2020-10-25, 11:03
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Narcissism, psykopati och låg impulskontroll är inte inbyggt i en mansroll. Det är ett genetiskt arv. Män delar inte beteende och karaktär på det viset. Det förekommer som bekant även hos kvinnor, men kvinnor har generellt lägre våldskapital.

Du har hela kulturer idag som gör de mest vidriga ting, men det är inte ett globalt fenomen. Du är bara rädd att bli kallad rasist och islamofob, så ger du dig på män som grupp istället... så kallar jag dig sexist då och du blir stött, haha... Men hur du än gör så är kollektivt skuldbeläggande och ansvarsutkrävande grundläggande fel. Man gör inte så.

Men vi kan vara överens om att det finns problemområden i världen och problemkulturer, men att skuldbelägga svenska killar för det är meningslöst och leder ingen vart. Jag vet inte hur MENA och sydasien kom att balla ur så till den milda grad. Men visst, vi kan jobba mot MENA-killarna som grupp, det är jag med på, det kan behövas. MENA-männen är problemet... men vänta, det är ju vad SD-killarna säger också...

Ja, det finns kvinnor som ljuger. Jag säger inte hon gjorde det, men att hon blir kränkt när polisen berättar hur svensk lag funkar... det är en varningssignal på en kvinna man aktar rygg mot. Hon verkar faktiskt inte riktigt stabil... och som sagt uppmärksamhetstörstande och mediakåt. Ja, det finns en del labila kvinnor som ställer till problem.

Om man beaktar att Expressen sedan redigerade bort halva hennes originaltext så var det kanske inte så konstigt att jag reagerade på inlägget?

Jo, tvärtom har stoiska ideal och extrema religiösa asketiker varit mer förekommande bland män än bland kvinnor. Jag anser själv att manlighet är ett gummiband som sträcker sig åt mer extremt håll åt bägge sidor, medan kvinnlighet inte sträcker så mycket på sitt gummiband och håller sig till mitten.

Ingen Jack the Ripper utan en Mozart sade Camille Paglia och tror det ligger mycket i det.

Ifall nu alla män eller manlighetskulturer ska skuldbeläggas för Jack the Ripper bör de också lovsjungas för Mozart. Jag skulle föredra att inte försöka göra varesig det ena eller det andra.
Citera
2020-10-25, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
En man är en ofärdig kvinna, och kan bli det ifall han bara anstränger tillräckligt mycket. Så går väl tankegångar i moderna vänstern.

- Valerie Solana

Hon gick väl lite mer extremt och kanske närmare sanningen i att åtminstone förstå att mannen rent genetiskt är "defekt" och troligen aldrig kan bli en kvinna.

Föredrar fan lite mer regelrätt manshat istället för den mjäkiga "män kan bli kvinnor ifall de bara försöker" som Merapi kör med.

Hoppas att diskussioner om konservativa&moderna familjefrågor verkligen kan fortsätta här framöver.

Valeri Solana skrev en djupt sarkastisk text där hon vänder på hela den patriarkala föreställningnsvärlden kring kön, INTE för att hon alltså tror på detta utan för att göra en övertydlig markering...

men inte ens detta fattar vissa gravt pantade illiterater.
Citera
2020-10-25, 11:19
Medlem
Citat:
Jo, tvärtom har stoiska ideal och extrema religiösa asketiker varit mer förekommande bland män än bland kvinnor. Jag anser själv att manlighet är ett gummiband som sträcker sig åt mer extremt håll åt bägge sidor, medan kvinnlighet inte sträcker så mycket på sitt gummiband och håller sig till mitten.

Ingen Jack the Ripper utan en Mozart sade Camille Paglia och tror det ligger mycket i det.

Ifall nu alla män eller manlighetskulturer ska skuldbeläggas för Jack the Ripper bör de också lovsjungas för Mozart. Jag skulle föredra att inte försöka göra varesig det ena eller det andra.

Jag såg ett intressant program i två delar på Vetenskapsmagasinet (SVT). Där talades det om våldets historia och hur våldet stadigt minskat i mänsklighetens historia, fr o m civilisationens intåg. Mycket byggde på Pinkers forskning.

