2020-10-24, 12:15
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preppad
Ja okej men den gäller väl bara 150 dagar eller nåt sånt också?

Det beror på vad man har. Men som jag och flera redan har skrivit så är TS lösning inget vidare på lång sikt.
Citera
2020-10-24, 12:25
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Om några år har du säkert det dubbla i lön med din utbildning och då kan du skratta åt dom som åker tunnelbana medans du kör en fin BMW.
Fy fan vilken livslögn! Jag kör själv en rejält fräsig bil, och kan garantera att man absolut INTE – när man väl är där – ägnar särskilt mycket tid åt att ”ha det bättre än andra”.

Att ha det bra, och kunna ”skratta åt” dem som har det sämre, är något man gör antingen här och nu, eller aldrig. Okej, att anstränga sig för en schyst karriär kan väl knappast vara fel, men att förväxla karriär med livskvalitet ÄR faktiskt fel.
Citera
2020-10-24, 12:51
Medlem
BaraBiffens avatar
Exakt, finns inget incitament.

Förstår varför invandrsre lever på bidrag. Alternstivet för dem är att ta något städjobb och tom tjäna mindre än om de går på bidrag.

Något är allvarligt fel i Sverige
Citera
2020-10-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmileZola
Om du är så kortsiktig att du inte tänker mer än ett år framåt i tiden så visst, kör på med ledighet. Själv hade jag haft rejäl ångest inför vad som händer när a-kassan tar slut.

Varför så orolig? Det enda som händer när a-kassan tar slut är att du blir överskriven till Jobb- och utvecklingsgarantin och får pengar från Försäkringskassan istället. Alternativt söker du försörjningsstöd via Socialtjänsten.
Citera
2020-10-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Fy fan vilken livslögn! Jag kör själv en rejält fräsig bil, och kan garantera att man absolut INTE – när man väl är där – ägnar särskilt mycket tid åt att ”ha det bättre än andra”.

Att ha det bra, och kunna ”skratta åt” dem som har det sämre, är något man gör antingen här och nu, eller aldrig. Okej, att anstränga sig för en schyst karriär kan väl knappast vara fel, men att förväxla karriär med livskvalitet ÄR faktiskt fel.
Vänd på det så får vi ser hur du upplever det? Sätt dig på bussen 24 min, byt vid slussen, vänta 4 min, fortsätt med tunnelbanan blå linje i ca 25 min och gå sedan 9 min i spöregn tills du är på jobbet.

Det går säkert inte fortare tidsmässigt med bil, men den friheten man har med bil kan absolut räknas in som livskvalitet.

Att ha en förmånsbil är fan billigare än att köpa ett SL kort idag. Jag skrattar inte åt någon, men det var mer menat som en liten sporre till TS att få tummen ur och skaffa sig ett jobb då han klagade på dyra jobb resor.

Man får inte en förmånsbil utan ett jobb.
Citera
2020-10-24, 13:15
Medlem
EmileZolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallsortering
Varför så orolig? Det enda som händer när a-kassan tar slut är att du blir överskriven till Jobb- och utvecklingsgarantin och får pengar från Försäkringskassan istället. Alternativt söker du försörjningsstöd via Socialtjänsten.

Mindre och mindre pengar och svårare att få jobb ju längre tiden går.

Jag är inte orolig, har jobb.
Citera
2020-10-24, 13:20
Medlem
Jobb är mycket mer än bara ekonomi och inkomst.
Man får rutin, mening med sitt liv och att gå upp på morgonen, social samvaro, träffa folk. Man känner att man bidrar och har ett syfte.

För mig personligen kan jag ofta börja bli självdestruktiv redan på helger för att mitt syfte försvinner och har inget incitament att göra någonting. Men jag är lite extrem och retard.

Du kommer att ångra dig grovt om du inte försöker få ett nytt jobb.

Ha inte ett jobb för att samhället tycker att det är rätt etc utan gör det för din egen hälsa.
Citera
2020-10-24, 13:28
Medlem
Messerschmitts avatar
Undrar om man kan teckna två inkomstförsäkringar hos olika bolag så att man får mer pengar vid arbetslöshet än om man jobbar?
Citera
2020-10-24, 13:49
Medlem
Christopher.s avatar
Håller med, min plan är att gå ut i öppen arbetslöshet vid årsskiftet, kommer lyfta 25000+ i månaden, tänk att börja bränna sprit och åka utomlands ett par månader.
Citera
2020-10-24, 14:26
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmileZola
Mindre och mindre pengar och svårare att få jobb ju längre tiden går.

Jag är inte orolig, har jobb.
När du väl är där så blir det ingen skillnad, den kommer under tiden du uppbär a-kassa.
Citera
2020-10-24, 14:51
Medlem
Nu har A-kassan ett tak på max 26 400 kronor per månad.
Så om du tjänar mycket mer än det så är det väl mer värt att jobba, men tjänar man 27 000kr. Så vette fan som du sig.
Citera
2020-10-24, 14:58
Medlem
MosterAugustas avatar
Orsaken till att systemet har fungerat är den gamla svenska inställningen att man skall göra rätt för sig. Förr (det vill säga innan Palme) fanns det ju också ett egenintresse då de sociala skyddsmekanismerna inte var så omfattande som de är idag. Rent ekonomiskt straffas du ju mer du anstränger dig. Alla tänkande människor borde istället för att kräva löneökningar gå ner i arbetstid, i synnerhet om man betalar statlig skatt i dess olika former.

Jag känner lite folk som faktiskt slutat jobba helt. Deras miss i kalkylen är att de har tillgångar de lever av så de kan inte leva på soc på samma sätt som de nya svenskarna som listigt förvarar sina tillgångar på annan plats, men på samma sätt som de skattebetalande medborgarna kan de ju utnyttja den subventionerade sjukvården, inneha TV-mottagare, gå på bibblan och jobba svart när andan faller på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in