Citat:
Ursprungligen postat av
Martinandersson23
Hej,
Som rubriken lyder har jag blivit av med jobbet och kommer inom en snar framtid få Akassa samt inkomstförsäkring.
Jag har alltså rätt att få 80% av lönen. Är det värt att hitta jobb, jobba 100% i månaden, för att få 20% mer lön? Jag finner det verkligen inte som motiverande?
Ska jag jobba 40timmar i veckan i en månad för att få 4-5tkr mer i månadslön. Jag känner inte att det är värt det. Den tid jag slösar är inte värt pengarna. Då läser jag hellre böcker eller gör något annat som jag tycker är intressant.
Eller finns det några fler motiv/skäl till varför det är bra att jobba istället för akassa + inkomstförsäkring? Jag försöker bara vara realistiskt.
Tacksam för input, eller om någon har varit i en liknande sits
Mvh,
Martin
Tänkte också sådär, efter en längre period så insåg jag att missbruk och dekadens började härska över mig, istället för den där fantastiska känslan att vara fri och tillgänglig för mina val.
Absolut skulle jag ha kvar det om jag hade orken att upprätthålla projekten jag hade. Men projekten samspelar sällan med en bundenhet som staten ställer en gällande a-kassa. Även om det är väldigt slappt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
A-kassan är tidsbegränsad. När den är slut så lär du ha det hyffsat svårt att hitta nytt jobb om du enbart slagit dank i över sex månader.
Ser ju knappast ut som en lucka om man är arbetsbefriad i ett år (18 månader kan på CVt se ut som
anställning -2020 & så söker man tjänst 2021). Bara att säga som det är. Värre är det om man varit utan tjänstgöring sedan 5-8 år tillbaks, då är det vikarietjänst som gäller. Det är det förvisso ändå för dem flesta

skön frihet det också, att kunna avvika från jobb hipp som happ utan att bli petad permanent.
Är ju bara att säga att föregående arbetsgivare gick i konkurs eller begick bidragsbrott & förlorade bolaget, så behöver man inte heller referens.