Fakta som presenterades var egentligen tvärt emot vad vänstern brukar påstå, och mänskligheten före jordbruket var, såvitt man kunde finna i gamla skelett, extremt våldsam.

Det mest kontroversiella var påståendet om att människan på eget bevåg blivit domesticerad. Man gjorde skallmätningar och fann att huvudformen blivit kortare och bredare och det är samma förändring av skelettet men finner hos husdjur gentemot det vilda djuret.

Här frågar jag mig om denna process av domesticering de sista 10.000 åren skett över hela jordklotet och om den är lika långt gången mellan alla folk i världen.

Påståendet är ta mig fan dynamit! man kan ju tänka sig, att domesticeringsprocessen varit kraftigast i orienten, att den är ganska långt gången i Europa, men att Afrika har halkat efter... och där fick vi en rasbiologisk förklaring kring tillståndet i världen.

Jag bara tappade hakan.

Har du sett programmet? Två delar....
Citera
2020-10-25, 11:31
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Valeri Solana skrev en djupt sarkastisk text där hon vänder på hela den patriarkala föreställningnsvärlden kring kön, INTE för att hon alltså tror på detta utan för att göra en övertydlig markering...

men inte ens detta fattar vissa gravt pantade illiterater.

“The male is a biological accident: the Y (male) gene is an incomplete X (female) gene, that is, it has an incomplete set of chromosomes. In other words, the male is an incomplete female, a walking abortion, aborted at the gene stage. To be male is to be deficient, emotionally limited; maleness is a deficiency disease and males are emotional cripples.”

Jag väljer då att tolka hatet från en kvinna som skjuter en man med en pistol efter att ha skrivit manifestot "society for cutting up men" LITTERÄRT.

De biologiska elementen i hennes kritik mot män är uppenbara för vem som helst att läsa, liksom det står i svenska wikipedia:

Citat:
Manifestet angriper männen och patriarkatet utifrån ett biologiskt, sociologiskt och psykologiskt perspektiv. Manifestet hävdar att mänsklighetens alla problem kan reduceras till problemet med män, och att dessa problem ska lösas genom dessas utplånande, kvinnans vidare reproduktion med artificiella medel och produktionens totala automatisering.

Citat:
I SCUM manifest skriver Solanas, att män är ofullständiga kvinnor och y-kromosomen en ofullständig x-kromosom. Mannen framställs som "en biologisk olycka" som styrs av sina drifter och vars intellekt bara är ett redskap för dessa drifter. Transsexuella kvinnor framställs som män som kommit till insikt om den manliga underlägsenheten och öppet erkänner den strävan som alla män innerst inne anses ha att vilja bli kvinnor. Transsexuella män ses som könssvikare. Mannen anses dock skilja sig från djuren i avseendet att han är medveten om sin egen existens och roll. Männen framställs som helt och hållet fysiska, behärskade av sina drifter. I motsats till detta menar hon att sex är överflödigt för kvinnor, och argumenterar därför för total asexualitet, en ståndpunkt som Solanas dock senare reviderat.
Citera
2020-10-25, 11:39
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Jag såg ett intressant program i två delar på Vetenskapsmagasinet (SVT). Där talades det om våldets historia och hur våldet stadigt minskat i mänsklighetens historia, fr o m civilisationens intåg. Mycket byggde på Pinkers forskning.

Fakta som presenterades var egentligen tvärt emot vad vänstern brukar påstå, och mänskligheten före jordbruket var, såvitt man kunde finna i gamla skelett, extremt våldsam.

Det mest kontroversiella var påståendet om att människan på eget bevåg blivit domesticerad. Man gjorde skallmätningar och fann att huvudformen blivit kortare och bredare och det är samma förändring av skelettet men finner hos husdjur gentemot det vilda djuret.

Här frågar jag mig om denna process av domesticering de sista 10.000 åren skett över hela jordklotet och om den är lika långt gången mellan alla folk i världen.

