2020-10-24, 19:00
Avslutad
Det är ganska nice att vara med i fkassan, får ca 18.000 före skatt för att söka typ 10-15 jobb i månaden. Nu ska jag gå en IT utbildning på distans i Januari gratis genom AF + ersättning.

Tycker folk orar sig för mycket rent allmänt i Sverige av att bli av med jobbet, jag kan säga att jobb inte är allt, har själv jobbat över 15 år och det gjorde mig inte lycklig, snarare var det bara massa maktspel och interna kamper om positioner i det företaget sista åren. Nej detta är den stora fördelen med Sverige, man klarar sig alltid bara man är någorlunda frisk och klar i huvudet.

Jag har alltid få italat mig att förlora jobbet är det värsta som finns, det värsta som finns är att vara på ett jobb där man vantrivs. Man kan dock alltid göra ett hundår, sedan säga upp sig om det inte duger och leva på Akassan och sedan Fkassan såvida man inte hittar ett jobb.

Nu i Corona känns det väldigt bra att vara både singel pch arbetssökande, kommer inte få ett jobb förrän tidigast nästa höst som det känns. Då är man nog dessutom redo igen att jobba.
Citera
2020-10-24, 19:42
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Vissa av oss har stolthet och syfte, andra inte, tack för att du gör det tydligt

PS. Är du utsänd spion från somaliska föreningen?
Citera
2020-10-24, 20:26
Medlem
LenaPauls avatar
Säger inte att det gäller dig men det som kan hända är att pengarna slutar komma

Sen när du ska hitta nytt jobb är kanske inte din dröm arbetsgivare sugen på att anställa ngn som slappat i några år , du får ta nåt negerjobb och endast umgås med idioter.

Inte säkert det händer dig men tänkte varna dig ändå
Citera
2020-10-24, 20:30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
A-kassan är tidsbegränsad. När den är slut så lär du ha det hyffsat svårt att hitta nytt jobb om du enbart slagit dank i över sex månader.
Citera
2020-10-24, 20:30
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Men även de lyckas väl få jobb till slut? Har före detta kollegor som fick kicken pga misskötsel, de fick nya (kvalificerade) jobb, även om det tog lång tid.
Svenskens trygghetsnarkomani är en av anledningarna till att arbetsmarknaden är så trög som den är. Man vågar helt enkelt inte ta några som helst risker.
Citera
2020-10-24, 20:34
Medlem
ragingcows avatar
Jobba 80 procent istället? Tro mig du kommer inte att må bra att gå sysslolös i ett år och tänk på att du kan bli "tvingad" att gå på olika vuxendagis program/kurser på arbetsförmedlingen för att du ska få behålla din a-kassa.
Citera
2020-10-24, 20:55
Medlem
Kaffemedaffes avatar
A-kassa är ju något du betalt in. Det är ju en försäkring. Så jag tycker det är mindre moraliskt fel att såsa runt på den än på soc.
Citera
2020-10-24, 21:18
Medlem
Punschrullens avatar
Att "känna att du vill bidra" ska du skita i. Samhällskontraktet är brutet, och du bör endast tänka på din egen vinning. Ändock: Som många har sagt i tråden så gäller inte försäkringen hur länge som helst + det svårare att få jobb ju längre du är arbetslös = du borde söka jobb!
Citera
2020-10-24, 21:22
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinandersson23
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin

Absolut ingen ide att jobba för de småpengarna.
Kan till och med bli sämre kvar. Resor till och från jobbet, Arbetskläder är det dåligt med nuförtiden med som skor kan vara svindyrt.
Matsäck lunch med mera kostar med. Tiden som går upp i rök och aldrig mer kommer igen.
Det kostar mycket att just arbeta. Räkna på detta.
Innan man kommer upp i avdrag är det förbannat långt.
Då får man exempelvis kanske mygla och fuska med samåkning med mera.
Citera
2020-10-24, 21:36
Medlem
Daves avatar
Citat:
Tack för ditt svar. Jag har en universitetsexamen och VILL komma ut på arbetsmarknaden. Jag söker aktivt arbeten varje dag. Men för lite mer kvalificerade yrken så är det väldigt långa anställningsprocesser, (kan ta upp till 2-3 månader).

Men då började jag tänka/reflektera; "Vafan är vitsen med att slita arslet av sig för 4-5tkr mer".. Löneökningen kommer ändå gå åt för jag måste åka kollektivtrafik till arbetet samt köpa lunch/fixa mat varje dag. Jag kommer gå i princip +-0 pengarmässigt iallafall.

Men det finns ju andra aspekter, man vill ju komma ut i arbetslivet och träffa människor, umgås med kollegor och känna att man utvecklas.

Mvh,
Martin

Uppenbarligen har du en flumutbildning och tror att du är med på banan pga detta Svar nej du har noll koll, om du inte är invandrare är du körd inom max nio månader. Att du inte insett detta själv redan nu, får mig att förstå vilken nivå du ligger på. Tips sök jobb fort som fan.
Citera
2020-10-24, 22:42
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Hej,

Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.

Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?

Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.

Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.

Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits

Mvh,
Martin
Tänkte också sådär, efter en längre period så insåg jag att missbruk och dekadens började härska över mig, istället för den där fantastiska känslan att vara fri och tillgänglig för mina val.

Absolut skulle jag ha kvar det om jag hade orken att upprätthålla projekten jag hade. Men projekten samspelar sällan med en bundenhet som staten ställer en gällande a-kassa. Även om det är väldigt slappt.
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
A-kassan är tidsbegränsad. När den är slut så lär du ha det hyffsat svårt att hitta nytt jobb om du enbart slagit dank i över sex månader.
Ser ju knappast ut som en lucka om man är arbetsbefriad i ett år (18 månader kan på CVt se ut som
anställning -2020 & så söker man tjänst 2021). Bara att säga som det är. Värre är det om man varit utan tjänstgöring sedan 5-8 år tillbaks, då är det vikarietjänst som gäller. Det är det förvisso ändå för dem flesta skön frihet det också, att kunna avvika från jobb hipp som happ utan att bli petad permanent.

Är ju bara att säga att föregående arbetsgivare gick i konkurs eller begick bidragsbrott & förlorade bolaget, så behöver man inte heller referens.
Senast redigerad av GoUoD 2020-10-24 kl. 22:54.
Citera
2020-10-25, 08:15
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Men även de lyckas väl få jobb till slut? Har före detta kollegor som fick kicken pga misskötsel, de fick nya (kvalificerade) jobb, även om det tog lång tid.
Tja, det beror väl på.
Är man den enda som söker ett högkvalificerat jobb så kanske inte en lucka spelar så stor roll.
Men har arbetsgivaren råd att vara kräsen så finns risken att CV:et dyker ner i soptunnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in