitten.
Då hade Mayday-samtalet som gick ut på radion innehållit den informationen.
Ungefär såhär - "
Mayday alla båtar, det är Estonia. Vi har tappat bogvisiret och tar in vatten på bildäck, vi har sjukt svår slagsida och kommer snart att sjunka. Snälla kom o hjälp."
Men det var ju inte så.
Mayday-samtalet innehåller inga uppgifter om detta.
Snarare tvärtom så är det så oerhört sparsmakat på detaljupplysningar att man måste fråga sig varför.
Antingen visste de inte varför de fått slagsida, eller så valde de att medvetet dölja den informationen i Mayday-anropet.
Jag har svårt för att tro på det första alternativet - särskilt om det hade berott på att bogvisiret ramlat av. För det hade de sett.
Det kan man ju säga med praktiskt taget hundra procents säkerhet.
Ingen som stod uppe på bryggan hade kunnat missa att bogvisiret trillade av.
Men ändå så sa de inget i Mayday-anropet.
Varför ... ???
Jo, kanske för att det inte ramlat av.
Eller för att de sett att något fått visiret att ramla av - som att de krockat med något alltså.
Eller blivit rammade av något, som de inte ville skulle bli allmän kunskap.
Alltså - kaptenen ringde först till chefen i Sverige (Carl Bildt) och berättade vad som hade hänt och bad om råd.
Inte förrän det börjat skita sig på allvar gick Mayday-anropet ut på radio.
Och man kan ju höra hur killen som gör anropet har full panik i rösten.
En sån panik som vem som helt hade fått redan vid första anblicken av ett bogvisir fallit av, mitt ute på mörka stormande havet.
Men de sa inget om bogvisiret, eller hur.
---
Carl Bildt hade alltså redan blivit informerad om vad som hänt, och varför det hänt, redan långt före Mayday-anropet gick ut. Och långt före han pratade med media.
Han hade fått information om att Estonia krockat med något, i fören, eller blivit rammad av något.
Också i fören.
Och han fick slutligen information om att Estonia sjunkit.
Alltså drog han slutsatsen att haveriet berodde på krocken, ramningen.
Och han antog - antog alltså, gissade - att krocken hade varit så kraftig att bogvisiret slets bort.
För, tänkte han, hur skulle annars Estonia ha kunnat sjunka så snabbt.
---
Du tycks vilja tro att ett bogvisir bara ramlar av, bara så där.
Och dessutom tycks du tro att kaptenen på fartyget, och övriga besättningen på bryggan, inte hade lagt märke till det - och inte heller velat informera omvärlden i Mayday-anropet om att bogvisiret ramlat av.
Det är inte rimligt, det du tror.
Att förlora något så strukturellt viktigt som ett bogvisir, mitt ute på öppet hav om natten när det är full storm och höga vågor, det hade resulterat i ett OMEDELBART nödanrop.
Det hade Aldrig hänt att Estonia tappat bogvisiret och sen seglat vidare som om inget hade hänt.
Aldrig.
Så ...
Estonia krockade med något.
Det bevisar skadorna på bogvisiret.
Och att det inte trillade av bevisas av Mayday-anropet.
Ett anrop som, dessutom, inte gjordes förrän i absolut sista minuten.
När hon redan låg i 45 graders slagsida, och skulle lägga sig på sidan (90 grader) inom kort.
Vi hade även kunnat lägga till passagerarnas vittnesmål om banditer som var ombord, som rånade passagerarna samtidigt som båten höll på att sjunka.
Det skulle jag vilja mena tyder på den sk "ryska maffian."
Och då börjar det bli "intressant," särskilt med tanke på att den aktuella hösten - 1994 - i Estland gått till historien som tiden för det värsta maffiakriget i deras historia. "Blodiga hösten" kallas det för.
Bara under dessa få höstmånader genomfördes fler än hundra maffiarelaterade mord i landet, på en population om bara 1.5 miljoner invånare alltså.
Så, vem borde då svenska representanterna vända sig till för att kunna köpa fd sovjetiskt militärmateriel ... jo, till den ryska maffian naturligtvis.
Det förklarar varför dessa ryska banditer fanns ombord på Estonia, för att de antingen stod för transporten, men förmodligen som vakter.