Påståendet är ta mig fan dynamit! man kan ju tänka sig, att domesticeringsprocessen varit kraftigast i orienten, att den är ganska långt gången i Europa, men att Afrika har halkat efter... och där fick vi en rasbiologisk förklaring kring tillståndet i världen.

Jag bara tappade hakan.

Jag har sett programet och framförallt läst Pinkers bok. Sån här typ statistik har jag ju presenterat i snart 10 år i forum som denna:

https://evolutionistx.files.wordpress.com/2015/06/share-of-violent-deaths_nonstate-societies-and-state-societies_max-roser.png

Vänstern söker ofta undvika svara på de fossila fynd man funnit från jägarsamhällens massgravar, samt iaktagelser som antropologer som Napoleon Chagron har gjort. Det pinsamma ligger väl när den materiellt egalitära människan inte visar sig resultera i idealmänniskan (något vi sett även i kommunistiska experiement, och ingen gick nog så långt som Pol Pots Kambodja).

Den förtida människan var ju bevisligen materiellt egalitära (för att man levde i små grupper och allt delades som i en familj) och eftersom vänstern är så insnöade i materiella förklaringar till mänskligt beteende så blir det syntax error att ett egalitärt samhälle kan vara extremt våldsamt.

Det är klart att våld är ett darwinistisk verktyg att konkurrera ut andra stammar och stjäla deras kvinnor. Det är till fördel för även vildhundar i Afrika att vara egalitära inom gruppen så länge de är hänsynslösa mot konkurrenter.

Det finns ingen korrelation mellan egalitarism och icke-våld. Materiell egalitarism kan tvärtom vara en gogrund för starkare samarbete när man väl tar saker med våld från andra stammar.

Mongoloer och vikingar var exempelvis ganska egalitära i jämförelse med imperiella Kina, dock mycket våldsammare.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-10-25 kl. 12:19.
Citera
2020-10-25, 12:04
Medlem
Citat:

Jag bara tappade hakan.

Snälla Zigge.

Programmet tog upp civilisationers våld. Mänskliga civilisationer dök först upp iom jordbruket.
Människans våldsutövande innan dess som samlar & jägare vet man inte speciellt mycket om.
Men man har två olika teorier....hök och duva....
Och "vänstern" har mig veterligen ingen specifik åsikt i denna sak.

Dock har ju div extremhöger i form av våld= maskulinitetsivrare och s.k. "biologister" iom detta program bevisats ha rejält fel i sina teorier eller hur?

Våldsutövning i form av våldsbeteende orsakat av dålig kontroll av sin aggression är helt enklet på väg ( via evolution), att sållas bort som icke speciellt lönsamt beteende hos människan....det ratas helt enkelt.
Reproduktion via sexuellt våld är inte speciellt lyckosam strategi.
Inte heller att utöva våld för att få resurser, det straffar ofta ut sig till slut, man får skiten tillbaka helt enkelt.

Inte speciellt mycket att tappa hakan över.
Citera
2020-10-25, 12:22
Medlem
Citat:
Snälla Zigge.

Programmet tog upp civilisationers våld. Mänskliga civilisationer dök först upp iom jordbruket.
Människans våldsutövande innan dess som samlar & jägare vet man inte speciellt mycket om.
Men man har två olika teorier....hök och duva....
Och "vänstern" har mig veterligen ingen specifik åsikt i denna sak.

Dock har ju div extremhöger i form av våld= maskulinitetsivrare och s.k. "biologister" iom detta program bevisats ha rejält fel i sina teorier eller hur?

Våldsutövning i form av våldsbeteende orsakat av dålig kontroll av sin aggression är helt enklet på väg ( via evolution), att sållas bort som icke speciellt lönsamt beteende hos människan....det ratas helt enkelt.
Reproduktion via sexuellt våld är inte speciellt lyckosam strategi.
Inte heller att utöva våld för att få resurser, det straffar ofta ut sig till slut, man får skiten tillbaka helt enkelt.

Inte speciellt mycket att tappa hakan över.

Jo, man vet ganska mycket om det då man funnit skelett från den tiden där man fann mängder av spår av våldsutövning. Man har alltså skelett från J&S, t o m evidens av veritabla massakrer.

Du borde se programmet faktiskt och bemöta det, istället för att hitta på egna teorier.
Citera
2020-10-25, 12:22
Medlem
Citat:
“The male is a biological accident: the Y (male) gene is an incomplete X (female) gene, that is, it has an incomplete set of chromosomes. In other words, the male is an incomplete female, a walking abortion, aborted at the gene stage. To be male is to be deficient, emotionally limited; maleness is a deficiency disease and males are emotional cripples.”

Jag väljer då att tolka hatet från en kvinna som skjuter en man med en pistol efter att ha skrivit manifestot "society for cutting up men" LITTERÄRT.

De biologiska elementen i hennes kritik mot män är uppenbara för vem som helst att läsa, liksom det står i svenska wikipedia:

Aristotelses:

”En kvinna är som en steril man; honan är i själva verket hona på grund av ett slags oförmåga, d.v.s hon saknar förmågan att koka ihop sperma ur näringens slutprodukt på grund av kylan i sin natur. ”Honan” är i detta avseende en ”stympad hane”. Aristoteles 384-322 f.Kr.

Behöver jag dra upp fler exempel från "världslitteraturen" av grravt kivnnohat som Valeri Solanas alltså tar avstamp ifrån i sin sarkastiska text?

Att du inte fattar feministisk sarkasm, utan bara äger förmåga att tolka saker bokstavligt får vara ditt problem.
Citera
2020-10-25, 12:23
Medlem
Citat:
Aristotelses:

”En kvinna är som en steril man; honan är i själva verket hona på grund av ett slags oförmåga, d.v.s hon saknar förmågan att koka ihop sperma ur näringens slutprodukt på grund av kylan i sin natur. ”Honan” är i detta avseende en ”stympad hane”. Aristoteles 384-322 f.Kr.

Behöver jag dra upp fler exempel från "världslitteraturen" av grravt kivnnohat som Valeri Solanas alltså tar avstamp ifrån i sin sarkastiska text?

Att du inte fattar feministisk sarkasm, utan bara äger förmåga att tolka saker bokstavligt får vara ditt problem.

Hon var säkert sarkastisk när hon sköt Warhole?
Citera
2020-10-25, 12:24
Medlem
Citat:
Jo, man vet ganska mycket om det då man funnit skelett från den tiden där man fann mängder av spår av våldsutövning. Man har alltså skelett från J&S, t o m evidens av veritabla massakrer.

Du borde se programmet faktiskt.
jag har sett det. jag ser alla vetenskapsprogram som jag har tid med.
Och jag har även läst Pinker.

men jag har alltså en helt annan tolkning än vad du har.
Citera
2020-10-25, 12:25
Medlem
Citat:
Hon var säkert sarkastisk när hon sköt Warhole?
Hon sköt Warhole pga personliga skäl ( han stal ett manuspript från henne och hon hade psykiska problem) och inte pga nån feminism.
Citera
2020-10-25, 12:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Aristotelses:

Vi behöver inte gå in i whataboutism, det essentiella är bara att jag inte bryr mig så mycket om Valerie Solanas hat, den är ganska så rolig och jag vill absolut inte censurera den. Alla har rätt att hata enligt mig, och poängen var att Valerie Solanas "hat" var mer ärlig igenom hennes biologism och försök att förinta maskulinitet genom att vägra livmodern än feminister som minsann TROR att män kan bli som kvinnor ifall de bara försöker (lägg märke till ordet "tror").

Dessutom måste jag ju ge Valerie Solana bonuspoäng för att skjuta den talanglöse och pretentiöse Andy Warhol innan han själv hunnit förinta all estetik ur konst...det kan vara det bästa som radikalfeminismen någonsin gjort åt mänskligheten. Här har vi en kvinna som verkligen agerar och inte bara könsstereotypiskt babblar dagarna till ända...
Senast redigerad av Naknekejsaren 2020-10-25 kl. 12:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in